Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Linkshandig

Mijn dochter van vijf is linkshandig. Mijn man, onze zoon en ik zijn rechtshandig. Soms vind ik het lastig om dochter iets aan te leren. Schoenen strikken bijvoorbeeld. Ook vraag ik me of het handig is om speciaal voor linkshandige dingen aan te schaffen. Een schaar voor linkshandig heb ik. Maar is bijvoorbeeld bestek en dan vooral een mes voor linkshandig nodig of kan het gewone bestek ook?

vlinder72

vlinder72

15-03-2016 om 13:24

Geen idee

Maar ik ben zelf linkshandig. Heel erg zelfs. Ik kan niks goed met mijn rechterhand.

Ik kreeg vroeger nooit speciale dingen. Ik kan alleen echt niet overweg met een botermesje en een blikopener. Verder gaat alles wel. En ik leg alles altijd aan de andere kant. Tijdens mijn werk, in de keuken. Mijn man vindt dat soms onhandig en wil dan alles weer andersom leggen maar dat mag hij niet want voor mij ligt het zo logisch. Bestek ligt dus voor mij in een la aan de linkerkant terwijl rechts voor veel mensen logischer is. Ik zou niet weten waarom je een speciaal bestek zou willen kopen. Ik heb nog nooit gemerkt dat bestek door mij niet te gebruiken is.

marie

marie

15-03-2016 om 13:30

in spiegelbeeld dingen aanleren

Om haar dingen aan te leren, moet je recht tegenover haar gaan zitten. Dan ziet ze de dingen dus in spiegelbeeld. Kan zij met haar linkerhand doen wat jij met je rechter doet.
Een linkshandige schaar is wel handig trouwens. Verder eten alle linkshandige mensen die ik ken met gewoon bestek, alleen hebben ze het bestek in de andere hand. Kan een beetje onhandig bij het naast elkaar zitten aan tafel (stoten de ellebogen tegen elkaar).

Over veterstrikken. Ik heb als rechtshandige leren veterstrikken van mijn linkshandige vader.
Toen ik dat mijn rechtshandige dochter wilde leren, kreeg ze het maar niet voorelkaar. Wij beiden heel gefrustreerd. Totdat mijn rechtshandige man met haar ging oefenen. Kon ze het na 1 keer voordoen! Ik doe dat dus op de linkse manier....

Je kunt natuurlijk ook in je omgeving op zoek naar een linkshandige om haar het veterstrikken te leren.

succes

ik ben links qua schrijven etc

maar doe ook veel rechts. Ik denk dat ik 2 handig ben, schreef eerst rechts en daarna links, kreeg toen een vooruitstrevende juf waarvan t mocht,hahha.
( knippen doe ik rechts want we hadden geen linkshandige schaar vroeger op school, daar was links schrijven al not done)
Ik heb mn vork links en mijn mes rechts om te snijden als ik warm eet, maar om brood te smeren links.
Ik zou niet te veel vooruit kopen, kijk waar ze tegen aan loopt en koop dan pas. ik heb bv een tomatenmesje als aardappelschilmesje omdat deze aan beide kanten scherp is.
Hier ligt alles links in huis want mijn man is ook links( nog veel linkser ) en de kinderen weten niet beter al zijn zij rechts. ( zoon voetbalt links)

Mijntje

Mijntje

15-03-2016 om 13:47

vulpen

Nee je hoeft echt niets aparts aan te schaffen. Die schaar is wel handig en over een tijdje een 'linkshandige' vulpen (zo'n schoolvulpen, van lamy)
Verder is het maar hoe je het bekijkt, voor 'ons' linkshandigen ziet rechtshandig er heel moeilijk uit Ik heb zelf ook een aantal dingen rechtshandig aangeleerd.

Komt veel voor

http://www.linkshandig.info/

Tien tot vijftien procent van de mensen is linkshandig.

Met een beetje opletten kun je ook een linkshandige in je omgeving, familie, schoolvriendjes, vrienden, vinden waar je kind contact mee kan hebben voor de broodnodige antwoorden op vragen die voor jou als rechtshandige lastig zijn.

mijk

mijk

15-03-2016 om 14:43

zoon is extreem links

Maar heeft alles gewoon geleerd terwijl het rechtshandig werd aangeleerd. Enige probleem is dat het spiegeleb zo automatisch gebeurt dat hij nu hij dans heeft op school standaard de verkeerde kant op danst omdat hij dan ook spiegelt.

Mijk

Henriette123

Henriette123

15-03-2016 om 14:43

Niets kopen

Geen aparte dingen kopen.
Zelf als linkshandige nooit aparte spullen gehad.
Het grootte voordeel daarvan is dat je nergens je eigen spullen naartoe mee hoeft te nemen ,en alles gewoon kan gebruiken.

tonny

tonny

15-03-2016 om 14:52

ook een linkse zoon

En nooit iets speciaals voor aangeschaft. Op de basisschool schreef hij zelfs netter dan de rechtse zoon, en wat knippen betreft ook nooit een probleem gemerkt.

lieverdje

lieverdje

15-03-2016 om 17:17

hier ook links kind

Die is 7 jaar, en schrijft met links. Sommige dingen rechts, zoals knippen, en voor sommige dingen heeft hij (nog) geen voorkeurshand. Misschien is het bij jouw dochter ook nog niet uitontwikkeld? Grappig, ik geloof niet dat ik ook heb geprobeerd hem linkshandig te leren strikken.... kan dat?

Tango

Tango

15-03-2016 om 20:00

Linkshandig

Ik ben zelf linkshandig, man ook. Dochter is uitgesproken rechtshandig. Zoon iets minder. Hij schrijft wel met rechts maar voetbalt linksbenig.
Zelf heb ik vroeger weleens een linkshandige schaar gehad, maar vond het een waardeloos ding. Ik kon beter knippen met een gewone rechtshandige schaar. Blikopener heb ik geen probleem mee. Het enige waar ik niet mee overweg kan is een dunschiller, ik gebruik dus altijd gewoon een aardappelschilmesje. Volgens mij heb je ook linkshandige dunschillers maar die hoef ik ook niet.
Ik heb werkelijk geen idee of ik linkshandig of rechtshandig veters strik. Ik maak de eerste lus altijd met mijn linkerhand en draai dan met rechts de andere veter eromheen om daarna de tweede lus te maken. Is dat nou links of rechtshandig? Zoon kan niet goed veters strikken. Ik vond het ook altijd lastig om het hem aan te leren en heb hem uiteindelijk de manier geleerd die dochter voorheen ook gebruikte. Met twee lusjes een soort van knoop maken. Dat lukt redelijk. Maar volgens mij heeft dat dus meer met zijn motoriek te maken (en desinteresse) dan met mijn linkshandigheid.

Hahaha.

Hier 2 linkshandige ouders met 3 rechtshandige kinderen. Ze zijn inmiddels 14,16 en 19, maar ik snap door dit draadje eindelijk waarom leren veters strikken bij alle drie een drama was.....

Hahahaha,,,,,,werkelijk noooooit bij nagedacht.

Ingrid

Astrid

Astrid

15-03-2016 om 23:04

ook links

en met een linkshandige schaar kan ik niet knippen. Een dunschiller kan ik niet mee overweg dus net als bij Tango een mesje.
Veters strikken dito als bij Tango
Ik was tweebening met voetbal, speel rechts gitaar, handwerken doe ik ook rechts, met de hand naaien dan soms weer met links.
Zelfs schrijven kan ik een beetje rechts, maar niet erg snel.
Snijden doe ik met links, met rechts kan ik niet genoeg kracht zetten op de ene of andere manier. Soep ook met links anders beef ik.

Het schrijven met gebogen hand zodat je niets van het voorgaande kunt lezen heb ik opgelost door mijn schrift met de korte kant naar beneden te laten wijzen.

Verder nooit extra materialen gehad of aangeboden gekregen. Toen ik die dingen zelf probeerde als volwassene kon ik er niet (meer) mee overweg.

Calenzia

Calenzia

16-03-2016 om 09:02 Topicstarter

thnx voor de tips

Dan laat ik het bestek even voor wat het is. Ik merk dat ze nog wat moeite heeft met uitsmeren en snijden, vandaar dat ik dacht dat het aan het mes kon liggen, maar kan natuurlijk ook nog de leeftijd zijn.

Bij veters strikken zal ik eens in spiegelbeeld zitten

Ze is met alles links. Tekenen met links, eten met links, brood smeren/snijden links. Gisteren was ze aan het hinkelen met linkerbeen.

Fietsen

Voor onze linkshandige zoon hebben we ook nooit aparte spullen gekocht.
Het enige waar we tegen aanliepen was het op- en afstappen op de fiets.
Toen zijn linkshandige oma met hem ging oefenen kon hij het heel snel.
( en wat zo erg is, ikzelf stap dus ook aan de " verkeerde " kant van de fiets op en af )

GS

GS

16-03-2016 om 23:39

wel

Last met snijden komt wel door het mes. De scherpe kant zit aan de ' verkeerde kant' . Maar op zich kom je daar wel overheen hoor, met 5 jaar! Waar je wel op moet letten is dat je haar geen onhandigheid verwijt omdat ze waarschijnlijk wat dingen 'onhandig' zal doen. Soms kan dat ook gevaarlijk zijn, dus wel goed opletten. Wat ik bedoel: ze zal makkelijk grijpen naar de warme kraan (zit nl links!) ipv koud, apparaten zit het knopje of de maatvoering aan de verkeerde kant, dus loop je daar onhandig (en gevaarlijk) mee te klunzen en doppen draai je de verkeerde kant op, knopjes van apparaten zitten onhandig voor linkshandigen zodat je die onhandig hanteert enz.

Niki73

Niki73

17-03-2016 om 09:13

Ook

Ik ben ook linkshandig, een van mijn kinderen wel en een van mijn kinderen niet. Gek genoeg kan het linkshandige kind (tiener) nog steeds niet goed veters strikken en het rechtshandige kind kon het al met 2 jaar! Dus hoe belangrijk dat links- of rechthandig voordoen is, dat weet ik niet hoor!

Een linkshandige schaar is handig, maar ander bestek is echt niet nodig. Ik heb één koksmes dat voor mij niet goed snijdt, maar een heel stel andere grote, scherpe messen waar ik totaal geen problemen mee heb. Je hebt inderdaad messen die maar aan één kant schuingeslepen zijn (we hebben hier zulke steakmessen), die zijn minder handig, maar ook niet onbruikbaar.

Een vulpen is sowieso een drama voor een linkshandige: je schuift met je hand over de natte inkt. Ik heb heel raar leren schrijven vanwege die vulpen, waarbij mijn hand op de hogere, al droge tekst lag en ik mijn hand en pols heel krom hield zodat ik de natte inkt niet raakte. Een goede, lichtschrijvende (gel)pen is volgens mij beter voor linkshandige kinderen die leren schrijven. Hier op mijn werk zijn heel veel linkshandigen (rond de 40% schat ik, volgens mij moet linkshandigheid wel gerelateerd zijn aan bepaalde talige talenten) en ik zie veel mensen raar schrijven: rare stand van de hand, rare greep, echt opvalllend.

Astrid

Astrid

17-03-2016 om 10:02

nikie

Als je je schrift (zal wel jong aangewend moeten zijn misschien) naar rechts kantelt hoef je niet met erge gebroken hand te schrijven en zie je ook nog wat je geschreven hebt en kun je zelfs gewoon rechtop schrijven.

mama2

mama2

17-03-2016 om 10:34

hier

echt de enige in mijn hele familie die links is! Op een vulpen na, heb ik nooit speciale dingen gekregen voor linkshandige. Nooit nodig gehad ook trouwens. Mijn bestek ligt gewoon in de handen zoals bij rechtshandige, het enige is inderdaad brood smeren, dat doe ik met links. Ik knip overigens wel met mijn rechterhand.

De enige hinder die ik heb ondervonden om linkshandig te zijn is tijdens mijn opleiding in de tandheelkundige sector. Alle voorbeelden waren namelijk op rechtshandig en die moest ik zien te spiegelen. Lastig als je nog geen idee hebt waar ze het over hebben. Goed, mijn opleiding gehaald dus voor alles is wel weer een oplossing te vinden blijkbaar.

niki

" ik zie veel mensen raar schrijven: rare stand van de hand, rare greep, echt opvalllend."

Een linkshandige vriendin van mij heeft een bordje op haar werkkamer dat ze ooit in de VS heeft gekocht. Er staat een mannetje op dat met zo'n rare verwrongen hand ingespannen aan het schrijven is.
Tekst erbij: "Hire lefties! It's fun to watch them write!"

Vroeger op school zat ik naast een linkshandige die inderdaad haar papier schuin hield. Ik (rechtshandig) ben toen rechts van haar gaan zitten, zodat zij zo nodig bij mij kon afkijken met Engels en ik bij haar met wiskunde

groeten,

Temet

Tink

Tink

18-03-2016 om 12:03

en hier

Een uitgesproken rechtshandige man, ik ben zelf ook rechts maar doe bepaalde dingen met links (mandarijntje pellen, en inderdaad zeg, die kraan! *eye-opener*) en driekwart van ons kroost is linkshandig, alleen de jongste niet.
Flessen en potten draai ik ook open met links, die hand is sterker.
Ik denk eigenlijk dat ik ook linkshandig strik, ik maak met rechts het eerste lusje maar doe de ingewikkeldere handeling daarna met links.

We hebben geen enkel stuk linkshandig gereedschap in huis, alleen hebben de oudste 2 ooit zo'n Lamy pen gehad. Die liggen inmiddels geen-idee-waar in een hoekje. Knippen doen ze allemaal met rechts en hoe ze hun brood smeren zou ik niet eens weten. Maar ik dek de tafel altijd 'gewoon' en niemand ruilt zijn/haar bestek om, dus ook dat zal wel rechtshandig gebeuren.
Op school hebben ze een paar linkshandige scharen maar daar kunnen onze kinderen helemaal niet mee overweg, alleen linkshandige nummer 3 kan het met beide soorten voor zover ik weet.

Met een dunschiller kan ik trouwens zelf niet overweg . Heeft denk ik meer met aangeboren (on)handigheid te maken dan met links- of rechtshandigheid.

Creatief zijn ze alle 4, de oudste kan opvallend goed tekenen maar de andere 3 ook. Hebben ze beslist niet van hun vader of van mij. En ik las laatst dat het idee dat dat met linker- of rechterhersenhelft te maken heeft (dus dat je als linkshandige je rechterhersenhelft - waar de creativiteit schijnt te zitten - meer stimuleert en andersom) ook alweer achterhaald schijnt te wezen.

Op school had ik ook 1 linkshandige vriendin, helaas mocht je niet meer van plaats wisselen als je eenmaal zat (anders raakte die leraar in de war met de namen...), dus een schooljaar lang hebben we bij wiskunde elkaar ongewild zitten porren en spullen van de tafel gestoten omdat we ruimtegebrek hadden door die 2 ellebogen die in elkaars vaarwater zaten

Strikken konden ze hier alle 4 redelijk snel behalve (linkshandige) nummer 3, die is nu 12 en heeft het pas onlangs geleerd. Tegenover elkaar gaan zitten helpt inderdaad. En nummer 2 doet het op deze manier:


https://www.youtube.com/watch?v=lvt1vsFsjnY. Heeft hij zichzelf aangeleerd...
Breien aanleren is een stuk lastiger . Dat kan ik als rechtshandige niet aan ze voordoen en we hebben geen linkshandige oma's voorradig, dus wie dat hier leren wil is vrees ik aangewezen op Youtube. (Wel een linkshandige én handwerktechnisch zeer handige peettante trouwens maar die heeft het schrijven vroeger op straffe van een mep over de vingers door de nonnen rechtshandig aan moeten leren, en dat zal voor breien ook wel gelden. Dus dat wordt 'm ook niet ben ik bang.)

Linkshandige oudste vindt het vooral stom dat het plaatje op haar mok altijd aan de verkeerde kant zit . Of het oor natuurlijk, net hoe je het bekijkt. Verder nergens last van.

Nouja kortom, ik zou voorlopig geen speciale spullen aan gaan schaffen. Pas als ze op school ontdekt dat die linkshandige schaar toch wel veel fijner werkt bijvoorbeeld, dan kun je er alsnog eentje kopen.
Voordeel als je alles met rechtshandige spullen aanleert is dat je niet snel omhoog zit als er ergens anders waar je je bevindt bv geen linkshandige schaar aanwezig is. En bij een klein kind zal dat ook nog wel lukken, die weet niet beter.

Schylger Famke

Schylger Famke

18-03-2016 om 12:55

Schrijven

Ik vind het als linkshandig ook fascinerend om mensen rechtshandig te zien schrijven. Dat ziet voor mij heel raar uit.

Ik heb verder geen speciale spullen in huis. Als kind een vulpen. Ik heb zo'n bredere dunschiller, maar die vindt mijn rechtshandige man ook fijner. Bij veel dingen kan ik me niets voorstellen (linkshandige schaar? Bestek? Blikopener?) en ik zou ook niet weten of ik links of rechtshandig strik of opstap op de fiets. Ik heb mijn bestek ook gewoon vast, al zou het kunnen dat als ik brood met mijn linkerhand smeer. Ik heb me ooit geamuseerd met een website voor linkshandigen. Die had ook speelkaarten en een billfold portemonnee voor linkshandigen. Ik heb wel de muis rechtshandig leren gebruiken toen we op het werk een ergonomische muis kregen. En ik geef toe dat het collegeblok voor linkshandigen me wel trok.

callie

callie

18-03-2016 om 19:22

Lastig

Herkenbaar verhaal want onze zoon hier is ook linkshandig terwijl wij allebei rechtshandig zijn.
Vroeger gaf dan nog wel eens problemen want hoe leer je hem goed hoe hij het bestek vast moet houden met eten en veters strikken. Dingen die ze toch vaak van hun ouders nadoen.

Gelukkig zijn mijn vader en broer ook linkshandig dus toen mijn broer een keer bij ons op visite was heb ik hem gevraagd of hij mijn zoon eens kon helpen met veters strikken en toen was het zo gepiept.

Verder gebruikt hij dezelfde dingen als ons en op de basisschool had hij wel een vulpen speciaal voor linkshandigen maar verder is het niet gegaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.