Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
floor

floor

18-01-2015 om 17:54

nieuwe woorden maken

Dochter is bijna 12, en maakt nog steeds 'eigen' woorden, zei net bijv irritering. (Bedoelde irritatie) Ze heeft dit altijd sterk gehad, ik dacht eigenlijk dat dit vooral iets van kleine kinderen was? Doen meer kinderen dit?
Puur nieuwsgierigheid, vind het wel grappig.

Juno

Juno

18-01-2015 om 18:05

Ja hoor

Kind hier zegt dat een fotoshoot is waar je je kind kunt laten fotografiseren, heeft een ruggegravel, drinkt water uit een dolfijn, dreei rondjes, gebruikt krentenpapier in plaats van crèpepapier en vertelt over een mevrouw in een roze strakke leer rok.
Is al ruim 12 en hartstikke dyslectisch.
Woordvolgorde is ook altijd een probleem geweest.

Barvaux

Barvaux

18-01-2015 om 18:54

geen fouten

Oudste (16) maakt geen fouten maar gebruikt wel het woord tactisisch als hij tactisch bedoelt maar dat is dus in zijn beleving niet fout maar gewoon een nieuw woord.

Jongste (13) verzorgt iets niet maar voorzorgt iets. Iets voorzorgt dus dat iets anders niet gebeurd. Deze heeft wel dyslexie.

Tango

Tango

18-01-2015 om 21:38

Haha, toevallig

Dochter hier is 13 en heeft dat dus ook. Vanmorgen kwam ze de badkamer inlopen, ik stond onder de douche (moet ik bij haar doen! Vind ze echt niet leuk). Ze moest wallenspray hebben. Ze bedoelt dan een tubetje oogcreme. Er zit echt geen spraydopje op. Maar ze zegt altijd wallenspray. Ze had slecht geslapen, dus wallen onder haar ogen. Vervolgens ging ze ook haar bed weer in.

floor

floor

18-01-2015 om 22:15

dyslexie?

Zou het samen kunnen hangen met dyslexie? Ze heeft wel altijd vreemde dingetjes gehad, lang woorden omdraaien, veel radend lezen. (maar ik dacht altijd dat dat haar ongeduld was)

Katniss

Katniss

18-01-2015 om 22:17

De mijne en de

Ik heb hier een (bijna) 10-jarige die het steevast heeft over 'de mijne en de joune'. Ze zegt ook 'pinazie' en 'peciaal', dus er zal wel wat van een spraakgebrekje in zitten

Pyn

Pyn

18-01-2015 om 22:38

Met opzet

Weet niet of je dat bedoelt, maar hier doen ze het idd met opzet. Het nieuwste is, als je een fout maakt, of een woord verkeerd uitspreekt: "slecht genederlandst!".

floor

floor

18-01-2015 om 23:25

geen opzet

Echt geen opzet hier, zorgt zelfs voor behoorlijke spraakverwarring soms en kan lang duren eer ik doorheb wat ze bedoelt, hetgeen voor haar weer frustrerend kan zijn. Niet dat het zo vaak voorkomt dat het een probleem is, vaak snap ik haar toch wel en vind ik het grappig, maar voor haar is het dan heel serieus. Ze weet het dan blijkbaar niet helemaal en maakt er dan zelf iets van. Of zoiets.
Zoals met het woord irritering, ze is dan echt verbaasd dat de spellingscontrole dat woord niet vindt. Haar nederlands is verder best correct en netjes.

Hadewich

Hadewich

19-01-2015 om 08:36

woordvindingsprobleem?

Mijn neefje van 9 doet dit ook, hij heeft een flinke P/v-kloof (verbaal scoort hij heel laag) en woordvindingsproblemen. Hij verzint dus nieuwe woorden omdat hij het juiste woord niet weet. Hij is niet dyslectisch.

creabea

creabea

19-01-2015 om 09:45

woorden vinden

daar heeft mijn 5-jarige wel moeite mee, hij is ook slecht in het onthouden van namen!

Verder heeft onze 9-jarige niet meer heel veel 'eigen woorden', tenminste niet in de spreektaal. Hij zegt dan wel heel hardnekkig 'karnon' i.p.v. kanon en 'ferbriek' ipv fabriek heeft ie net afgeleerd (door lezen en schrijven Bij woorden die hij nog niet heeft geleerd met spelling, zie je wel dat hij woorden wel eens anders in zijn hoofd heeft. Een hoofddoek bijvoorbeeld zou hij hem een 'hooftoek' kunnen zijn, omdat bij hem dan nog niet het kwartje is gevallen dat een hoofddoek een doek voor op het hoofd is.

floor

floor

19-01-2015 om 10:47

ook niet

Nee, dochter is verder best talig en drukt zich redelijk goed uit. Heeft ze ook wel veel ervaring mee, met zich uitdrukken
Enige dat me opvalt is dat ik vind dat ze in verhouding met haar intelligentie (natte vingerwerk van mij) weinig leest. Luisterboek doet het vele malen beter. Misschien dat ze door het weinige, of snelle en slordige lezen minder woorden kent? Of is er een eigenschap bij haar die zowel haar moeite met lezen en haar neologisme verklaart?
Geen kloof oid, is ook nooit getest, er zijn geen problemen.
Het zijn ook vooral de nieuwe woorden denk ik voor haar die ze even verbastert of helemaal vervormt. Eenmaal gecorrigeerd gebruikt ze wel het goede woord vaak. (Jammer!) Bij eerste kind merkte ik dat niet zo goed bekende woorden gewoon nog niet gebruikt werden. Bij hem alleen maar nieuwe woorden maken toen hij heel klein was.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.