Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
CC

CC

29-04-2018 om 09:14

Lentefeestje in natuurspeeltuin

Hi allemaal,
Ik heb hier op het forum even rondgekeken bij de topics over kinderfeestjes en wil hier graag ook nog wat over vragen.
Mijn zoon geeft over anderhalve week een lentefeestje in een natuurspeeltuin. Zoonlief is nog maar vier, maar midden in de zomer jarig en dan zijn veel kinderen vast met vakantie e.d. Hij is onlangs naar een nieuwe klas gegaan en wilde graag een feestje geven.

We hebben in totaal 7 kinderen en gaan naar een natuurspeeltuin. We gaan met twee auto's. Man en ik rijden, 1 auto met vier kinderen en 1 auto met drie kinderen en een extra volwassene. We hebben de grootste wegloper uit de klas ook uitgenodigd en zijn moeder en broertje komen ook. (Dit is zijn eerste kinderfeestje)

Onze zoon is veruit de jongste van zijn klas, de meestje kindjes die hij heeft uitgenodigd zijn (bijna) zes. Het zijn dus niet alleen maaar de hele kleintjes.

Nu is mijn vraag in hoeverre wij de kideren moeten vermaken of dat ze gewoon zelf (kunnen) gaan spelen. Moeten wij een programma aan spelletjes bedenken of is dat niet nodig met zo'n groepje jongens? Er zijn daar ook in ondiep water drijvende boomstammen waar mijn zoon enorm naar uitkijkt, dus genoeg vermaak zou ik denken. Maar door de topics over feestjes ben ik een beetje aan het twijfelen geslagen. Wij verzorgen natuurlijk wel een lunch voor de kideren...

V@@s

V@@s

29-04-2018 om 09:22

hoe lang ben je in de speeltuin?

Mijn ervaring met natuurspeeltuinen en een groep kinderen is dat ze zich daar best een paar uur kunnen vermaken. Overigens zou ik geen groep jonge kinderen meenemen naar water denk ik, houdt er rekening mee dat dat betekent dat je de kinderen voortdurend in het oog moet houden (ook bij ondiep water).

CC

CC

29-04-2018 om 09:53

V@@s

Dankjewel voor je reactie!
Dat zeiden ze er bij de speeltuin ook bij. Dit gedeelte is voor kinderen vanaf zes, of voor kinderen die constant in de gaten worden gehouden. We gaan er gewoon bij zitten inderdaad, als ze daar gaan spelen. Dat mag pas op het laatst want ze worden dan ook kletsnat.

Programma tot nu toe:

10.30 h
Kinderen worden bij ons thuis afgeleverd door de ouders

11.30 h
aanwezig in de speeltuin

12.30 h
Lunch

13.00 h
Weer spelen, nu mag dat ook bij het water

14.00 h
rustig aan weer richting huis

15.00h
Kinderen thuis afdroppen

Ik neem vooral voor de transfermomenten flink de tijd, het programma is niet 'set in stone'. De speeltuin is tussen een half en 1 uur rijden (van Den naar Rotterdam)

Pooh Bear

Pooh Bear

29-04-2018 om 10:21

Leuk

Ik ben daar jaren geleden ook eens geweest met mijn dochter en een paar kinderen. Die waren al wel wat ouder en hoefde dus niet zo heel erg in de gaten gehouden te worden.
Ik denk niet dat je ze daar hoeft bezig te houden kinderen kunnen zich daar echt wel een dag vermaken. (Hoewel ik niet precies weet wat er in het gedeelte van de kleintjes is)
Denk wel dat het goed is dat je met meer volwassenen bent anders is het denk ik te groot om ze allemaal in de gaten te houden

V@@s

V@@s

29-04-2018 om 12:05

inderdaad groot

Die in Rotterdam is groot en onoverzichtelijk, drie volwassenen is inderdaad geen overbodige luxe. Destijds was ook het stukje voor de kleintjes leuk genoeg om een paar kleuters een tijd bezig te houden. Voor het deel in de middag zul je echt goede afspraken moeten maken met de kinderen over dat ze in het zicht moeten blijven.

Floria

Floria

29-04-2018 om 13:51

zelfde kleur?

Kun je vragen of ze bv allemaal een geel shirt aandoen?

Triva

Triva

29-04-2018 om 15:12

sorry maar ik vind dit te gek

Het feestje duurt veel te lang voor een eerste feestje en je viert het met kinderen die je zoon na de zomer nooit meer ziet en ouder zijn dan hem.

Dit is bijna garantie voor mislukking, zeker omdat je zelf al niet goed hebt nagedacht over wat je daar met ze wil doen. Je bent er ook veel te lang, je weet niet of het weer goed is en je gaat met je eigen kind die niet bij dat water mag daar toch naar toe?

Ik zou zeggen: maak het feestje veel korter. Je kunt niet met 3 volwassenen 7 kinderen in de gaten houden bij water.

Ver

Mijn ervaring met speeltuinfeestjes is dat het de kinderen niet lang genoeg kan duren en dat je zelf niet hoeft te entertainen. Ik was er in mijn tijd dan ook een groot voorstander van.Zolang het niet giet, is het weer ook geen probleem Een uur reistijd vind ik fors. Heb je geen optie dichterbij huis? In Delft is een overzichtelijke waterspeeltuin met ondiep water en een kinderboerderij .

http://kinderboerderijtanthof.nl/

Tip: neem een goed scheidsrechterfluitje mee, en spreek wat verschillende signalen af voor taartmoment, drinkmoment etc,sloeg hier altijd aan. En broodjes knak (warm in een thermosfles) was ook een hit.

Veel plezier

Triva

Triva

29-04-2018 om 18:23

oef

een UUR reistijd? Ik ging er vanuit dat je een uur nodig had voor ontvangst, kadootjes uitpakken, plassen, jassen aan, in de auto en daarnaar toe rijden. Meer dan 20 min reistijd zou ik sowieso ook al niet doen.

vlinder72

vlinder72

29-04-2018 om 19:18

Tip

Doe het eerste feestje gewoon thuis. Wandel samen naar een speeltuin. Of max een kwartiertje rijden.

Feestjes zijn echt een klus.

Een wegloper in de groep is een ramp. Gaan jullie hem een op een in de gaten houden? Wat doe je als ze alle zeven het bos inrennen om takken en stenen te ze zoeken. Hoe voorkom je ruzie als de net gebouwde dan gesloopt wordt. Etc. Etc.

Vijf jaar is jong. Thuis iets doen is vaak al.spannend genoeg.

Hou je die speeltuin voor een uitje met een vriendje

lieverdje

lieverdje

29-04-2018 om 20:51

inderdaad wat lang op die leeftijd

De ervaring hier is dat een feestje thuis, dat 2 à 3 uur duurt, leuk zat is. Het is op zich een heel leuk idee hoor, maar zo lang en zo ver, hoeft nog niet en is misschien te veel voor een kind van 4 jaar. En met dat water, je weet het niet. Ik ben niet snel bang dat er wat mis kan gaan, maar 7 jonge kinderen die je in de gaten moet houden, dat is best een klus. In hoeverre kunnen kleuters daar zelfstandig spelen (voordat je 7 kinderen tegelijk de handjes moet vasthouden om te voorkomen dat ze in het water vallen)...

Ik denk verder dat je kinderen niet hoeft te vermaken in de speeltuin. Wel handig om een of twee groepsspelletjes achter de hand te hebben, voor als je om de een of andere reden moet wachten, er een ruzietje is of wat dan ook.

CC

CC

29-04-2018 om 20:57

Ik ben niet duidelijk geweest, zie ik

Dank ook voor de andere reacties.

De reistijd heb ik erg ruim gemeten in het programma. Als ik zoon uit school kom halen, blijven ze vaak nog echt lang spelen (kan zomaar een uur zijn) op het schoolterrein. Hier zit ook een groot natuurstuk bij, met waterpomp. Het kan dus zijn dat ze misschien in de speeltuin wat langer willen blijven, met de transfermomenten ruim bemeten is die mogelijkheid er. Anders zijn we gewoon wat eerder terug. (Het is ongeveer een half uur rijden, maar ik houd rekening met fikse file)

Is twee keer een uur spelen te lang denken jullie?

Over de wegloper: ja, die gaat 1 op 1 de gaten gehouden worden. Zijn moeder gaat mee (en zijn broertje, daardoor hebben we zeven kinderen totaal met drie volwassenen). Als we na de lunch in het grote-kinderen-gedeelte gaan, dan posteren we ons bij het water en spreken we af met de kinderen om in het zicht te blijven, volgens mij zijn er plekken waarvandaan je het hele watergedeelte kunt overzien. Het scheidsrechtersfluitje klinkt als een gouden tip trouwens!

Kleinere kinderen MOGEN daar wel bij het water, maar moeten dus actief in de gaten gehouden worden. Maar dit zou ik ook doen als ze allemaal zes waren geweest

Ruzie kan ik me niet voorstellen, maar KAN natuurlijk wel gebeuren. Dit is (ook thuis) niet te voorkomen. Als het gebeurt, dan gebeurt het. We kunnen dat dus niet voorkomen, maar ik denk dat we dat wel kunnen handelen.

Zoon zal met deze kinderen meegaan naar groep drie. De reden dat hij in een nieuwe klas zit, is dat hij een half jaar groep 1 heeft gedaan en sinds de kerstvakantie in deze groep zit.
Er zit één jongetje in groep 1, die is dus vijf en zal hij misschien niet meer zo vaak zien, maar door het lange buitenspelen elke dag na school komen ze elkaar nog wel tegen. Daarbij kunnen zijn moeder en ik goed met elkaar, dus dit jongetje is slechts één appje verwijderd Ik wilde dit niet zo breed uitmeten, maar het bij de feiten laten, namelijk dat hij wel vier is maar zijn klasgenootjes 1,5 tot 2 jaar ouder, dus dat we niet met een groep vierjarigen op pad gaan

CC

CC

29-04-2018 om 21:00

Klas

Hij zat eerst in een reguliere groep 1/2 (gemengd dus) en nu in de enige klas met daarin alleen kinderen op groep twee niveau. Er is in de klas nog 1 ander kind dat in augustus 5 wordt...

V@@s

V@@s

29-04-2018 om 21:36

maak je niet ongerust over de tijd

Op die locatie houdt je buitenspeelkinderen echt wel een paar uur zoet.

Minnie

Minnie

29-04-2018 om 22:02

Klinkt super

Leuk hoor!
Ik wilde dat ik zoiets in de buurt had gehad toen mijn kinderen klein waren, hadden ze geweldig gevonden.

Ik denk dat alles wel losloopt.
Ok, je kent de kinderen niet begrijp ik? Dan zou ik overwegen om nog een ouder of andere volwassene mee te nemen eventueel.
En misschien een programma voor onderweg, de reis is wel lang. Dus wat spelletjes/ leuke CD oid achter de hand. In de speeltuin lijkt me een programma niet nodig. Hoogstens wat strips oid als er een kind wat moe is of gewond raakt en even iets anders wilt.

Minnie

Minnie

29-04-2018 om 22:04

Ik denk

dat je ze eerder niet mee naar huis krijgt!
Wat ik nog mis is tijd om kadootjes uit te pakken. Ik begrijp dat dat soms snel gaat, bij mijn beide kinderen duurde het altijd lang, wilden daar ook graag een spel omheen etc.

CC

CC

29-04-2018 om 22:23

Minnie

Het is een lentefeestje, geen verjaardagsfeestje, dus heb niet eens over cadeautjes nagedacht! 1 moeder ( de moeder van de wegloper begon er over maar heb haar gezegd dat het niet nodig was en T nergens op rekent. (We hebben het niet met hem besproken en hij heeft ook niet gevraagd of hij voor een lentefeestje ook cadeautjes krijgt...)

Brengt er toch iemand een cadeautje mee, dan mag hij dat geven aan T...ik denk thuis meteen al.

De pure reistijd zal geen uur zijn, nogmaals ruim bemeten...voordat je dat hele zaakje in de auto hebt zitten...Het zal ongeveer een half uur zijn.

we zijn met drie volwassenen en zeven kinderen. Drie van de kinderen hebben hun ouder(s) bij zich.

Het water is ongeveer 50 centimeter diep hoorde ik van de medewerker die ik belde en wordt langzaam dieper...je kunt er dus niet in 'vallen'...het is zoals bij een meertje zeg maar.

Op de site staat dat je zwemdiploma moet hebben, maar toen ik belde zeiden ze dat dat niet nodig was, alleen dat ouders/begeleiders verantwoordelijk zijn voor kinderen (nogmaals: 50 cm op zijn diepst, en geleidelijk aflopend) T is de jongste van de groep. Ik denk dat we gewoon moeten kijken hoe het is en wat ze willen. Als we het besluiten niet te doen dan zeg ik dat het water alleen voor kinderen met zwemdiploma toegankelijk is.

Het stomme is, we zijn weleens bij Plaswijckpark geweest en daar is zo'n ondiep water gebeuren met glijbanen enzo. T was toen drie en kon zich daar prima redden... en anders gaan ze lekker in de gedeelte voor de kleintjes!

Triva

Triva

29-04-2018 om 22:32

huh?

Geen kadootjes? Dat is ook vreemd. Dikke kans dat niet iedere ouder dat begrijpt. Ik snap niet goed waarom je niet gewoon een echt partijtje geeft na de zomervakantie...

V@@s

V@@s

29-04-2018 om 22:36

die speeltuin is zo leuk

Dat elke aanleiding prima is om er naar toe te gaan.

CC

CC

29-04-2018 om 22:50

Trivia

Dat doen we waarschijnlijk ook...

Het is gewoon leuk om met een groepje vriendjes weg te gaan lijkt me T noemt het een lentefeestje en door die benaming en omdat ik weet wat hij leuk vindt, dachten we aan de Sppeldernis...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.