Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Anoniem

Anoniem

01-05-2015 om 17:24

pesten

Mijn dochter van 11 zit in groep 8 en heeft best een lastige basisschool tijd gehad. Veel lichamelijke problemen, een tijdje gepest en een angststoornis maken dat ze heel vaak niet lekker in haar vel zit. Dit zijn momenten dat ze extra kwetsbaar is, anders reageert en op die moment gepest of buitengesloten wordt of het gevoel heeft dat ze dat wordt. Wij proberen steeds uit te maken welk deel bij haar ligt en wat ze daaraan kan doen en op momenten dat het heftig is actiever in te grijpen door op school of met betreffende ouders te praten.
Afgelopen week speelde een aantal kinderen uit school met elkaar waarbij op een gegeven moment een paar jongens zich kwaad maakten haar uitscholden, duwden en opjaagden waarna ze is weggerend en zich heeft verstopt. Ik heb met haar besproken hoe we dit op konden lossen en zij gaf aan dat ze het de volgende dag in de kring op school wilde bespreken, gesterkt door het feit dat een paar vriendinnen en ook hadden gezien en gehoord en die daar ook zouden zijn. Ze wilde wel dat ik voor schooltijd met haar mee zou gaan naar de juf om het te zeggen dat ze dit wilde zodat de juf haar kon steunen. Dit leek me een goede oplossing en ik vond het ook erg stoer van haar.
De reactie van de juf verbaasde mij en ik blijf met een katterig gevoel zitten. De juf zei nl dat het niets voor de kring was want het was buiten school gebeurd en daarnaast gaf ze aan bang te zijn dat de klas zich tegen mijn dochter zou keren.
Ik vind dit erg lastig en weet niet wat ik moet doen. Mijn dochter is er intussen best wel weer rustig onder, maar geeft wel aan dat de jongen in kwestie nog wat opmerkingen heeft gemaakt, maar ze had gewoon een weerwoord. de reactie van de juf zit me vooral dwars.
Wat vinden jullie?

Koentje Koets

Koentje Koets

01-05-2015 om 19:29

Ik denk verstandig van juf

Dat zij het niet in de kring wil bespreken. Je betrekt er dan een heleboel kinderen bij die er niets mee te maken hebben. Dit moet even apart buiten schooltijd met de betrokkenen besproken worden vgl. Mij.
Het is jammer dat juf niet uit haarzelf met een alternatief kwam zoals hulp bij het uitpraten, want het is wel iets wat op school kan van doorbroeien.
Wat ik zou doen nu is het volgende. Jouw dochter heeft het eigenlijk boven verwachting goed opgepakt. Wees daar blij mee en zeg haar dat! Laat het verder rusten. Zij heeft er geen last van, maak jij het dan niet erger dan het is.
Dat is wel een beetje het gevaar met kinderen waar iets mee is, dat je overgeschreven wordt omdat je je realiseert hoe kwetsbaar zij is. Maar probeer ook vooral te kijken en te genieten van de kracht van je dochter!!

Koentje Koets

Koentje Koets

01-05-2015 om 19:31

pfff overgeschreven

Moet zijn: overbeschermend!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-05-2015 om 19:53

Niet mee eens

Ik had al een compleet bericht gestuurd, maar dat is ook weg.

Ik vind wel dat de juf hier iets mee moet. Dit gaat door in de klas.
Ik zou naar de directie gaan.

Anoniem

Anoniem

01-05-2015 om 20:10

groep 8

Je betrekt er dan een heleboel kinderen bij die er niets mee te maken hebben. Dit moet even apart buiten schooltijd met de betrokkenen besproken worden vgl. Mij.

heel groep 8 was samen aan het spelen op dat moment. Het is een combi klas met groep 7. dus de helft van de klas was erbij

Anoniem

Anoniem

01-05-2015 om 20:13

vervolg

Ik heb haar verteld dat ik het heel goed en sterk vond, ze is ook sterk en veerkrachtig, dus dat helpt zeker.
Meestal meng ik me er overigens niet in, ik heb de afspraak met haar dat zij het zelf aangeeft, en dat werkt.
Het wrange is dat we net vandaag een mail kregen van de school met de nieuwe lesstof van de vreedzame school, over pesten buiten sluiten en het belang gevoelens in de groep te bespreken, ik dacht uh??

guera

guera

01-05-2015 om 21:27

wel

Het funeste van pesten is dat het juist buiten heel veel kinderen om gaat. En het op afgelegen buiten het zicht plekjes gebeurt of onderweg naar gym. Geen enkele reden kan ik bedenken om dit buiten de kring te houden. Zeker omdat dochter er zelf mee kwam. Hier wordt elk pest incident hoe klein ook juist in de kring besproken. Omdat het de verantwoordelijkheid is vd hele klas om het leuk goed en veilig met de hele klas te hebben. Hier wordt bij ons zeer zwaar op ingezet. Het zal je niet verbazen dat er nauwelijks gepest wordt en dat de kinderen bijna voor elkaar door het vuur gaan. Slecht dus van juf.

mirreke

mirreke

01-05-2015 om 23:05

Idd slecht van juf

Het moet juist in de klas besproken worden. Je dochter moet de ruimte krijgen haar verhaal te doen. Het moet worden opengegooid, zodat ze allemaal eigenaar van het probleem worden (om maar eens een term te gebruiken).

Hier trouwens hetzelfde probleem, pesten wat niet goed wordt aangepakt. Pesten is vooral een gevolg van falend leiderschap, van een juf/meester die het laat gebeuren, die op de een of andere manier een sfeer laat ontstaan waarbinnen kinderen zich niet veilig voelen.

Wat ik onze meester ga laten lezen (hoop ik dan, geen idee of hij ervoor open staat: is Alles over Pesten van Mieke van Stigt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.