Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
beetje moe van zoon 11

beetje moe van zoon 11

08-02-2016 om 22:46

pff zo moe van alles 10x moeten zeggen...

hoevaak moet ik dingen zeggen... jas ophangen, luisteren, naar bed als ik het zeg en niet nog 3/4 uur zitten spelen op de kamer en licht uit en toch weer aan doen.
ik kan toch niet naast de deur gaan staan en overal mee gaan en kijken of hij het doet? doe ik iets fout? wat is dit? zeg ik te veel? moet ik regels ophangen? hij is 11! ...

Sanne

Sanne

08-02-2016 om 23:50

Hahaha

Ik verveel me
Ga maar even in je kamer spelen lieverd
Maar ik hen nihiks te doen in mijn kamer
(Behalve als het bedtijd is, dan heeft ze héél veel nú te doen in haar kamer)

Doe je vieze onderbroek in de wasmand
(Keer duizend)
Resultaat: vieze onderbroek ligt náást de wasmand.
Al-tijd he

Heb je nog huiswerk?
Nee
Weet je het zeker?
Ik zég toch nee?!
Bedtijd: o, ik moet mijn topo nog leren!

Enfin. Enzovoort, enzovoort.
Maar ze is lief hoor.
Je onderbroek ligt alweer naast de wasmand.
"Sorry mama"

Over een jaar of 8 gaat ze op kamers en over een jaar of 10 zal ze haar slipjes wel ín de wasmand doen.
Hoop ik.

Sukran

Sukran

09-02-2016 om 04:08

Skik, dank!

Dank voor die link. Net wat ik nodig had!

En 'beetje moe van zoon van 11': hier eentje van 13 en geen haar beter. Of eigenlijk erger want puberteit slaat toe en dat doet er een schepje bovenop. Wat een puber-brein. Naar het toilet gaan (hier op de badkamer) en eruit komen zonder geplast te hebben. Vergeten want zag zichzelf in spiegel en moest zijn haar doen. 'Wil je een boterham?' 'Nee, dank je.' Twee minuten later in de keuken staan broodje smeren. En uiteraard alles laten liggen (maar soms ook opruimen dus weet heus wel wat de bedoeling is). Zeggen dat hij alles heeft, onderweg erachter komen dat waterfles toch op aanrecht is blijven staan. Op sokken in de auto stappen. Is je telefoon opgeladen? Ja. Maar eigenlijk toch niet, nu te laat. Ja zeggen - nee doen... stapel word ik ervan, zoals iedere andere moeder. Nee, ik kan niet overal bij blijven staan en ergens moet ik leren dat hij sommige dingen zelf moet ondervinden zoals hoofdpijn van te weinig slaap en geen schone kleren in de kast omdat mama deze keer niet onder z'n bed heeft opgeruimd. En het is een lief jong, doet z'n werk, is gezellig en geeft nog honderdduizend knuffels op een dag. En eerlijk gezegd: ik was veel erger op die leeftijd. Dus als ik de neiging krijg om tegen 'm uit te vallen, tel ik eerst m'n zegeningen. Wat een schatje en wat een avontuur dat opvoeden.

angel3

angel3

09-02-2016 om 09:14

sukran

Wat herkenbaar! hier ook zo een van 13. Weet van voren niet dat hij van achteren leeft. Totale chaos in dat brein. Maar ik ben allang blij dat hij zijn schoolwerk wel aardig op orde heeft. En inderdaad zijn moeder nog helemaal doodknuffelt

Fransien

Fransien

09-02-2016 om 09:30

Huiswerk vlak voor bedtijd

Daar had mijn dochter van 10 ook een handje van. We hebben haar toen verteld dat ze haar slaap hard nodig had maar dat we de volgende ochtend een uurtje eerder uit bed gingen om haar te helpen met haar huiswerk.
Dus in plaats van 7 uur werd ze om 6 uur 's ochtends wakker gemaakt en aan haar huiswerk gezet.
Het was voor ons als ouders ook even bikkelen, maar om een of andere reden herinnerde ze het zich daarna altijd weer als we haar direct na het eten vroegen of ze nog huiswerk had.

Kleding die naast de wasmand ligt, wordt niet mee gewassen. Het is dus een paar keer voorgekomen dat ze kleren van haar broer moest lenen om iets schoons aan te kunnen trekken.

Wat wij proberen is ervoor te zorgen dat ze zelf last heeft van haar gedrag, nadat we haar er al tig keer op hebben gewezen en haar gewaarschuwd dat we die en die maatregel in gingen stellen.
Het werkt redelijk hier, al moet ik heel vaak op m'n handen gaan zitten...

Paddington

Paddington

09-02-2016 om 10:03

Goede zet

Fransien: eerder laten opstaan voor het huiswerk. Die ga ik onthouden.

Verder, ik heb het al eerder gemeld, problemen laten liggen waar ze horen. Wat ook kan werken is het uitvergroot hetzelfde doen. Bijvoorbeeld: schoenen in de gang aan de kant zetten en niet in het midden laten liggen. Op een gegeven moment toen het betreffende kind op de WC zat die in de gang zit: alle schoenen rondom de WC-deur gelegd. Ze kreeg daardoor de deur maar net aan genoeg open en begon te brullen wie dat had gedaan. Sinsdien: worden schoenen keurig in de schoenenkast, of aan de zijkant gezet.

Goudvis

Goudvis

09-02-2016 om 10:08

mijn puber

Mijn puber weet op dit moment niet eens waar hij zijn hoofd heeft gelaten, is er zelfs toe in staat om dat te vergeten als hij de deur uitgaat. Laat staan dat hij hoort wat ik zeg. Zelfs als hij moet herhalen wat ik zei, ontkent hij later nog dat ik het gezegd heb. Goed te horen dat hij niet de enige is.

Sanne

Sanne

09-02-2016 om 11:46

Vroeg op voor huiswerk

Briljant!
Bij onderbroeken werkt het niet, ze draagt rustig een week dezelfde...

Volgens mij

ben ik getrouwd met Sanne. Of we hebben volgens hetzelfde recept een kind gemaakt, de mijne is namelijk net zo.

Het gaat wel weer over

Het is een faaaaaaase. Ze groeien er wel overheen. Of het wordt iets minder erg. En dan komen er weer andere zaken waar je je dan druk over maakt. En pak je met een glimlach en een zucht weer een paar sokken van onder de bank vandaag terwijl je denkt, goh, da's al weer lang geleden dat ik voor het laatst rondslingerende sokken zag.

skik

Sanne

Sanne

09-02-2016 om 23:49

Fenix

Hahaha! Ze mogen elkaar niet ontmoeten hoor, dan wordt het nog erger!

Imogen

Imogen

10-02-2016 om 06:57

blijft toch hetzelfde?

'We hebben haar toen verteld dat ze haar slaap hard nodig had maar dat we de volgende ochtend een uurtje eerder uit bed gingen om haar te helpen met haar huiswerk.'

Maar dat blijft dan toch hetzelfde? Of je nou 's avonds een uur later gaat slapen of 's ochtends een uur eerder opstaat, in beide gevallen hebben je evenveel (of even weinig) slaap.

Jamie

Jamie

10-02-2016 om 08:14

Imogen

Misschien had je iets verder moeten lezen en had je begrepen dat het de bedoeling is dat dit meisje voortaan éérder met haar huiswerk begint op een dag. Dat was ook het gevolg na een paar keer vroeg wakker maken. Ik snap wel wat je bedoelt maar met even doorlezen had je die vraag niet hoeven stellen.

Overigens kan het zo zijn dat je door huiswerk maken vlak voor je gaat slapen het daarna langer duurt vóór je slaapt en je ook sneller klaar bent als je het 's ochtends doet (maar ja hier spreekt geen avondmens).

Tango

Tango

10-02-2016 om 15:00

Zou hier niet werken

Zoon om 6.00 u. wakker maken om huiswerk te leren. Die is om 7.45 u. nog bijna te moe om zijn bed uit te komen, terwijl hij er toch op tijd in ligt. Het zou dus al niet in mijn hoofd opkomen.
Is het probleem ook niet vaak hoe je de opdracht geeft. Ik merk altijd wel dat als je zoon hier goed aanspreekt, hem aankijkt etc. hij iets wel doet, terwijl als ik vanuit de keuken roep of hij iets wil doen, het gewoon kan negeren. En duidelijke opdrachten zijn ook vaak belangrijk en niet teveel tegelijk vragen. Zat net toevallig een artikel over dyspraxie te lezen. Geen idee of daar in dit draadje sprake van is, maar het kan dus ook gewoon zijn dat een kind een opdracht gewoon niet kan uitvoeren omdat hij te onduidelijk is of omdat hij in zijn hoofd wel weet hoe het moet maar het niet kan toepassen. Sommige kinderen leren vaardigheden heel snel aan, anderen hebben er meer tijd voor nodig.
Zo kan zoon nu soms ineens spontaan zich gaan omkleden als hij naar de voetbaltraining moet. Voorheen moest ik hem daar nog toe aanzetten. Een vast patroon eindeloos toepassen kan dus helpen.

Sanne

Haha, zo lang ze niet bij elkaar gaan logeren is er weinig aan de hand

Nimbo

Nimbo

12-02-2016 om 12:12

niet om het een of ander

Ik zou willen dat ik de troep van mijn zoon nog dagelijks om me heen zie liggen, dat ik hem steeds achterna loop met van alles, met hem in discussie moet over de simpelste dingetjes en hem tot rust moet manen omdat ik iets op tv wil horen.Dat ik de gang wel weer overnieuw kan doen, omdat hij zijn schoenen vergeet te vegen.

Maar dat hoeft allemaal niet want mijn zoon is met zijn kwaaie puberkop weggelopen en bij zijn vriend ingetrokken. Ach, ik wil niet zielig doen hoor. Maar tel je zegeningen!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.