Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
MoeDerisMoe

MoeDerisMoe

19-01-2016 om 10:56

Logeren hoe vaak?

We hebben 4 kinderen in de leeftijd van 6 tot 13. Ze vinden het gezellig als er af en toe vriendjes mogen blijven slapen. Nu vraag ik mij het volgende af. Van mij mogen de kinderen in de vakantie logeren. Als het geen vakantie is dan vragen vriendjes in het weekend of ze mogen blijven slapen. Ik zeg dan altijd nee logeren doen we alleen in de vakantie. De reden is eerlijk gezegd dat ik er moe van wordt. Dat s nachts lang opblijven en kletsen. Ik lig dan wakker tot 3 uur en ben dan niet genoeg uitgerust om er maandag weer fris tegenaan te kunnen op het werk. De kinderen zijn ook geen uitslapend dus heel knorrig en zien er heel moe uit de volgende dag. Maandag zien ze er dan ook nog moe uit (dikke ogen en wallen). Ik krijg toch het gevoel dat ik als minder gastvrij wordt gezien door ouders van vriendje en ook door mijn man doordat ik nee zeg. Ze mogen altijd komen spelen en in het weekend tot ongeveer half 10 in de avond blijven. Ben ik echt zo'n ontaarde ouder dat ik blij ben als ze weer naar huis gaan rond die tijd? Ik voel me onder druk gezet om over mijn eigen grens te gaan. Nog even ter info. Ik heb hele drukke kids die nog drukker worden als er vriendjes zijn. Man helpt niet mee die gaat lekker weg. Dus ik sta er alleen voor wat dat betreft. Toch toegeven omdat iedereen het wel doet of vasthouden aan alleen in de vakantie?

Elisabeth

Elisabeth

19-01-2016 om 11:02

nou

Ik vind dat als jij het in een vakantie wel doet, dan moeten ze daar zich gewoon bij neerleggen. Bij ons logeren er regelmatig mensen/kinderen, ook doordeweeks, maar we hebben er geen last van en om 23.30 uur is het koppen dicht en slapen(doordeweeks). Punt. Maar die van mij zijn 10 en 16. Anders doe je het eens op een vrijdagavond, dan kun je zaterdag en zondag bijtanken zelf.

Maaike

Maaike

19-01-2016 om 11:02

Ik hou er ook niet van en probeer het tot het minimum te beperken. Ik ben erg gastvrij, kinderen spelen vaker bij ons thuis dan bij hun vriendjes. Maar bij logeerpartijen slaap ik slecht en de kinderen ook. Dat is niet mijn idee van een goed weekend. Dus het gebeurt hier maar een paar keer per jaar.

Je man moet niet zeuren, als hij zelf weggaat heeft hij er toch niks over te zeggen?

Noet

Noet

19-01-2016 om 11:03

hier ook

alleen in de vakantie of op vrijdagavond bij heeeeeeeel hoge uitzondering. En dan is die van mij nog mega makkelijk en haar vriendinnen ook, ze slapen keurig op tijd en zijn 's morgens heel rustig.

Maar als jij het niet trekt is het jou beslissing. Alleen in de vakantie is duidelijk en helder te communiceren.

eh...

Hier ook 4 kinderen tussen 7 en 14. Logeren komt hier vrijwel nooit voor. Kinderen hebben er niet veel belangstelling voor en blijkbaar zitten we in een omgeving waar dat niet zo speelt.
Dus, de keren dat er hier iemand blijft slapen zijn per jaar zo'n beetje te tellen op de duimen van één hand.
Ik vind de redenen die je allemaal noemt om het niet te willen stuk voor stuk heel plausibel. Dus ik zou vooral vasthouden aan hoe je het nu doet. En af en toe nee zeggen geeft niks, daar krijgen je kinderen niks van

Hanne.

Hanne.

19-01-2016 om 11:11

regelmatig

Hier blijven wel regelmatig vrienden logeren. Juist in het weekend, vakanties werken we over het algemeen zelf ook, dus ook dan wordt het meestal een weekend dag.

Ondanks dat ze bij mij gewoon gaan slapen (was toen ze kleiner waren wel anders!) vind ik het wel vermoeiend, maar dat heeft meer te maken met gebrek aan privacy. Gaat beter nu we ook boven een TV ruimte hebben gemaakt. Kinderen vinden het heerlijk om daar te chillen en ik heb beneden mijn privé ruimte.

Maar als jij het niet fijn vindt, dan gebeurt het toch gewoon niet. Ieder heeft zijn ding zullen we maar zeggen. Bij jou is het wel vakanties en niet weekenden. Bij mij is het alleen weekenden

Pug

Pug

19-01-2016 om 11:26

nooit

Ze logeren hier nooit.

Maar logeren jouw kinderen dan wel bij die vriendjes, en nauwelijks andersom? Anders begrijp ik de druk van de vriendjes en hun ouders niet zo. Als je een paar keer nee hebt gezegd waarom blijven ze dan aandringen?

Tango

Tango

19-01-2016 om 11:54

O hier ook hoor.

Ik ben ook helemaal niet dol op logeerpartijtjes. Ik ben graag met mijn eigen gezin in huis. Met vreemden moet je toch altijd een beetje rekening houden, deur van de badkamer op slot, niet ongekleed door het huis lopen e.d.
Dochter van 14 vindt logeren helemaal het einde. Ze logeert heel vaak bij vriendinnen en vriendinnen dus veel minder vaak hier. Ook omdat zoon in de kamer ernaast slaapt en het vervelend vindt als er zo lang herrie is. In de vakanties mag het altijd wel een keer, bij voorkeur dan als zoon bijvoorbeeld bij opa en oma logeert. Ik heb ook weleens het idee dat we niet gastvrij zijn, maar dat is dan maar zo hoor. Ze mogen van mij altijd 's middags komen en evt. blijven eten, maar dan liever weer naar huis. En als er gelogeerd wordt, moet er wel worden opgeruimd. Laatst gebeurde dat weer eens niet en toen heb ik dus gezegd dat er op deze manier dus nog minder vaak gelogeerd wordt.
Zoon heeft veel minder behoefte aan logeren bij vriendjes. Hecht ook veel waarde aan zijn nachtrust. Zelf vraagt hij nooit of er iemand mag logeren bij hem. Er is pas 2 keer een vriendje bij hem wezen slapen en eigenlijk gaat dat dan veel relaxter dan met dochter. De jongens gingen gewoon redelijk bijtijds slapen en de volgende dag gezellig samen naar de voetbal. Daarna ging vriendje weer naar huis. De vriendinnen van dochter blijven soms ook nog zo lang hangen. 1 keer logeerden er 2 in de woonkamer (dochter ook natuurlijk) en toen hingen ze om 15.00 u. 's middags nog op de bank. Daar wordt ik dan echt een beetje kriegel van.

guera

guera

19-01-2016 om 12:07

ik hou er ook niet van

Ik hecht ook aan mijn privacy . Mee eten en spelen mag altijd. Ik breng ze zelfs naar huis als er niet gehaald kan worden. Maakt mij niet uit. Maar liever niet logeren. Gelukkig talen ze er zelf weinig naar dat scheelt maar ik hou ook niet van dat gedoe s nachts. Ze slapen echt gewoon veel minder goed en inderdaad daar zitten we dan weer mee. Dus als het voorkomt is het als het vakantie is inderdaad of als iemand omhoog zit met oppas ofzo. Maar niet zomaar voor de leuk.
Ik ben verder super gastvrij! altijd kinderen over de vloer of feestjes hier en wat vaak bij anderen niet mag (ivm troep zoals uitgebreid zelf bakken of kunstwerken maken) mag hier wel. Maar slapen? nee liever niet als het niet perse hoeft

lieverdje

lieverdje

19-01-2016 om 14:54

2-3x per jaar ongeveer?

Hier hebben de kinderen 1 vast logeeradresje waarvan de vriendjes ook bij ons komen. Grofweg komt het erop neer dat er bijna elke schoolvakantie een keer gelogeerd wordt, dus ik denk dat die vriendjes zo'n beetje 2x per jaar hier logeren en omgekeerd. En heel af en toe logeert er eens een klasgenootje of kind van buren een paar deuren verderop, maar die schijnen dus weer heel veel te logeren met schoolvriendjes. Van mij zou het wel vaker mogen (maar ik vind het ook prima zo); ik heb alleen het idee dat hier in de omgeving de logeerbehoefte niet zo groot is. 1 schoolvriendje wil het zelf in elk geval niet, die heeft snel last van heimwee, en de band met andere schoolvriendjes is blijkbaar niet diep genoeg. Of de andere ouders hebben liever geen gedoe in het weekend.

De grens

Ik ga er hier vanuit dat ikzelf de grens ben. Als ik het niet trek dan gebeurt het niet of dan moet het gaan zoals ik het wel kan.
Maar inderdaad, je kunt ook kijken of het wel op een vrijdag kan en dan afspreken dat het na 23.00 uur stil moet zijn, tenzij ze jou aandacht nodig hebben voor een probleem dat niet kan wachten tot de volgende dag, want je hebt je rust nodig 's nachts.
Iedereen heeft zijn/haar eigen grenzen en dat bepaal je zelf. Terwijl het soms ook goed is om dan een andere oplossing te zoeken.
Zelf kan ik wel goed tegen die logeerpartijtjes, we hebben er dan ook velen gehad op alle leeftijden, maar ik heb dan ook geen moeite om 's nachts even op te treden en dan verder te slapen, of te rusten of anders mijn rust te pakken.

Tine Winkel

Tine Winkel

19-01-2016 om 17:15

ik snap je wel

en als jij inderdaad merkt dat jij die rust nodig hebt - 't is jouw huis, dus jij hebt een belangrijke stem in dezen.

Ikzelf sta er heel anders in. Van mij mag logeren in het weekend altijd, zo van 'als het kan, dan mag het'. Ik vind het ook altijd erg gezellig om wat andere pubers erbij te hebben. Ik ben makkelijk met inslapen en man blijft altijd laat op. Zelf sta ik altijd vroeg op en dan slaapt mijn man door. Lang leve oordopjes. En wat ook meetelt: we hebben de kinderen goed 'afgericht'. Na tijdstip x moet het stil zijn, zo niet - wij hebben er geen probleem mee om om half 2 's nachts een logeetje weer thuis af te leveren, de ouders van het logeetje waarschijnlijk wel dus... 't Is maar één keer nodig geweest, daarna wisten de kids dat ons dreigement serieus was

Amelie

Amelie

19-01-2016 om 21:44

Herkenbaar

Mijn kinderen logeren ook graag. Zij slapen dan zelf echter kort en ik vind het ook vermoeiend. De volgende dag heeft iedereen dus nog 'last' van een logeerpartij. Hier mag het daarom ook alleen in de vakanties of er moet echt een reden voor zijn (ouders hebben oppas nodig voor een nachtje bijv.), anders niet.

Sanne

Sanne

22-01-2016 om 13:46

Zo vaak ze willen

Dochter mag in het weekend zo vaak logees als ze maar wil, harstikke gezellig. Maar bedtijd is bedtijd. Ik doe ze soms zelfs een half uurtje eerder op bed, zodat ze nog even kunnen kletsen, maar dan moet het stil zijn. Er mogen ook kinderen mee op vakantie maar dan idem dito, ik heb geen zin in narrige kinderen.

Druk zat

De grootte van je eigen gezin speelt ook een rol. Met vier drukke kinderen van jezelf heb je handen meer dan vol. Een hele plausibele reden om niet al te scheutig te zijn met logeerpartijtjes. Weet ik uit ervaring.

Inmidels zijn er twee van de vier het huis uit, en ben ik er met de jongste twee wat soepeler in geworden. En oudere logeetjes zijn minder bewerkelijk. Ik heb een keer midden in de nacht tot drie keer aan toe een ondergekotste badkamer staan dweilen. En dan waren er nog een paar keer heimweeklantjes die om 11 uur piepten dat ze naar huis wilden. Haha,nee ik was er ook geen fan van.

Nur

Nur

22-01-2016 om 19:21

Hier

De jongste kinderen mogen alleen in de vakantie logeetjes ontvangen. Het is namelijk voor mij ook vermoeiend. In de vakanties vind ik het goed mits ik de volgende dag niet hoef te werken. In de praktijk is dat dus meestal de zaterdag of zondag in de vakanties (maandag is mijn halve dag en dan werk ik vanuit huis).
Vanaf de middelbare school iets eerder (groep 8) mag het vaker. Wel moet mijn kind zelf het bed opmaken en 's ochtends weer afnemen en alles opbergen. Ik wil erg geen extra werk aan hebben.
Ik merk ook dat het op de middelbare school echt heel anders is. de kinderen zijn veel zelfstandiger en redden zich prima. Ik heb er ook helemaal geen extra zorg van. Ze regelen zelf het beddengoed en het ontbijt de volgende dag.

Hier zijn vooral de oudste en jongsten van het logeren. De middelsten veel minder.

In noodgevallen of als bevriende ouders oppas nodig hebben kan het natuurlijk wel altijd. Ik heb vriendinnen die wel eens uit willen gaan en dan brengen ze de kinderen hier.Andersom doen wij dat ook wel natuurlijk.

Half a twin

Half a twin

22-01-2016 om 21:38

Soms wel soms niet

Gemiddeld wordt er hier per jaar 2 of 3 keer per jaar per kind gelogeerd. Soms hier soms bij vriendjes. Wel altijd aan het begin van de vakantie zijn er nog genoeg dagen over om bij te komen. Dat zijn dan de logeerpartijtjes voor de leuk.
In "noodgevallen" kan er altijd gelogeerd worden en dat is dan meestal familie, heb zelf mijn ene kind wel eens echt gedropt bij mijn zus om met de ander naar het ziekenhuis te gaan en zo ook wel eens een neefje gedropt gekregen midden in de week en dan moet je de volgende dag op 2 scholen brakke kinderen afleveren maar de kinderen waren dan wel in vertrouwde omgeving en dat is ook belangrijk als je brusje ineens naar het ziekenhuis moet.

Jee

Wat een herkenning Dacht dat ik de enige moeilijke was. Ik vind het ook niks, idd vanwege de privacy, de onrust 's avonds en 's ochtends.
Ik vind het gewoon heerlijk om met het gezin 's avonds op de bank te zitten en 's ochtends langzaam op gang te komen. Dat is toch heeeeel anders met 'n derde erbij.
Dochter is 11, het hoort erbij dus ik laat het zo'n 4x per jaar toe. Zoon is 8 en heeft er nog niet om gevraagd. Maar mijn zus vraagt wel eens of nichtje van 5 voor de leuk mag logeren, en dat is dus nee. Mijn kinderen spelen niet met haar dus ben ik het animatieteam.
Overdag is iedereen welkom, heel gezellig, ook idd regelmatig feestjes hier.
Maar 's avonds en 's ochtends wil ik rust.

Alleen in vakantie

Mijn kinderen zijn bijna 11 en 13 en hebben beiden veel slaap nodig. En die krijgen ze beslist niet met logeren. Hier mag het daarom ook alleen in de vakanties. Dan werk ik zoveel mogelijk thuis en hebben we dag en nacht van alles over de vloer. Beetje chaotisch wel, maar de kinderen vinden het geweldig. Ik ben het zelf na een week of zo wel zat. Ze mogen lang wakker blijven, als ze maar stil zijn want man en ik willen wel slapen. Er is nu ookeen logeetje en ik hoor nog steeds geklep naar de wc, dus slapen ho maar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.