Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
An79

An79

22-04-2020 om 21:12

Seksuele voorlichting aan 8 jarige dochter.

Ik heb een dochter van 8 jaar en heb best wel goed contact met haar. We babbelen wel veel over alles en nog wat. Over belangrijke en minder belangrijke dingen in het leven. En soms is ze geinteresseerd in wat meer intiemere vragen. Het gebeurd wel eens dat we allebei naakt in de badkamer zijn. (Wegens praktische reden en tijdwinst). Op zich is daar géén probleem mee denk ik. Zeker niet aan die leeftijd. Over laatst zat ze in bad en ik was mijn benen aan het scheren. Ik had niet goed opgelet, zat met mijn gedachten ergens anders maar heb per ongeluk een beetje teveel getoond tussen mijn benen. Ze vroeg wat dat was. Ja ik kon er op dat moment niet goed een antwoord op vinden. Ik weet niet of ik dit nu aan haar moest uitleggen of niet en of het niet beter was om daar mee te wachten. Is het niet te vroeg voor seksuele voorlichting bij een 8 jarige? Gebeurd dit niet later?

Tango

Tango

23-04-2020 om 12:11

Vroeg?

Nee, zeker niet te vroeg. Je kan daar zelfs al veel eerder mee beginnen. Heeft ze nooit vragen gesteld over waar baby's vandaan komen etc? Want daar begint het vaak mee. Ik begrijp wel dat je overvallen werd door haar vraag, maar het is denk ik wel belangrijk dat je er nog even op terugkomt. Nu heeft ze misschien, door jouw onzekerheid, het idee dat ze het niet mocht vragen of dat het een rare vraag was.
Misschien kan je het doen m.b.v. een boekje, bijvoorbeeld Sanderijn van der Doef heeft hele duidelijke boekjes over o.a. de verschillen tussen mannen en vrouwen, verliefd worden, relaties etc. Met behulp van zo'n boekje is het vaak makkelijker om er over te praten.

Wendelmoed

Wendelmoed

24-04-2020 om 21:21

Meivakantie

Kom op zeg, dit is hopelijk geen serieuze vraag.

Kan wel

Hoi, ik vind dat het kan. Ze kan het beter van jou horen dan van een vreemde. Niet dat ik veel verstand heb van waar achtjarigen het overhebben, mijn oudste is zes. Een Christelijk boekje wat ik ooit bij de bieb geleend heb, op aanraden van mijn zus met oudere kinderen, vond ik zelf erg fijn. Die heet 'Alleen voor meisjes. Over wat er gebeurd als je ouder wordt enzo van Judith Janssen-van den Barg. Die is voor kinderen van negen tot twaalf.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.