Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Lynna

Lynna

18-11-2014 om 21:55

Leuk boek voor 10 jarig meisje wat niet van lezen houdt

Mijn nichtje is 10 jaar en houdt niet van lezen. Dat is dus ook haar zwakke kant op school Niet dyslectisch of zo,maar gewoon wat zwakker. Leeservaring opdoen zou dus goed zijn.
Wat voor boeken zijn leuk voor een meisje van deze leeftijd? Ik weet alleen dat ze de Waanzinnige Boomhut leuk vindt en ik wil haar een echt leuk boek geven voor de Sint.

Dagboek van een muts, Fantasia, Waanzinnig om te weten

Geen bladzijden vol met kleine lettertjes maar vormgegeven als een zelfgeschreven dagboek met veel tekeningen. http://www.bol.com/nl/p/dagboek-van-een-muts-deel-1/1001004011483139/

De Fantasiaserie (Geronimo Stilton) is ook van die categorie: http://www.bol.com/nl/p/fantasia/1001004002134438/

Waanzinnig om te weten is een serie weetjesboeken over allerlei onderwerpen die ook heel laagdrempelig is voor wat minder sterke lezers.
http://www.bol.com/nl/p/omkeerboek-vurige-vulkanen-ijzingwekkend-veel-ijs/1001004011249010/

In de links kan je de inkijkexemplaren bekijken.

skik

Floor

Heb je het over mijn kind? Die kan het wel maar vindt lezen gewoon stom (en dat in een familie van leesbeesten)

Die is sinds kort wel enthousiast over de boeken over Floor van Marjon Hoffman. Met 10 is ze daar net wat oud voor wellicht?

Wat kinderen die niet zo van lezen houden vaak wel leuk vinden zijn strips. En meisjes van 10 houden meestal enorm van Jan, Jans en de Kinderen. Tenminste, dat deed ik wel.

vlinder72

vlinder72

18-11-2014 om 22:20

Roald Dahl

Matilda en Joris en de geheimzinnige toverdrank zijn erg leuk. Dagboek van een muts is al eerder genoemd. Maar ook Leven een Loser.

Chippie

Chippie

18-11-2014 om 22:28

Dummie de Mummie

Dummie de Mummie dus...

Marie

Marie

18-11-2014 om 23:17

paarden?

Houdt ze van paarden? Dan zijn de boeken over Wampie de eigenwijze pony ook leuk. Hier in elk geval wel. Zelfs jongste die ook niet van lezen houdt vond ze wel leuk.

http://www.bol.com/nl/p/kim-en-wampie-een-eigenwijze-pony/666846633/

hier

hier een tienjarig meisje dat inderdaad graag de jan, jans en de kinderen leest, en suskes en wiskes. Het zijn misschien strips maar het is ook lezen!

roald dahl heeft ze ook verslonden, leuke boeken en niet te ingewikkeld geschreven.

met 'echte meisjesboeken' doe je mijn dochter geen plezier. ze vindt de wat meer stoerdere/engere boeken leuk zoals de Twilight serie, harry potter, divergent.

ik denk dat het belangrijk is om naar het kind te kijken, wat vindt ze leuk? stoere boeken, meisjes boeken, boeken met weetjes of juist wat meer kinderlijke boeken als Stilton. dat is zo verschillend per kind, en als ze niet van lezen houdt moet je daar extra op letten.

Mijntje

Mijntje

19-11-2014 om 09:12

Paul Biegel + voorlezen

De rode prinses, of het Sleutelkruid van Paul Biegel, evt om voor te lezen.
Ik weet dat van de rode prinses ook een luistercd is trouwens.
Mijn zoon wil die trouwens niet lezen omdat het over een meisje gaat

En verder idd Roald Dahl (ook de GVR en de Heksen en idd Mathilde, die gaan over meisjes)

en de waanzinnige boomhut met van 13 verdiepingen, althans, dat vindt mijn zoon erg leuk.

En Iep van Joke van Leeuwen (en andere boeken van haar), mooi en niet te moeilijk.

Over Paul Biegel

Je kan het natuurlijk treffen, maar voor een kind dat van nature geen lezer is, is Biegel niet het eerste dat in mij opkomt. Ik zou proberen iets te vinden dat lichter verteerbaar is.

De tip die hier vaker gegeven wordt is om boeken te kiezen - uit de bieb bijvoorbeeld - die gaan over onderwerpen die haar interesseren. Non-fictie dus. Dat zijn ook vaak boeken met kleine stukjes tekst trouwens, dat is een bonus denk ik.

Groeten,

Temet

Mijntje

Mijntje

20-11-2014 om 06:47

voorlezen

Een kind dat niet van lezen houdt moet je voorlezen. En juist boeken die hij/zij nog net niet aankan. I
k lees Paul Biegel nu voor (wil ik zelf ook lezen), maar deze tante kan ook een luisterboek hiervan cadeau geven.

lisbeth

lisbeth

20-11-2014 om 09:24

ik denk aan

boeken van Paul van Loon. Leven van een loser of de meisjes variant.
De reis door de tijd serie van Geronimo.

Maar kijk eens op het makkelijk lezen plein. daar kun je misschien ook wat leuke ideeen op doen

misschien een tijdschrift?

Voor een meisje dat niet van boeken houdt, is anders misschien proefabonnement op een tijdschrift iets? Mijn zusje was vroeger nooit een lezer (nu wel) maar las wel meidenblaadjes als de Tina en zo.

Astrid

Astrid

20-11-2014 om 12:11

maar

Maar is het dan leuk om daar met Sinterklaas mee te komen? Het lijkt me niet zo leuk om een boek te krijgen als bekend is dat je niet van lezen houdt. Dat is misschien iets voor tussendoor of samen uit te zoeken?

caton

caton

20-11-2014 om 14:52

eens met astrid

als ze echt niet van lezen houdt vind ik het ook niet zo'n leuk cadeau. Ik bedoel, ik wil ook geen sportartikelen van de Sint... Boeken wil ik dan weer wel!

Barvaux

Barvaux

20-11-2014 om 15:00

Precies

Ik had er ook wat moeite mee (wil je echt de vervelende tante zijn die vindt dat ze moet gaan lezen omdat jij van lezen houdt?).

Maar mijn zoon (met dus ernstige dyslexie) is altijd blij geweest met een boek, de laatste jaren vooral met Dummie de Mummie, maar dat is omdat ik blijkbaar erg leuk het stemmetje van Dummie voor doe bij het voorlezen, hij leest het boek niet. Wat hij wel leest is de Donald Duck en alleen daarom ben ik nog steeds blij met het abonnement.

Lynna

Lynna

20-11-2014 om 16:07

Juist geen vervelende tante

Ik vind dat ik juist geen vervelende tante ben als ik mijn best doe (met behulp van jullie) om een zo leuk mogelijk boek voor haar te vinden. Een boek wat ze misschien, ondanks dat ze niet van lezen houdt, misschien toch leuk zal vinden. Ik hoop daar echt op. Ook omdat ik weet dat ze moet lezen van haar ouders en van school om wat meer leesvaardigheid op te doen. Het lastige is dat ze geen uitgesproken voorkeuren heeft, ze is geen paardenliefhebster, ze is niet een uitgesproken meisje-meisje of juist heel stoer, ze is gewoon mijn allerliefste nichtje

En behalve een boek krijgt ze ook nog een itunes bon, nagellak, een knutselding, iets lekkers, nog iets wat ik nog niet weet en een dopper. Dus volgens mij wordt ze door mij best verwend Ik heb dan ook maar 1 nichtje en vind het leuk om dan ook een beetje uit te pakken met Sinterklaas.

Agatha

Agatha

20-11-2014 om 17:25

Geen vervelende tante

Hier de boeken die mijn dochter leuk vindt (is ook geen meisje-meisje en ook niet heel stoer: alle 100% boeken, het leven van een loser, dagboek van een muts, alles van Roald Dahl, Jan, Jans en de kinderen, Geronimo Stilton, etc. Ook vond ze het Guinness Book of World Records heel leuk.

Mijntje

Mijntje

20-11-2014 om 19:03

Lynna

Ik vind ook niet dat je geen boeken moet geven aan een kind dat niet van lezen houdt. Ze houdt er niet van omdat ze het lastig vindt.

Ik zou gaan voor: de rode prinses (Biegel) op cd en het boek erbij: kan ze meelezen terwijl het wordt voorgelezen.

Barvaux

Barvaux

20-11-2014 om 19:12

Vervelende tante

Ik zeg toch niet dat je de vervelende tante bént? Je moet er alleen wel goed over nadenken, en blijkbaar heb je dat gedaan, maar als je er toch niet helemaal uitkomt is het echt niet erg om geen boek te geven. De bibliotheek staat er vol mee hoor.

Barvaux

Barvaux

20-11-2014 om 19:19

Mijntje

Geef jij een kind ministeck als het aangeeft dat het er niet van houdt omdat het het lastig vindt? Of geef je een kind een voetbal als het zegt dat het er niet van houdt omdat het balspelen lastig vindt? Geef je een kind schilderspullen als het zegt dat het er niet van houdt omdat het het lastig vindt?

Nogmaals: mijn zoon was óók blij met een boek en natuurlijk mag je een boek geven maar een boek hoeft niet perse vind ik, zeker als het kind al net duidelijk ergens gek op is wordt het lastig om het kind te pakken met een boek. Lezen lijkt toch altijd anders te zijn dan andere dingen, belangrijker, het móet leuk gevonden worden, je mag er niet neutraal tegenover staan lijkt het wel, wel tegenover voetballen, schilderen of ministecken

Kinne

Kinne

21-11-2014 om 08:33

jozua douglas

De verschrikkelijke badmeester van Jozua Douglas vondem ze hier helemaal geweldig. Erg grappig en ook een beetje spannend

Mijntje

Mijntje

21-11-2014 om 09:37

barvaux

Ik vind lezen heel belangrijk. Dat is wat anders dan ministeck. Het gaat over lezen, dat is nu eenmaal wat anders dan puzzelen of schilderen.
Mijn zoon had ook een lichte aversie (liever duckjes) en ik heb hem met wat leuke boeken (en veel zelf voorlezen) toch echt met plezier aan het lezen gekregen.

Jozua Douglas is ook 'leuk' (net als de 'vreselijke tweeling' van hem)

is het een idee

om bij het boek een soort 5-strippenkaart te geven waarin jij belooft een aantal bladzijden te komen voorlezen? Dus een duo boek zeg maar? zodat het iets wordt waar ze naar uit kijkt?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.