Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Samen in de huiskamer slapen

Hallo,

Ik ben vader van een zoontje van 11 jaar. Ik ben 4 jaar geleden gescheiden.
Door gezondheidsomstandigheden, heb ik sinds een jaar of 2 geleden beneden in de woonkamer geslapen op een speciale slaapstoel. Mijn zoontje toen 8 jaar, wilde ook beneden slapen. Ik vond dat wel gezellig. Samen een filmpje kijken en daarna mocht hij op een matras in de kamers slapen. Zelf kan ik heerlijk slapen wanneer het regent, dus zet ik 's avonds regen op youtube aan. Mijn zoon is er ook helemaal aan gewend. Hoewel mijn zoontje nu veel beter slaapt, en ik het eigenlijk wel gezellig vindt, is mijn ex er niet zo over te spreken.

Tijdens onze scheiding, waren de ruzies zo hevig, dat Jeugdzorg er ook bij kwam kijken. Gelukkig allemaal vrijblijvend en adviserend.

Vreemd genoeg had jeugdzorg helemaal niet zo'n probleem met het feit, dat mijn zoontje beneden sliep.

Misschien ben ik naïef, maar ik denk dat mijn zoon op een gegeven moment zelf zijn privacy wil hebben.
Jeugdzorg is nu niet meer in beeld, maar mijn ex wil dat wel weer gaan proberen.

Verder doet mijn kind het goed op school, en zijn er geen verdere problemen.

Ik weet dat de meningen hierover verdeeld zijn. Ik zie het als quality-time, terwijl sommigen tegen zijn, omdat het niet volgens het boekje is.

Graag uw advies.

Vedor

Vedor

Vedor

13-06-2016 om 17:05 Topicstarter

Aanvulling

Mijn zoontje slaapt bij zijn moeder wel op zijn eigen slaapkamer, maar hier wil hij dat zelf ook liever niet.
Aangezien ik het wel gezellig vind, leg ik niet al te veel druk op hem, om toch boven te gaan slapen.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-06-2016 om 18:08

Vedor

Hmm, als ik jouw partner was was ik er ook niet blij mee. Ouderschap betekent voor mij *ook* dat je het kind zijn eigen ruimte geeft.

En slapen met Youtube aan vind ik persoonlijk vrij gestoord. Ik sliep ooit eens in een hotel met in de kamer naast me iemand die blijkbaar alleen kon slapen met de TV aan op een shopping channel. Op een goed moment gin g die zender uit de lucht met zo'n irritante piep.

Dus ik op die deur geklopt om te vragen of dat geluid uit kon. Oh dat kon hoor. Twee minuten later stond hij weer op een ander shoppingchannel.

In sommige kringen is het vast normaal maar ik wil met die kringen liefst zo min mogelijk te maken hebben.

Pirata

Pirata

13-06-2016 om 19:00

geen probleem

Ik zie het probleem niet. Hij vindt het prettig, jij ook. Zolang hij aan zijn slaapuren komt, prima toch?

Vedor

Vedor

13-06-2016 om 19:09 Topicstarter

youtube slaap filmpjes

ad Hombre,

Ik kan een shopping channel begrijpen, Maar zo'n zacht regentje voor 12 uur lang. Zijn speciale slaap sites voor op youtube.

Thursday Next

Thursday Next

13-06-2016 om 19:12

ach

ik zou wel zorgen dat hij een fijne kamer heeft om in te slapen. Maar er verder geen probleem van maken.
Als hij wel een eigen plek heeft zal hij die vanzelf wel opzoeken als hij rust wil.

dat meen je niet!

12 uur lang een zacht regentje via YouTube? Dat je zoiets aan zet om in te slapen, oke, dat kan, variatie op het babymuziekdoosje - maar toch niet een hele nacht? Ga dan maar lekker op zolder slapen en luister naar het dakraam!

paar dingen

Ik heb moeite met de combinatie 'zoontje' en een jongen van 11. Klinkt een beetje of je hem kleiner maakt dan hij is.

En begrijp ik goed dat jullie tegelijk gaan slapen? Ga jij dan zo vroeg slapen of je zoon zo laat?

Lijkt me wel dat je zoon binnenkort zelf zijn privacy opzoekt. Dan is het wel van belang dat hij ook echt het gevoel heeft dat het goed is als hij op zijn eigen kamer slaapt. En dat hij niet maar bij jou blijft om jou een plezier te doen. Dat lijkt me wel iets om goed in de gaten te houden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-06-2016 om 19:42

Moet het wel regenen

Bromvlieg

Ik zie er verder ook het probleem niet. Alleen die slaapstoel, slaapt dat wel lekker?

rode krullenbol

rode krullenbol

13-06-2016 om 19:46

Kortzichtig Ad

Men moet zich ook privé gedragen zoals jij vind dat jij jezelf exemplarisch gedraagt want anders wil je niets met mensen te maken hebben.

Vader stelt zich onnodig kwetsbaar op. Hij mag zelf bepalen hoe het bij hem toegaat.
Bovendien krijgen kinderen op een bepaalde leeftijd vanzelf meer behoefte aan privacy, daar kun je gewoon op wachten in en meegaan.
Niets mis met samen slapen met je jongere kinderen. Dat gebeurt bij de meeste wereldburgers. En als je dan niet toegeeft aan de rigide westerse disciplinering van de vorige eeuw en je kind vanaf de geboorte in zijn eigen bed dwingt, dan deugt het niet?
Ga je gewoon fijn zelf over.

Lieverdje

Lieverdje

13-06-2016 om 21:15

als dat alles is....

als het enige dat afwijkt is de manier waarop jullie slapen.... ach. Een beetje vreemd misschien, maar als je zoon genoeg nachtrust krijgt en er is een kamer voor hem alleen beschikbaar..... inderdaad wel goed opletten dat hij niet tegen zijn zin bij jou in de woonkamer slaapt.

Maar waarom wil jouw ex dan dat jeugdzorg weer in beeld komt? Alleen vanwege het slapen?

Elfje65

Elfje65

13-06-2016 om 21:17

Als jullie het beiden geen probleem vinden

is het geen probleem, toch. Kan jou het schelen wat iedereen ervan zegt. Zoals Anne J zegt hele volksstammen slapen met de hele familie bij elkaar. Er komt vast een moment dat hij zijn eigen kamer wil, of niet...

Egel

Egel

13-06-2016 om 22:11

ja, eens met de meesten

Jeugdzorg voor zoiets inschakelen - ik hoop van niet!

Puur mijn mening over het samen beneden in de woonkamer slapen met een youtube van regen aan: beneden zou ik niet erg vinden, samen slapen ook niet - hoewel ik dan wel dezelfde zorgen als Jippox heb: kan hij dan wel op een normale tijd gaan slapen? Ietsje later dan doordeweeks kan wel, maar zelf heb ik altijd min of meer de gewone bedtijd aangehouden. Is wel prettiger voor een kind de volgende dag.
De youtube om te kunnen slapen: tsja, dat vind ik nou helemaal niks. Voor mezelf. En als idee voor mijn kinderen ook niet, altijd geluid. Ik heb een soort van (misschien wel ouderwets) idee dat je hersenen dan toch een beetje met dat geluid bezig blijven. Dat je zo niet volledig tot rust kan komen.

Maar ik ben het eens met de meesten: let gewoon goed op je zoon, het doet er niet zo erg toe wat ik ervan vind of iemand anders van het forum. Het gaat erom wat je zoon ervan vindt en of hij zich ook vrij voelt om toch bij nader inzien wat anders te willen.

Als je ex er wel erg mee zit en jij inmiddels ook best in staat bent weer boven te slapen, kun je het misschien alsnog veranderen. Of je spreekt bijvoorbeeld met je zoon af dat jullie 1 nacht beneden en 1 nacht eigen bed slapen doen.

Liever niet Egel

Ik zou moeder toch geen zeggenschap geven over hoe het toegaat bij vader. En per nacht wisselen geeft alleen maar onnodig onrust zonder dat er een duidelijke motivatie is waarom je dat zou willen. Dat is voor een kind ook niet handig. Onnodige kwesties opzoeken is voer voor jeugdzorg om er wat van te vinden.

dc

dc

13-06-2016 om 22:18

lijkt een beetje op logeren

Zolang hij een eigen plek heeft waar hij naartoe kan als hij wil, en hij genoeg slaapt en jij het gezellig vindt, dan zou ik het ook geen probleem vinden.

Waar ik wel van zou balen als ik je ex was, dat ik een ontzettend moe kind terug krijgt, en zij dan de boeman moet spelen door hem vroeg naar bed te sturen. Als dat het geval is, dan kan ik het me wel voorstellen dat ze het liever anders ziet.

Jij weet het beste hoe het zit.

Regen op youtube

Tjonge, ik vind het fascinerend. Nooit van gehoord dat iemand regengeluid aan zet om lekker te kunnen gaan slapen, maar dat is kennelijk heel gewoon. Mijn kinderen kwamen altijd mopperend naar beneden als het stevig regende op hun dakraam/ dakkapel. Ie had ik dus terug kunnen sturen met de bemoedigende boodschap dat ze hierdoor extra plezierig zouden slapen. Weer wat geleerd --

Egel

Egel

13-06-2016 om 22:51

inderdaad AnneJ

Ja eigenlijk vind ik dat je wel gelijk hebt AnneJ. Zowel over dat moeder geen inspraak moet hebben in hoe het er thuis bij vader aan toegaat (behalve als het gevaarlijk zou zijn - ze mag natuurlijk wel wensen uitspreken) als dat het onrustig kan zijn om af te wisselen met boven slapen. Dat dat ook weer voer voor jeugdzorg zou kunnen zijn.

Met regen in slaap vallen kan ik me trouwens wel goed voorstellen Bromvlieg. Heerlijk op het dak, of op de bladeren van de bomen om je heen. Gezellig.
Flauw dan dat ik youtube-filmpjes ervan dan weer een beetje apart vindt en niet-natuurlijk. Alsof het je hersens zoveel uitmaakt of dat zachte geruis 'echt' is of van een filmpje.
Maar nogmaals: het gaat erom wat júllie ervan vinden (vader en zoon dus).

Welterusten iedereen...ik ga luisteren of het buiten regent.

Egel

Egel

13-06-2016 om 22:54

vind. sorry

Ik vind, dus. Sorry.
Ik ben benieuwd of je wat aan de reacties hebt, Vedor!

Noet

Noet

13-06-2016 om 23:17

heerlijk

Ik slaap ook pas in met een bepaalde achtergrond ruis. Is juist nodig om mijn gedachten stil te zetten. Zonder lig ik zeker 2 -3 uur naar het plafond te staren.

Dochter slaapt het makkelijkst in met een meditatie op de achtergrond.

En dat werkt niet met oordoppen in want die zijn ook als je wakker bent al irritant.

En wat betreft het samen slapen in de woonkamer: gewoon doen zolang je zoon wel zelf de keuze heeft om in zijn eigen kamer te gaan slapen en jij dat regelmatig stimuleert.

Mijn 10 bijna 11 jarige slaapt ook het liefst bij mij alleen ben ik daar niet van gediend want zij slaapt en ik sla de nacht over.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-06-2016 om 05:31

AnneJ

"Men moet zich ook privé gedragen zoals jij vind dat jij jezelf exemplarisch gedraagt want anders wil je niets met mensen te maken hebben."

Blijkbaar is zijn ex ook zo kortzichtig anders hoefde hij hier niet om bijval komen bedelen. Gelukkig staat een negatieve reactie van mij garant voor een lawine van bijval. dus iedereen happy

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-06-2016 om 09:11

Hahaha Ad

Ik las jouw 1e reactie en dacht lettelijk: zo met dit topic gaat het wel goed komen....

Paddington

Paddington

14-06-2016 om 09:23

Regen of andere Whitenoise

Is prima als je dat helpt met slapen. Zoon in de woonkamer zie ik ook niet als een probleem. Dezelfde tijd gaan slapen kan ook makkelijk. Ik heb noodgedwongen 1,5 jaar op een kamer bij mijn ouders gewoond. Toen sliepen dochter en ik dus ook in dezelfde kamer. Mijn ex heeft wel eens geprobeerd om er iets van te zeggen. Hij kreeg weinig kans.

Als zoon behoefte heeft aan privacy dan komt het vanzelf. Het enige dat vader in mijn ogen wel moet doen is heel duidelijk aan zoon aangeven dat hij het prima vind als zoon in zijn eigen kamer wil gaan slapen.

Verder is het nog altijd jouw huis, jouw regels. Jij zou ook kunnen gaan zeuren over het feit dat zoon dat bij zijn moeder niet mag.

Ik ben daarom van mening, zoon lekker zelf de keuze laten maken, zeker omdat je aangeeft dat hij goed slaapt. Als ex erover begint, zou ik duidelijk aangeven dat als zij geen zeggenschap heeft over wat jij in huis voor afspraken heeft met zoon. Ze mag haar zorgen uiten, als zij die heeft en daar houdt het bij op.

@Ad Hombre, slapen met youtube vind jij gestoord. Gelukkig zijn er heel veel mensen die het begrijpen. Daarom zijn er ook zoveel applicaties die Whitenoise aanbieden, zoals het geluid van regen.

lieverdje

lieverdje

14-06-2016 om 09:24

youtube/radio

dat je lekker in slaap valt met een gezellig geluidje snap ik wel hoor! Vroeger gebruikte ik daarvoor altijd praatradio of een zender met smoothjazz. Heerlijk, een hele rustige stem die over een saai onderwerp praat of juist van sfeermuziek.......zzzzzzz

Maar ik zou denken dat dat geluid weg kan zodra je in slaap gevallen bent. Persoonlijk zou ik youtube op de slaapstand zetten

achtergrondgeluid op de slaapstand

mijn moeder sliep ook altijd graag bij praatprogramma's. Ik kan me er niets bij voorstellen, geluiden vind ik altijd hinderlijk, zelfs als ze slaapverwekkend heten te zijn.
Al met al een verhelderend draadje, ik heb weer wat bijgeleerd.

TS, lekker doorgaan zoals het nu gaat, zolang het goed werkt en je aan je zoon aangeeft dat dit geen verplichte overnachtingssituatie is - prima.

mijk

mijk

14-06-2016 om 11:31

wij hebben sinds kort ook white noise aan 'snachts

En slapen beiden veel beter. Waarom zou je daar ook maar iets van vinden? Ik zet het toch niet in jou kamer aan?

Vedor

Vedor

14-06-2016 om 11:33 Topicstarter

Dank voor alle reacties

Hoewel ik toch sommige zorgen bij een paar posters proef (en terecht), ben ik blij, dat het min of meer geaccepteerd wordt.

Ik zal een paar vragen proberen te beantwoorden.

- Hij gaat om 21.oou naar bed, net als bij zijn moeder. Het voordeel is hij slaapt vrijwel direct in. Het nadeel (voor mij) ik verplicht mezelf ook vroeg naar bed te gaan. Maar dat is maar 3 nachtjes per week.

- Ik probeer hem duidelijk te maken, dat hij misschien toch beter boven kan slapen. Ik zou daar totaal geen problemen mee hebben, maar hij geeft aan dat hij zich beneden fijner voelt. Misschien merkt hij wel dat ik het zelf ook wel gezellig vind dat hij beneden slaapt.

- Mijn ex denkt inderdaad, dat hij beneden slaapt, omdat ik dat zo gezellig vind. Hij zou mij niet teleur willen stellen. Dit neem ik serieus. Ik praat er soms met hem over, en hij geeft mij een goede motivatie, waarom hij dit zelf echt wil. Bovendien is hij niet op zijn mondje gevallen, en geeft hij duidelijk aan wanneer hij het ergens niet mee eens is.

- Regen. Tja, misschien een afwijking, maar gezien de hoeveelheid aan slaapkanalen op youtube, ben ik ook niet de enige. De tv slaat na 4 uur vanzelf uit.

https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#safe=off&tbm=vid&q=8+hours+of+sleep+rain

Dees

Dees

14-06-2016 om 12:40

Doe je eigen ding

Precies zolang jullie het beiden fijn vinden en hij een uitwijkmogelijkheid heeft (dus een gezellig kamertje met bed boven) dan is het geen enkel probleem.

En er zijn genoeg mensen die "iets" nodig hebben om in slaap te vallen, ik vind regen ook altijd heerlijk om te horen voor ik in slaap val, maar zodra mijn man zijn gesnurk er doorheen komt gaan mijn oordopjes toch in .

Ennuh een zoon van 11 is nog steeds een zoontje, zodra ze van de basisschool af zijn worden het vaak zonen daarvoor zijn het meestal zoontjes.

Mijntje

Mijntje

14-06-2016 om 12:54

bezorgdheid

Niet alle reacties gelezen, maar ik begreep dat de vader beneden slaapt ivm zijn gezondheid (in een speciale stoel). Het kan zijn dat de jongen uit bezorgdheid graag dichtbij zijn vader wil blijven.
Dat zou ik wel uitvissen, al vind ik het ook niet zo'n punt verder. Kinderen voelen zich vaak erg verantwoordelijk. Mijn zoon wil mij ook graag beschermen als zijn broertje mij aanvalt.
Mijn zoon (ook 11) is trouwens ook nog wel een -tje gezien zijn lengte. Ik denk er nooit bij na, zeg de ene keer de verkleinvorm, de andere keer niet

An

An

30-06-2016 om 01:45

Keuze van het kind.

Onze zoontje van 8 en 9 slapen regelmatig bij hun papa/mijn man dus in bed.
Die van 9 lijdt aan de hoogste graad angstaanvallen en is erg gehecht aan zijn papa. Hij slaapt vaak met zijn knuffeldier tegen papa zijn lijf aan en dan? Niets mis mee, dat kind heeft daar behoefte aan. De andere komt af en toe bij ons liggen voor de gezelligheid, met hun knuffeldiertjes komen ze vaak bij papa liggen en ze worden daar rustig en ontspannen van. Als kinderen dit willen moet er niet geklaagd worden, moest men de kinderen gaan dwingen om bij je of op een matras naast je te komen liggen dat is natuurlijk niet de bedoeling. Zolang de kinderen het zelf willen is er geen reden tot optredens. Laat kinderen kind zijn en hun eigen tempo kiezen. Je ex overdrijft!

Ad Hombre

Ad Hombre

30-06-2016 om 08:04

"Je ex overdrijft!"

Z'n ex kent het kind en de vader, dus ze weet in ieder geval veel meer dan een toevallige passant op een forum.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.