Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Mijntje

Mijntje

13-07-2015 om 13:12

Mijn tienjarige wil graag op skype

Een mediaopvoedvraag: mijn tienjarige wil graag kunnen skypen met wat vriendjes, op de ipad. Ik vind het eigenlijk niet zo nodig, maar is dat al 'normaal': met 10 al skypen? Doen jullie kinderen dit?
En kunnen er 'vreemden inbreken' om met mijn kind te skypen?
(Ik zelf skype niet, maar ik ben natuurlijk heel ouderwets )

Ely

Ely

13-07-2015 om 13:33

Is heel normaal hier. Spelletjes die online gespeeld worden, huiswerk samen maken, opdrachten maken, kletsen. Kan allemaal.
Hoe zie je dat voor je, dat inbreken?
Ik denk dat je zelf eerst bekend moet worden met Skype, onbekend maakt onbemind . Voedt ook een stuk makkelijker op, vind ik.

Ja hoor

Zoon maakte samen huiswerk met skype aan. Aan de andere kant ook een schoolkind aan haar huiswerk. Als ik langskwam zwaaide ik altijd even want ik kende die kinderen al. Soms had ik ze leren kennen via skype.
Kinderen zaten door hun vader al vroeg op skype vanwege buitenlandse familie.

Mijntje

Mijntje

13-07-2015 om 13:41

Ely

helemaal gelijk. Ik heb alleen zelf totaal geen behoefte aan skypen, maar als dat onder kinderen van 10 de normaalste zaak van de wereld is, heb ik er geen bezwaar tegen. Heb alleen natuurlijk liever niet dat hij met onbekenden skyped, vandaar mijn vraag of dit evt met instellingen te voorkomen is, of toch een kwestie van goed voorlichten.

Thomas

Thomas

13-07-2015 om 13:50

alleen bekenden

Als er een account is aangemaakt komen er altijd verzoeken van creeps uit verre buitenlanden.
Oplossing: Je kind moet geen profielfoto instellen van zichzelf, dan maar een voorwerp ofzo, en alleen bekenden accepteren. En af en toe moet jij zijn contacten controleren.

Voorlichten en meekijken

Uiteraard goed voorlichten. Ook wat gevoelens aangaat en het gevoel van dwang en manipulatie. Maar ook meekijken, niet verplicht, maar op een natuurlijke positieve manier.
Dochter had op een gegeven moment een vreemd type. Toen hebben zoon en ik haar geholpen om daar afstand van te nemen. Niet door de computer in te nemen maar door haar te blijven vertellen wat er dan gebeurt en wat je dan zelf kunt doen. En haar te laten vertellen wat ze daarbij ervaarde aan dwang en manipulatie.

guera

guera

13-07-2015 om 14:59

ja eens

Hier een 9 jarige die weleens skypt. Inderdaad geen foto en alleen met bekenden en dan ook echt bekenden dus niet een adreslijst met daarin het vriendinnetje van je nichtje die je 1 x op een verjaardag ziet. Kinderen zijn daar heel makkelijk in namelijk. Ik krijg ook volg verzoeken op instagram van vriendinnejtes van vriendinnetjes. Accepteer ik allemaal niet. En inderdaad in gesprek en vinger aan de pols houden. Zoon van 12 skypt helemaal veel met allerlei spellen e.d Vaak hebben ze dan de webcam niet aan. Ik check dat altijd want ik loop nogal eens half bloot de kamer binnen ha ha.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

13-07-2015 om 18:17

handig

Skype is reuze handig. Het is feitelijk gewoon hetzelfde als bellen, maar dan gratis. En je kunt (hoeft niet) er ook nog beeld bij gebruiken. En ondertussen eventueel tekstberichten sturen. Ik zou zeggen: probeer het gewoon eens uit. Skype is een volstrekt normaal fenomeen geworden.

Mijntje

Mijntje

13-07-2015 om 18:20

wie weet

word ik ook nog eens zo modern Ik ga het doen, en ook samen met mijn zoon. Eerst een leuke foto opsnorren, mr Patato Head wordt het waarschijnlijk

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-07-2015 om 20:37

Nu wel

Wij hebben het lang afgehouden, omdat wij niet zo houden van die cameraatjes. Nu is dochter 12 en minecraft ze met vriendinnen. Ze hebben dan contact via skype, maar zonder beeld. Alle cams op onze laptop zijn afgeplakt en dat blijft ook zo.

Ik vind het eigenlijk reuze handig. Zo houden ze makkelijk contact, het kost mij geen geld en onze telefoonlijn blijft vrij.
Ik heb vroeger wel eens flink op mijn kop gehad over een hele hoge telefoonrekening

Moni

Moni

13-07-2015 om 20:43

Grappig Dendy

Hier wordt skype al jaren gebruikt maar niet met webcam. Daar vinden ze niets aan. Is ook niet handig bij het gamen. Dan is het scherm nodig voor de game. Skype betekent hier goedkoop bellen.

Facetime (met camera) wordt alleen gebruikt voor contact met de grootouders.

Egel

Egel

13-07-2015 om 21:54

facetime

Hier doet zoon (11) wel eens aan FaceTime, ook alleen met bekende vriendjes.
Ik zal het skype-account weer eens bekijken, heel lang geleden. Wie weet dus!

Mijntje

Mijntje

14-07-2015 om 08:01

voordeel

Ja, dat is zeker wel een voordeel, dat het gratis is. Zoon wil het ook om met een paar vriendjes te babbelen tijdens het minecraften en voor clans of clan.
Die vriendjes vragen hem ook op skype te komen, facetime ken ik nog niet. Eerst maar eens skype.

(zet egelzoon er ook maar op )

meekijken

Ik vind 10 jaar een mooie leeftijd om met skypen te beginnen. Mijn oudste zoon (12) skypt wel eens, maar dat mag alleen op de computer die beneden in de woonkamer staat. Daar kunnen we meekijken en kan hij makkelijker met ons in contact komen als hij vragen heeft. Voor sommige mensen kan dat meekijken misschien aangezien worden als privacy schending, maar we hebben nog nooit iets van negatieve reacties gekregen van onze zoon.

Bij onze computer hebben we een losse webcam, die hij alleen krijgt als hij laat zien met wie hij chat.

Soms doen we zelfs mee in het gesprek van hem met een vriendje. Als ze dat goed vinden natuurlijk.

hkh

hkh

20-07-2015 om 12:29

11 en 13 jarige dochters

Hier inderdaad ook zonder webcam maar gewoon om te praten en huiswerk te bespreken. Als er beeld nodig is, gaat het via facetime op mijn telefoon.

Ik heb er zelfs helemaal nix mee maar snap wel het gebruiksgemak voor de kinderen. gelukkig is echtgenoot beter op de hoogte van dit soort dingen.

Wij kijken ook regelmatig even mee, ook op de smartphones van de kinderen. zij weten dit en vinden het prima !

Onno

Onno

24-07-2015 om 00:24

Geen skype

Laat het kind naar buiten gaan om frisse lucht tot zich te nemen. Alle computerstraling is te schadelijk voor kinderen van deze leeftijd. Ik zal mijn kind daar niet aan blootstellen.

Mijntje

Mijntje

24-07-2015 om 15:01

Onno

Wees maar niet bang hoor Onno. Die straling is niet wetenschappelijk bewezen, maar ik ben het met je eens dat het niet de spuigaten moet uitlopen. Mijn kind krijgt met skype geen extra beeldschermtijd. Want ik vind het idd ook wel een creatief-dodend en verslavend apparaat en dat is ook schadelijk

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.