Weet jij welke voedingsstoffen je extra nodig hebt tijdens de zwangerschap? Deze vitamines zorgen voor een gezonde zwangerschap
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Sexuele voorlichting

Mijn dochter van 7 weet niet hoe een baby in de buik komt.
Ze weet wel dat dat komt door te vrijen en te knuffelen maar we hebben haar nog niet verteld hoe precies.
Moet ze dit nu al weten? Ze vraagt er zelf niet na en ons antwoordt vindt zij voldoende op dit moment.
Maar wordt het niet tijd om precies uit te leggen?
Of is ze daar nog niet aan toe omdat ze nog niet verder vraagt?
Als het aan mij ligt wil ik het haar uit leggen maar mijn man vindt dit te vroeg.
Maar ik vind dat ze er wel aan toe is ook omdat ze ook wel eensmet een handdoek tussen haar benen speelt.
Dit heb ik eens ontdekt toen ze op haar kamer was.
Schrok er wel van maar heb haar verteld dat dit oké is zolang ze dit doet als ze alleen is en op haar kamer is.
Dus volgens mij wordt het wel tijd om het een en anser uit te leggen?

Juno

Juno

09-11-2014 om 12:00

Zeker uitleggen. Over een paar jaar heeft ze alles van anderen gehoord en wellicht gezien en krijgt hierdoor misschien andere ideeën wat normaal is.
Nu is het ook makkelijker uit te leggen dan wanneer je met een beginnende puber erover moet praten.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-11-2014 om 12:21

Wel vertellen. Het is een belangrijk onderwerp vind ik. In ieder geval de "technische" kant van het verhaal.

creabea

creabea

09-11-2014 om 16:27

al veel eerder verteld

toen de kinderen zo'n 3-4 jaar waren, het technische verhaal tenminste. Bij de oudste toen er nog een baby kwam, en de jongste een keer in bad toen die zich afvroeg waar zijn balletjes voor waren.

En de intieme kanten aan de zaak, dat wordt zo nu en dan als aan de orde komt besproken, dat is ook veel makkelijker als ze al weten hoe je baby's maakt

Tango

Tango

09-11-2014 om 21:32

3-4 jaar?

Vind ik dat wel weer heel jong hoor om het te vertellen. Als ze nog zo jong zijn begrijpen ze dat toch nog helemaal niet? Zal ook per kind verschillend zijn hoor.
Eigenlijk volg ik hierin vooral de vragen van het kind. Wanneer kind ernaar vraagt geef ik naar waarheid antwoord. Neemt het kind genoegen met het antwoord dan is dat oke en gaan we een andere keer weer een stapje verder.
Zo komen ze er geleidelijk aan achter hoe het in elkaar zit. Of ze dat nou met 7 jaar helemaal weten of met 9 maakt naar mijn idee niet zoveel uit.

Annet

Annet

09-11-2014 om 22:11

Het is nooit te vroeg, wel te laat

Des te jonger kinderen dit een normaal onderwerp vinden, des te makkelijker stellen ze vragen en komen ze op het onderwerp terug. Of kun jij op het onderwerp terug komen.
Kinderen van 3-4 jaar vertellen hoe kindjes gemaakt hebben is juist helemaal geen probleem. Ze nemen het aan zoals het is. Dus vertel geen onzin!
Ze leren dat dit een normaal onderwerp is.
Met 9 jaar ben je heel laat. Dan kun je met 10-11 jarigen in de klas zitten die al gaan puberen. Dan voel je je als 9-jarige heel dom en ga je daar zeker niet met je ouders over praten.

Katniss

Katniss

09-11-2014 om 22:44

Met schaamrood op de kaken

Bij mijn oudste heb ik het volgens mij best lang uitgesteld of helemaal niet verteld Inmiddels is ze wel op de hoogte, neem ik aan, en ze zou ook zeker niet laten weten als ze iets niet weet. De jongste is veel nieuwsgieriger. Ze is ook heel geïnteresseerd in tampons en maandverband, en hoe dat dan gaat met eitjes die niet worden 'gebruikt'. Laatst vroeg ze me wel of je elke maand een baby zou krijgen als je elke maand seks zou hebben, dat deel van de boodschap was dus niet helemaal overgekomen. Inmiddels weet ze dus ook van alles over anticonceptie

creabea

creabea

09-11-2014 om 22:51

welnee joh

je zegt het zelf al, volg de vragen van je kind. Kinderen vragen op die leeftijd al heus wel waar de kindertjes vandaan komen, of hoe ze uit de buik komen. En wat Annet zegt: in de peuter/kleuterleeftijd vinden ze het helemaal nog niet raar of vies dat de plasser van papa in het babygaatje van mama gaat (zo hadden wij het verteld). Jongste is nu 5 en had laatst een klasgenootje die een zusje had gekregen, en toen was het weer even een actueel onderwerp. Blijkbaar hadden ze in de klas nog min of meer besproken hoe de baby was geboren, want het was 'geen operatie' geweest. En toen dacht hij zelf dat het dan iets met het babygaatje was, maar hoe dat ook weer zat, wist hij niet (meer). Mooie aanleiding om het plaatjesboek erbij te pakken enzovoort. En op deze leeftijd nog geen gegniffel en schaamte, ze vinden het net zo interessant als een dinoboek.

lisbeth

lisbeth

10-11-2014 om 07:49

Hier al vroeg

Bij mijn oudste. 4 of 5 was ze. Mama zei ze, ik weet nu wel hoe die baby's uit de buik komen maar hoe komen ze erin. Daar zit je dan in en drukke mac donalds en was je net van plan om een hap uit je hamburger te nemen. Ik zie die mensn naast mijn tafel nog naar me kijken van hoe lost ze dat op. Haha
Ik heb haar vriendelijk verteld dat ik haar dt thuis ga uitleggen en dat heb ik ook gedaan. Nu is ze 10 en wil ze het woord sex nog niet eens meer horen

Mijn jongste is 7 en die heb ik wel al wat verteld maar verder vraagt hij er nog niet echt naar. Misschien wel maar eens doen want hij zit ook nog eens een jaar hoger.

Suze

Suze

10-11-2014 om 08:09

Wel vroeg begonnen

Ik ben wel vroeg begonnen, inderdaad omdat het dan allemaal niet meer zo beladen is en je er dus juist heel normaal over kunt praten. Vinden ze echt interessant (die van mij dan).

ik heb het steeds met kinderboeken gedaan, er zijn er vele met leuke plaatjes. En op verschillende leeftijden gaan de boeken iets verder op details in.

Bij oudste was er toen ze iets oude was een pagina die wat gevoelig was omdat vader en moeder op elkaar lagen te vrijen. Ik dus bang voor ingewikkelde vragen. Noi, ze had bij bijna elke pagina een vraag maar juist bij die niet..

En bij jongste had ik destijds een leuk boekje met o.a. een plaatje van hoe het er met al die zwemmertjes in de ballen uitzag. Haha, was volgetekend met een zwembad, restaurant, bioscoop etc. Hij zat daar verheerlijkt naar te kijken en vroeg "mama, ziet het er daarin echt zo uit?".

Maar om dus aan te geven dat het juist leuk is en veel minder gevoelig als je er op jonge leeftijd over praat.

Als ze echt geen interesse hebben dat zou ik wel stoppen. Je kan het ook niet door de strot duwen.

NB. Je hebt ook boeken voor pubers, o.a. van Sanderijn van der Doef, een autoriteit op dit gebied. Ik las destijds hier op OO de tip om dat boek te kopen en gewoon op de kamer van kind te leggen zodat hij/zij erin kan lezen als het behoefte heeft. Nou die van mij vond het kennelijk maar niet. Ik was het boek op een gegeven moment kwijt. Lag het (zag ik veel later pas) ergens achter in een mast. Dus tip: als je dat boek koopt, leg het niet in de kamer van kind, maar op een andere plek en vertel je kind dat het daar het boek kan vinden....

Barvaux

Barvaux

10-11-2014 om 08:59

katniss

Ik heb dan wel jongens maar ik moet zeggen dat ik er ook niet zoveel aan doe Met oudste heb ik wel eens een boekje voorgelezen en gaf ik hem het puberboek met 12 jaar geloof ik.

Met jongste heb ik niet eens een boek voorgelezen maar heeft hij wel eens datzelfde boek van de bieb gehad.

Net als met sinterklaas; hier vragen ze er nooit naar dus als ik ze niet verteld had dat klaas niet bestaat hadden ze het nu nog geloofd Misschien maar eens gaan checken wat jongste nu precies weet LOL

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.