Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Schaamhaar bij zoon van 10,5 jaar

Eens even polsen bij ouders met jongens...
Mijn zoon van ruim 10,5 heeft (viel me laatst op) al best wat zwart haar onder zijn oksels en ook bij zijn schaamstreek zag ik haartjes verschijnen.
Is dit niet wat vroeg? Ik ben gewoon benieuwd, maak me er verder geen zorgen over. Zoon vindt het ook verder allemaal wel prima.

zoon niet, dochter wel

Zoon van 12 heeft nog geen haargroei daar (wel andere beginnende puberkenmerken), bij dochter van 10,5 zag ik afgelopen weekend toevallig dat ze wat haartjes onder één oksel had gekregen. Vond ze zelf wel grappig, dat het maar bij één was.

Arianna

Arianna

13-10-2015 om 16:11

zoon 12

Mijn zoon van 12 had al wat haar rond zijn 11e verjaardag, misschien iets ervoor. Paar okselhaartjes, beetje schaamhaar. Dat is nu (sinds de zomer 12) niet enorm veel meer, alleen klein beetje meer. Vrijwel geen pukkeltjes. Hoge stem - hopelijk nog best lang want hij zingt in een jongenskoor en anders moet hij daar uit... Dus voor het overige nog echt een kind.

evenzo

evenzo

13-10-2015 om 16:58

zo verschillend

Grappig blijf ik het vinden dat dat toch heel verschillend is. Hier zoon van 12 die sinds zijn 10e al behoorlijke bos haar in schaamstreek heeft maar niks onder de oksels. Ook nog geen zweetgeur. Wel pukkels. Geen groeiende piemel. Dochter van 9 heeft ook schaamhaar. Geen okselhaar. Geen erwtjes verder niks.....

noty

noty

13-10-2015 om 17:25

vroege puber.

zoon van 10 had dat ook. Ging ook ineens heel hard groeien en ging van kleinste in de klas naar veruit de langste. Met 12 een bromstem en snorretje. Vanaf toen heb ik niks meer gezien want de badkamerdeur gaat stevig op slot. Het viel me afgelopen zomer op hoeveel haar hij op zijn benen had, stond ik van te kijken. Nu 14 jr. Gedrag was toen trouwens ook navenant puber

Bij zoon van bijna 11

een wildgroei aan beenhaar. Een enkel okselhaartje, en verder nog niets.
Ook hier gaat de douchedeur op slot, al mag ik 'm nog wel in zijn blootje zien, gaat meer om zijn zusje.

Truus

Truus

14-10-2015 om 10:58

Wat een verschillen

Dochter van bijna 11 heeft wel borstjes maar nog nergens haargroei. Wel sinds een paar weken een echte puberzweetlucht.

Julia64

Julia64

15-10-2015 om 17:49

Hier

Hier was zoon ruim 10 toen hij schaamhaar begon te krijgen. Ik vond het ook aan de vroege kant, maar het schijnt dus vaker voor te komen. Okselhaar begint eigenlijk nu pas (hij is 14). En ook begint ie nu eindelijk een soort van groeispurt te krijgen, lijkt het (incl. bijbehorende enorme eetlust). Grappig inderdaad, die verschillen. Zo heeft een vriend van zoon, die bijna een half jaar jonger is, al flink de baard in de keel, en daar is bij mijn zoon nog niets van te merken.

geen beharing

Mijn oudste is 12, maar bij hem is nog niks van beharing of wat voor puberteitskenmerk te bekennen. Maar ik weet van een jongen die in groep 8 bij hem in de klas zat, dat die al een soort van snorretje had toen hij 11 was. Dat kan dus erg verschillen per jongen.

Naar mijn gevoel begint beharing bij jongens vaak wat vroeger als de jongen een ouder of grootouder heeft die niet uit Europa komt. Maar dat zou ik mis kunnen hebben hoor. Mama73, mag ik vragen hoe dat bij jou zit?

Mama73

Mama73

29-10-2015 om 12:18 Topicstarter

VaderLudo

Hier een volledig Europese familie aan beide kanten. Zoon is ook niet heel donker (eerder donkerblond)

Pardoel!

Pardoel!

01-11-2015 om 13:40

Normaal

Op 10.5 is het vroeg, maar niet bijzonder vroeg. Ook omdat je schrijft dat hij donker behaard is valt het ook eerder op. Ik heb zelf nooit het verband kunnen leggen of kinderen / pubers met donker haar ook eerder schaamhaar krijgen, want het tegenstrijdige geval heb ik hier thuis eens meegemaakt toen m`n dochter vertelde dat een vriendinnetje van haar ook al zichtbaar schaamhaar had met 9 jaar. Tja, het hangt vaak samen met hoe vroeg of lat ouders of grootouders puberde, belangrijker is dat kinderen er goed mee om leren gaan en weten dat dit bij de veranderingen hoort van hun lichaam.

Hier ook vroeg

Mijn zoon begon met schaamhaar krijgen vanaf z'n 9e ongeveer.. Nu ook een volle bos beneden en wat okselhaar. Ook zweetgeur en pukkels. Hij is nu 11. Hij vindt het verschrikkelijk, want is nog er nog niet aan toe

Kimmie

Kimmie

03-06-2017 om 20:33

Begon hier ook met ruim 9 jaar

Bij mijn zoontje van nu ruim 10,5 ook vroegtijdige haargroei. Hij was ruim 9 toen ik een haar signaleerde bij z'n jongeheer. Schrok me een ongeluk....Even aangekeken hoe het vorderde maar er kwam langzamergand steeds meer bij. En inerns ook onder z'n oksel een haar. Na een paar weken toch maar naar de huisarts geweest en vervolgens ziekenhuis. Bloedonderzoek gehad en z'n botgroei gemeten dmv röntgenfoto's. Ook de grote van zijn ballen nagekeken. Bloeduitslag was in orde niks vreemds en foto's ook prima. Gevalletje pech hebben zeggen ze dan. Hij vind het nu,zeker met strandweer, vervelend en heb onder zn oksels beetje weggeknipt.Nu zie ik wat haartjes langs zn bovenlip komen....dat vind ik wel vervelend omdat dat gelijk op het oog te zien is. Wat daar nu mee te doen?

Ad Hombre

Ad Hombre

03-06-2017 om 21:09

Kimmie

Die snorhaartjes heeft mijn 7 jarige ook.
Geen probleem van maken.

ikke

ikke

25-06-2017 om 15:38

mogen julle ze nog zien?

die van mij is mega preuts

Blijft leuk

Blijft altijd grappig om te zien, mijn zoon van 10 heeft alleen een beetje okselhaar. Ik was er zelf wel vroeg bij, ik kreeg het rond mijn 11e.

Wisselend

Als er één ding over te zeggen valt, is dat er eigenlijk... in algemene zin niets over te zeggen valt. Ja, d een is er veel vroeger bij dan de ander, en bij kinderen met donker haar valt het wat eerder op.

Wel jammer voor de kinderen is dat de natuur zich niet laat dirigeren...
Sommigen zijn mentaal helemaal nog niet toe aan de echte puberteit, maar hebben wél al veel lichamelijke kenmerken. Anderen puberen volop maar hebben nog een echt kinderlichaam.

Het hoort er allemaal bij, en bij veruit de meesten komt het allemaal goed. Maar ja, dat neemt wel de nodige jaren in beslag.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.