Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Melktanden trekken

hoi, even een vraag, hopelijk lezen mensen met ervaring dit stukje. Ons zoontje van 8 jaar moet binnenkort naar de kaakchirurg om 3 of 4 melktanden te laten trekken omdat hij een beugel krijgt.
3 dagen na de afspraak, gaan we een lang weekend weg en willen we veel gaan zwemmen (onze mannen zijn echte waterratten).
Is dit te doen? Het zijn dan toch nog een beetje open wonden, denk ik. Hoe lang heeft een kind last? Ik hoor / lees graag jullie ervaringen, bedankt alvast!

Geen idee hoe het voor kinderen is om melktanden te laten trekken bij de kaakchirurg.
Volgens mij hebben melktanden een kleinere of kortere wortel. 

Mijn ervaring als volwassene: Ik heb vorige week woensdag mijn verstandskies laten trekken bij de kaakchirurg. Ik kreeg een verdoving en dat was het meest vervelende van alles. Toen de kies er uit was kreeg ik er een hechting in. 'S middags een beetje een vervelende zeurende pijn toen de verdoving uitwerkte. Die nacht kon ik gewoon op die wang slapen. De volgende dag nergens meer last van. 

Bel het ziekenhuis even op, dan weet je het. 

Dat zal verschillen per kind. 
In tegenstelling tot killer Queen heb ik na het trekken van mijn verstandskies wel bijna 1,5 week flink pijn gehad. Je weet het gewoon maar nooit. 

Ik zou advies vragen aan de kaakchirurg of vragen of het na het weekend weg kan. Het zijn wel 3 a 4 tanden. Niet echt lekker weekend als hij veel last heeft.

Mijn dochter heeft afgelopen jaar alle acht haar melkkiezen moeten laten trekken. Dit was onder narcose. De wortels van melktanden zijn kort en zeker bij kinderen genezen de wondjes snel. Waarschijnlijk mag hij wel gewoon zwemmen. Mijn dochter is op een donderdag geopereerd en is toen op zaterdag nog niet naar zwemles gegaan, maar ze was toch een paar dagen behoorlijk uit haar doen, boos en verdrietig om de situatie en de nasleep van de narcose. Ze had weinig zin in dingen en de eerste nachten waren ook wat onrustig. Maar dat is ook afhankelijk van hoe je kind er zelf in staat. Doe wat er wel kan en wat er niet kan, dat zal hij zelf wel aangeven. Het is even meebewegen met de behoeftes van je kind.

Is dat (op die leeftijd) normaal om melktanden te laten trekken voor toekomstige beugel? Sorry, ik kan je verder niet helpen maar ik dacht dat zoiets wel kon wachten tot een jaartje of 10. Is dus een oprechte en verbaasde vraag, niet als aanval of dat zoiets belachelijk is. De mijne zijn 7 en 10 en dacht dat ze nog wel even de tijd hadden.. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

27-01-2022 om 00:23

HAHA!wait..what schreef op 26-01-2022 om 23:41:

Is dat (op die leeftijd) normaal om melktanden te laten trekken voor toekomstige beugel? Sorry, ik kan je verder niet helpen maar ik dacht dat zoiets wel kon wachten tot een jaartje of 10. Is dus een oprechte en verbaasde vraag, niet als aanval of dat zoiets belachelijk is. De mijne zijn 7 en 10 en dacht dat ze nog wel even de tijd hadden..

Stiefzoon van negen en hier zijn recent ook twee melktanden getrokken omdat de tandarts aangaf dat ze er eigenlijk al twee jaar uit moesten zijn. 
Het waren snijtanden, dus locale verdoving en geen last achteraf ('s avonds ook gewoon meegegeten). 

Een melktandje is heel wat anders dan een verstandskies. 

Mijn dochter heeft laatst 5 melktanden en kiezen tegelijk laten trekken, gewoon bij de tandarts. Verdoving erin en ze waren er binnen 10 minuten uit. Later wel wat pijn bij het eten, maar ze zei dat het hetzelfde voelde als je gewoon je tanden wisselt. Alleen nu 5 keer tegelijk. Zou niet weten waarom je niet zou kunnen zwemmen....

Hmmm, ik weet niet of een zwembad zoveel viezer is dan andere dingen die in je mond kunnen komen. Ben je bang voor besmettingsgevaar en advies hoelang je dingen moet mijden: vraag het dan aan de arts.
Hoelang je kind er last van heeft hangt natuurlijk van veel zaken af. Zoals je hierboven al leest kan het reuze meevallen.
Wij hebben geen ervaring met melktanden die geforceerd vanwege een beugel zijn getrokken, maar wel vanwege 'rottende' tanden/kiezen. Waarbij de tandarts deed alsof het niets voorstelde omdat de wortel al weg was, maar zo geruisloos ging dat nou ook weer niet... (verschillende kinderen, verschillende redenen waarom de tand er uit moest). Maar na wat schrik en even wat pijn (verdoving) was het na een dag idd wel weer 'vergeten'.

HAHA!wait..what schreef op 26-01-2022 om 23:41:

Is dat (op die leeftijd) normaal om melktanden te laten trekken voor toekomstige beugel? Sorry, ik kan je verder niet helpen maar ik dacht dat zoiets wel kon wachten tot een jaartje of 10. Is dus een oprechte en verbaasde vraag, niet als aanval of dat zoiets belachelijk is. De mijne zijn 7 en 10 en dacht dat ze nog wel even de tijd hadden..

Sommige beugeltrajecten moeten starten voor alle tanden zijn gewisseld, andere moeten juist pas starten als alles gewisseld is. 

Vraag aan je tandarts dus al advies of hij /zij een beugeltraject verwacht. Mijn zoon is met 10 al begonnen met zijn beugel, juist omdat dat moest gebeuren tijdens de groei en ontwikkeling van de kaak. Hij was er met 12 vanaf. Heeft ook geen slotjesbeugel gehad, kon wel, maar zou alleen cosmetisch zijn en dat weigerde hij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.