Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Lara

Lara

28-12-2016 om 08:01

Oudejaarsavond. Kind ophouden of eerst laten slapen

Wij zitten in twijfel, laten wij onze acht jarige zoon wakker tot twaalf uur of laten wij hem voor die tijd nog slapen. Tot nu toe altijd laten slapen maar ik vraag mij af vanaf welke leeftijd hebben jullie je kinderen wakker gehouden?

Wakker houden

Mijn kinderen zijn voor het eerst heel de avond opgebleven toen ze 5 en 3 waren. We deden toen bij mijn ouders door en hadden ze daar op bed gelegd. Ze waren alleen zo aan het stuiteren. Dochter klom de hele tijd uit het campingbed, dat we het op een gegeven moment maar opgaven om ze nog op bed te leggen. Ze hebben het toen goed volgehouden en sliepen pas toen we in de auto weer terug naar huis gingen.

Sindsdien houden we ze ook als we thuis zijn op. Mochten ze het niet volhouden dan kunnen ze altijd nog even naar bed.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

28-12-2016 om 08:31

niet te zeggen

Ik had een puberkind waarbij halverwege de avond het licht al uitging, en een jonger kind dat volkomen wakker bleef. Gewoon uitproberen. Niet dwingen te slapen als hij nog wakker is (geeft geheid ellende), en gewoon laten slapen als hij inkakt. Voor mijn kind dat het niet volhield was het een les nadat hij het vuurwerk had gemist: volgend jaar ga ik wel nog even een uurtje slapen

Pug

Pug

28-12-2016 om 08:59

tot nu toe

altijd naar bed gedaan. Ze redden het niet om op te blijven. Wie wakker gemaakt KAN worden, mag op zolder naar het vuurwerk kijken. Soms worden ze dus ook nog eens niet wakker....

Kaaskopje

Kaaskopje

28-12-2016 om 09:07

Dat kan een ander niet zeggen

Voor het ene kind is een avond doorhalen teveel van het goede, de ander kan dat makkelijk aan. Grof gesteld denk ik dat je kleuters het beste nog even in bed kunt stoppen. Wij haalden ze dan weer zo rond kwart over 11/ half 12 uit bed. Ik ben totaal vergeten vanaf wanneer ze op mochten blijven. Dochters en ik zijn avondmensen, dus dan lukt het makkelijker dan bij een ochtendmens.

Wij hebben ze nooit door laten slapen tijdens het vuurwerk. Het is toch iets bijzonders.

salie

salie

28-12-2016 om 14:00

op de bank?

Deken en kussen op de bank leggen en als hij wil kan hij even slapen? Hier hadden we een traditie, we legden matrassen en dekens in de kamer en hielden een slaapfeestje op oudejaarsavond. Als er dan 1 voor twaalven wilde slapen kon dat. Gezellig was dat altijd.

Jaina

Jaina

28-12-2016 om 14:11

Op blijven

Mijn kinderen wilden al vroeg de hele avond opblijven. Wat ik prima vond.
Als peuters gingen ze wel gewoon slapen maar dan maakte ik ze niet meer om 12 uur wakker. Dan liet ik ze gewoon doorslapen.

Vanaf een jaar of 4-5 bleven ze dan meestal de hele avond wakker. Ik vroeg ze dan wel of ik ze wakker moest maken om 12 uur als ze onverwacht toch in slaap vielen of dat ze liever door bleven slapen. Maar met de gezelligheid en drukte in huis bleven ze meestal wel wakker.

Dit jaar zijn de kleinkinderen er bij met oudjaar maar die zijn nog zo klein (oudste is 3) dus ik neem aan dat die gewoon gaan slapen maar dat is verder niet aan mij.

hangt af van de invulling van de avond

Wie zijn er? Wat gaan jullie doen? Is dat programma gezellig voor een kind van 8? Zijn er meer kinderen?

Ik was met kinderen van 8 zo egocentrisch dat ik gewoon zelf met de andere aanwezige (bijna)volwassenen een gezellige avond wilde, zonder opvoeddingetjes. Hoe oud ze precies opbleven weet ik niet precies meer. Dat zal ik eens vragen

Natuurlijk maakten we de kinderen wel tegen twaalven wakker. Al is het weleens gebeurd dat er eentje te vast sliep (en dus de volgende dag kwaad was! Is mij als kind trouwens zelf ook eens overkomen, en toen had mijn vader met de bandrecorder - oma spraakt- het getoeter van de schepen in de haven opgenomen)

Tango

Tango

28-12-2016 om 15:09

Zelf kiezen

Ik liet mijn kinderen altijd zelf kiezen. Dochter, nu 15, was denk ik een jaar of 8 toen ze al opbleef. Zoon van 12 gaf van de week nog aan dat hij eerst wil gaan slapen. Ik zie wel of hij dat daadwerkelijk doet, vorig jaar ging hij wel even naar bed maar sliep niet.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

28-12-2016 om 15:23

Slapen

Toen ik die van mij nog liet slapen kreeg ik ze echt niet wakker om 23.30 uur. De eerste keer dat oudste opbleef viel ze om 23.40 uur in slaap en was nuet wakker te krijgen Vanaf een jaar of 6 bleven ze hier dus gewoon op, en zag ik wel hoe lang ze het volhielden.

Triva

Triva

28-12-2016 om 15:45

hmm

lang geleden maar wij vierden het altijd met een neefje wat 2,5 maand ouder was dan mijn oudste. Ik vond het heerlijk als de jongens op bed lagen en wij wat spelletjes konden doen en inderdaad even niet opvoeden Helaas kwamen wij vrij plots aan het einde hiervan omdat het neefje beloofd was dat hij mocht opblijven... Uiteindelijk hebben ze met z'n drieën filmpjes gekeken in de woonkamer en wij spelletjes gedaan in de keuken Ik denk dat ze toen bijna 8, 5 en net 8 waren.

Je kunt ook zeggen: je mag opblijven maar als je vervelend wordt breng ik je naar bed en haal ik je er weer uit voor het vuurwerk. Ik zou een kind nooit laten doorslapen dan als het er uit gehaald wilde worden.

Het laatste jaar in de flat was mijn oudste bijna 2 en sliep gewoon door het vuurwerk heen wat een meter van zijn bed werd afgestoken op de gallerij. Ik ging er vanuit dat hij met bijna 3 in een eengezinshuis ook wel door zou slapen. Gelukkig hadden we de babyfoon bij ons toen we even op straat waren want hij was wakker geworden en compleet overstuur.

Jasmijn

Jasmijn

28-12-2016 om 15:51

een keer lieten ze me slapen

Mijn moeder heeft me een keer door laten slapen omdat ik 'zo lief lag'....boos dat ik was de dag erop! Moest ik weer een heel jaar wachten tot oud en nieuw. Dus ik heb ze wel altijd wakker gemaakt. (soms vielen ze op de bank in slaap) want dat zou ik ze nooit aan doen. (vanaf een jaar of 4 hoor, in ieder geval toen ze het beseften en enorm leuk en spannend vonden om te zien)

NewYear

NewYear

28-12-2016 om 17:44

Dit jaar

Dit jaar gaan wij voor het eerst op vakantie en zijn we met oud en nieuw niet thuis. Het is ook het eerst jaar dat onze oudste zoon (9,5) mag opblijven. Dat wil hij graag en hij is er ook aan toe. Het wordt een andere oud en nieuw dan we gewend zijn. We waren vaak met familie en nu zijn man en ik dan met oudste de hele avond in het vakantiehuisje. Het lijkt me ook wel heel leuk om met hem spelletjes te doen en cabaret te kijken.

De jongste twee (7 en 4) gaan gewoon naar bed en die maak ik wakker rond 23.30 uur. Er zal buiten qua vuurwerk niks te zien zijn want in Duitsland is dat er niet en zeker niet op een vakantiepark. Maar op tv de klok en het vuurwerk kijken en midden in de nacht een oliebol eten (die nemen we mee ) is al heel speciaal.

WDLotte

WDLotte

28-12-2016 om 18:18

Het is feest voor iets.

Het is maar 1 keer Oudjaar/Nieuwjaar op een jaar. Ons zoontje van 6 feest lekker mee tot na het vuurwerk op klokslag middernacht. Als je kindje wil slapen mag het slapen, als het niet wil slapen laat het wakker. Op een feestdag mag je wat soepeler zijn en mogen kinderen uitzonderlijk langer opblijven. Ik heb heel mijn kindertijd tot na het vuurwerk opgebleven met deze feestdag en mijn slaappatroon is hierdoor niet in gedrang gekomen.

hier

Ik kan mijn kinderen (7 en 11) wel naar bed brengen, maar het heeft geen zin, zo is de afgelopen jaren gebleken. Ze bleven maar wakker liggen, kwamen meermaals naar beneden, dus nu hebben we ons er maar bij neergelegd dat ze gewoon wakker zijn. Voor zoon van 11 is dat inmiddels ook wel logisch, maar toen hij een stuk jonger was sliep hij ook al niet. Er wordt teveel geknald in de uren voor middernacht, dus als ze al zouden indommelen schrikken ze om de haverklap weer wakker. We proberen het dus maar niet eens meer.

Als je zoon zelf geen bezwaar maakt tegen naar bed brengen zou ik dat doen, en dan wakker maken voor twaalf uur.

Groeten,

Temet

Mams

Mams

28-12-2016 om 19:37

Hier eerst slapen

Hier twee kinderen, van 7 en 9. Beiden gaan gewoon naar bed, oudste wel wat later dan anders. Jongste is nogal een slaapkop, dus die vindt het wel best als ze op de normale tijd naar bed wordt gebonjourd. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het zelf wel lekker vindt dat de kids nog ff een paar uurtjes van de vloer zijn. Dus zolang er niet teveel geprotesteerd wordt laten we het lekker zo

Tango

Tango

28-12-2016 om 21:34

wakker maken

Deed ik overigens al heel snel. Echt vanaf dat ze een jaar waren ofzo. Meer in eigen belang hoor, want ik had geen zin om om 7.00 u. alweer mijn bed uit te moeten op nieuwjaarsdag en dan sliepen ze meestal net even wat langer
Overigens vonden ze het vuurwerk toen ook al prachtig. Ik herinner me nog mijn dochter die nog twee moest worden en op de vensterbank stond om maar het vuurwerk te kijken. Prachtig vond ze het.

Hanne.

Hanne.

28-12-2016 om 22:15

jaar of 10

Hier bleven ze vanaf een jaar of 10 op. Vooral omdat ik ze toen niet meer naar bed kreeg. Zelf vond ik het wel lastig dat we toen een nieuwe 'wat gaan we doen' balans moesten vinden.

Wakker maken heb ik wel altijd gedaan. Als wilde niet ieder kind de warmte van het bed verruilen voor het vuurwerk.

Avond invulling

Hoi allemaal,
Ik ben heel benieuwd wat dan de nieuwe 'wat te doen' balans is bij jullie. Mijn zoontjes van 6 en 8 mogen dit jaar voor het eerst opblijven. We gaan naar vrienden. Zitten jullie kinderen de hele avond achter een beeldscherm?

Triva

Triva

29-12-2016 om 09:25

dat ligt

Aan wat die vrienden willen en of zij kinderen hebben.

gezellig naar vrienden

en dan de hele avond beeldschermen?
Als je kinderen laat opblijven met oudejaarsavond, maak er dan een avond van die inderdaad heel anders is dan andere avonden. Een hele uitdaging, maar waarom niet?
Gourmetten. Ouderwetse bordspelletjes doen. Sjoelen. Een enorme puzzel maken. Kaarsenstompjes branden en doen wie zijn kaarsje het langst brandend kan houden. Stokbroodjes bakken boven de vuurkorf, of marshmellows roosteren.

Lara

Lara

29-12-2016 om 22:09

Bedankt voor alle reacties!

Wij gaan naar familie waar 1 ander kindje is die wel slaapt. Wij hebben besloten om hem te laten slapen (voor zover dit gaat) hij is net 8 en trekt lang opblijven niet goed. Uiteraard maken wij hem wel wakker als het 00:00 is!

Tango

Tango

30-12-2016 om 23:02

Spelletjes

De hele avond beeldschermen doen wij hier niet hoor. Er worden eigenlijk altijd spelletjes gedaan, samen tv gekeken en af en toe buiten alvast wat vuurwerk afsteken.
Bromvlieg, ik zou hem wel ietsje eerder wakker maken dan 00.00 u. Anders mis je zelf en je kind de echte feestvreugde

Kaaskopje

Kaaskopje

31-12-2016 om 01:05

Bromvlieg

Ik schaam me bijna om het te zeggen, maar mij doe je geen plezier met die speciale invulling van de avond. Ik zou het erg gezellig vinden om met anderen oud en nieuw te vieren, maar dan gewoon met praten, wijntje/biertje/frisje en hapjes erbij, een leuk tv-programma op de achtergrond aan, of muziek. Ik ben van het dansen, dus ik zou het ook leuk vinden om er een echt feest van te maken. Ik heb vanmiddag een spelletje gedaan en dat vind ik echt wel gezellig, maar ik ben dan toch ook weer blij als dat spelletje klaar is. Deels komt dat ook door mijn zicht, maar ik ben nooit zo'n spelletjesmens geweest. Mijn dochter heeft dit duidelijk niet van mij geërfd, want zij en haar vriend vinden spelletjes doen geweldig. Ze hebben stapels spelletjes.

Jaina

Jaina

31-12-2016 om 01:34

Invulling

Hier geen hele speciale invulling van de avond.Meestal hebben we wel mensen op bezoek (familie, vrienden) dus voor de kinderen waren/zijn er meestal wel andere kinderen over de vloer.

We gaan 's avonds niet echt aan tafel maar hebben gedurende de hele avond allerlei hapjes (waaronder uiteraard oliebollen) dus er komt regelmatig wat nieuws op tafel.

Verder spelen we spelletjes (voor de liefhebbers), de televisie staat meestal ook wel aan (voor wie iets wil zien) of er staat muziek op of iemand maakt muziek (niet ik).

Daarnaast vuurwerk afsteken. Dat doen we niet de hele avond door want in Frankrijk waar wij wonen is dat veel minder de gewoonte. In Nederland stonden de kinderen vaak een groter deel van de avond te knallen.

Nu doen we meestal, een paar kleine dingen aan het begin van de avond voor de kleinkinderen (met sterretjes en zo) en de rest past na 0:00

Om 0:00 is het dus vuurwerk, champagne en nog wat eten.

Sommige kinderen (jongvolwassenen) gaan daarna nog de stad in.

De avond is eigenlijk zo voorbij al doen we verder niks bijzonders.

De kinderen vermaakten zich toen ze klein waren meestal heel goed met de andere kinderen en af en toe wat eten/drinken/spelletje/vuurwerk.

Toen de kinderen klein waren en er nog geen netflix ed. was en zo haalde ik wel altijd van te voren een paar dvd's/video's. Mocht de sfeer dan echt in de mineur raken en iedereen moe zijn en het was nog maar 22h dan zette ik een Disney film of zo op voor de kinderen. Tegenwoordig is het niet meer nodig om dat achter de hand te houden want je hebt het hele internet tot je beschikking.

Vroeger kocht ik sowieso regelmatig goedkope (tweedehands) dvd's om altijd wat achter de hand te hebben in geval van zieke of vermoeide kinderen of voor speciale avonden. Dat was altijd een goede afleiding. Maar goed dat is nu niet meer nodig want het internet zorgt er voor dat je alles kan zien wat je wil (nadeel is natuurlijk dat een film kijken ook veel minder speciaal is en dus een minder goede afleiding)

Of wat we ook wel doen op oudjaar is halverwege even een rondje maken buiten, even door het dorp wandelen (vroeger door de wijk). Is meestal wel wat leven op straat of iets te zien. En anders is wandelen in het donker met zaklampen al een attractie op zich.

Specht

Specht

31-12-2016 om 12:13

Bromvlieg

Een beetje OT maar hoe doe je een kaarsstompjes wedstrijd ?

Haha ja de kaarsstompjeswedstrijd

Die wordt gedaan met de bijna opgebrande Kerstkaarsen en allerlei eraf gedropen kaarsvetrestjes. Ieder heeft zon kaarsrestje voor zich, en met al due brokkeltjes kaarsvet 'voer' je het vlammetje zo lang mogelijk. Is nog best lastig op het laatst. Teveel kaarsvet ineens veroorzaakt ' verdrinking' - of je plet het pitje.

Ondertussen leest iemand die niet meedoet een spannend verhaal voor.

Jeugdherinnering.

Hier trouwens een zeer kalme avond

Classic FM staat aan, ik heb een verlaat vilten engeltje geknutseld, mijn wederhelft las eerst de weekendkrant en kijkt nu Netflix - Agora- en straks gaan we even kijken hoe Claudia het ervan af brengt,
Kinderen zijn hier niet, er komen vast straks appjes --

We hadden een uitnodiging van vrienden, die altijd meer mensen nodigen, bekenden uit vorige woonplaats - maar daar hadden we ditmaal geen zin in. Misschien onaardig maar ja. Ik ben best moe eigenlijk. En snotterig. Even geen zin in gezellig doen met vage bekenden.

Buiten al urenlang knallen, ik hoorde net dat er dit jaar opnieuw meer geld is uitgegeven aan vuurwerk. Hoorde ik nou 86 miljoen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.