Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

mindfullness voor dochter?

Een van onze dochters (11 jaar) is behoorlijk slim, zit in groep 8. Een heerlijk, lief, sociaal kind. Maar, ze is net zo'n chaotische professor. Vergeet van alles, is supersnel afgeleid en daardoor vergeet ze dingen, let ze slecht op (tas tussen de ketting, etc). Ze krijgt er nu zelf ook steeds meer last van. Na een gesprekje met haar bedacht ik dat een (online) cursusje mindfullness voor haar wel eens heel nuttig zou kunnen zijn.

Het mag niet(s) te veel kosten, moet online zijn - ze wil niet ergens naar toe hoeven gaan.

Iemand suggesties? Zou het wat voor haar zijn? Zelf vinden wij het niet zo'n ramp, hoor. Ze compenseert ruimschoots met positieve dingen, als dit dan ook bij haar hoort, tijdelijk of niet, mag dat best. Maar ja, we wijzen haar er natuurlijk wel op...

amk

amk

04-10-2014 om 00:40

samen

ik zou het haar niet alleen laten doen maar samen. En mindfulness heeft mij niet geholpen om de dingen die jij noemt op te lossen. Daarvoor loop ik nu bij een coach.

Maar je kunt het altijd proberen natuurlijk. Maar dan zoals gezegd samen, want als volwassene is het al best 'veel' om je aandacht bij te houden, maar als chaotisch king nog meer.

Ik heb helaas geen link voor je want ik heb wel zo'n dure cursus mogen volgen van mijn werk.

app

vgz mindfullnes coach. Ik denk alleen dat het niet de problemen op gaat lossen. Het is te proberen.

En anders samen leuke dingen ondernemen met haar. Soms werkt afleiding ook heel goed.

Ben benieuwd.

jons

jons

06-10-2014 om 00:07 Topicstarter

urslau

Waarin zou afleiding werken? Het is juist het probleem dát ze snel en makkelijk is afgeleid... We doen allerlei leuke dingen samen, dat is echt het probleem niet. De relatie tussen ons en haar is ook heel goed te noemen. Die vgz app zal ik eens samen met haar bekijken. En ja, ik had ook bedacht om het samen met haar te doen. Lijkt me leuk!

bedankt voor de suggesties, Urslau en AMK!

Jons

afleiding kun je op vele manieren zoeken. Als zij moeite heeft met concentreren zou je eens concentratiespellen oid moeten doen.

Mijn oudste zoon heeft hechtingsproblemen gehad en bij hem werkte een spelletje doen en naderhand concentratiespelletjes vrij goed. Het is bij hem tijdelijk geweest, maar heeft hem wel geholpen.

amk

amk

06-10-2014 om 22:48

Urslau

wat voor concentratiespelletjes want ik zie dit probleem ook bij mijn dochter.

Hier nog een chaoot

Mijn hele jeugd heb ik gehoord 'als je hoofd er niet aan zat vergat je 'm nog.
Volwassen bleek ik hoogbegaafd en bleef/blijf ik chaotisch.
Wel mindfullness gedaan tegen een vol hoofd, maar dat doet niks tegen de chaos hoor!
Ik heb wel langzaam truukjes geleerd om het minder erg te maken.
Hele simpele dingen als 's avonds mijn spullen klaar leggen ipv in de haast 's ochtends.
Werken met een leeg bureau.
Dingen die ik toezeg direct in mijn telefoon zetten etc.
Met als gevolg dat ik mijn sleutels nog maar 1. X per maand vergeet ipv 3. X per week.

Op wijzen is trouwens zinloos. Ze zal het zelf ongetwijfeld ook merken.
Helpen met kleine stapjes en structuur waar zij mee uit de voeten kan heeft ze meer aan.
Loes

Zwevertje

Zwevertje

08-10-2014 om 22:15

Via internet/ youtube

Je kan allerlei mindful-, meditatie- en ademhalingsoefeningen vinden op internet. YouTubefilmpjes kunnen handig zijn.

Ik ben inmiddels met headspace bezig, maar dat is in het Engels. Ik ben ook druk, chaotisch, vol hoofd. En het is fijn even te relaxen. Maar op andere momenten blijf ik me (vooralsnog) druk en chaotisch voelen. Maar heb wel hoop dat dat ooit beter wordt.

NB Het klinkt een beetje of je kind adhd-kenmerken heeft. Wellicht kan je in het algemeen op internet nog tips vinden wat in dat geval kan helpen. In zijn algemeenheid moet je geloof ik positief blijven, structuur bieden en blijven doorgaan. En vooral begrijpen dat ze er ook weinig aan kan doen en proberen praktische oplossingen te bedenken zoals Loes net schreef.

jons

jons

09-10-2014 om 00:03 Topicstarter

zwevertje en Loes

geen adhd, haar oudere broer heeft dat, in combinatie met ass, dus dat herkennen we wel en ook de manier van opvoeden is daardoor al gekleurd

Ik zoek dus niet zozeer iets om haar te helpen ontspannen, maar meer iets om haar steviger in het 'nu' te krijgen!

We plagen haar er een beetje mee, tuurlijk weet ze het zelf dondersgoed. Het zit haar ook vaak genoeg in de weg. We straffen er niet op, proberen het zelfs vooral maar te laten gaan, maar omdat ze er zelf af en toe last van heeft, wil ik haar graag helpen. Het is zo'n lekker meisje

amk

amk

09-10-2014 om 10:15

nou

de ene ADHDer is de andere niet. Zelfs niet binnen 1 gezin. En heb je al eens aan ADD gedacht?

amk

bij mijn oudste zoon waren dat mn zelfverzonnen spelletjes. Ik liet hem dan bijvoorbeeld knutselen en zette ook de tv aan voor de jongste. Hij moest zich dan op de knutsel richten. Dat was voor hem erg lastig.

Andere dingen die ik deed:
galgje (hij heeft ook dyslexie, dus was dat extra lastig voor hem)
flappy bird achtig spelletje (speelde hij op tablet)
aantal opdrachten achter elkaar die hij dan moest onthouden (bijvoorbeeld eerst eten en drinken klaarmaken, tas inpakken, dan fiets pakken, tas aan mama vragen en dan naar school fietsen). Dat is vaak mis gegaan, maar gaat nu goed
Op internet hoef je maar concentratiespellen in te typen en er komt een willekeur aan spelletjes.

Bij de jongste doe ik regelmatig memory-achtige spelletjes. Hij is ruim 6.5 jaar en heeft ook moeite met concentreren (zit op school aan apart tafeltje).

knevel

knevel

05-12-2014 om 09:16

Hoe gaat het?

Hi Jons, mag vast niet in dit draadje; maar hoe gaat het met je? En je gezin? Gisteravond had ik het over dit forum en ik dacht meteen aan jou. Ik ben hier zo lang niet geweest....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.