Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Sociale vaardigheden zoon

Hallo,

Mijn zoon van 10 is een jongen die moeite heeft om vriendjes te maken. Hij kan met iedereen goed overweg en is ook wel sociaal, maar bijv. afspreken of uitnodigingen voor verjaardagsfeestjes komt sporadisch voor.
Hij is niet echt getest, maar ik zie wel bij hem een vorm van Asperger, vele kenmerken vind ik bij hem terug.
Zit ook qua intelligentie hoger dan gemiddeld.
Eerder hebben we met hem een SOVA training gevolgd, en dat hielp iets meer.

Op dit moment is hij echt niet te genieten. Komt chagrijnig uit bed, lang gezicht, snauwen, niets is goed, enz enz enz. Een echte puber aan het worden pfffff
Vanochtend op het schoolplein aangekomen, en zijn klasgenootjes waren al aan het spelen. Ze vroegen hem of hij mee wilde doen aan trefballen. Hij antwoordde met een lang gezicht en snauwend nee (en misschien nog iets meer, maar ik kon niet meer horen, want ik liep met mijn anderen kinderen naar hun klas). Ik zag aan de reactie van de klasgenootjes dat ze het niet snapten waarom hij zo reageerde, en keken mij aan met vragende ogen.
Ik denk dat dit soort situaties vaker voorkomt.
Hij zegt dat hij soms wel in de pauzes met ze speelt. Ik denk dat als hij vaak zo reageert op den duurt gaan ze niet meer vragen en mag hij niet meer mee doen.

Ik weet het niet goed hoe ik hem kan uitleggen dat als hij geen zin heeft om meet te spelen, op een vriendelijke manier moet zeggen, als ik dat zeg, dan wordt hij weer chagrijnig en wil niets van me aannemen.
Iemand tips? Ik hoor ze graag!

Katniss

Katniss

02-10-2015 om 09:36

Zelf

Heeft hij er zelf ook last van?
(Overigens is 'een vorm van Asperger' een beetje rare term. Asperger wordt vziw ook niet meer als zodanig als diagnose gegeven).

creabea

creabea

02-10-2015 om 13:14

zit hem niet gewoon wat dwars?

Ik neem voor het gemak even aan dat hij niet al 6 jaar klasgenootjes aan het afsnauwen is. Als je zegt dat hij momenteel over de gehele linie niet te genieten is, dan zit hij misschien eerder ergens mee. Dat heeft denk ik meer met zijn gemoedstoestand te maken dan z'n sociale vaardigheden.
En misschien kan het zijn dat hij gewoon wat minder aansluiting heeft met zijn klasgenoten, dat hij weinig afspreekt en weinig kinderfeestjes heeft? Wat voor soort kinderen zitten er bij hem in de klas, wel iets wat bij hem zou passen? De jongens in de klas van mijn zoon zijn grofweg in te delen in 'voetbaljongens' en 'niet-voetballers/nerds'. Mijn kind heeft niks met voetbal en past wel in het andere groepje. Hij heeft eerder op een andere school gezeten en daar zaten alleen maar voetbaljongens in de klas. Daar had hij ook bijna geen vrienden (2 vriendinnetjes, dat wel, en nog 2 bso-vriendjes).

Sanne

Sanne

11-10-2015 om 00:56

Hij zelf?

Wat vindt hij er zelf van? Zou hij graag meer vriendjes hebben?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.