Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

School wc's

onze jongste van 4 heeft af en toe een plas ongelukje op school. Geen probleem uiteraard maar nu had hij ook in zijn broek gepoept. Hij is zindelijk maar vind de school wc's helemaal niets. Hij gaat thuis gewoon naar de wc. Hij vind de wc op school eng en niet leuk zegt hij. Dus houdt hij het de hele dag op
Iemand van andere ouders die tip heeft zodat hij op school naar de wc gaat. 


Kan hij aangeven wat hij er eng aan vindt?

Mendy88

Mendy88

27-01-2022 om 15:28 Topicstarter

ook al is het licht aan vind hij zo'n klein hokje. 
Bij ons hebben we boven een wc in de badkamer en de beneden wc is ook redelijk groot. 

Mijn dochter had zoiets maar dan op de bso. Ze is dysmatuur geboren en kon zelf nog niet vegen toen ze naar school ging (arm nog te kort). Ze heeft toen twee uur op de wc gezeten tot iemand doorhad dat ze daar zat. Dus ging ze alles steeds ophouden maar dat leidde ertoe dat ze verstopping en overloopdiarree kreeg. 
Probeer erachter te komen waarom de toiletjes voor hem zo vervelend zijn. Bij mijn dochter op school vond ze het ook niet fijn dat er vanuit de klas naar binnen gekeken kon worden. 

Mendy, zou het voor je zoon helpen als hij de deur (deels) open laat staan? Of komt die wc rechtstreeks uit op de gang of een klaslokaal? 
De wc's op de school van mijn kinderen waren meerdere hokjes binnen een toiletruimte. Van die 'Amerikaanse' wc-hokjes met grote openingen onder de deur, ongetwijfeld voor het geval een kleuter zichzelf per ongeluk zou insluiten

Mijn kind vond het geluid van de leidingen vervelend. Er achter komen waarom een kind het niet wil/fijn vindt of niet lukt is een heel belangrijke.

Gaat er al een oudere kleuter mee?

SuzyQFive schreef op 27-01-2022 om 15:33:

Mijn dochter had zoiets maar dan op de bso. Ze is dysmatuur geboren en kon zelf nog niet vegen toen ze naar school ging (arm nog te kort). Ze heeft toen twee uur op de wc gezeten tot iemand doorhad dat ze daar zat. Dus ging ze alles steeds ophouden maar dat leidde ertoe dat ze verstopping en overloopdiarree kreeg.
Probeer erachter te komen waarom de toiletjes voor hem zo vervelend zijn. Bij mijn dochter op school vond ze het ook niet fijn dat er vanuit de klas naar binnen gekeken kon worden.

Och wat triest... en wat erg dat het twee uur duurde voordat ze haar miste. 
Mijn dochter wilde ook niet naar de wc op school. Inmiddels wel om te plassen maar niet om te poepen. 
Ze mist er de rust van thuis en is bang dat er nog iemand komt die moet. 

In het begin vond ze de wc's spannend. Toen is de juf twee keer meegelopen (en meteen terug gegaan naar de klas. Puur meegelopen tot het hokje). Daarna was het klaar en ging ze gewoon zelf.

Soms zijn kinderen bang dat ze opgesloten raken, dat het draaislot klemt en de juf hen niet horen kan. Thuis doe je de deur wel dicht maar niet op slot.

Ik hoor van mijn kinderen vooral dat ze heel vies zijn, tot in groep 8 aan toe. Misschien kun je een keer met hem de wc’s bekijken als je hem brengt?

Ik zou ook doorvragen waarom hij liever niet naar de wc gaat op school. 

- vindt hij het vies? Dan kan je bijvoorbeeld dettol doekjes meegeven om de wc eerst af te nemen of zo'n opvouwbare wc verkleiner die ook op kleine wc's past in z'n tasje stoppen 
- vindt hij het donker? Dan kan je aan de juf vragen of hij een kleine lichtje van thuis mee mag nemen naar de wc
- vindt hij het klein? Dan kan hij de deur misschien een beetje open laten. Je kan de juf vragen of ze dan een bordje wil maken met iets erop (pas op, bezet!) Zodat de deur niet per ongeluk wordt open/dicht gedaan door iemand. - heeft hij bepaalde gewoontes die op school niet kunnen, bijvoorbeeld billen wassen met water/nat doekje? Geef dan iets mee waarmee het wel kan. 
- bang dat degene na hem ruikt dat hij heeft gepoept? Geef dan een kleine luchtverfrisser of iets dergelijks mee als dat zijn zelfvertrouwen vergroot

Zoveel redenen, dus eerst belangrijk om uit te zoeken wat er bij hem speelt. Dit is voor hem namelijk helemaal niet fijn (ik vond het op school ook echt heel vies en hield alles op met als gevolg dat ik nog steeds prikkelbare darmen heb)  

Had mijn zoon ook, na lang vragen bleek dat hij de wc te klein vond en bang was dat hij er overheen zou plassen.
Dus ik met hem het hokje in, hij op de wc, ik zijn plassertje omlaag gehouden en verteld dat hij zo goed omlaag kon mikken en dat het dan echt wel goed zou gaan. Hij moest gelukkig best erg plassen op dat moment, dus dat deed hij ook en hij zag dat het goed ging en daarmee was het probleem opgelost.
De juf was ook nog zo lief geweest om hem voor te stellen de juffen wc te gebruiken, maar dat wilde hij ook niet. Ik denk dat daar zijn autisme in de weg zat, hij was tenslotte geen juf.

Mendy88

Mendy88

27-01-2022 om 22:55 Topicstarter

bij het naar bed gaan gevraagd. Hij zei dat hij bang was dat omdat het klein is en hij is alleen.  Heb nu hem verteld dat hij de deur op een kiertje mag zetten.  En zijn grote broer zit in groep 4 en die had nu gezegd dat hij wel voor de deur gaat staan. Zo is hij niet alleen.
We mogen de school nog steeds niet in helaas.
Zijn grote broer zijn heel lief, ik help wel mama. Als het pauze is kan ik voor de deur staan. Dan kan hij wennen aan de school wc.

Wat een lieve grote broer!

Mijn kinderen gingen op school niet naar de wc omdat het "open hokjes" waren in plaats van echt gesloten kamertjes.
Misschien is dat wel het probleem, de privacy?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.