Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Patricia

Patricia

31-01-2018 om 09:08

Onterecht beschuldigen

Mijn dochter van 5 wordt onterecht beschuldigd dat ze vervelend deed bij een meisje uit haar klas. Dit klopt niet omdat ik er zelf bij was. Het meisje had een bontvestje aan en toen ik met mijn dochter op school kwam aaide mijn dochter over het vestje dat het zo lekker zacht was. Er was niks aan de hand. (Doen ze bij mn dochter ook weleens als ze een zachte trui aan heeft) Vervolgens gaat mijn dochter de klas in en ga ik naar huis.

Ben ik bijna buiten hoor ik het meisje tegen haar moeder zeggen dat mijn dochter vervelend deed. Ik wist op dat moment niet wat ik ermee moest omdat ik snel naar huis wilde. Ik weet dus ook niet wat haar moeder daarna zei. Het ging allemaal zo snel. Ik wou dat ik het niet gehoord had, maar ik weet niet wat ik hiermee moet.

Mijn dochter heeft als eens een keer eerder iets met haar gehad doordat ze een keer zand had gegooid in de zandbak. Dit hoort niet en dit heb ik toen met haar moeder telefonisch uitgepraat. Het is nu net of ze iets zoekt om mijn dochter maar te kunnen pakken. Het meisje heeft al vaker hier gespeeld maar mijn dochter kan bij hun nooit spelen.

Wat zou ik het beste kunnen doen?

lieverdje

lieverdje

31-01-2018 om 09:39

ze zijn pas 5

Ik zou er niet te zwaar aan tillen, 5-jarigen kunnen nog heel makkelijk zijn met dit soort dingen. De ene dag kijken ze elkaar niet meer aan en een week later zijn ze weer dikke vriendinnetjes.

"Ben ik bijna buiten hoor ik het meisje tegen haar moeder zeggen dat mijn dochter vervelend deed. Ik wist op dat moment niet wat ik ermee moest omdat ik snel naar huis wilde. Ik weet dus ook niet wat haar moeder daarna zei. Het ging allemaal zo snel. Ik wou dat ik het niet gehoord had, maar ik weet niet wat ik hiermee moet."

Als ik dit zo lees, dan gebeurde er niet zoveel toch? Misschien had dat meisje een ochtendhumeur en pruilt ze om alles bij haar moeder in de trant van "ze keek naar me!". Je brengt het daarentegen als een tamelijk indrukwekkende gebeurtenis; hoe komt dat eigenlijk? Waarom trek jij je het zo aan?

Kaaskopje

Kaaskopje

31-01-2018 om 09:47

Aan je dochter uitleggen

dat ze soms moet vragen of ze even mag voelen. Het klinkt inderdaad sneu dat het nodig is om dat op deze leeftijd al duidelijk te moeten maken, maar ook kinderen van 5 kunnen moeite hebben met ongevraagd lichamelijk contact. Mijn dochter werd in groep 2 platgeknuffeld door een vriendinnetje en dat ging haar benauwen. Zodra X naast haar ging zitten dacht ze 'oef...'. Dat is toch een keer ter sprake gekomen en de moeder was heel begripvol. Zij wist van haar kant dat haar dochter wel eens over-enthousiast was met knuffelgedrag.

Patricia

Patricia

31-01-2018 om 09:51

Onterecht beschuldigen

Dank je voor je reactie.

Klopt dat er iedere keer wel wat is alleen is haar moeder zo dat ze er de vorige keer ook meteen mee naar de juf ging. Ik heb ook het idee dat haar moeder liever niet heeft dat haar dochter met de mijne speelt. Ze heeft altijd een excuus dat het niet kan. Dit ken ik niet. Heb ik met mijn andere kinderen nooit gehad.

Patricia

Patricia

31-01-2018 om 09:56

Onterecht beschuldigen

Ze gaven elkaar min of meer een knuffel. Mijn dochter heeft een veegshirt, zitten ze ook steeds aan. Als ze nu schopt, slaat of i.d. vind ik het niet kunnen. Maar hoe onschuldig dit is...

Niets

Dit is een incident. Als dit soort dingen vaker voorkomen dan zou ik eens goed kijken wat er aan de hand is maar nu niet. Jouw dochtertje bedoelde het aaien waarschijnlijk als compliment en het andere kindje vond het waarschijnlijk vervelend om zomaar geaaid te worden, dat kan, punt.
En als je geen zin hebt in dat andere kind en haar moeder dan zorg je subtiel voor wat afstand dat is niet zo moeilijk bij kleuters.
De woorden "onterecht beschuldigd" zijn hiervoor echt te zwaar.
Leuk toch dat jouw dochtertje die zachte stof opmerkt.

Half a twin

Half a twin

31-01-2018 om 10:18

wat zou je het beste kunnen doen?

Niets!
Je komt pas kort op school? Je kind is pas 5?
Ga even de luizenmoeder binch-watchen weet je meteen in welk wespennest je terecht bent gekomen!

Patricia

Patricia

31-01-2018 om 10:19

Loslaten

Bedankt Narcis!

Ik ga er verder ook niks mee doen. Mijn dochter is idd enthousiast maar niet gemeen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-01-2018 om 10:27

H-a-t

Kaaskopje

Kaaskopje

31-01-2018 om 10:37

Patricia

Nou inderdaad, ze is nog erg jong. Zo moet je het ook echt zien hoor. Beide meisjes moeten gewoon nog leren hoe 'de regels' (onzichtbare) zijn.

lieverdje

lieverdje

31-01-2018 om 10:38

luizenmoeder

Haha, goeie tip

Sanne

Sanne

01-02-2018 om 00:10

vervelend

Tja, mijn dochter wilde niet eens een pluizige jas omdat zij het heel vervelend vond als anderen er aan zaten. Die vond dat heel vervelend. Dat is niet onterecht beschuldigen, dat is uiten (op een manier die bij een vijfjarige past) wat je ergens van vindt.
De doe niet zo stom, jij mag nooit meer op mijn feestje komen, jij doet vervelend, zijn nog heel normaal op die leeftijd. Dat leren ze heus wel. De een wat eerder dan de ander. Dat kan ook weer een nadeel zijn. Mijn dochter zei dan ' ik vind dat niet zo leuk als je dat doet' en een ander antwoordde dan ' jij bent stom".
Komt allemaal goed. Vooral niet te groot maken en vooral niet teveel mee bemoeien.

Patricia

Patricia

01-02-2018 om 08:35

Sanne

Dankjewel voor je reactie!

Dees

Dees

01-02-2018 om 10:50

Overtrokken

Maar meen je nou echt dat je in discussie bent gegaan met de moeder over zand gooien? En nu zit je ermee dag her kind moeilijk doet over een aai over haar jas? Sorry hoor als een moeder bij mij zou komen dat mijn 5 jarige met zand gooit dan zeg ik doodsimpel dat lossen de kinderen onderling maar op, als ik erbij sta of de moeder erbij staat is her aan de volwassene om op dat moment er iets van te zeggen. Bij ons in de straat hebben we dat ook zo afgesproken, zien we een kind iets doen wat niet door se beugel kan en de kinderen lossen het onderling niet (of niet goed) op dan grijpt de ouder die her ziet even in. Geeft een kjnd een grote mond of iets degelijks dan stappen we wel even naar de ouder maar voor zover ik het lees is daar geen sprake van.

Lotte

Lotte

04-02-2018 om 19:00

Tja

Denk dat jij je in de toekomst je nog heel veel druk gaat mogen maken . Laat ze het zelf op lossen . Het meisje vond het misschien wel verveld . Dat kan .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.