Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Shampoo

Hallo,

Tot nu toe kocht ik voor mijn zoontje speciale kinder shampoo.
Hij is nu 7 jaar. Wat vinden jullie: nog steeds kinder shampoo kopen, of kan hij "grote-mensen" shampoo gebruiken?
Hij is geen lastige doucher of haren wasser.

Groetjes

Kaaskopje

Kaaskopje

25-02-2019 om 01:15

Wat zegt je verstand?

Ik heb na het beantwoorden en daarnaast lezen van een paar reacties, inmiddels het gevoel dat ik met een nest vakantiegangers te maken heb, maar stel dat ik ernaast zit een serieus antwoord:

Een kind van 7 kun je gewoon met shampoo voor volwassenen wassen. Wel zijn ogen dicht laten doen om te voorkomen dat hij zeep in zijn ogen krijgt.

MamaJo

MamaJo

25-02-2019 om 10:11 Topicstarter

Hoi Kaaskopje

Wat je bedoelt met de vakantiegangers snap ik niet, maar bedankt voor je reactie.
Ik dacht zelf ook eigenlijk wel dat het kon met volwassenen shampoo, maar ja omdat daar misschien bestanddelen in zitten die niet zo goed zijn voor kinderen dacht ik, ik vraag hier even na wat anderen ervan denken 🙂

Kaaskopje

Kaaskopje

25-02-2019 om 12:01

MamaJo

Als je hier al wat langer meeleest en -schrijft wordt je soms wat paranoïa . Dus ik reageerde daardoor misschien zoals ik niet zou moeten doen.

Als je zoon geen tekenen vertoont dat hij ergens allergisch voor is, kun je zijn haar gewoon met normale shampoo wassen. Je zou het ook over een andere boeg kunnen gooien: nooit met shampoo wassen. Mijn zus doet dat al een tijdje en ik vind dat haar haar er schoon uitziet. Mijn dochter is er ook mee aan het experimenteren. Je zou er eens wat over kunnen opzoeken via internet. Ik doe een stylingcrème in mijn haar, waardoor ik het wel zo prettig vind om dat er met shampoo uit te wassen, zodat het weer crème-vrij is voor de volgende ronde.

Het is dus maar net wat je wilt en hoe de hoofdhuid van je zoontje reageert op (geparfumeerde) haarverzorgingsproducten.

Ad Hombre

Ad Hombre

25-02-2019 om 12:08

Kaaskopje

"Je zou het ook over een andere boeg kunnen gooien: nooit met shampoo wassen. Mijn zus doet dat al een tijdje en ik vind dat haar haar er schoon uitziet. Mijn dochter is er ook mee aan het experimenteren. "

Dat, mijn jongens wassen nooit hun haar, alleen spoelen. Die zeeprommel is helemaal niet nodig. Ze ruiken prima zonder zeep.

Ik vond het altijd zo'n dwangmatig gedoe, na de zwemles. Al die ouders met hun shampooflessen en die kindertjes met die schuimhoofden.

Men zegt trouwens dat gewassen haren meer vatbaar zijn voor luizen. Toeval of niet, daar hebben wij tot nu toe nooit last van gehad.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

25-02-2019 om 13:27

Niet gedaan

Mijn oudste had heel erge berg die pas weg ging toen ik met de Zwitsal stopte. Jongste heb ik nooit met babyshampoo gewassen, vanaf het begin met normale shampoo. Ze heeft altijd prachtig haar gehad.

Fransien

Fransien

25-02-2019 om 13:36

doe wat je zelf wil

Mijn kinderen (basisschoolleeftijd) wassen eens per week hun haar met shampoo, vaker is bij hen niet nodig.
Mijn oudste is een puber en bij haar is het haar enorm vet als ze het niet 2-3 keer per week wast.
Ik heb toen het nog kleuters waren wel eens een week of twee overgeslagen met shampoo (babyshampoo was toen net op) en daar hebben ze niets van gekregen. Ik vind het zelf wel fijn om hun haar zo eens per week met shampoo te wassen en vanaf een jaar of 6-7 mochten ze gewoon met volwassen shampoo.
Zwitsal heb ik ooit gehad, vond ik vreselijk, gaf bij mijn kinderen ook erg veel berg.

Ad Hombre

Ad Hombre

25-02-2019 om 13:43

Fransien

"Mijn oudste is een puber en bij haar is het haar enorm vet als ze het niet 2-3 keer per week wast."

Hou er rekening mee dat dat 'vet' misschien wel komt *doordat* ze het zo idioot veel wast. Dat verstoort de natuurlijke balans. Zomaar ineens stoppen verergert de symptomen natuurlijk, dus ze zal er wel even doorheen moeten.

Misschien helpt het als je bedenkt dat het een samenzwering van de cosmeticaindustrie (Big Cosmo) is om je verslaafd te maken.

Deodorant is net zo'n verhaal. De meeste mensen hebben dat helemaal niet nodig, maar het wordt ze door de reclame aangepraat en vervolgens wordt het zo'n chemische woestijn onder je armen dat het inderdaad gaat stinken.

Fransien

Fransien

25-02-2019 om 13:49

Ze is pas begonnen met meer wassen toen het zo vet werd, ze heeft namelijk een vreselijke hekel aan shampoo en zal het zeker niet vaker doen dan strikt noodzakelijk (kortom als het flink jeukt).

Ad Hombre

Ad Hombre

25-02-2019 om 13:50

Fransien

Als het jeukt zou ze misschien een tijdje ketoconazol shampoo moeten proberen. Te bevragen bij de huisarts.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

25-02-2019 om 13:51

No poo

Ik ken iemand die het haar van haar kinderen niet met shampoo wast, en de kinderen en de was met Neutral. Die kindjes ruiken altijd wat muffig en het haar ziet er ook niet heel fris uit. Ze roept zelf regelmatig dat shampoo niet nodig is en dat haar kinderen heerlijk ruiken, dus ik denk dat moederliefde de objectiviteit aantast of zo.

Ad Hombre

Ad Hombre

25-02-2019 om 14:11

Phryne

Men zegt dat geur genetisch bepaald is en dat familieleden elkaar goed vinden ruiken. Dsu waarschijnlijk vinden ze jou ook maar een beetje zurig...

https://www.newscientist.com/article/dn892-family-smell/

Floria

Floria

25-02-2019 om 14:40

phryne

Als mijn jongste mijn opdracht negeert en niet in het weekend zijn haar wast, gaat hij ook muffig ruiken op zijn hoofd en het wordt wat touwig. Dat ze zonder shampoo heerlijk blijven ruiken lijkt me eerder een soort over-principieel wensdenken dan de waarheid inderdaad :-p

Ad Hombre

Ad Hombre

25-02-2019 om 15:08

Floria

"Dat ze zonder shampoo heerlijk blijven ruiken lijkt me eerder een soort over-principieel wensdenken dan de waarheid inderdaad"

Ik sta hier niet bepaald bekend als overprincipieel wensdenker en mijn ventjes ruiken toch echt heerlijk.

"Als mijn jongste mijn opdracht negeert en niet in het weekend zijn haar wast, gaat hij ook muffig ruiken op zijn hoofd en het wordt wat touwig."

Dat touwige lijkt me genetisch bepaald en dat muffige is typisch wat je krijgt als een shampooverslaafde 'ineens' stopt.

Als je een kat hebt zou je eens kunnen proberen hem iedere week te shampoo-en, kijken wat er gebeurt.

Floria

Floria

25-02-2019 om 15:20

maar dat is het nou juist

Hij is met 1x per week wassen niet shampooverslaafd. Meestal probeert hij die ene keer nog over te slaan ook.

Maar weet je zeker dat ik, of een willekeurige ander, jouw ventjes ook heerlijk zou vinden ruiken?

Ad Hombre

Ad Hombre

25-02-2019 om 15:32

Floria

"Hij is met 1x per week wassen niet shampooverslaafd. Meestal probeert hij die ene keer nog over te slaan ook."

Dat weet jij niet als shampoogelovige. Misschien duurt het wel een paar maanden om het natuurlijk evenwicht te herstellen.

"Maar weet je zeker dat ik, of een willekeurige ander, jouw ventjes ook heerlijk zou vinden ruiken?"

Natuurlijk. Ik moet binnenkort naar de notaris. Zal ik die vragen om een officiele stankvrijverklaring af te geven?

Ad Hombre

Ad Hombre

25-02-2019 om 15:40

Phryne

Ik googlede op jouw 'No Poo' en vond deze link:

https://thecrunchymoose.com/one-year-without-shampoo/

Misschien geen shampoo, maar een godallemachtig lange lijst van andere shit om in je haar te smeren. Nou begrijp ik best dan het voor een vrouw anders is, met je haar bezig zijn heeft veel met de vrouwelijke identiteit te maken.

Maar wij (echte) mannen en jongens hebben dat niet nodig. Gewoon spoelen, even de handdoek erover en vervolgens aan de lucht laten drogen. Er hoeft niks in/over.

Floria

Floria

25-02-2019 om 15:59

krullen

Ik heb een paar Amerikaanse internetkennissen die hun krullen niet meer wassen met shampoo. Ze doen er inderdaad wel andere zooi in, maar omdat ik geen krullen heb, heb ik nooit precies gevolgd wat er dan in gaat. Ongewassen krullen zien er tenslotte heel anders uit dan ongewassen steil haar.

Als je er nog steeds iets in moet doen, win je er ook niks mee.

Ik zwem iedere dag en gebruik nu alleen shampoo, geen andere zooi. Helemaal geen tijd voor intrekkende olie of weet ik het.

Echte mannen hebben het helemaal makkelijk: de meesten worden ook nog eens kaal en dan ziet geen kip meer of die halve haar gewassen is of niet.

Pennestreek

Pennestreek

25-02-2019 om 16:36

Floria

Oh, geweldige tekst! Ik verslikte me pardoes in mijn middagtheetje

Verder niet echt een mening hierover. Ik was mijn (lange) haar eens per week. Meer vind ik teveel gedoe. Het wordt inderdaad een beetje 'touw' als ik het langer niet was. En vet op de hoofdhuid. Ik doe er verder overigens nooit wat in. Geen gel, mousse of wat dan ook. Misschien ga ik nog eens de uitdaging aan om te stoppen met wassen. Lijkt me heerlijk. Maar ja, hoe kom je een beetje fatsoenlijk die gewenningsfase door? Om er nou een sabbatical voor te nemen is ook zo wat...

Doenja

Doenja

25-02-2019 om 17:49

Shampoo bar

En nee dat is geen kroeg met shampoo ipv bier.

Via via werd ik geattendeerd op de shampoo bar. Een blok zeep voor je haar. Omdat ik pluizig krulhaar heb, lang, en omdat ik me suf smeerde met conditioners, maskertjes, silk-spul, mouse en dan de volgende ochtend een opfris spray, ben ik blij dat ik daar nu volledig van af ben. Haar nat maken, shampoo bar over je hoofd smeren, schuimende massa inmasseren en uitspoelen. En daarna borstelen en opdrogen en de rest van je flesjes weggeven en nooit meer kopen. T voelt als t nat is heel stroef aan. Je denkt echt dat het nooit goed komt maar is het droog dan krijg je mooie krullen zonder pluis en statisch gedoe. En t is n stuk zuiniger. Moest er wel n zeepdoos voor kopen. Maar die gaat langer mee.

Milcham

Milcham

25-02-2019 om 17:59

Doenja

Welke shampoobar gebruik jij?

Doenja

Doenja

25-02-2019 om 18:51

Ik mag geen reclame maken

Ik heb mn shampoo bar uit Engeland, een vriendin tipte me en stuurde t mee met haar kerstwens toen ik zei enthousiast te zijn. Zij heeft ook van dat woeste haar 🤣🤣. Friendly soap heten ze. En versturen ook naar Nederland.

MamaJo

MamaJo

25-02-2019 om 22:43 Topicstarter

Leuk, al die reacties,

Maar mijn vraag was alleen maar of het verstandig is het haar van mijn 7-jarig zoontje te wassen met grote-mensen shampoo en het lijkt nu wel een forum over wel of niet je haar wassen en welk merk dan 🤣
Maar evengoed bedankt, ik pak de shampoo er maar weer eens bij de volgende keer dat zoon gaat douchen na het zwemmen. Even kijken welke dan 😂

Zal ik het nog gekker maken?

Laatst vroeg ik me af toen ik één van mijn cavia's zich zat te poetsen hoe die beestjes zulke mooie glanzende vachtje hebben zonder zeep, allen met pootjes, tongetje en 'n vetklier. En ze ruiken heerlijk naar kruidenhooi.
Het scheelt vast ook dat ze zich meestal niets aantrekken van 'n bad hair day

Yanea

Yanea

26-02-2019 om 08:24

Moedermop

Ik hoop zo dat je niet voorstelt dat mensen zich voortasn met hun eigen tong gasn wassen 😂😨

Kaaskopje

Kaaskopje

26-02-2019 om 09:36

MamaJo

Nog even terug naar je vraag: als jij de shampoo die je nu gebruikt gewoon nog lekker vindt ruiken, blijf dat dan lekker doen. Er is geen wet die zegt dat je opeens volwassen verzorgingsproducten móet gebruiken. Doe wat je zelf wilt, tenzij je merkt dat dat niet goed uitpakt.

Raffie

Raffie

26-02-2019 om 09:53

Waarom

zou je liever volwassen shampoo willen gebruiken? Ik vraag het me ook wel eens af hoor, hoe lang nog kindershampoo. Maar het lijkt me zo lang het goed werkt en bevalt, beter (milder?)voor je haar dan volwassen shampoo.
Mijn jongste is 10 en gebruikt nog kindershampoo, 2 keer per week. Oudste is 13 en wisselt af. Zij heeft nogal last van roos (ook heel lang berg gehad) dus gebruikt af en toe Head en Shoulders. Niet dat het helpt overigens, dus als iemand daar nog tips voor heeft...

Pabo moeder

Pabo moeder

26-02-2019 om 10:47

roos

Als je daar erg last van hebt kun je vragen of de huisarts je Denorex wil voorschrijven. Dat heeft hier goed geholpen!

Kaaskopje

Kaaskopje

26-02-2019 om 14:48

Berg zachtmaken met olie

Misschien kan je dochter een nachtje met een olie op haar hoofdhuid gaan slapen en de volgende dag voorzichtig met een fijn kammetje over de hoofdhuid kammen, zodat de berg meegenomen wordt. Ze kan met een handdoek om haar hoofd slapen en een handdoek om haar kussen, om te voorkomen dat de olie op het kussen zal komen. Eventueel nog een vuilniszakje daaronder. Je hoeft dus niet het hele haar met olie in te smeren, alleen op de hoofdhuid en dus de aanzet van haar haar.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-02-2019 om 14:51

Dochter Raffie

Ik zie dat je je jongste niet met 'zij' hebt aangeduid, dus wie weet zit ik fout met dochter

Dendy Pearson

Dendy Pearson

26-02-2019 om 15:55

Berg

Berg verdwijnt met de haarlotion van Zarqa. Ruikt lekker, niet vet en je hoeft niets anders te doen dan het in het haar smeren.

Nadat ik oudste van haar berg had ontdaan ben ik direct overgegaan op gewone shampoo. Bij jongste heb ik toen hij baby was nooit shampoo gebruikt. Toen het nodig werd heb ik gewoon onze shampoo gepakt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.