Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Niet spelen met klasgenootje

Mijn dochtertje is vier en gaat sinds kort naar de basisschool.
Ze heeft in het begin even afgesproken met een klasgenootje, maar wil hier nu niet meer mee spelen.
Ze is hier heel duidelijk in.
Wel speelt ze veel met andere kindjes in haar klas, zowel jongens als meisjes.
Nu blijft het klasgenootje en haar ouders vragen om af te spreken. Ik voel me hier erg ongemakkelijk door.
Ik vind het vervelend voor hun en het meisje. Ik vind het moeilijk om te zeggen dat mijn dochter het niet wil. Dus ik draai er vaak omheen.
Maar ik vind het daarnaast erg belangrijk dat mijn dochtertje zelf kiest met wie ze speelt. Ze zal een goede reden hebben waarom ze niet met haar klasgenootje wil afspreken, en dat wil ik ook respecteren.
Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

14-12-2015 om 14:58

Duidelijk zijn

Aangeven dat je dochter niet wil.

Op die manier leer je je dochter het beste dat je haar daarin respecteert, en geef je haar geen dubbele boodschap

Lize4

Lize4

14-12-2015 om 17:03 Topicstarter

Ik zal proberen...

Je hebt gelijk. Maar ik vind het moeilijk om te zeggen ... wil niet meer met ... spelen.
Zo'n gesprek moet dan ook nog aan de schoolpoort, het enige moment waarop we elkaar zien.
En ik vind dit ook niet prettig om dit te zeggen waar klasgenootje bij is.
Maar ik ben vast te zachtaardig.
Ik zal hier duidelijk in moeten zijn, want ze blijven zich op mijn dochtertje focussen.
Van de andere kant hoop ik dat het vanzelf op een natuurlijke manier duidelijk wordt.

Tijgeroog

Tijgeroog

14-12-2015 om 17:36

Wat ik vaak deed

Als ouders of kinderen aan mij vragen of mijn kan/wil afspreken (en het kan) dan vraag ik aan m'n kind of die er zin in heeft. En dat werkt prima, voelen zich niet gewenst om een sociaal gewenst antwoord te geven. Vaak is het ja, soms nee, en dat gebeurt de andere kant op net zo. Ze mogen zelf, per keer, kiezen, en als er gekozen is ga ik mee in de keuze van m'n kind. "Sorry, hij heeft geen zin." En dan is het klaar, wat mij betreft.

Moni

Moni

14-12-2015 om 18:11

Je hoeft niet te zeggen dat ze niet meer met Truusje wil spelen

Je kunt zeggen dat ze niet wil. En als ze doorvragen kun je zeggen dat je niet weet waarom ze niet wil.

Nimbo

Nimbo

20-12-2015 om 19:41

je kan ook focussen

op wat ze nog meer kan doen. je kan ook meelevend zeggen:"Als Xtje geen zo vaak geen zin heeft met jou te spelen, kun je misschien maar beter een ander vriendje zoeken?!"

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.