Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Geen raad meer

Geen raad meer

18-04-2016 om 15:08

pesten of jaloezie

Hallo Allemaal,

Ik zit echt met mijn handen in het haar. Graag jullie mening en advies hierover. Want ik weet het echt niet meer.

Het gaat om pesten (ik vind het pesterij), mijn dochter van 11, wordt bewust of onbewust beïnvloed door haar vriendin die constant dingen zegt tegen mijn dochter in de trend van, ja maar straks gaan meisjes over je roddelen enzo. Mijn dochter is hier erg bang voor, maar ik krijg het bij haar niet duidelijk dat ze niet naar haar moet luisteren en moet doen . Gisteren weer zo een verhaal aangehoord van mijn dochter. Vorig weekend een leuk jasje voor haar gekocht, heeft ze zelf uitgekozen gepast helemaal happy. Na, 2 dagen trok ze hem niet meer aan. Ik vroeg zo van hey, doe je je nieuwe jas niet aan, en kreeg als antwoord, ja hij past niet overal bij mama. Ik oke, verder niets gezegd. Maar goed ken haar langer dan vandaag natuurlijk en zij dacht goed die is erin getrapt.
En gisteren kwam het tijdens een gesprek naar voren, dat die ene vriendin, heeft gezegd, durf je wel met die jas naar school te komen? Het is een beetje raar, ben je niet bang dat ze je gaan uitlachen enzo.
Ik flipte helemaal dat raden jullie al.
en dit gaat dus sinds begin groep 8 al zo, ze gaan straks ook naar dezelfde voortgezet onderwijs, en ben bang dat dit straks nog erger word.

Heb 2 keer dat meisje en 1 keer haar moeder aangesproken, vorig jaar met een andere geval. Maar na 2 maanden gaat ze weer vervelend doen.

Dit is een korte versie van het hele gebeuren, heb al gesprek met leerkracht enzo gehad. Maar nu moet ik iets met dat meisje en dochter doen.

Heeft iemand tips, ideeën, want ik weet het echt niet meer…………….

lastig

Ik heb zelf ook een dochter van bijna 11, ik begrijp wel wat je bedoelt. Alleen kun je dat vriendinnetje niet veranderen, (ook niet door haar ouders aan te spreken denk ik )maar je dochter kun je misschien weerbaarder maken voor dit soort kritiek. Persoonlijk denk ik dat dat 'vriendinnetje' jaloers is op óf de jas, óf de keuze van je dochter voor deze jas. Staat je dochter wat onzeker in haar schoenen, is ze vatbaar voor kritiek ?

Probeer je dochter over te halen dat jasje toch te gaan dragen want : hoe voelde dat voor haar toen ze het kocht ? Toch als een soort van "YES" omdat ze zo blij was ? Complimenteer haar nogmaals met de keuze jas, zeg dat het juist bij haar zo goed staat etc. probeer met haar te praten wat zij er zelf bij zou willen dragen aan kleding, loop haar kleding langs, net zo lang tot ze wat gevonden heeft en wat haar vriendin zegt te negeren want wat weet zij er nou van? Ieder zijn smaak !

Erg jammer van die vriendin om zulk kritiek te geven. Mijn dochter wás daar ook vatbaar voor, en was erg onzeker geworden wat ze aan moest doen. Nu is ze sterker en draagt wat ze zelf wil, trekt zich er niets meer van aan.

Sterkte met je dcohter, ik hoop dat ze de jas gewoon zal dragen !

Pimpelpaars

Pimpelpaars

19-04-2016 om 07:51

Onzekerheid

Ik vind het als jarloers gedrag van dat vriendinnetke klinken. Het klinkt als een mismatch. Jouw dochter onzeker, vriendinnetke bazig gedrag. Dat past niet zo goed bij elkaar.

Ik denk dat dit wel een kans kan zijn om je dochter zich daar bewust van te maken. Zulke bazige types heb je toch overal. Ik ken heel wat volwassen exemplaren. Het is handig om strategien te leren, waardoor je lekker doet wat je zelf leuk vindt en je niet laat overheersen.

Mijn jongste dochter (9) heeft erg veel baat gehad bij een faalangsttraining. Bij haar was er sprake van sociale faalangst. Ze was zo bang dat anderen haar nuet leuk zouden vinden, dat ze haar persoonlijke grenzen elke keer weer overging. Nu niet meer. Ze is een stuk kattiger en minder meegaand geworden. Haha, ook tegen mij.

Ik ben zo blij dat ze die cursus heeft gedaan. 10 middagen kostte het. Wat een verschil.

Geen raad meer

Geen raad meer

19-04-2016 om 13:21

dank jullie wel

Ff update,

Bedankt voor jullie adviezen. Sinds gisteren doet ze haar jas weer aan. Dat was op aandringen van mij, na onze gesprek van zondag.
Ik zei en als ze wat zegt, zeg je dat jij het mooi en stoer vind.

Nou, belt ze tussen de middag op. Zo van, mama ze vroeg in de ochtend weer heb je weer je rare jas aan. Ze heeft gezegd ja, ik vind het mooi. Kreeg ze als antwoord oo oke. En het schijnt dat ze in de middag haar een beetje vies aankeek, maar misschien denk mijn dochter dat, dat ze zo iets heeft van shit wat heb ik nu gedaan ofzo. Ik zei gewoon, zo doorgaan, zij is niet de baas over jou kleren. Dus ben benieuwd hoe het verder gaat. Ik zei zie je nou wel dat er niets ergs is. Gewoon zeggen dat jij het mooi vind en klaar.Vanmorgen zonder iets te zeggen had ze gewoon haar nieuwe jas weer aan. Ben benieuwd of er vandaag iets is gezegd.

Geen raad meer

Geen raad meer

19-04-2016 om 13:23

oh ja pimpelpaar

ze heeft vorig jaar in groep 7 ook 8 sessies cursus gehad, en inderdaad ze is wat mondiger maar ook tegen ons nu .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.