Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Raar gedrag kind 4 jaar

Sinds mijn oudste zoon naar school gaat zijn er veranderingen in zijn gedrag merkbaar. Het begon met niet luisteren, steeds drukker worden, in broek plassen e.d. De juf vermoedde dat hij bovengemiddeld intelligent was. In overleg besloten om de intern begeleider erbij te halen. Uit de test van de intern begeleider kwam dat hij redelijk hoog scoorde op de test. We hebben afgesproken de Cito toets af te wachten en die uitslag opnieuw te bespreken. Echter is zijn gedrag steeds afwijzender geworden: hij laat zijn billen zien aan andere kinderen, hij plast tegen bomen aan op school en op de bso, hij zegt over zijn handen heen te poepen en te plassen etc etc. Ik heb hem gestraft, toegesproken, ven boos geworden en juist niet maar hij blijft doorgaan. Vandaag is hij ergens gaan spelen waarbij hij buiten geeft geplast, gepoept in de struiken en zijn billen heeft laten zien. Ik ben bang dat kindjes straks niet meer met hem willen of mogen spelen. Zelf zou ik dat namelijk ook niet fijn vinden. We krijgen vanuit school wel een verwijzing voor een iq test en gedragsgestoorde omdat hij op een andere gedragstest 'zorgwekkend' scoort. Heeft iemand ervaring met dit soort gedrag? Of heeft iemand tips? Vandaag heb ik het gedrag genegeerd omdat alle andere methodes niet hebben gewerkt.

Sanne

Sanne

01-07-2016 om 23:24

Íin beide gevallen

Of hij nou hoogbegaafd is of een gedragsstoornis heeft of beide, hij zit zichzelf duidelijk in de weg en straffen helpt dan niet. Ging hij hiervoor naar de psz of de creche? Hoe was zijn gedrag thuis voor school? En in de vakanties?

Stress.

Het klinkt of je zoon erg veel last van spanningen heeft. Hij is je oudste, schrijf je, is er sinds kort een broertje of zusje?

Ook zit hij nog maar net op school en allerlei testen worden op hem afgevuurd, veel gedoe allemaal in een korte tijd. Dan nog allerlei methodes om zijn vreemde gedrag te corrigeren en niets werkt. Misschien kan je wat meer rust voor hem creëren? Af en toe een dagje thuis houden?

Heb je al met je huisarts gepraat over zijn gedrag?

Hilde

Hilde

02-07-2016 om 03:45

School is nieuw

Mijn dochter heeft ook extreem gedrag vertoond aan het begin van de basisschool. Het is een enorme overgang en dat manifesteerde zich in gedrag wat ik niet goed kon plaatsen. Straffen had geen enkele zin, ze kon namelijk niet anders. Er zit altijd iets achter: een gevoel, een frustratie, een ervaring. Het is voor je kind van groot belang dat dat serieus genomen wordt en dat jij hem helpt. Het kan best hoor, dat hij bovengemiddeld intelligent is; dat zoeken ze tegenwoordig al heel snel uit. Maar ook dan zal zijn gevoel moeten worden erkend, allereerst door jou. Bij mijn dochter heeft speltherapie ontzettend geholpen. Het waren voor haar leuke sessies waarin ze heerlijk kon spelen, zichzelf kon zijn en nieuwe dingen kon leren. Ik heb van de therapeut nieuwe inzichten gekregen over haar gedrag en hoe ermee om te gaan. Dat heeft op alle fronten veel rust gegeven. Pas later kwamen er andere diagnoses en leerproblemen bovendrijven. Die waren toen zij vier was nog héél ver weg.
Ik heb zelf iemand gevonden. Eerst naar je huisarts gaan is een goed idee. Laat het niet over aan de school.

Khinda

Khinda

02-07-2016 om 10:11 Topicstarter

Bedankt voor tips

Bedankt voor jullie reacties. Hij heeft voordat hij naar school ging op een kinderdagverblijf gezeten. In de vakanties gaat het thuis goed. Dan is hij rustig en luistert stukken beter. Hij heeft wel een broertje maar die is al ruim 2. Voordat hij naar school ging was het een heel makkelijk kind. Wel aanwezig en eigenwijs maar hij deed geen rare dingen. De intern begeleider op school zegt dat het ook lijkt alsof consequenties ( een verdrietig kind door zijn gedrag) hem totaal niet interesseren. Ik krijg via haar nu een verwijzing voor een onderzoek en zal dan eerst langs de huisarts moeten met haar verwijzing.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.