Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Normaal kleutergedrag?

Ik wil toch eens weten of andere kleuters ook wel eens dit gedrag vertonen...
Mijn zoontje van (net) 5 jaar oud doet af en toe dingen waarvan ik denk...is dit wel echt normaal?
Mijn dochter van 4 doet dit in elk geval niet maar mss ook wel jongen-meisje verschil?

- als hij bv. net ingespannen naar de tv heeft gekeken en de serie is afgelopen kan hij soms ineens zomaar omhoog springen en een schreeuw geven ofzo. Alsof er even een explosie energie vrij komt.
- veel geluid maken tijdens spelen of als hij zich verveelt - zingen, neuriën of bv gewoon iets als "mèn mèn mèn mèèèèèèèn" etc.
- laatst in de auto vroeg hij "is dit een leuk liedje?" (radio aan) en als ik het dan niet direct snap en doorvraag bedoelt hij dus eigenlijk "ik vind dit een leuk liedje". Als ik dan aangeef dat ik het niet snap legt hij het dan erna wel gewoon goed uit "nee, ik bedoelde...etc"
- Als hij een moe is of een beetje verveeld rond loopt zie ik gewoon dat 'ie niet goed weet wat hij met zijn lijf aanmoet. Gaat zwaaien met zn armen of gooit zichzelf voor de grap tegen de muur etc.
- Wat me ook opvalt is dat hij vaker het laatste deel van je zin herhaalt maar dan wel altijd met een vragende intonatie en dan gaat hij ook echt even nadenken over wat je gezegd hebt (dan zie je hem even naar boven kijken) en daarna komt meestal een tegenvraag op wat je gezegd hebt.

Hij is trouwens al door de schoolarts onderzocht en alles was helemaal prima.
Conclusie van arts was: maakt goed contact, goede motoriek (zowel grove als fijne), begrijpt goed wat er van hem verwacht wordt (met opdrachtjes) en kan zich goed concentreren.
Op school zijn de kinderen ook al door de logopedist onderzocht en dat was verder ook prima.

Maar is dit herkenbaar gedrag bij iemand voor een 5 jarige kleuter??
-

Wat denk je zelf?

Het klinkt als een jongetje dat goed in zijn vel zit en barst van de energie. Jongens zijn soms motorisch wat meer onbeholpen. Ik pastte ooit op zo'n jongetje, heerlijk kind, maar als ik met zijn zusje in de keuken aan het koken was moest hij er wel uit blijven want die uitbarsting duwde mij met mijn neus in een pan op het gasstel.
Daarna was de keuken dan alleen voor degene die aan de beurt was om met mij te koken, de rest moest buiten blijven.
Niets mis mee, die energie en die spontane zangpartijen. En ja, je blijft je hele leven zoeken naar tekst die de ander direct begrijp, laat staan als je nog maar 5 jaar bent. Het is altijd even tekst zoeken en ieder ontwikkelt daarin ook een eigen stijl. Je kunt daarbij helpen door het ook vragend met een beter zinsgebruik, of beter bij jou passend, te herhalen.

O en

Dat jongetje is inmiddels afgestudeerd en heeft een interessante goedbetaalde baan waarin hij vanwege zijn enthousiasme en warmte door iedereen gewaardeerd wordt.

Lente

Lente

15-01-2017 om 16:53

Goede beschrijving van een jongen

Hij klinkt heel gezond

Uitlaten

Jongrns moet je uitlaten wat die hebben vaak bergen energie, dus lekker buiten laten spelen ELKE dag!

Verder lijkt het mij heel normaal gedrag!

mijk

mijk

15-01-2017 om 18:12

ja dat is een jongen

Opletten want juffen hebben soms zelfde reflex als jij...

Mijk

HR07

HR07

15-01-2017 om 20:03 Topicstarter

Bedankt voor jullie reacties

Het gekke is juist dan mijn zoon al overprikkeld raakt van "niets" doen. Hij wordt meestal erg druk aan het einde van de dag en gaat dan juist nog meer geluid produceren en rennen, zgn overal tegenaan "botsen", zichzelf voor de grap met een denkbeeldige hamer op zijn hoofd slaan etc etc. Lijkt wel alsof hij het doet om wakker te blijven.

Hem dus flink "uitlaten" lijkt me dan ook wrs. niet wenselijk?
Het is altijd aan het einde van de dag; hij is dan echt helemaal op maar het gekke is dat hij die dag soms echt letterlijk niks gedaan heeft.
Hij heeft ook altijd veel slaap nodig, 12-13 uur aan een stuk en van oktober tot maart heeft hij standaard kringen onder zijn ogen.

In de zomer heeft hij hier juist totaal geen last van en vaak ook dik 2 uur minder slaap nodig.

Maar goed; mijn dochter heeft hier dus totaal geen last van, ookal is zij ook wel eens moe.
Dat enorm druk en vocaal worden terwijl ze doodop zijn vind ik echt erg tegenstrijdig..

Li

Li

15-01-2017 om 20:12

uitlaten

Ja hoor, uitlaten! Dan zijn ze fysiek moe, lekker gezond, tevreden over alle avonturen, en liggen ze met rode konen voor pampus in plaats van te gillen. Daarna lekker makkelijk inslapen en lang slapen. Voor iedereen prettiger.

Voor mij was op tijd uitlaten, op tijd eten en op tijd slapen altijd een betere richtlijn dan rust, reinheid en regelmaat. Die volgen daar namelijk vanzelf uit. Nou ja die reinheid dan niet, maar ach...

HR07

HR07

15-01-2017 om 20:16 Topicstarter

winter-zomer verschil?

Oh, maar met inslapen nooit een probleem gehad hoor! Zodra hij het kussen ziet is hij weg....ook na een dag niks doen. (na amper 10 uur wakker geweest te zijn :S)
Vind het gewoon zo apart dat hij hier altijd zo'n last van heeft in de winter terwijl ik er in de zomer echt niets van merk.

Lente

Lente

15-01-2017 om 20:25

Misschien is zoon in de zomer meer buiten aan het bewegen

Wij hebben een grote trampoline in de tuin die zoon hard nodig heeft om zijn energie kwijt te raken. Verder ook 3x per week sporten, naast gym op school. In de vakanties merken we dat hij die hard nodig heeft. Dan moet hij liefst elke dag op de trampoline omdat hij zijn beweging mist.

mijk

mijk

15-01-2017 om 20:58

juist dat niets doen is funest.

Onze zoon moest Dan 20 rondjes om het huis rennen en dan was de energie er op een gezonde manier uit. En proberen dat nietsdoen te voorkómen dus. Lekker naar buiten!

Mijk

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-01-2017 om 21:06

Niet alleen jongens

Mijn dochter was net zo als kleuter. Ik merkte ook als ze op school veel had gezeten of juist niet. Zeker toen ze net in groep 3 zat moest ik haar echt extra 'uitlaten' anders vloog ze tegen de muren op.

HR07

HR07

15-01-2017 om 22:37 Topicstarter

Ok!

Misschien hebben jullie gelijk en moet ik hem wat meer afmatten.
Ik vind het gewoon zo vreemd dat hij met de wallen onder zijn ogen rondloopt en overduidlijk vermoeid is maar dan toch zo druk en gek gaat doen...
Ik merk dat school ook wel echt vermoeiend voor hem is vandaar dat ik juist wat terughoudend was met nog veel "extra" dingen die er bovenop komen maar misschien moet ik dat dan juist wel niet doen..

Moe

Juist als ze moe zijn worden veel kinderen druk. Maar lichamelijk moe is 'lekker moe', dan worden ze rustiger. Ook frisse lucht helpt. Ik ging altijd na school nog met de kinderen buiten voetballen en inderdaad is een trampoline ook een goede tip. Met een vriendje buiten spelen kan natuurlijk ook.

maria

maria

15-01-2017 om 23:06

krijgt hij vit d?

En misschien eens proberen poosje eerder naar bed.
Als hij zo'n vermoeide indruk maakt en gelijk slaapt zou ik kijken of hij niet meer slaap nodig heeft.
Buiten het 'uitlaten' natuurlijk want dat is gewoon nodig, liefst buiten, en werkt opladend ipv afmattend zoals school vaak.

Alison

Alison

15-01-2017 om 23:08

Vitamine D

Meer energie in de zomer en minder in de winter is natuurlijk logisch want een mens heeft veel licht nodig maar denk ook eens aan de aanmaak van vitamine D. In de maanden met een R maakt je lichaam geen vitamine D aan door de zon en moet je teren op je voorraad en wat je door voeding binnen krijgt. Dat is meestal niet genoeg en daarom wordt vaak aangeraden om in de winter vitamine D bij te slikken. Wil je op safe spelen laat dan bloed prikken en anders geef je een kindervariant bij.
Verder sluit ik me helemaal aan bij het uitlaat-advies zeker omdat licht zo belangrijk is voor je biologische klok.
Sterkte met je druktemaker

lieverdje

lieverdje

16-01-2017 om 12:31

clown uithangen

als je kind 's avonds de clown uithangt, zou ik ook zeggen dat hij gewoon moe is. Heel veel kinderen worden druk als ze moe zijn, dus dat is vrij normaal denk ik. De suggestie dat je hem overdag meer zou moeten laten bewegen, vind ik een goede! Ik zou niet direct aan ADHD denken, als je dat al dacht. Zolang het niet extreem is en hijzelf (en jullie) er geen last van hebben, lekker laten gaan. En op tijd naar bed, natuurlijk

HR07

HR07

16-01-2017 om 13:52 Topicstarter

Wat is extreem?

Geen idee wat dan extreem gedrag is maar er zijn dagen dat ik er wel eens even helemaal klaar mee ben als hij weer van geen ophouden weet.
Dan staat 'ie alleen maar te dansen tijdens het afdrogen terwijl hij zichzelf voor de grap op z'n hoofd petst, aan de handdoek begint te trekken en dat alles het liefst onder begeleiding van een hoop gegil.
Dit gaat zeker niet dagelijks zo maar en ik weet ook niet of iemand dit onder "extreem" zou scharen..ik weet niet beter.

Maar goed; ik merk echt een gigantisch verschil met de zomer en winterperiode.
Deze tijd van het jaar is altijd erg zwaar voor hem en school trouwens ook.
In groep 2 ook de vrijdagochtend erbij...kijk er nu al een beetje tegenop..

Ik geef trouwens al elke dag extra vitamines (Floradix Kindervital).
Kan ook niet zeggen dat hij vaak ziek is want hij heeft zelden koorts oid maar gewoon...altijd moe en daardoor echt vervelend fysiek gedrag.
Ook naar anderen toe hoor...hij kan dan ineens zomaar in je nek springen of bovenop z'n zusje en daar heb ik dus moeite mee.
Zusje is ook wel eens doodmoe of overprikkeld maar die wordt dan niet fysiek..voor mij dus een groot verschil tussen jongen-meisje.

maria

maria

16-01-2017 om 13:57

maar kijk nu eens

of vit d er voldoende in zit.
Wordt er dagelijks gestoeid met hem?
Ik vind dat een must, ook voor meisjes maar jongens kunnen niet zonder.
(generaliserend he!)
En ja, van kinderen kun je goed moe worden!
Houd hem geregeld thuis van school, kijk goed wat het beste voor hem is.

HR07

HR07

16-01-2017 om 15:16 Topicstarter

Stoeien

Tja, stoeien doet hij mss inderdaad niet genoeg...ik wou het juist altijd minder "druk" maken omdat hij soms echt een beetje kan doorslaan in dat gedrag. (niet altijd stoppen als iemand dat roept etc.)
Maar misschien moet ik hem juist wel elke dag even laten "razen" ookal oogt hij vermoeid.

Ik heb even gekeken en er zit ook vitame D in de Floradix, daar zou hij echt genoeg van moeten binnen krijgen!

Juist stoeien!

Ik lees niets bijzonders (lees: verontrustends) over het gedrag van je zoon. En ik ben een groot voorstander van stoeien. Heeft allerlei voordelen/functies: energie kwijtraken, genegenheid tonen, grenzen leren stellen én aanvaarden.

Juist als hij wel eens doorschiet, kan hij er (ook) een hoop van leren. En dan zou ik niet in het wilde weg roepen dat-ie moet stoppen. Even wachten tot je oogcontact hebt, eventueel even aanraken, en nadrukkelijk maar rustig zeggen dat het nu genoeg is.

Li

Li

16-01-2017 om 15:42

blokkie om

Als zoon echt niet te harden was, zijn we ook 's avonds wel eens samen een blokkie om gaan rennen. Gezond voor mij, kalmerend voor hem.

HR07

HR07

16-01-2017 om 20:43 Topicstarter

Avonden

Helaas is het voor mijn zoontje niet mogelijk om in de avonden nog echt iets te ondernemen want tussen 18:00 en 18:30 gaat hij al naar bed...
Moet er wel bij zeggen dat hij ook uiterlijk 06:45 weer eruit moet dus hij slaapt ruim de klok rond.
Om 18:00 nog gaan ravotten zie ik dus niet meer zitten.

Geen adhd

Manlief stoeide (soms nog) altijd voor het slapen gaan met de kinderen. Vond ik minder, want dan werden ze heel druk vlak voor het slapen, maar na een verhaaltje sliepen ze toch altijd snel. Het hoeft niet lang te zijn, vijf minuten is genoeg. En als het kan zou ik daar een mannending van maken. Ik merk dat onze jongens die mannenaandacht nodig hebben.

ADHD is heel anders dan wat jij beschrijft. Dat is de hele dag door druk zijn (van binnen maar soms ook van buiten) en heel snel afgeleid zijn op school. Slechte concentratie dus en moeite met impulsbeheersing (hard schreeuwen, hard lachen, erg blij, erg verdrietig of erg boos).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.