Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Naar kinderarts bij vermoeden start puberteit op 8?

Hallo allen,

De laatste maanden gedraagt m'n dochter zich feller, emotioneler, stoerder, en dacht ik wel eens, begint ze nu te puberen?
Nu heeft ze sinds enkele weken okselhaar en vraag ik me een paar dingen af, ik las hier en daar dat het nog voorkomt, daarover op zich geen zorgen.
Maar is het essentieel langs de kinderarts te gaan, en zo ja, wat vertel ik haar dan. Kwestie van niet onmiddellijk als dramalama te worden bestempeld door dochterlief haha 

Of laat ik haar nog onbezorgd, de zomer komt eraan en misschien komen er van haar uit binnenkort vragen.
Al zou ik in de bib wel eens kijken naar interessante boekjes voor iets oudere leeftijd.

Nieuwsgierig
Groetjes

ik zou hierover eens bellen met de huisarts. 

Idd, volgens mij kun je niet rechtstreeks naar een kinderarts. 

Waar en je precies nieuwsgierig naar, je hebt toch zelf ook de puberteit meegemaakt of ben je geen vrouw? Boek: Help ik word een meisje. 

hier een dochter die met 9 al ongesteld was. Eerder zag ik al borstgroei en toen heb ik gebeld met de huisarts. Die gaf aan dat ze vroeg in de puberteit kwam, vanwege afkomst vader. Wij hebben het toen gelaten. 
Ik zag ook al vroeg pubergedrag, maar m’n omgeving verklaarde me voor “gek”. Daar was ze nog véél te jong voor. Nou niet dus. 
Ondertussen is ze 14 en ik merk dat de moodswings en het ontzettend dwarse gedrag minder wordt. Ze lijkt rustiger en verstandiger te worden. Ik hoop dus heel erg dat we het ergste achter de rug hebben. (Laat me aub in die waan oké? 

Praat erover met haar en haal een boek wat zij kan lezen of wat je samen leest, bijvoorbeeld van Sanderijn van der Doef. Er is niets medisch aan de hand, ik snap niet zo goed wat je nu van een arts zou verwachten. En als je er al iets over wilt bespreken, dan is de huisarts daarvoor de aangewezen persoon.
Kinderartsen doen niet zo veel met puberteit.

Tegenwoordig doen ze niet zoveel meer met puberteitsremmers voor meisjes. Het is niet zo heel goed voor het lichaam namelijk. Ik zou wel even contact opnemen met de huisarts. 

Ik zou haar vooral heel goed voorlichten. Wat kan ze verwachten, wat verandert er aan je lichaam enz. 

vanaf 8 jaar valt dat onder 'gewoon'. Als je je zorgen maakt, overleg dan met de huisarts.

Mijn dochter kreeg vlak na haar 8e verjaardag oksel en schaamhaartjes. Wij zijn allemaal klein (ben zelf 1,55m) en meisjes groeien vaak niet veel meer als ze ongesteld worden. Daarnaast zou ongesteld worden en jezelf verzorgen wel een ding zijn bij mijn speelse dochter (Dat was mijn grootste zorg).

Huisarts heeft ons doorverwezen en kinderarts heeft beoordeeld. Hij zag nog geen startende puberteit. Er was bijv nog geen borstgroei. Hij heeft ook gekeken naar groeicurve etc. Geen noodzaak voor verder onderzoek. 

We zijn nu ruim een jaar verder en  haargroei is eigenlijk nog steeds hetzelfde.  Dus dat is stabiel gebleven.

Mugske schreef op 25-06-2022 om 07:10:

Mijn dochter kreeg vlak na haar 8e verjaardag oksel en schaamhaartjes. Wij zijn allemaal klein (ben zelf 1,55m) en meisjes groeien vaak niet veel meer als ze ongesteld worden. Daarnaast zou ongesteld worden en jezelf verzorgen wel een ding zijn bij mijn speelse dochter (Dat was mijn grootste zorg).

Dat dikgedrukte, dat is dus niet zo. Of in ieder geval lang niet altijd zo. Mijn dochter werd met net geen 11 voor het eerst ongesteld en was toen pas 1.45 lang. Maar ze is uiteindelijk geëindigd op een respectabele 1.75 m. Ik denk dat jouw lengte (de lengte van de ouders) veel bepalender is voor hoe lang een kind wordt dan de leeftijd waarop ze ongesteld wordt.

Dat zal natuurlijk niet altijd zo zijn. Ik verwacht ook niet dat mijn dochter heel lang zal worden (ongeveer even lang als ik als ze haar groeilijn volgt). Puberteit kan wel invloed hebben op lengtegroei, dus vandaar dat we daar naar wilden laten kijken.

Belangrijkste reden om naar kinderarts te gaan was vooral dat dochter net 8 was. En ze op dat moment nog niet goed zou kunnen omgaan met menstruatie (speels, veranderingen lastig vinden).  

Eekhoorn80

Eekhoorn80

26-06-2022 om 09:53 Topicstarter

Bedankt voor de reacties, sommige antwoorden zijn interessant voor ons.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.