Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Forumredactie OO

Forumredactie OO

18-06-2017 om 16:47

Nieuw spel met weetjes over internet voor kinderen 7-9 jaar

Beste ouders,

We zijn met Ouders Online naar de volgende ronde voor een subsidie om een spel te ontwikkelen voor kinderen van 7-9 jaar. Ze krijgen dan via de tablet of laptop berichtjes om puzzels te doen waardoor ze meer leren over internet zelf.

Ze leren bijv. wat een veilig wachtwoord is, wat een ip-adres is (en dat het eigenlijk een nummer is). Maar ze moeten ook opdrachten doen waarbij ze hun ouders nodig hebben. Bijv: verander het wifi-wachtwoord thuis en kijk samen waar het internet je huis binnenkomt. De game gaat 90 opdrachten bevatten. Sommige opdrachten kun je meteen oplossen, maar sommige duren langer en zijn echt een speurtocht.

De eerste tien puzzels zijn gratis, daarna betaal je voor de app. In de app kun je ook samen met je kind spelenderwijs een checklijst maken met afspraken die je maakt over het gebruik van internet/tablet/laptop. Ze kunnen diamantjes verzamelen (om te zien hoever ze al zijn en te zien hoever ze zijn in vergelijking met vriendjes bijv.). Er zijn in de app geen extra aankopen.

Zouden jullie willen meewerken door het antwoorden van een paar vragen? Hier komen ze:

1. Wat doen jullie nu aan mediaopvoeding met je kind van 7-9 jaar? groep 4, 5, 6? Denk je 'dat gaat prima zo' of zou je een app kopen die daarbij helpt op een leuke manier?

2. Zou je het leuk vinden om zo'n app samen met je kind te doen, of vind je het fijner als je kind dat helemaal alleen kan?

3. Als je het samen met je kind zou willen doen, op welk moment van de dag komt dat dan het beste uit? Is dat bij het ontbijt, of juist na schooltijd, of vlak voor het slapen? Aansluiten bij een voorleesmoment? Of alleen in het weekend?

4. Zou je het een paar keer per week willen doen, of elke dag?

5. Hoeveel zou je voor zo'n app willen betalen? (Eenmalig) Als je niets zou willen betalen en de app toch willen gebruiken, hoe zou die dan bekostigd moeten worden?

6. Welke apps zijn er nu die jou uitnodigen om samen met je kind mee bezig te zijn?

7. Wil je later ook nog eens meedenken en naar onze ontwerpen kijken? Geef dan aan dat je dat wilt. Je hoeft geen emailadres te noteren. Maar als het emailadres waarmee je hier voor het forum bent aangemeld, niet meer klopt, maak het dan actueel, dan mailen we je later met een vraag.

Hartelijk dank!!
Justine Pardoen (Ouders Online)

Forumredactie OO

Forumredactie OO

20-06-2017 om 01:22

Niemand een reactie?

Okee, helemaal niemand een idee gekregen of commentaar in het hoofd, bij het lezen van onze vragen?
Justine

Oké, komt-ie

Ik val net niet meer binnen de doelgroep (jongste is 10), maar kan de vragen wel beantwoorden.

1. Wat doen jullie nu aan mediaopvoeding met je kind van 7-9 jaar? groep 4, 5, 6? Denk je 'dat gaat prima zo' of zou je een app kopen die daarbij helpt op een leuke manier?

Eh…het één sluit het ander niet uit Ik ben er bewust mee bezig, probeer ze voor te lichten, zelf goed bij te blijven en mee te kijken. Maar een leuke app zou ik beslist overwegen.

2. Zou je het leuk vinden om zo'n app samen met je kind te doen, of vind je het fijner als je kind dat helemaal alleen kan?

Ook weer: beide. In het begin zou ik het dan samen doen (zoals ik bij veel nieuwe dingen even meekijk), maar inderdaad: op een gegeven moment vind ik het prettig als ze het alleen kunnen.

3. Als je het samen met je kind zou willen doen, op welk moment van de dag komt dat dan het beste uit? Is dat bij het ontbijt, of juist na schooltijd, of vlak voor het slapen? Aansluiten bij een voorleesmoment? Of alleen in het weekend?

Beslist _niet_ vlak voor het slapen (geen schermen hier vlak voor het slapen is de regel), zeker ook niet rondom het voorlezen. Ten eerste omdat dat ook vlak voor het slapen is, maar ook omdat ik bij het voorlezen in een bepaalde sfeer zit. En da’s een ándere sfeer za’k maar zeggen. Ik zou zeggen: na schooltijd. Of net voor of na het avondeten. Weekend ergens overdag ook prima.

4. Zou je het een paar keer per week willen doen, of elke dag?

De ervaring leert dat een nieuwigheidje dat goed bevalt, in het begin voortdurend gespeeld wordt. Dat wordt vanzelf minder. Ik zou zeggen: twee keer per week. Het moet geen opdrachtje worden, zo’n app, maar idealiter echt leuk blijven.

5. Hoeveel zou je voor zo'n app willen betalen? (Eenmalig) Als je niets zou willen betalen en de app toch willen gebruiken, hoe zou die dan bekostigd moeten worden?

€1,99. Wilde gok. Ik wil er zeker wel voor betalen. Ga er wel vanuit dat de kwaliteit echt goed is dan. Geen storende taalfouten, uiteraard zeker geen inhoudelijke fouten. Hij mag niet voortdurend blijven hangen, dat soort zaken.

6. Welke apps zijn er nu die jou uitnodigen om samen met je kind mee bezig te zijn?

Wordfeud, trivia crack en vroeger mindfeud.

7. Ja hoor! Maar, nogmaals: ik val niet meer binnen de doelgroep.
Een vraag: ze kunnen diamantjes verzamelen (goed idee), en kunnen zichzelf vergelijken met vriendjes. Komt er een chatfunctie in de app?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.