Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Francijn

Francijn

11-05-2015 om 18:28

Nieuwe woorden leren

Ik leer mijn zoon elke dag een mooi nieuw woord, zoals adamsappel, krokodillentranen en plankenkoorts. We genieten daar allebei erg van. Vandaag heb ik onze traditie online gezet: op https://www.facebook.com/groups/woordenschat/ zet ik vanaf nu (bijna) elke dag een mooi woord met uitleg, om aan je kind voor te lezen.

Barvaux

Barvaux

11-05-2015 om 18:35

hmm

Bokitoproof. Bo-ki-ti-proof.

Dit woord bestaat uit twee stukken: Bokito en proof.

Proof is een Engels woord. Je spreekt het uit als proef, maar met een lange "oe". Je bedoelt daarmee daar iets ergens tegen kan. Een kinderproof traphekje kan tegen kinderen. Een dievenproof hek kan tegen dieven.

En Bokito, dat is die grote aap die ontsnapte uit zijn hok, en mensen in de dierentuin aanviel. Een woesteling! Hij kreeg na zijn ontsnapping een Bokito-proof hok. Dat hok kon dus tegen Bokito.

Nu gebruiken we het woord ook voor andere dingen. Als ze bij jullie op school nieuwe, stevige stoelen aanschaffen, zodat jullie ze niet meer stuk kunnen maken, kun je die stoelen ook Bokito-proof noemen.

Barvaux

Barvaux

11-05-2015 om 18:37

Voorbeeld van vandaag hierboven

Het idee is wel leuk maar ik zou je stukje nog een keer doorlezen voor je het plaatst zodat er minder foutjes in staan.

klopt ook niet

Bokito viel geen mensen in de dierentuin aan. Hij ging heel doelbewust op 1 persoon af, namelijk een vrouw die dacht dat ze een heel bijzondere band met hem had, maar hem feitelijk stalkte. Bokito was dat mens zo zat dat hij ontsnapte en haar aanviel. Hij negeerde de andere bezoekers en heeft verder dus niemand anders aangevallen.

Als je het vertelt, vertel het dan goed!

Miraban

Miraban

11-05-2015 om 22:47

Ben interesse

Hoi Francijn
Ik ben heeeeeel geintreseerd op nieuw woorden voor mijn 9 jarige dochter
Hoe leer je dat aan je kind ?
Mijn dochter heeft hulp bij het woordenschat en ben op zoek naar nieuw woorden,tips,advies......

Groetjes Miraban.

lezen

Beste Miraban,

Zorg dat je dochter lid wordt (of misschien is ze dat al) van de bibliotheek en laat haar lekker veel lezen. Lees ook (als dat mogelijk is) veel voor in je Moederstaal.

Succes!

Sanne

Sanne

12-05-2015 om 23:20

Hier ook!

Iedere dag een nieuw woord!

Miraban

Miraban

14-05-2015 om 10:25

ik ben in de war!

hallo allemaal ik ben er nieuw en vind nieuw woorden belangrijk

ik wil beginnen elke dag een nieuw woord aan mijn 10 jarige zoon te leren,maar ik weet niet welke woorden moet hij eerste beginnen te leren!

mijn zoon is lid van de bib maar hij vindt die boeken niet zo leuk
hij vind alleen boeken over voetbal leuk hij heeft in zijn boekenkast een stapel van maar ik zie dat ie geen nieuw woord leert van die boeken moet ik met hem dit doen?

welke boeken lezen jullie 10 jarig jongens?
hoe leren jullie dat aan je kinderen?
hebben jullie een lijst met nieuw woorden en betekenis? zo ja ik ben daar erg interesseert.

Hadewich

Hadewich

14-05-2015 om 10:33

huh?

Gaan jullie er echt iedere dag voor zitten om je kind een nieuw woord te leren? Hier gebeurt dat spelenderwijs, als het ter sprake komt.

Barvaux

Barvaux

14-05-2015 om 11:19

nieuwe woorden

Laat je zoon lekker de boeken van de Wilde Voetbalbende lezen en naar het jeugdjournaal kijken en dan leert hij vanzelf nieuwe woorden, daar hoef jij helemaal niets aan te doen en als je dat wel wil: volg de facebookpagina waar dit draadje mee start.

vlinder72

vlinder72

14-05-2015 om 11:29

Koen Kampioen

Koen Kampioen is ook leuk. En als hij als wat ouder is de voetbalverslagen in de krant of op internet.

Monchou

Monchou

15-05-2015 om 10:44

ach

Niet zo druk maken om je zoon! Je kunt ook het woordenboek erbij pakken als je per se wilt. Dit is gewoon een beetje reclame voor de site van Francijn.

Maar gewoon lezen, tv kijken, radio, luisterverhalen, muziek/liedjes, praten, op bezoek gaan, enzovoorts, alles is goed voor de taalontwikkeling.
Dus laat je niet onbedoeld opjagen door zo'n site, het is helemaal niet nodig om het te doen.
En wil je het per se doen, dan volg je inderdaad die site of je zoekt een eigen manier.
Wij deden het vroeger al met het woordenboek.
Aan tafel, na het eten.
De meest gekke woorden gewoon voor de lol.

Miraban

Geef je zoon een krant, laat hem een artikel lezen en alle woorden die hij niet kent aanstrepen. Die woorden zoek hij op in een woordenboek (niet op internet dus, maar echt in een boek, dat is namelijk een vaardigheid die -ondanks dit internet tijdperk- toch nog op allerlei manieren van pas blijkt te komen)

Zo leert hij woorden die ook daadwerkelijk gebruikt worden.

Voorbeeld, nu even zo lukraak van de voorpagina van de volkskrant:

cruciaal
mandaat
committeren
coalitie
onontbeerlijk
imaginair
illusie

Mocht hij de woorden met de beschrijving in het woordenboek nog niet begrijpen, en jij kunt ze hem ook niet uitleggen, dan kan hij ze wellicht op school aan de leerkracht vragen.

Help deze afstuderende mama!

Lieve Papa's & Mama`s,

Ik ben Esmée, Moeder van een heel lief meisje Jazz (2). Helaas ben ik nog steeds bezig met mijn studie, na veel pogingen om mijn scriptie af te ronden. Ik wil het nu nogmaals proberen, maar heb daarbij jullie hulp nodig! Mijn onderzoek gaat over de motivaties achter de online aankoopbeslissing m.b.t kinderkledig. Zouden jullie alsjeblieft mijn enquête willen invullen? Hij neemt echt minder dan vijf minuten in beslag, is geheel anoniem en jullie helpen mij er enorm mee!

Invullen kan via de volgende link:

http://www.enquetemaken.be/toonenquete.php?id=237201

Thanks! You made my day!!!

Aagje Helderder

Aagje Helderder

15-05-2015 om 14:23

Lieve Esmee,

Als je een enquête plaatst, lees je dan eerst even in in de regels van het forum. Dat betekent dat je deze niet lukraak in een rubriek in een willekeurige draad zet, maar netjes in de rubriek die daarvoor bestemd is.

Verder zou ik het op prijs stellen als je me niet zo infantiel aanspreekt als dat je nu doet: lieve papa's en mama's is geen volwassen en professionele manier van aanspreken.

Aagje

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.