Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Jeanne

Jeanne

10-04-2016 om 12:28

Radler 0.0% op kinderfeestje 11 en 12 jarigen?

Mijn zoon kwam gisteravond laat thuis na een kinderfeestje van een 12-jarig vriendje, de genodigden waren allemaal 11 en 12 jaar. Hij vertelde dat ze allemaal een flesje Amstel Radler 0.0 hadden gehad en dat sommige jongens dat regelmatig drinken. Mijn man en ik waren hoogst verbaasd, dat geef je toch niet aan kinderen van die leeftijd? Wij drinken zelf wel eens een biertje of wijntje, maar we hebben er nooit over nagedacht om dit of een alcoholvrije variant hiervan aan onze kinderen te geven voor ze mogen "drinken". Ik ben gaan zoeken, niet om er iets mee te doen richting de ouders, maar uit nieuwsgierigheid, in de wetgeving staat hier niets over dus iedereen moet hier zelf over beslissen richting zijn of haar kind. Wat vinden jullie hiervan?


Triva

Triva

10-04-2016 om 12:32

sterker nog

in de wetgeving staat niet eens dat het verboden is om thuis op zo'n feestje gewoon bier te schenken. Waarom ging je daar in hemelsnaam naar op zoek?

Ik doe het niet, ik vind het niet nodig om mijn kinderen te wennen aan bier ook als het geen alcohol bevat maar het is verder natuurlijk niet anders dan energiedrankjes of gewone frisdrank zonder alcohol.

Gevraagd?

Misschien had de 12 jarige gevraagd of dat op zijn feest mocht.
Dan kun je het alsnog weigeren, maar je kunt het ook toestaan.
Het is alsof ouders allesbepalend en sturend zijn, maar kinderen hebben ook wensen.

bertje1

bertje1

10-04-2016 om 13:00

er op aanspreken!

ik zou absoluut zeeer ontstemd zijn als dit zou gebeuren bij een van mijn kinderen. Er op aanspreken en je kinderen verbieden dit aan te nemen.

Anna G

Anna G

10-04-2016 om 13:03

vriendin

Wij gingen afgelopen zomer bbq-en bij een oude studievriendin en hun zoon (toen nog groep 8) dronk alleen maar alcoholvrij bier. Los dat ik het geen gezicht vond, zo'n kind dat aan een bierflesje stond te lurken, vind ik het ook niet goed om jonge kinderen zo snel aan de smaak van bier te laten wennen.

Maar goed, technisch gezien is er vast niks een de hand. Hij en zijn gezin vonden het heel normaal, maar ik stond ervan te kijken dus ik snap je gevoel.

Nur

Nur

10-04-2016 om 13:04

Officieel

Officieel mag het wel maar ik vind het persoonlijk wat ordinair. Daarnaast zou ik nooit dat aan andermans kinderen voortzetten zonder toestemming van de ouders. Het is wat dat betreft toch wel anders dan fris. Ander imago en inderdaad het wennen aan drank. Ik zou er niks van zeggen maar wel even wat beter kijken of deze mensen een aanwinst zijn in het leven van mijn kind of dat het beter is om dat contact wat af te kappen.

Jeanne

Jeanne

10-04-2016 om 13:05

reactie

Triva, ik ging niet op zoek naar de regels omtrent thuisgebruik, maar naar wat bijvoorbeeld in de horeca is toegestaan. Het gaat mij er ook om dat ze niet hoeven te wennen aan die smaak.

AnneJ, niet alle wensen van kinderen hoeven gehonoreerd te worden toch, als de zoon had gevraagd of alle kinderen een sigaret mochten roken, zou er, hopelijk, toch ook nee zijn gezegd.

Het gaat me er ook niet om dat het erg is dat zoon het heeft gedronken, maar ik was gewoon verbaasd dat er zo mee omgegaan wordt, het is voor mij wel verbonden met bier drinken en wat dat betreft is alcoholvrij voor mij ook bier, als onze zoon thuis had gevraagd of hij een 0.0 zou mogen drinken hadden wij nee gezegd.

Triva

Triva

10-04-2016 om 13:22

bertje

'ik zou absoluut zeeer ontstemd zijn als dit zou gebeuren bij een van mijn kinderen. Er op aanspreken en je kinderen verbieden dit aan te nemen.'

Waar wil je die mensen precies op áánspreken? Wat hebben ze voor vreselijks gedaan? Wat is het verschil met energiedrankjes (die in mijn ogen erger zijn).

Caesar

Caesar

10-04-2016 om 13:23

Verschil

Wat is het verschil tussen alcoholvrij bier en andere frisdranken?

Perspectief

Het wordt hier steeds normaler om afwijzend te staan tegenover alcohol. Je kunt er ook voor kiezen om het inderdaad te associëren met een feestje, dat je dan wat drinkt, en voor kinderen dan niet-alcoholisch.
Net als appelcider met oudjaar.
Het scheiden in een onderwereld, fout en stiekum, en een bovenwereld, 'dat doet mijn kind niet, ik verbied het'.

Goudvis

Goudvis

10-04-2016 om 13:35

niet druk maken

Alsof "frisdrank" zo gezond is. Ik zou me er niet druk om maken. Radler smaakt niet eens naar bier. Leg je zoon uit dat hij dit van jou niet zal krijgen en wat je reden is. Klaar. Mijn zoon kreeg ook alcoholvrije zoete smurrie te proeven bij een brouwerij. Hij drinkt nog steeds liever cola.

bieb63

bieb63

10-04-2016 om 13:36

wel een beetje apart

Maar mijn enige bezwaar zou zijn het op voorhand wennen aan de biersmaak.
Anderzijds is alcoholvrij bier niet erg ongezond. Het heeft sowieso minder calorien dan frisdrank én er zitten de nodige vitaminen en mineralen in. Niet dat dat een reden voor mij zou zijn om dat op die leeftijd en om die reden aan te bieden... Maar technisch gezien is het niet slecht.
Zie ook deze link: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/145255-is-alcoholvrij-bier-gezond.html

Hortensia

Hortensia

10-04-2016 om 13:55

de biersmaak...

Ik vind dat er qua smaak een wereld van verschil zit tussen gewoon bier en 0,0%. Radler lust ik niet erg, maar ik heb het wel eens geproefd en merkte ook daar verschil in. Net als alcoholvrije wijn die gewoon naar druivensap smaakte of de alcoholvrije Jillz dat gewoon appelsap met prik was

Ik heb een inmiddels volwassen kind dat ook als puber niets van alcohol wil weten, ook vanuit principe (ja echt, zulke pubers bestaan). Hij nam af en toe wel een alcoholvrij biertje of Radler 0,0. Had ik hem op jongere leeftijd ook die alcoholvrije biertjes moeten weigeren, wetend dat hij echt niets van alcohol moest hebben en zo'n "gereformeerd biertje" puur dronk omdat hij het zo af en toe gewoon lekker en afwisselend vond?

Ook eens meegemaakt

Mijn ervaring is zo'n beetje gelijk aan die van Anna G, bij vrienden op een barbecue dronken hun kinderen, 9 en 11 jaar, en wat andere kinderen 0,0 bier uit flesjes. Ik was echt verbaasd.
Het ziet er idd niet uit een kind met een bierfles aan de mond, bovendien hoeven kinderen van die leeftijd wat mij betreft nog niet aan het bier ongeacht 0,0. Kinderen zijn kinderen en kunnen nog zo lang groot zijn.
Ieder zijn keuze maar ik was wel blij dat mijn kinderen er niet bij waren. Als ze er wel bij waren geweest hadden ze er wel voor mogen kiezen maar dan zou ik later toch uitgelegd hebben waarom ik het in het vervolg geen goed idee zou vinden. Om zoiets op een kinderfeest te schenken zou niet in mij opkomen. Maar ja, er zijn ook ouders die complete fotoreportages van kinderfeestjes zonder overleg op Facebook zetten, vind ik ook zoiets.

Niet op deze leeftijd.

Alcohol vrij bier voor 11-12 jarigen, ik zou het niet verzinnen. Maar ik had voor kleuters ook geen jip en janneke bubbels. Als ik een 12 jarige zou hebben die erg graag een radler wil drinken dan zou ik erover nadenken en misschien een keer een flesje kopen. Ik weet het niet, heb niet voor de keuze gestaan.
Maar op een verjaardag aan de kleine gasten presenteren? Nee.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

10-04-2016 om 14:27

Idioot

Het mag vast, maar ik vind het heel raar. Net als peuters die cola drinken. Het past gewoon niet bij de leeftijd.

Caesar

Caesar

10-04-2016 om 14:28

Nogmaals

Aan iedereen die tegen is: wat is het verschil tussen alcoholvrij bier en andere frisdranken? Ik haal het ook niet in huis, maar dat is vooral omdat mijn kind graag cola drinkt, als ze een keertje frisdrank mag. Ik heb nog geen goede argumenten gehoord waarom alcoholvrij bier nou slecht zou zijn. Ja. Een flesje aan je mond is inderdaad wat armoedig. Zijn de bezweren tegen alcoholvrij bier verdwenen als het wordt ingeschonken in een glas of glaasje?

Tijgeroog

Tijgeroog

10-04-2016 om 14:34

Mijn bezwaar

Ik vind het vooral bezwaarlijk als het gedronken wordt omdat het stoer is, of "net als de volwassenen".dat de en kinderen geleerd wordt dat het stoer is om bier te drinken,menndat dit dat nog eens bevestigt,

Goudvis

Goudvis

10-04-2016 om 14:53

vroeger

Ooit dronk iedereen, jong en oud, slap bier. Was een stuk gezonder dan vervuild water.
Je moet als je hier zo heftig tegen bent inderdaad ook geen jip&janneke champagne aan kinderen serveren. Of appelsap in wijnglazen bij een diner.

40er

40er

10-04-2016 om 15:12

vroeger

Kregen we shandy, zit alcohol in.
Kregen we een kinder borrel (marisett), mega zoet en stijf van de suiker.

Als mijn zoon thuis(!) een keer een flesje radler wil heb ik daar geen probleem mee hoor.
Of op een barbecue met vrienden, geen probleem. Hij weet heel duidelijk de regels wb alcohol en we zijn er echt niet panisch over.

Op een feestje zoals beschreven wordt zouvik er wel van op kijken, maar niet zo heftig vinden hoor.

Caesar

Caesar

10-04-2016 om 15:25

Stoer

Lijkt mij ook voordelen hebben als het drinken van alcoholvrij bier stoer gevonden wordt.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

10-04-2016 om 16:37

Waarom?

Just because.
Ik vind alcoholvrij bier of wijn geen frisdrank. Voor de wet wel, maar gevoelsmatig vind ik het grotemensendrankjes. Energy drink hebben mijn kinderen ook nog nooit op volgens mij, in ieder geval niet in mijn bijzijn. Als ze behoefte hebben aan cafeïne nemen ze maar een glaasje cola of koffie. Overigens vind ik dat dan ook weer niet echt voor volwassenen (de energy drink), maar meer een drankje voor bepaalde types

Mijntje

Mijntje

10-04-2016 om 16:47

Ik kende het helemaal niet, maar lees dat er toch minimaal 2 % alcohol in zit. http://www.kennisinstituutbier.nl/nieuws/calorie%C3%ABn-en-koolhydraten-alcoholvrij-bier-en-radlers
En dat vind ik toch niet gepast voor 11/12 jarigen. Buiten dat het stijf staat van de suiker (er zitten meer calorieen in dan gewoon bier) zou ik het niet prettig vinden omdat het een soort 'oefendrankje' is voor later, 'oefenen' dat je bier drinkt als het 'gezellig' is. Dit is gewoon puur marketing.

Chocoladesigaretten.....

Zijn ook geen echte. Toch vind (vond? Bestaan ze nog wel?) ik het altijd een vreselijk gezicht, kleuters met een chocoladesigaret in hun mond.

Op dezelfde manier vind ik een 10 jarige met een bierflesje een raar gezicht. Ongeacht of alcoholvrij bier gezonder is dan cola. Het is gewoon raar. En niet passend. En ik ben trouwens absoluut niet anti alcohol....dus daar heeft het helemaal niks mee te maken....

Ingrid

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-04-2016 om 16:59

Heb je eigen link wel gelezen mijntje

Je hebt Radler met en zonder alcohol. Staat duidelijk in de link.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

10-04-2016 om 17:15

IJsjes

Ik heb eens ijsjes gekocht met Baileys smaak en er ook een gegeven aan mijn dochter. Pas daarna besloot ik eens te gaan googelen of er geen alcohol in zat (stond niet op de verpakking, volgens mij). Bleek 0,2% in te zitten, en dan hoeft het niet op het etiket. Ik heb de rest toch maar zelf opgegeten
Radler 0% bevat echt 0%. Je hebt ook met 2%. Ik vind het zelf overigens niet weg te krijgen, en het ruikt naar afwasmiddel.

Mijntje

Mijntje

10-04-2016 om 17:15

Ginny

Ja gek, ik zag allemaal 2-en en een enkele 3 en 2,5 - en nu opeens andere cijfertjes. Ok, nou het gaat me niet alleen om de alcohol, vgl met chocoladesigaretten vind ik treffend.

Triva

Triva

10-04-2016 om 17:17

pfff Mijntje (en vesper)

LEES je inderdaad je eigen link wel of google je wat en denk je dat je het bewijs gevonden hebt?

Vesper: ik vind jouw gedachtengang ook raar want ik vind koffie ook iets voor volwassenen.

Overigens drinkt mijn man (en zijn broer) bier altijd uit een glas, mijn kinderen zouden niet eens op het idee komen om zoiets uit een flesje te drinken geloof ik

Vesper Lynd

Vesper Lynd

10-04-2016 om 17:19

Triva

Dat mag, er staat nergens dat je altijd maar een logische mening over dingen moet hebben.
Zo vind ik bijvoorbeeld ook dat vrouwen bier niet uit een flesje zouden moeten drinken. Nergens op gebaseerd, ik vind het gewoon raar.
Mijn 12+ kinderen (waarvan ik er maar 1 heb) mogen inderdaad koffie.

Mijntje

Mijntje

10-04-2016 om 17:34

triva

Ik vroeg me af of er nou alcohol in zat of niet. Maar mijn mening verandert er niet door. Misschien is mijn mening ook gekleurd omdat ik al teveel heb gezien wat alcohol kapot kan maken, dat ik het niet zo onschuldig vind allemaal.

Doe jij altijd 'Pfff' bij mensen waar je het niet mee eens bent? Dat anderen er anders over denken mag toch?

Triva

Triva

10-04-2016 om 17:39

mijntje

Nee, ik doe pfff als blijkt dat mensen met een link komen die ze niet gelezen hebben. Het probleem namelijk is dat heel veel mensen jouw link niet lezen en gewoon denken dat wat jij zegt klopt. Zo werkt dat nu eenmaal.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.