Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Rusthartslag kind (8 jaar)

Ik ben bezorgd over mijn dochter van 8 jaar. Ze kwakkelt al weken met allerlei onschuldige klachten, maar knapt niet op. Ze pikt infectie na infectie op en is zo moe. Het liefst zou ze hele dagen slapen. Ze zegt regelmatig dat ze zich slap en beroerd voelt en moet de laatste tijd vaak overgeven. Ze heeft als baby en peuter last gehad van SVT’s, maar dat is al jaren onder controle. Omdat het altijd in mijn achterhoofd blijft, heb ik met de Apple Watch van mijn man een ECG gemaakt. In rust wakker zat ze op een hartfrequentie van 58 en in slaap zakt ze tot 41. Direct na het overgeven zat ze op 95, dus gelukkig kan haar hartfrequentie wel stijgen! 
Ik herken mijn dochter niet zo. Is deze hartfrequentie te laag of maak ik me ten onrechte zorgen? 

Even iets heel anders, drinkt en plast ze ook veel? Laat dan even haar bloedsuiker controleren.  Moe, slap, overgeven en infecties kunnen ook wijzen op diabetes.
Over de hartslag weet ik niet veel, maar is ze nog onder controle bij een kinderarts? Anders daar of bij de huisarts even navragen.

Als ze zich al weken zo voelt is de eerste stap een bezoek aan de huisarts. Ik zou maandag gelijk een afspraak maken als ik jou was.

Inderdaad zou ik, los van die hartslag, maandag de huisarts bellen want al weken kwakkelen en vaak overgeven is natuurlijk niet goed.

Die SVT's gaat over een verhoogde hartslag volgens mij. Een hartslag van 58 is voor een kind van 8 juist laag. Voor een volwassene is een gemiddelde hartslag tussen 60 en 100. Dat hij in rust/slaap nog zakt is op zich normaal, maar 41 is wel erg laag. Er bestaat een aandoening die bradycardie heet, daarbij heb je een extreem lage hartslag. Ik zit in rust (wel wakker) op 43 en doe het daar prima op. Hij is wel lager geweest, onder 36, dan ben ik niks waard maar dat is gelukkig vanzelf over gegaan. Op zich kan je met zo'n lage hartslag prima uit de voeten, je lijf is erop ingesteld. Misselijk ben ik nooit geweest, wel duizelig en moe en koud.
Hoe dan ook, maandag de huisarts bellen. En als je het echt niet vertrouwt zou ik niet aarzelen de huisartsenpost te raadplegen. Je kunt ze gewoon de situatie uitleggen en als zij het ernstig genoeg vinden laten ze je wel komen.

Peetje88

Peetje88

05-11-2022 om 21:36 Topicstarter

bedankt voor jullie reacties. 
ze drinkt zeker niet veel. Haar beker komt vaak nog vol terug van school. Ik ga inderdaad naar de huisarts, maar ik hoopte nu al wat tips of geruststelling te krijgen. 
fijn dat jullie mee denken in ieder geval! 

Peetje88 schreef op 05-11-2022 om 21:36:

bedankt voor jullie reacties.
ze drinkt zeker niet veel. Haar beker komt vaak nog vol terug van school. Ik ga inderdaad naar de huisarts, maar ik hoopte nu al wat tips of geruststelling te krijgen.
fijn dat jullie mee denken in ieder geval!

Heeft ze dan geen hele donkere urine? 

Peetje88

Peetje88

05-11-2022 om 21:54 Topicstarter

Kerstin75 schreef op 05-11-2022 om 21:45:

[..]

Heeft ze dan geen hele donkere urine?

Nee. Niet opvallend. Ze drinkt wel hoor, maar zeker niet meer dan gemiddeld.

Ik zou in ieder geval naar de huisarts gaan, want blijven kwakkelen, niet opknappen en oneindig moe zijn is niet normaal voor een kind van acht.
Normaal gesproken hebben kinderen juist een hogere hartslag dan volwassenen en vrouwen ook een hogere hartslag dan mannen (gemiddeld gezien).
Bij mensen die veel sporten komt een lagere hartslag in rust ook vaker voor en in de slaap/rust daalt de hartslag sowieso.

Hoe betrouwbaar is zo’n meting van een applewatch? Heb je ook handmatig de hartslag gemeten ter controle? Volgens mij zijn die horloges niet altijd even nauwkeurig. En dit is een horloge voor een volwassene, meet die wel goed bij een kind?
Maar goed, los daarvan lijkt het me goed om naar de huisarts te gaan.

Peetje88

Peetje88

05-11-2022 om 22:43 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 05-11-2022 om 22:29:

Hoe betrouwbaar is zo’n meting van een applewatch? Heb je ook handmatig de hartslag gemeten ter controle? Volgens mij zijn die horloges niet altijd even nauwkeurig. En dit is een horloge voor een volwassene, meet die wel goed bij een kind?
Maar goed, los daarvan lijkt het me goed om naar de huisarts te gaan.

Zo’n meting is wel betrouwbaar. Het maakt een ECG en geeft het aan als het niet een juiste meting is.

Ik heb bovendien nageteld en het klopte. 

Peetje88

Peetje88

05-11-2022 om 22:46 Topicstarter

Jonagold schreef op 05-11-2022 om 21:35:

Inderdaad zou ik, los van die hartslag, maandag de huisarts bellen want al weken kwakkelen en vaak overgeven is natuurlijk niet goed.

Die SVT's gaat over een verhoogde hartslag volgens mij. Een hartslag van 58 is voor een kind van 8 juist laag. Voor een volwassene is een gemiddelde hartslag tussen 60 en 100. Dat hij in rust/slaap nog zakt is op zich normaal, maar 41 is wel erg laag. Er bestaat een aandoening die bradycardie heet, daarbij heb je een extreem lage hartslag. Ik zit in rust (wel wakker) op 43 en doe het daar prima op. Hij is wel lager geweest, onder 36, dan ben ik niks waard maar dat is gelukkig vanzelf over gegaan. Op zich kan je met zo'n lage hartslag prima uit de voeten, je lijf is erop ingesteld. Misselijk ben ik nooit geweest, wel duizelig en moe en koud.
Hoe dan ook, maandag de huisarts bellen. En als je het echt niet vertrouwt zou ik niet aarzelen de huisartsenpost te raadplegen. Je kunt ze gewoon de situatie uitleggen en als zij het ernstig genoeg vinden laten ze je wel komen.

Ik weet inderdaad wat een bradycardie is en dat SVT’s tachycardieen zijn. Het was meer om even achtergrond te schetsen. Ze heeft geen blanco voorgeschiedenis. Bovendien weet ik dat ook bradycardieen vaker voor komen bij kinderen met geleidingsstoornissen in het verleden. Maar juist omdat ik bij haar zo alert ben, wil ik even checken of ik me niet ten onrechte ongerust maak. 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

06-11-2022 om 00:55

Zoals een ambulanceverpleegkundige ooit tegen mij zei: je kunt zelf vanalles gaan meten, maar zolang je niet weet wat je er vervolgens mee moet heb je er helemaal niks aan  

Je kind is al weken aan het kwakkelen,  ga naar de huisarts. 

Als je veel moet overgeven kunnen brady’s ook daarvan komen. Hydrateren is dan sowieso echt belangrijk. Ook verlies je veel zouten(electrolyten) waardoor de ‘geleidingsstofjes’ onvoldoende aanwezig zijn. 
Laat haar ORS drinken in hele kleine slokjes of als dat te vies is: isotone sportdrank. Bijv Aquarius (de witte). Voordeel van Aquarius is dat er een bidondop op zit dus ook goed in bed te drinken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.