Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

slaapfeestje, hoe laat slapen?

Ik ben even nieuwsgierig wat jullie hiervan vinden.
Mijn dochter van 8 jaar had 2 weken geleden een slaapfeestje. Ze sliep hierbij om 3 uur 's nachts. De ouders waren naar bed gegaan.
Nu vind ik dit dus eigenlijk nergens over gaan en als mijn dochter hier volgende maand een slaapfeest geef moeten ze van mij echt rond een uur of 11 gaan slapen. Nu sprak ik de andere ouders en die vonden het helemaal niet zo raar dat het 3 uur was, want het was immers een slaapfeest.


Mijntje

Mijntje

04-06-2015 om 12:59

Nou

een slaapfeest, het woord zegt het al, dan dient er geslapen te worden Ik zou ze weer veel vroeger in bed leggen, als ik mijn 10 jarige zoon om 23 uur naar bed zou laten gaan is hij de volgende dag totaal brak, hij kan nl niet uitslapen. Ik zou dus niet zo blij zijn als hij pas om 3.00 mag gaan slapen.
Jij doet het gewoon zoals jij het doet, en zodat het leuk blijft voor je dochter en haar vriendjes.

Astrid

Astrid

04-06-2015 om 13:34

ach

Het is een feestje. Logeerpartijtjes en dit soort feestjes met teveel kinderen om die zonder strenge stem toe te spreken en de sfeer te verzieken, lopen nu eenmaal uit op nachtbraken.
Dat weet je als ouder die het feestje geeft en als ouder die het kind naar een feestje laat gaan.
Het is spannend, leuk en de slaap is ver te zoeken en er is er altijd wel eentje bij die langer door blijft kletsen en daarmee de boel weer aanzet door verder kletsen.
Het went vanzelf de komende jaren.
Als je wilt dat ze echt in slaap vallen rond 11 uur, dan zou ik ze in de middag volledig afmatten met sport/spel of ik zou niet aan een slaapfeestje beginnen.(geven of uitgenodigd zijn)

Kikki39

Kikki39

04-06-2015 om 13:43 Topicstarter

tja

ik ga het wel proberen om ze vroeger naar bed te doen. Maar ik was wel nieuwsgierig hoe jullie erover denken, want blijkbaar vinden toch veel ouders dat normaal dan dat ze om 3 uur lagen te slapen.

Noet

Noet

04-06-2015 om 13:46

8!!

ja, in "groep" 8 beginnen de slaapfeestjes, eerder gaat mijn dochter er niet heen of haal ik haar op. Dat is ongeveer de tendens bij mijn dochter van 9 in de klas. Er zijn dus ook nog geen slaapfeestjes geweest.

Rond een uur of 10 naar bed en dan nog donderjagen natuurlijk tot een uur of 11 maar dan moet het wel stil zijn is mijn idee van een slaapfeestje voor 11 jarigen.

daarom

doe ik nooit aan slaapfeestjes. Als je mijn 8 jarige tot 3 uur op zou houden (gesteld dat dat je zou lukken) dan is 'ie een week ziek.
Ik vind dat dus helemaal niet normaal, zeker niet voor die leeftijd.

Jaina

Jaina

04-06-2015 om 13:55

Hou er niet van

Ik hou eigenlijk niet zo van slaapfeestjes. Maar goed soms willen ze zooo graag en dan mag het wel. Niet hele kleintjes overigens. Dat zou ik niet doen maar zo rond de 12 jaar is het wel heel leuk (voor de kinderen, niet voor mij)
Geen vaste slaaptijd maar inderdaad 's avonds eerst een paar actieve dingen waarbij ze de energie kwijt kunnen (nachtwandeling, speurtocht in het donker, zwemmen in het donker, kampvuur, nog wat spelletjes) en daarna allemaal in slaapzakken voor een film. Tijdens de film vallen er dan hopelijk een paar in slaap.
Ik vind het zelf niet zo'n ramp als het dan een uur of 2 of 3 wordt. 's ochtends mogen ze uitslapen (maar dat doen ze niet allemaal helaas)
Ik ga overigens geen politie agent spelen. Ze mogen niet te veel lawaai maken 's nachts vanwege slapende huisgenoten maar als ze nog elkaar spookverhalen willen vertellen midden in de nacht moeten ze dat maar doen.
In elk geval vind het wel vermoeiend dus het mag pas als ze redelijk zelfstandig zijn (jaar of 11/12)

niet al met 8 jaar!

Het is hierboven al eerder genoemd, maar ik vind een slaapfeestje niet geschikt voor kinderen van 8.
Onze ervaring met slaapfeestjes, zowel bij ons thuis als elders, bij een leeftijd van 11 of 12 jaar is ongeveer:
Kinderen in bed / slaapzak rond 11 uur / half 12;
Om 12 uur nog een waarschuwing dat het nu toch echt stil moet zijn, omdat we de buren graag te vriend willen houden;
Degenen die willen slapen kunnen dat gaan doen, de anderen blijven zachtjes praten tot 1 a 2 uur;
rond half 7 - 7 uur zijn ze weer wakker en gaan ze (op laag geluidsnivo) een film kijken.

En dan de avond erna lekker vroeg in bed

creabea

creabea

04-06-2015 om 19:53

wel raar

geen slaapfeest voor 8-jarigen, en sowieso raar dat de ouders eerder gingen slapen dan de kinderen. Beetje gemakkelijk, niet? Buiten dat kan ik me niet voorstellen hoe mijn 9-jarige wakker zou kunnen blijven tot 3 uur..... die heeft nog nooit de 12 uur gehaald

guera

guera

04-06-2015 om 20:56

heel irri

Ik vind 8 ook te jong voor een slaapfeest. Mijn zoon had zijn eerste toen hij bijna 10 was en dat vond ik al jong. Maar ja combi klas en oudere vriendjes. Bezwaarlijk vind ik nl ook dat je geen idee hebt wat ze uitspoken. Ze gingen op de tablet of laptop naar griezeldingen ed zitten kijken. En een enge film. Zoon heeft er twee weken last van gehad. Later nog es een slaapfeest en daar hebben ze NIET geslapen. Gewoon 0 minuten! 11 jaar! Absurd.
Toen zoon 12 werd hadden we hier dan een slaapfeest. Ik zag er als een berg tegenop. Man is om half 1 naar bed gegaan. Ik heb zelf de wekker gezet om half 3 en we hadden de wifi automatisch geprogrammeerd dat ie uit zou gaan om 3 uur. Dat is de life line van die jongens van die leeftijd dus toen was het wel klaar . Ik heb gezegd dat ze naar bed moesten. Dat deden ze. Zoon was vantevoren wel bezorgd dat hij misschien dan de sukkel zou zijn want nergens was een eindtijd. Ik zei: dan gaat het feest niet door en doen we een ander feestje.
Uiteindelijk hebben ze van 3 tot half 9 ofzo geslapen, dus best redelijk. Anyway met 8 jaar zou ik dit niet toestaan. Dochter had met deze leeftijd ook slaapfeestje en vader is erbij gaan zitten om 12 uur. Gewoon mond dicht! Ik vind dat niet raar. Ik vind die grenzeloosheid zonder toezicht heel raar.

Tango

Tango

04-06-2015 om 21:44

Ben er ook niet dol op

Ik houd ook niet echt van slaapfeestjes. Dochter hier mocht dan ook pas toen ze 12 was een slaapfeest houden. Eerder hield ik het altijd af. Vooral omdat dochter zelf zo chagrijnig wordt als ze weinig slaapt. De nacht ging toen overigens wel redelijk volgens mij, maar de volgende dag was er, door het slaapgebrek, al gauw ruzie.
Inmiddels is dochter 14 en logeert regelmatig. Met de kerstvakantie had ze 2 vriendinnen te slapen, ze sliepen toen beneden. Was niet echt een succes. De een viel heel snel in slaap, dochter en andere vriendin gingen uiteindelijk boven slapen in dochters kamer. Hoop onrust dus.
Ik moet ook zeggen dat wij er niet echt een handig huis voor hebben. Als er in dochters kamer gelogeerd wordt heeft zoon er altijd last van omdat hij in de kamer er naast slaapt. Hij moet dan dus ook uit logeren als dochter zoiets organiseert. Vandaar dat we het niet vaak doen. 1 vriendin gebeurt iets vaker, maar eerlijk gezegd ook liever niet. Al maakt het wel uit welke vriendin het is.

Tango

Tango

04-06-2015 om 21:46

Oh ja, het ging om de tijd

Hier gingen ze destijds met 12 jaar (sommige meiden waren jonger) volgens mij rond 2.00 u. slapen. Vond ik echt wel laat zat. Had al een paar keer tot stilte gemaand.
Momenteel komt het weleens voor dat er inderdaad helemaal niet of nauwelijks wordt geslapen. Gelukkig is dat meestal bij slaapfeesten elders. Hier thuis sta ik de hele nacht kletsen niet toe, omdat wij daar ook last van hebben.

Leidster

Leidster

04-06-2015 om 22:15

Slaapfeestje

Als je wil dat ze vroeger gaan slapen, kan je erbij gaan zitten, zeker als ze zo jong zijn. Op kamp doen wij dat ook: spannend verhaal voorlezen en blijven zitten tot de meesten slapen, dan slapen ze aardig ook de afspraak maken dat ze elkaar niet wakker mogen maken.

Ik kan mij voorstellen dat in het voorbeeld dat ouders al naar bed waren, de kinderen elkaar snachts wakker hebben gemaakt. Kinderen in bed stoppen betekend niet dat ze slapen, als je een groep kinderen o. 19 uur naar bed doet, gaan ze ook niet slapen.

Jo Hanna

Jo Hanna

04-06-2015 om 22:55

Ik doe hetzelfde als leidster

Erbij gaan zitten. Dan slapen ze zo.
Ikhad net zo'n ervaring als jij en sindsdien heb ik mijn dochter niet meer naar slaapfeestjes laten gaan waar ouders geen bedtijd aangeven en zelf gaan slapen voordat de kinderen slapen. Ik heb er echt geen zin in om mijn kind als een wrak terug te krijgen en de sociale druk om elkaar wakker te houden, vond ik ook nogal heftig. Ze heeft zelf wel eens slaapfeestjes gehad (totaal vier kinderen) en dan was het om half elf stil.

Ik vind het voor mijn kinderen dus echt een no go, drie uur.

Groet,
Jo Hanna

creabea

creabea

04-06-2015 om 23:18

griezelverhalen enzo

het zoontje van een vriendin van mij ging naar een slaapfeestje toen hij nog maar pas 6 was (de jarige werd 7 geloof ik), dat was veel te heftig geweest. Dat zoontje was een paar dagen helemaal van slag, zelfs thuisgebleven van school om bij te komen. Bleek dat ze buiten hadden geslapen in tentjes en dat er net iets (veel) te spannende verhalen waren verteld, en er waren ook nog veel kinderen ook. Sommige ouders schatten het gewoon ook nogal verkeerd in, dat soort dingen.

weg met de slaapfeestjes

Daar heb ik nooit aan gedaan hoor, vreselijk, juist omdat je zo'n slaapmoment niet kunt afdwingen met een groep giechelmeiden/stoeijongens of andersom.

Enige slaapfeestje was met 13. Toen konden ze best een stootje hebben.

lisbeth

lisbeth

05-06-2015 om 10:33

hier al vaker gedaan

ook met 8 denk ik. waren wel maar 4 meiden ofzo. Ik denk dat het zeker middernacht geworden is, waarschijnlijk later.
ik maak me er niet zo druk om.

guera

guera

05-06-2015 om 12:34

toch benieuwd

De ouders die zeggen ik maak me er niet druk om. Blijf je zelf wel in de buurt? of laat je het los? dus kids kunnen op laptops of computers allerlei bagger bekijken . Heb ook weleens gehoord dat een kind de adultcode van de tv wist. Lekker verhaal en de ouders lekker naar bed. Ik vind dat dus echt niet kunnen.

Jaina

Jaina

05-06-2015 om 13:21

Guera

Ik blijf er niet bij de hele tijd nee. Zo'n klein zijn ze ook niet meer. Ik kom af en toe even kijken maar verder zijn ze alleen. Op een gegeven moment ga ik ook slapen. Bagger kijken op onze televisie gaat niet lukken want er staan geen adult zenders op, ook niet met code. Een horror film kan natuurlijk wel. Internet op de computer heeft een bijzonder goede filter waar je niet om heen kan.
Echter ze kunnen natuurlijk wel smartphones en tablets van huis mee nemen en daar van alles op zien mochten ze dat willen. Dat risico heb je tegenwoordig altijd. Niet alleen op slaapfeestjes maar ook gewone feestjes en logeerpartijen en speelpartijen en zelfs op school.
Wi-fi uitzetten zou een optie zijn. Echter wie mobiel internet heeft kan natuurlijk dan nog steeds online.
Maar goed dat is ook wel een reden om geen slaapfeestjes toe te staan bij hele kleine kinderen. Dan moet je wel meer voor politie agent spelen.

Perzik

Perzik

05-06-2015 om 16:21

geen slaapfeestjes, maar wel af en toe een logeetje

Hier in huis geen slaapfeestjes. Ik kan zelf niet slapen als er gerommel is in huis(dunne wanden) en ik erger me kapot aan kinderen die na de derde keer nog niet luisteren. Dus wij hebben het na een debacle afgeschaft. Kinderen mogen wel een vriendje of vriendinnetje te logeren vragen, maar altijd maar 1 tegelijk, dan wel dat zoon en dochter er allebei een hebben, dat is ook prima.

Mijn ervaring is dat het dan goed te hanteren blijft. En sommige kinderen mogen van mij niet blijven logeren. Die zijn niet te sturen, prima, maar dan hoef ik ze na 21.00 niet meer in mijn huis. Ik hecht erg aan mijn nachtrust. Kids vinden dat overigens prima, houden ook niet van gedoe en blijven uitproberen met dan de kans dat er iemand boos wordt, en nu ik dan de grens trekt, kunnen zij popie blijven bij hun maatjes. " Van mijn moeder mag het niet....."

8 jaar vind ik veel te jong, en griezelfilms kijken en elkaar enge verhalen vertellen gewoon niet leuk. Dochter kan daar ook helemaal niet tegen. Heb ik drie weken lang s nachts een kind aan mijn bed staan, nee dank je.

jeetje…
Was lees ik toch veel negativiteit.
Op dit moment hebben wij het slaapfeestje van onze zoon.
Is 10 (bijna 11) en wij vinden het fantastisch, omdat hij het fantastisch vindt.
Samen met zijn 5 vriendjes (3 jongens en 2 Meisjes) is het een groot feest.
Geniet vooral van je kinderen en hun blijdschap en zeur niet te veel over regeltjes en gedoe…
Ze zijn zo kort klein ….

Maar, mijn kinderen mogen het echt pas vanaf 10 jaar.

Eerder dan 10 jaar vind ik ook echt te jong…


Ik vind 8 jaar wel jong voor een slaapfeest. Mijn dochter heeft afgelopen zomer toen ze 11 werd een slaapfeest gehouden met 6 meiden. De laatste sliep om 3.30. Ik was daarvoor al een aantal keer naar de slaapkamer kamer gegaan om te zeggen dat ze in ieder geval in bed moesten blijven liggen. 

slaapfeestjes - brrr ( aldus een moeder die dol is op nachtrust). Wij hebben er een paar gehad, maar pas met een jaar of 11.
8 is echt te jong voor zulke slopende gekkigheid.

Waarom halen jullie een topic van 2015 naar boven? 

watertoren schreef op 12-02-2022 om 09:14:

Waarom halen jullie een topic van 2015 naar boven?

Dingen gebeuren soms zomaar 😎

Ik zou geen bezwaar hebben gehad tegen een slaapfeestje hier thuis als we daar een geschikte ruimte voor hadden (grote zolder bijvoorbeeld) maar niet met hele jonge kinderen. En wel met vooraf afgesproken tijd waarop het rustig zou moeten zijn. 

Dat weet je vantevoren dat ze met zo'n slaapfeestje zo lang mogelijk op proberen te blijven en niet om 20:30 op één oor liggen. 

Voor 'n keer moet dat kunnen. Zolang het niet elke week is. 

A12345 schreef op 12-02-2022 om 17:09:

Dat weet je vantevoren dat ze met zo'n slaapfeestje zo lang mogelijk op proberen te blijven en niet om 20:30 op één oor liggen.

Voor 'n keer moet dat kunnen. Zolang het niet elke week is.

Voor mij zou het wel een verschil maken of ze laat in de avond al in hun slaapzak zouden liggen en nog wat kletsen of halverwege de nacht nog rondspringen door de kamer. Dit vooral voor de kinderen die wél wat eerder willen slapen. 

Mijn dochter had vorig jaar (10 jaar) een slaapfeestje bij een vriendin. Om 5.00 's morgens hadden we nog steeds berichten ontvangen. Toen ik vroeg wat ze hadden gedaan was het heel de avond en nacht snoepen en op de telefoon. Ik heb haar telefoon ingekeken en ze had meer dan 2000 berichten gestuurd: naar ooms en tantes, buren, klasgenoten en naar de meiden die ook op het feestje waren. Hier was ik echt absoluut niet blij mee en dat heb ik ook wel met haar besproken. De moeder van haar vriendin vond het wel kunnen: haar dochter werd maar 1x 13 en ze moesten er zelf maar 4x uit om te waarschuwen dat het zachter moest.

Het doel van een slaapfeestje is toch om vooral NIET te slapen, bij mijn weten. Althans dat was 35 jaar geleden het geval en ik heb nooit een andere regel gehanteerd.
Het moest wel stil genoeg zijn voor de buren na 0:00. 
Slaapfeestjes daarom ook alleen van af groep 8, gelukkig is het na een paar jaar ook wel weer over want dan gaan ze pas uit als jij naar bed gaat.

Bij slaapfeestjes dacht ik altijd aan wat jij beschrijft. Zo lang mogelijk wakker blijven. Toen zoon ergens rond groep 7 een keer een slaapfeestje had bij een vriendje, was ik er wel op voorbereid dat hij weinig zou hebben geslapen. Dat hij helemaal niet had geslapen, daar schrok ik wel van. En dat waren geen sterke verhalen, maar ze waren bijvoorbeeld rond zonsopkomst nog met zijn allen gaan zwemmen.

Zoon kwam helemaal gebroken thuis, maar wilde er niet aan toe geven. In de groepsapp die voor de ouders was aangemaakt, hoorde ik dat het ene na het andere kind meteen in slaap viel. Zoon wilde maar niet aan de slaap toegeven en vocht er echt tegen, al moest hij van mij naar bed. Op een gegeven moment begon hij zelfs geluiden te horen die er niet waren en kreeg echt een angstaanval. Pas ergens eind middag is hij in slaap gevallen. 
Heb het nooit richting die ouders benoemt, maar dit vond ik toch wel iets te ver gaan. Weinig slaap of stiekem proberen wakker te blijven ok, maar laat ze in ieder geval naar bed gaan, dan vallen ze vanzelf wel een keer in slaap als ze zachtjes moeten doen en licht uit enzo.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.