Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Anna

Anna

05-02-2017 om 19:42

Overgeven met het avondeten

Mijn zoontje van bijna 5 geeft sinds een half jaar over bij het avondeten. Het is niet iedere avond het geval. Het gaat voornamelijk om het eten van vlees.
Hij geeft hierbij iedere keer weer een andere reden; ik vind het niet lekker, er zat iets geks in, het stukje was te groot, het stukje was te klein...
Ik heb er geen aandacht aan besteed, omdat ik van mening was dat het vanzelf wel weer zou overgaan. Maar nu, een half jaar later, doet hij het nog steeds en begin in me wel zorgen te maken. Vooral omdat hij niet al te veel om het lijf heeft (geen van ons).

Heeft iemand dit ook met de kinderen gehad? En (hoe) is dit opgelost?

Sally MacLennane

Sally MacLennane

05-02-2017 om 20:04

blijkbaar vindt hij het echt vies

Het gaat voornamelijk om vlees, lees ik. Verder eet hij wel normaal? In dat geval zou ik dat kind niet verder kwellen en een vleesvervanger geven (peulvruchten, ei, etcetera).

Ik heb het vaker gehoord met vlees, al speelde soms ook walging mee omdat het een stukje dood dier was. Ik ken ook gevallen met vis, kaas, fruit (onbewerkt; appelmoes was geen probleem) en melk. Mijn 2 centen: ze zullen er niet aan doodgaan zolang ze verder wel (bijna) alles eten en niet moeilijk is.

bieb63

bieb63

05-02-2017 om 20:18

ik heb een vriendin

die ik al vanaf de bs ken. En altijd, maar dan ook altijd gewalgd heeft van kaas, melk, slagroom enz. Kosten en kokhalzen. Nu nog steeds (en eet/drinkt het uiteraard ook niet).

Moeilijk te zeggen wat de precieze oorzaak is waarom je zoon daar zo op reageert, maar ik zou hem het voorlopig gewoon niet geven. Eet hij het overigens wel in minder herkenbare/structuur vorm? Bijv. gehakt door een ovenschotel of pastasaus? Eet hij wel vleeswaar? Of gaat het echt over een 'stuk' vlees?

Herkenning

Toen ik n klein meisje was, had mijn favoriete nichtje dat ook. Ze at t vlees door het te kauwen en het sap er als t ware uit te zuigen. In haar mond ontstond een soort droge prop die ze maar niet wegkreeg. Toen ze dat wel probeerde, bleef het steken en moest ze overgeven. Vooral biefstuk en gestoof rundvlees gaf die klachten. Ze aten dat trouwens nooit bij haar ouders. Als t nichtje kwam aten we vanaf toen iets anders.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-02-2017 om 21:45

Mijn zoon van nu 8 heeft altijd een aversie tegen vlees gehad. Dood dier. Hij vindt schapenvachten ook verschrikkelijk. Puur zijn gevoel.
Het enige wat hij aan vlees eet is kipkrokant van Ah, knakworst en dunne plakjes kookworst op brood.
Wij zeggen hier niets van. Hij eet wel graag vis, bak ik vaak apart voor hem. En iedere dag vlees is echt niet nodig.

Jackie

Jackie

06-02-2017 om 11:58

Even niet

Ik zou het hem dan ook gewoon niet geven, en dan misschien over een tijdje weer een beetje proberen. Heb je al het lichamelijke uitgesloten? Ik had een collega die ook geen vlees at omdat hij het gewoon echt echt niet lekker vond en zijn lichaam het niet goed verdroeg. Vis at hij wel gewoon. Vlees hebben we ook niet echt perse hard nodig als we genoeg andere gezonde vleesvervangers eten. Ieder lichaam is ook anders en niet iedereen doet het perse goed op een strakke schijf van vijf. Is mijn persoonlijke mening hoor.

Je kan ook kijken hoe je kind op verschillende structuren reageert, misschien is dat waar hij moeite mee heeft?

Marie

Marie

06-02-2017 om 21:42

Wat voor vlees?

Hij moet overgeven van alle soorten vlees? Dus van karbonades tot hamburgers?

Want dat hij karbonades en bieflapjes e.d. niet weg kan krijgen begrijp ik wel. Maar hoe reageert hij op stukjes hamburger, gehakt of frikandel?

Dat is ten spotte veel zachter en daarom vaak beter weg te krijgen.

bieb63

bieb63

06-02-2017 om 21:58

een beetje gehakt door de pastasaus. Is toch heel anders eten dan een biefstuk naar binnen werken.

lieverdje

lieverdje

07-02-2017 om 09:12

echt overgeven?

Geeft hij echt over, of is het kokhalzen en weer uitspugen? Als hij echt zijn eten weer uitbraakt, zou ik toch eens naar de dokter gaan. Dat lijkt mij niet gezond, zeker als hij het al een half jaar (!) doet. Klinkt als meer dan 'gewoon' een aversie tegen een bepaald soort eten. Ik heb dat met paddestoelen en (schimmel)kazen, (alhoewel ik er niet van hoef over te geven tijdens het eten).Ik vind het verschrikkelijk, word al misselijk van de lucht, vooral truffels zijn erg Aangezien ik ook nog 2 keer ziek ben geweest na het eten van blauwschimmelkazen, denk ik dat ik er misschien allergisch voor ben. Of wat dan ook.

Maar vlees is lastiger te vermijden dan paddestoelen en schimmelkaas. Of nouja, het is goed te doen want er zijn natuurlijk heel veel vegetariërs, maar je wil misschien wel wéten of je zoon niet tegen (een bepaald soort?) vlees kan. En als je hem -voorlopig- geen vlees zou geven, is het wellicht verstandig om voor een kleuter voedingsadvies in te winnen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.