Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
mamma

mamma

11-04-2020 om 14:02

Moeder met autistische kinderen hoe pak je schoolwerk aan thuis???

Mijn oudste zit nu thuis i.v.m. corona en moeten we het thuis zelf rooien, het is best een uitdaging, 1x kind van 2.5 en 1 kind van 5 die autisme heeft met een leerachterstand van 2 jaar dus eigenlijk is ze 3, heb ik me laten uitleggen.

De thuis situatie is best enorm druk, , hoe pak je de lesstof aan ik merk dat voor.mijn kleine van 5 ze al begonnen zijn met optellen en aftrekken en met meer en minder dat laatste komt bij haar echt niet binnen heeft iemand een idee hoe je een kind met ASS enthousiast kan maken met leren?? Zij houd van leren maar zodra het moeilijk word wilt ze het.niet meer doen en gaat ze tegenwerken, en vooral tellen vind ze leuk maar get concept kleiner groter minder meer komt bij haar niet binnen...iemand een idee???

Volgen

Je kunt misschien beter haar eigen interesse volgen in plaats van er jou agenda in te willen gieten.

Wat vind ze leuk? Ze is 5! Bied zaken gewoon speels aan maar controleer niet teveel of dwing zeker niet. Houd het gezellig en kijk wat ze wel leuk vind om te doen.
Heeft ze wel diverse boekjes? Of een mogelijkheid om op de laptop 'zelf' plaatjes te kijken en 'iets' alleen, of samen met jou, te lezen?

Spelletjes doen leren ze ook allerlei taal- en rekenvaardigheden van.

Bijvoorbeeld mens-erger-je-niet

Marie

Marie

11-04-2020 om 15:49

Juf?

Waar is het overleg met de leerkracht in dit verhaal?

Adelaide

Adelaide

11-04-2020 om 20:57

Precies wat AnneJ zegt

Ik denk niet dat het de bedoeling is dat jij in deze periode de leerachterstand van je dochter gaat wegwerken. Het lijkt me belangrijker dat jullie het gezellig hebben met een peuter en een kleuter. Ga bouwen, kleuren, gymmen, koekjes bakken, met de poppen spelen, en hou het vooral leefbaar. Leren is meer dan aan tafel werkboekjes doorwerken.
Sterkte met het binnen zitten.

Tango

Tango

11-04-2020 om 22:08

Rekenen?

Je zegt dat ze al moet optellen en aftrekken, moet dat echt al met 5 jaar!? Volgens mij pas in groep 3 hoor. Ik zou inderdaad ook spelletjes doen waarbij je moet tellen, kleuren herkennen etc. En misschien puzzels maken, blokken bouwen om groot en klein te leren. Af en toe een filmpje ook of spelletjes op de laptop zodat je ook tijd voor jezelf hebt.
Met 5 jaar is leren helemaal nog niet zo nodig en al zeker niet als ze eigenlijk 2 jaar achter loopt. Al vraag ik me af waar dat op gebaseerd is.

mamma

mamma

08-09-2020 om 19:12

Reactie op alle reacties..

Aan de verontwaardigen te lezen in de berichten die ik terug krijg, dit zijn de opdrachten die ze van school zelf kreeg, ik schrok er ook van .. mijn man had ook zoiets van waar slaat dit op.. maar ik heb gemerkt tijden veranderen toen ik op school zat was de les stof ook heel anders..

Ze kreeg echt sommetjes en ABC opdrachtjes mee.. ze vind het geweldig en vraagt elk weekeinde en (ik doe het maar een half uurtje.. want ik vind het dan zelfs teveel) mamma heb je nog een werkboekje.. kunnen we weer school doen??

Het is heel makkelijk te oordelen gezien scholen tegenwoordig ook hele hoge eisen stellen.. en ik probeer de gulden middenweg te vinden...wil ze niets doen doen we niks.. vraagt ze het zelf en er is tijd gaan we aan de slag, en haar laten knutselen en verven en kleien vind ze het leukst dus na 3 sommetjes vind ik het wel welletjes en komt de klei of schaar en papier en lijm tevoorschijn en kan ze los gaan..

Dank voor de terugkoppelingen,

Groetjes,

een Mamma

mamma

mamma

08-09-2020 om 19:13

Reactie op alle reacties..

Oh ja en Mens erger je niet is inderdaad een top tip.. alleen vind zij ganzenborden veel leuker ( in verband met de ganzen vogels zijn haar ding) maar dat hielp enorm...

Tango

Tango

08-09-2020 om 19:31

Dobbelstenen

En met die dobbelstenen kan je dan misschien ook de begrippen meer en minder uitleggen. Al blijven dat waarschijnlijk lastige begrippen voor kinderen met ass. Weet in niet hoor, maar kan ik me voorstellen.
Verder inderdaad het kind volgen. Wil je werken uit de werkboekjes prima, wil ze niet dan lekker kleien en knutselen. Ze is pas 5 hoor en de paar dagen/weken achterstand loopt ze echt wel weer in. Probeer het thuis vooral gezellig en leefbaar te houden.
En waarom zit ze eigenlijk thuis? Is de school gesloten i.v.m. corona, heeft ze zelf corona?

Leerplicht


https://www.youtube.com/watch?v=HUzxzf2UDfE

Inderdaad, tijden veranderen. Ik zag afgelopen week een type op de tv die voorstelde om de leerplicht en de cito toetsen te verlagen naar 3 jaar.

Mijn mond viel open.

Pas nog een aflevering gezien waarin het Nederlandse onderwijs geprezen werd omdat er nog geen huiswerk zou zijn op de basisschool en de eisen aan het leren pas echt serieus in de hogere klassen beginnen te tellen. En die vrijheid zou tot betere motivatie in het onderwijs leiden.

Of zou ik het toch gedroomd hebben? Je gaat gewoon twijfelen aan jezelf.

Ik kan die knakker niet vinden met zijn leerplicht voor 3 jarigen.

Triva

Triva

08-09-2020 om 22:13

Als

Ze functioneert als drie jarige kun je haar geen stof voor 5 jarige geven en zeker geen stof die je vroeger pas in groep 3 kreeg.

Wat voor werkjes doet ze normaal in de klas vraag ik me dan af of klopt dat van die drie jaar niet?

De kloof

KInderen met een ASS hebben over het algemeen ook een 'kloof'. Ze kunnen al tot 100 tellen maar het veterdiploma wil maar niet lukken.

Ze kunnen al lezen, maar het simpele verhaaltje (zonder dieren) boeit niet en daarom verdiepen ze zich er niet in. Dus desgevraagd komt er niets uit.

Allemaal van die menselijke dingen die bij een kind met een ASS uitvergroot kan blijken te zijn.

Dus ja, je probeert eens wat en stopt ze niet in een vakje. Bovendien ontwikkelen kinderen zich en dat gaat soms ook ineens heel snel.

mamma

mamma

09-09-2020 om 21:04

Reactie op alle reacties..

Tango, het was toen lock down tijdens Corona vandaar dat mailtje, maar idd dat doe ik ook met de dobbelsteen oefenen.. maar dat doe ik ook niet altijd.. alleen als zij er zin in heeft..

AnneJ. ik heb me suf gelachen om jouw berichtje "Leerplicht" geweldig...en jouw berichtje "de Kloof" is spot on...alleen ben ik wel jonge dames tegen gekomen in het onderwijs..(23 jaar etc. Zonder kinderen en ervaringen) die mij komen vertellen hoe ik mijn dames moet opvoeden???

Triva, ja ik snap je helemaal en ik vraag het me ook al een hele tijd af... maar de dame kan mooi wel werkjes doen van 5 jaar.. dus.. ja.. maar goed...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.