Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Samen spelen

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken want soms heb ik het idee dat ik gek ben. Mijn dochter is een pleaser. Zo erg dat ze er zelf last van had. We hebben heel hard moeten werken om ervoor te zorgen dat ze af en toe nee durfde te zeggen. Ik vind dat als iemand vraagt of je zin hebt om te spelen en ze wil dit niet, ze dat ook mag zeggen. Nu hebben we in de buurt Veel kinderen die allemaal wel met elkaar spelen. Soms met z'n allen en soms in kleine groepjes. Als ze buiten aan het spelen zijn vind ik dat iedereen mee mag doen maar als het bij ons thuis is of in onze tuin vind ik dat dat niet hoeft. Dit stuit op nogal wat verontwaardiging bij sommige ouders. Hun kind kan de teleurstelling niet aan en zij vinden dat mijn dochter dan verplicht met hun kind moet spelen. Zo niet, mag ze niet meer met hun kind praten. Ik hoef niet te horen woensdag van ons gelijk heeft maar ik ben heel benieuwd hoe jullie in zo'niet soort gelijkeen situatie zouden reageren. Moeten kinderen altijd maar met elkaar spelen of mogen ze gewoon ook wel eens Nee zeggen, ook al zijn ze met een groepje kinderen? En ik snap ook dat het niet altijd leuk is als je niet met een groepje mee mag doen hoor.

Marie

Marie

15-06-2016 om 22:47

niet meer met kind mogen praten?

Serieus? Gaan die ouders tegen hun kinderen zeggen dat ze niet meer met jouw dochter mogen praten?

En natuurlijk mag jouw dochter ook wel eens nee zeggen.

Mogen alle kinderen trouwens ook altijd als groep bijelkaar in huis/tuin spelen? Dus geen enkele ouder heeft problemen met altijd veel kinderen over de vloer?
Leuk zo'n "zoete inval", maar soms ook even niet.

Toen onze dochter klein was, durfde ze ook niet goed nee te zeggen. En omdat ik het leuk voor haar vond dat ze vriendinnetjes op de buurt had, mocht er altijd veel. Totdat ik erachter kwam dat de vriendinnetjes met haar spullen in de speeltuin zaten te spelen en mijn dochter niet mee mocht doen. De andere kinderen mochten namelijk niks meenemen naar buiten van hun moeders en die vonden het maar wat gemakkelijk dat het van mij wel mocht.
Daar heb ik toen paal en perk aan gesteld. Als ze met kleden buiten wilden spelen kreeg dochter 1 kleed mee. Buurkinderen wilden dan ook. Ik zei dan dat als ze allemaal een kleed van huis mee zouden nemen ze genoeg hadden. Maar ja dat mocht dus niet. Ik zei dan dat het jammer was voor ze, maar dat ze bij hun eigen moeder moesten gaan klagen.

De vriendschapen op de buurt hebben er niet onder geleden geloof ik.

Stickertje

Stickertje

16-06-2016 om 08:56

Verontwaardigde buurvrouw

Toen ik zwanger was van mijn oudste was ik niet de enige hier in de straat, dus oudste had voor de vierde verjaardag al heel wat vriendinnen in de buurt en ging dus ook wel spelen bij andere kinderen. Uiteindelijk ging alleen de dochter van onze naaste buren naar dezelfde school. Dochter had meteen weer nieuwe vriendinnen erbij en maakte speeldates door het hele dorp. De dochter van de buren had het daar moeilijk mee, ook aangewakkerd door haar moeder denk ik.
Een half jaar nadat de meiden naar school waren gegaan had ik de buurvrouw briesend in mijn keuken staan. Mijn dochter zei veel te vaak nee tegen de hare. Ze wilde voor 3 dagen in de week afspreken dat het dan buurmeisjesspeeldate zou zijn, de ene keer hier de andere keer daar.
Ik wilde dasr niet in mee en dochter ook niet, verplichte speelafspraken werken niet. Buurvrouw zeer teleurgesteld die is erg van het voorkoken van de vriendschappen van haar kinderen. Ik niet
Kinderen moeten zelf uitvinden of het leuk is om met Truus te spelen of dat het leuker is met Annie. Zelf uitvinden dat je met Thea wel met de poppen kan spelen maar niet kan anzenborden, omdat Thea niet tegen haar verlies kan en dan het bord en de ganzen door de kamer smijt.
Hier mocht en mag best veel qua hoeveelheid vriendinnen tegelijk over de vloer maar ik heb wel eens speelgoed weggehaald en boven op de kast gezet.
Een vriendinnetje had de playdoh ijsmachine meegenomen en dat gaf een troep, niet normaal overal vond ik korreltjes klei. Ik het apparaat op de kast gezet. Kind boos jankend naar haar moeder. Na heel veel gesnik en een vaag verhaal van de moeder kwam de aap uit de mouw. Kind mocht er thuis niet mee spelen, omdat het zo'n troep gaf, buiten mocht ook niet want dan kon het apparaat misschien wel sruk vallen. Bij een vriendinnetje er binnen mee spelen mocht wel. Ja niet bij mij dus! Een ander gaat niet bepalen wat kinderen in mijn huis mogen.

Horsie, je kind mag best nee zeggen en jij hoeft ook niet alles goed te vinden, ouders hoeven geen speelafspreken te regelen dat kunnen kinderen prima zelf.

STERRETJE

STERRETJE

16-06-2016 om 10:55

Herkenbaar

Sommige dingen zijn herkenbaar. Mijn bijna 6 jarige dochter is niet zozeer een pleaser, maar wel in bepaalde mate beïnvloedbaar. Natuurlijk mogen ze mee zeggen. Vaak zijn het niet eens de kinderen die daar een probleem mee hebben, maar de ouders. Kinderen vinden het vijf minuten niet leuk en zijn het daarna weer vergeten. Kinderen opvoeden en vooral perikelen op school met andere kids is niet makkelijk. Ik worstel ook met bepaalde zaken. Is volkomen natuurlijk. Ik herken bepaalde zaken van Marie. Ik was ook altijd de gek die Sinterklaas speelt zeg maar. Ik ben sinds kort wat selectiever geworden. Het is niet dat ik alles op een weegschaal leg, maar wanneer ik merk dat verhoudingen, zoals aantal speelafspraakjes scheef gaan lopen, dan ben ik Sinterklaas af!

Stickertje

Stickertje

16-06-2016 om 11:05

30 keer hier en 1 keer daar

Vind ik helemaal geen probleem, zoon heeft hele periode gehad dat hij allee maar hier wilde spelen. Maar als ik merk dat ik als gratis oppas wordt gebruikt is het gauw over. Elke vrijdag Pietje hier, want dan kon de moeder van Pietje met haar handen vrij met het zusje van Pietje naar zwemles. Daar heb ik dus geen zin in.

STERRETJE

STERRETJE

16-06-2016 om 11:50

Re Stickertje

Juist, dat is wat ik bedoel. Of gratis oppas, of zodat zij nooit de rommel en herrie hebben etc.etc.

horsie

horsie

16-06-2016 om 16:35 Topicstarter

Oppas

Gelukkig heb ik niet het gevoel dat ik als oppas wordt gebruikt. Dat is inderdaad ook wel erg brutaal. Maar mijn ideeën van samen spelen zijn blijkbaar heel anders dan die van bepaalde buren. Sommige eisen van de andere kinderen dat hun kind mee mag spelen. Zelfs als mijn dochter met haar eigen vriendinnen aan het spelen is moet ons buurmeisje verplicht meespelen. Maar als mijn dochter met haar wil spelen en dat meisje wil het niet, dan moet mijn dochter dat wel slikken van moeders. Wat ik ook heel vervelend vind is dat kleinere broertjes en zusjes altijd verplicht mee moeten spelen. Ik heb ook nog een jongere dochter en ik vind dat die haar eigen vriendinnetjes moet zoeken. Tenzij ze met de hele groep buiten aan het spelen, dan vind ik het wat anders.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.