Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Liena

Liena

22-06-2015 om 21:45

probleem met mijn oudste zoon

Mijn zoon zit in groep 8 van de basisschool. Op school gaat alles goed. Hij heeft veel vriendjes en ook de meester kan hij goed mee overweg. Volgend jaar gaat hij ook beginnen aan een VWO opleiding, dus voor zover daar geen problemen. Echter heb ik meer kinderen en begint hij thuis steeds meer opstandig te worden. Hij wil bijvoorbeeld niet meer helpen met het verschonen van de luier van onze jongste. Ook over het stofzuigen van de hal hebben wij steeds vaker ruzie. Net als dat "vieze" toilet dat hij "echt niet" gaat schoonmaken. Is dat teveel gevraagd voor een jongen van zijn leeftijd? Ik ben namelijk een moeder van 6 kinderen dus wij moeten nu eenmaal elkaar een beetje helpen. Hoe kan ik hem benaderen op een manier dat hij beter aanspreekbaar is? Helemaal met de vakantie die nu komen gaat, zie ik er erg tegen op om elke dag met hem in discussie te moeten gaan om taken gedaan te krijgen.

four

four

22-06-2015 om 21:50

jouw kinderen

Ja je vraagt teveel. Luiers verschonen en toiletschoonmaken vind ik geen gebruikelijke klusjes voor een twaalfjarige.

Het was jouw keus om zoveel kinderen te krijgen, niet die van je zoon. Hij zal het komend jaar druk genoeg krijgen met huiswerk en zo.

leraar

Ik weet niet of het werkt, maar wat wij niet lang geleden in zo'n geval hebben gedaan is vragen of onze oudste (ook 12) aan zijn jongere broertje wou voordoen hoe iets gedaan moest worden (in dat geval de vaatwasser inruimen). Omdat hij in dat geval een soort 'leraar'is, kan dat hem een volwassen gevoel geven. En op die manier sla je twee vliegen in één klap: je oudste doet de taak en de jongere leert het alvast voor een eventuele volgende keer.

Maar ik geef geen garanties hoor.

Krullevaar

Krullevaar

22-06-2015 om 22:07

andere klusjes?

Ik snap dat je hulp kunt gebruiken, maar wellicht kun je hem andere klusjes geven dan luiers verschonen en de wc schoonmaken. Begrijpelijk dat hij dat niet wil. Hij kan toch helpen met de vaatwasser uitruimen, tafel dekken, wasmachine leeghalen, container binnenhalen, etc?

Dat is dan voor beide partijen win-win en verpest je de sfeer niet in huis.

Sanne

Sanne

22-06-2015 om 22:16

Ff gaan zitten

Wat moet hij doen qua tijd? Kwartiertje per dag? Laat hem zelf de taken kiezen en het moment waarop. Wat je nu noemt vind ik geen klusjes voor een 12 jarige.

vlinder72

vlinder72

22-06-2015 om 22:17

vier kinderen

Wij hebben vier kinderen. Ze moeten van ons hun eigen kamers opruimen. Kleding in de wasmand doen. Helpen met tafel dekken en afruimen. En ze pakken zelf hun tas in 's morgens inclusief het klaarmaken van hun eigen broodtrommel. M.u.v. de jongste van vijf jaar. Voor hem maak ik zijn brood nog klaar.

En dat is het. Mijn oudste van 12 hoeft niet de toiletten schoon te maken of de hal te zuigen.. Overigens helpen ze wel vaak met dingen als planten water geven of stoffen. Gewoon omdat ze dat leuk vinden of als ik vriendelijk vraag of iemand mij even wil helpen. Maar het moet niet.

Ik snap dat je het druk hebt maar je zoon is niet je hulpje. Zoek klussen die logisch zijn en die voor iedereen van toepassing zijn. Die moet hij doen. Geen brood klaarmaken betekent geen brood mee naar school. Geen kleding in de wasmand betekent geen schone broek of sportkleding.

Liena

Liena

22-06-2015 om 22:27

bedankt voor het meedenken

Oké ik zie dat ik misschien toch wel erg veel van hem vraag als ik dat vergelijk met de klusjes die jullie opnoemen. Ik vind het wel belangrijk dat hij zelfstandig wordt, maar misschien moet ik met mijn man en hem overleggen wat hij graag aan klusjes zal willen doen. Misschien kan ik hem in het vervolg wat meer vrij laten en minder achter hem aanzitten. Ik zat zelf te denken om hem in de vakantie wat dingen te laten doen als het gras maaien, de tafel dekken, af en toe een keer brood halen bij de bakker. Zijn dat wel klusjes die passen bij zijn leeftijd? Ik kom zelf uit een gezin waarbij ik vanaf mijn 5de ongeveer alles zelf moest doen. Daardoor vind ik het erg moeilijk om in te schatten wat een kind kan/moet kunnen op deze leeftijd. Maar bedankt voor jullie berichten daar kan ik wel wat mee.

four

four

22-06-2015 om 22:37

ja dat past beter

Al vind ik grasmaaien wel geschikt voor de vakantie, maar niet voor schoolperioden. (overigens hangt het er ook van af hoe groot jullie grasveld is, een stadstuintje kan zeker, maar woon je op het platteland met een grote tuin, dan alleen met hulp).

Liena

Liena

22-06-2015 om 22:43

reactie

Bedankt voor het advies. Mijn man en ik hebben hem ook opgegeven voor huiswerkbegeleiding bij een huiswerkinstituut. Dan kan hij daar in alle rust zijn huiswerk maken en dan leert hij ook gelijk goed plannen. Dan hoeft hij inderdaad ook minder klusjes in huis te doen. Zijn schoolwerk gaat voor op klusjes in huis.Wij vinden goede punten namelijk belangrijk voor onze kinderen. Ik vind het zo spannend om de eerste naar de middelbare school te laten gaan, het voelt toch als loslaten.

Moni

Moni

22-06-2015 om 22:59

In de vakantie kan er wel meer

Mijn 12-jarige moet tijdens schooldagen iets doen als tafel dekken, afruimen/inruimen afwasmachine, tafel en aanrecht schoonmaken. Niet alles op één dag, maximaal 15 minuten werk.
In het weekend moet hij wat meer, bijvoorbeeld twee taken van hierboven in plaats van één. Grasmaaien doet hij ook in sommige weekenden (is 6 m2) of een kwartier onkruid trekken in de tuin.
Soms in het weekend of vakanties helpt hij met koken, de ene keer verplicht, de andere keer vrijwillig.
Oja, de kinderen moeten ook helpen met het opruimen van de boodschappen, uit de auto halen en in de kast/koelkast/vriezer stoppen.
En in het weekend helpen met bedden afhalen en alle was naar beneden brengen waar de wasmachine staat.

Liena

Liena

22-06-2015 om 23:07

vakantie

Bedankt Moni, ik begon net te denken dat ik heel uitzonderlijk was met mijn klusjes voor mijn kind. Ik denk inderdaad dat ik ga proberen voortaan meer met hem te overleggen. Dan geef ik hem gewoon een paar opties waar hij uit kan kiezen. Ik wil inderdaad dat hij zich ook echt gewaardeerd voelt, juist omdat hij ook mijn oudste is en hij al die broertjes en zusjes heeft.

creabea

creabea

23-06-2015 om 10:45

andere klusjes

Ik kan me voorstellen dat je in een gezin met 6 kinderen als kind iets meer moet doen in huis dan gemiddeld, maar ik sluit me er bij aan dat luiers verschonen en de wc poetsen geen geschikte klusjes zijn voor een 12-jarige. Stel hem voor dat hij wel ergens moet meehelpen, maar dat hij iets anders mag kiezen. Overigens vind ik het niet teveel als een kind op die leeftijd dagelijks moet tafeldekken en nog iets anders doen, bijvoorbeeld om de dag de vaatwasser uitruimen en het gras maaien in het weekend. Mijn 9-jarige ruimt nu de tafel af en haalt af en toe een vergeten boodschapje bij de supermarkt en helpt wel eens mee in de tuin als hij zich verveelt. Zijn kamer opruimen doe ik niet voor hem, maar hij zelf ook nog niet helaas

Christel

Christel

23-06-2015 om 12:39

Compliment Liena

Ik zie hier vaak vragen komen en als er dan eerlijk antwoord gegeven wordt is topicstarter boos. Jij reageert heel anders, niet boos of verongelijkt maar heel eerlijk (je miste referentiekader). Compliment!

Overigens is het ook heel spannend: voor het eerst naar de middelbare. Hier gaat de eerste volgend jaar studeren, dat is weer spannend!

En on topic: vanaf 12 helpen met tafeldekken, afruimen, konijn verschonen, kamer opruimen, bed verschonen. En heel soms, als ik heel moe bed, roep ik na het eten "jongens even met zn allen". Dan is binnen een half uur alles gestoft, gezogen en opgeruimd.

Salami

Salami

23-06-2015 om 12:54

Liena

Ik sluit mij aan bij het bovenstaande. In de vakanties kun je wat meer vragen.
Jouw oudste gaat de puberteit in en dan kan het heel anders gaan dan ervoor. Zorg er in ieder geval wel voor dat je je zoon tijd en ruimte geeft om het klusje te gaan doen als dat kan. Wij gaan ook steigeren als er iets NU moet en je net lekker met iets bezig bent.

Liena

Liena

23-06-2015 om 20:57

de afloop

Bedankt voor alle reacties. Ik kan hier zeker wat mee. Na de maaltijd heb ik even met mijn zoon en man rond de tafel gezeten. We hebben nu afgesproken dat hij in de vakantie eens per week het gras maait (is een kleine oppervlakte en een van ons kan hem begeleiden in het begin), hij dekt vanaf nu elke dag de tafel en op woensdagmiddag gaat hij een uurtje voetballen/naar de speeltuin/iets in de buurt ondernemen met zijn jongere broertje en zusje. Na de vakantie wil hij wel blijven helpen met de tafel dekken. Wij denken dat we eerst kijken hoe dat loopt en eventueel iets kunnen toevoegen of weglaten in combinatie met de druk van school. Ik denk dat wij zo wel tot een goede compromis zijn gekomen en zoon zelf was er erg trots op dat hij zijn broertje en zusje op woensdagmiddag mag begeleiden.

Moni

Moni

23-06-2015 om 21:14

Wat een mooie oplossing

Goed gesprek. En je zoon zal hiervan groeien.

Jessica O

Jessica O

24-06-2015 om 07:31

mooi

Dat jullie het zo oppakken met jullie zoon.
Situatie hieŕ is niet te vergelijken, hier 1 kind. Maar ik vind het wel belangrijk dat hij zelfstandig is/word.
Was in de wasmand, zijn slaapkamer netjes houden en beker/trommel uitgebreid de tas halen.
Verder zijn eigen dieren verzorgen(hij heeft vogels)
Soms helpt hij ket koken, ramen wassen of was ophangen. Klusjes waarbij hij trots kan laten zien wat hij heeft gedaan
Wc schoonmaken hoeft niet, doet man ook niet, maar ze moeten hem wel netjes achterlaten.

klara

klara

24-06-2015 om 10:21

huuh Jessica?

Waarom maakt je man wc niet schoon? En waarom vermeld je dat in draadje over klusjes van kinderen? (je man is toch geen kind?)
Hier kijk ik vooral naar kind. Ik heb een kind dat heel lastig is met klusjes dus pas ik het aan, dus nee ook geen wc schoonmaken. En een kind dat alles aanpakt en niks vervelend vindt (behalve het feit dat klusjes steeds terugkomen..) dus die poetst incidenteel ook wc. Die is heerlijk inzetbaar voor alles en heeft daar ook weinig structuur of hulp in nodig. De ander is het andere uiterste.

Jessica O

Jessica O

24-06-2015 om 13:47

nou klara

Omdat ik dagelijks de wc doe. Ze moeten alleen eventuele remsporen verwijderen.
Mijn man doet veel klusjes, ook zonder dat ik het hoef te benoemen, maar het toilet zit niet standaard in zijn repertoire.

@TO

Je twaalfjarige zoon zijn zusje of broer verplicht laten verschonen vind ik zeer bijzonder, vriendelijk gezegd.

Ik heb nog nooit zoiets gehoord. Een jogn kidn de wc laten schoonmaken vind ik ook raar. Een kidn van twaalf zijn Eigen remsporen laten verwijderen vind ik echter doodnormaal.

Voor mij helpen kinderen vooral met klusjes in huis. Tafel dekken, afruimen, afwassen. Hun eigen kamer bijhouden. Het echte schoonmaakwerk is voor de ouders.

Nou is dat wellicht een modern opvatting. Vroeger, lang gelden, toen er veel huishoudens waren emt 10-15 kinderen, werd er veel meer verwacht van kidneren. Toen gingen kinderen ook vaak met 12-14 van school end raaiden vanaf toen volledig mee in het huishouden/op de boerderij/met het werk met vader en moeder.

In mijn grootvaders tijd gingen kinderen zo senl mogelijk na school (12-14 jaar) aan de slag. Het verdiende geld konden ze direct inleveren bij vader, ook de inwondende kinderen van 23. Woonde je onder je ouders dak dan waren alle inkomsten voor het huishouden waar je deel van uitmaakte. Dat was overigens gewoon pure noodzaak.

Wow

Arm kind, wat een vies klusjes krijgt hij toegeschreven. Daar zou ik ook als tiener opstandig van worden.
Jouw keus om zoveel kinderen te baren, zadel de kinderen daar dan niet mee op.

Bij mij...

...hebben de vier kinderen (16, 14, 14 en 11) alle vier een 'eigen dag' wat betreft tafel dekken, helpen met koken, afruimen en vaatwasser in- en uitruimen. Ze mogen onderling wisselen en doen dat ook wel, regelen ze zelf. De vijfde dag is voor mij, het weekeinde zien we wel. Verder ruimen ze hun eigen kamer op op woensdagavond, op donderdag om half 8 staat namelijk de poetshulp op de stoep en die komt om te poetsen, niet om op te ruimen! En ook hier: geen was in de mand gedaan betekent geen schone kleren!
Oude kranten, lege flessen en plastic wegbrengen doet die van 11, krijgt er een euro per maand voor (die van 16 is vakkenvuller en babysitter (maar wil pertinent niet oppassen op kinderen in luierleeftijd!) en die van 14 doen samen een folderbaantje, dus jongste wilde ook een 'baantje').

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.