Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Pardoel!

Pardoel!

04-11-2015 om 01:19

Lang wakker

Ik zit met een punt bij mijn oudste dochter.

Ik doe altijd als extra `verjaardagscadeautje` bij mijn kinderen een half-uurtje later naar bed. Zij is nu 10 en gaat om 20:30 met uitloop naar 20:45 naar bed. Zij wordt in maart 11 en kan niet wachten op haar nieuwe bedtijd. Ze klaagt de laatste tijd wel dat ze moeilijk in slaap kan komen. Ik heb er ook alles aan gedaan, boekje lezen, warme melk, warme douche, even muziek luisteren, pyjama vast aan doen om de bedtijd iets op te rekken, maar zij zegt de laatste tijd dat ze het regelmatig 22:30 / 23:00 ziet worden en dan is ze `s morgens vaak ook om 6:30 al klaarwakker. Ze doet ook echt haar best, als ik om een hoekje kijk zie ik ook geen zaklamp onder het dekbed schijnen (hihi) Ik durf ook niet ineens de bedtijd naar 21:30 / 22:00 te doen, omdat ik dan weer bang ben dat ze de klok van 0:30 voorbij ziet komen. Ik wil wel dat ze voldoende nachtrust krijgt en dat het haar niet ineens opbreekt op school.

Het is actieve meid met hobbies, vriendjes/vriendinnetjes, buiten spelen etc. dus qua activiteit lijkt het geen probleem, ze is haast onvermoeibaar, al heel lang, terwijl mijn jongste (8) hangerig en huilerig wordt als het een drukke dag was. Het is dan ook ons huismarmotje die met gemak de klok rond kan slapen.

Zijn er nog meer tips?

Dees

Dees

04-11-2015 om 07:52

vaste bedtijd loslaten

Ik zou het idee van vaste bedtijd een beetje loslaten. Nou ja ik zou zeggen neem als vaste bedtijd 21:00 uur als ze 11 is maar kijk het dagelijks aan, dus als ze om 21:00 uur nog geen signalen heeft dat ze moe is moet ze alvast pyjama aan doen maar mag ze nog even opblijven. Heb je het idee dat ze die dag wel moe is dan kun je aangeven dat het bedtijd is. Geef haar ook aan dat dat de wijze is waarop je het doet en niet anders.

Een andere optie is wel de vaste bedtijd hanteren maar vanaf 21:00 uur haar op bed nog even laten lezen.

Onze kleine man is een stuk jonger maar dat maakt het allemaal wel een stuk zichtbaarder. Hij heeft nog een erg in tijd dus dat scheelt ook. Soms is hij om 18:30 zo moe dat hij dan al naar bed gaat, andere dagen is hij om 19:00 nog zo klaarwakker dat we er niet eens aan denken om hem in bed te leggen (want dan hebben we tot 23:00 uur een feestje in huis) dan leggen we hem dus gerust om 20:00 in bed.

Katniss

Katniss

04-11-2015 om 09:02

Vroeg

Mijn jongste (wordt 11 in januari) gaat meestal pas rond 21.30 uur naar boven. Als ik mijn oudste naar bed breng, rond 22.30 uur, ga ik nog bij haar kijken en is ze vaak nog wakker. Ze komt zonder problemen om 07.15 uur uit bed, dus ik vind het prima zo.

Elisabeth

Elisabeth

04-11-2015 om 09:19

melatonine

Dat is een hormoon dat in de hersenen aangemaakt wordt(pijnappelklier). Soms bij kinderen in de groei of bij mensen met jettlag is dat verstoord. Ik heb het wel eens gegeven aan mijn jongste toen zij ook zo'n periode had. En bedtijd loslaten. Gewoon die druk weghalen. Na een week of 3 gaf ik geen melatonine meer en ze sliep als een roosje. Misschien helpt het. Kun je gewoon bij de drogist kopen.

Tine Winkel

Tine Winkel

04-11-2015 om 09:25

wat is 'laatste tijd'

is dat sinds de overgang naar de wintertijd? Zit ze 's avonds, nu het vroeger donker is, nog voor een schermpje (laptop, smartphone o.i.d.)? Dan zou dat grote invloed kunnen hebben op het melatoninegehalte en daarmee op haar vermogen tot inslapen. Mogelijk dat je daar nog wat aan kunt veranderen.
En anders zou ik het idd een poosje proberen los te laten en haar wat later naar bed laten gaan. Als ze het goed aan lijkt te kunnen...

Yaron

Yaron

04-11-2015 om 09:32

Vroeg?

Ik vind 20.30 uur voor een 10-jarige een normale bedtijd en zeker niet te vroeg. Hier gaat de 11-jarige om 20.45 uur naar bed en de 13-jarige om 21.15 uur. Ze houden allebei van lezen en dat mag in bed, waarbij we geen eindtijd geven, maar meestal is het licht na een half uur wel uit. Dochter van 8 komt uit zichzelf bijna niet in slaap, al jaren niet en zij krijgt op doktersvoorschrift melatonine, vergeten we het een keer dan ligt ze uren wakker en is ze 's ochtends niet wakker te krijgen.

Katniss

Katniss

04-11-2015 om 09:47

Yaron

Ik vind het vroeg omdat ik niet beter gewend ben dan dat mijn kinderen avondmensen zijn. Mijn oudste ging op haar 10e ook echt niet vroeger dan 21.30 uur, en vanaf de brugklas heb ik het losgelaten. Tegenwoordig (ze is 16) zorgt ze zelf dat ze voor 22.30 uur in bed ligt als ze heel moe is en/of vroeg op moet.
Met melatonine ben ik nooit begonnen omdat ik zelf ook niet beter weet dan dat het soms lang duurt voordat ik in slaap val. Daar had ik als puber al 'last' van. Je kunt er bovendien je slaapritme 'voor altijd' mee verpesten, omdat het in de praktijk vooral wordt gebruikt om kinderen te dwingen in een ritme dat niet hun eigen bioritme is.

Pirata

Pirata

04-11-2015 om 09:58

later naar bed

Ze is dus niet vermoeid van dat kortere slapen? Dan zou ik haar later naar bed laten gaan, je vecht zo te zien tegen haar bioritme. Dat ga je niet winnen dus. Ik zou ook geen melatonine proberen, tenzij ze om 23 uur nog wakker ligt, incidenteel kan geen kwaad.
Verder rust in de tent voor bedtijd, geen schermpjes. Ook geen schermpjes in de slaapkamer.
Mijn oudste ging volgens mij om 21:15 toen hij 10 was. En dan sliep hij om 22:00. Gewoon kijken wat ze nodig heeft.

Wat is nou precies het probleem?

Je dochter valt later in slaap dan jij zou graag zou willen zien maar ze is om half zeven uur klaarwakker en heeft overdag genoeg energie. Lijkt mij dat ze dus voldoende slaap krijgt.

Ik denk dat als je haar later naar bed laat gaan, ze niet nog later in slaap zal vallen. Waarschijnlijk is een uur of half elf haar natuurlijke inslaaptijd, of ze nou om acht uur, negen uur of tien uur naar bed gaat. Het kan ook best zo zijn dat haar huidige, te vroege, bedtijd er alleen maar voor frustratie zorgt. Ze ligt dan lang wakker te niksen en alleen maar te denken dat ze moet slapen. Ik zou haar gewoon eens een week om half tien naar boven laten gaan zodat ze er tegen tienen in ligt en eens kijken of dat wat uitmaakt.

skik

Yaron

Yaron

04-11-2015 om 19:14

Katniss

Ik had uit mezelf ook geen melatonine gegeven, maar dochter was op een gegeven moment oververmoeid, ze had de slaap dus wel nodig.

Bedtijd gewoon aanhouden? Je moet niet slapen maar gewoon lekker liggen /lezen/muziek luisteren.

Ze zal niet eerder slape maar rust wel uit

viola

viola

05-11-2015 om 08:10

betrekken

Ik vind je dochter op een leeftijd dat het hoog tijd wordt om haar te gaan betrekken en haar meer eigenaar te laten zijn.
Dat is lastig als bedtijd gezien wordt als een kadootje.
Je schrijft dat je vanalles geprobeerd hebt. Het zou zo moeten zijn dat jullie proberen, en vanalles proberen lijkt me ook overdreven omdat je zo van een nonprobleem een probleem maakt.
Ook wordt het tijd dat je haar niet meer gaat controleren.
Hier heb ik trouwens juist altijd van kleins af aan gestimuleerd dat het licht weer aanging als ze niet konden slapen, om iets te lezen bijv.

creabea

creabea

05-11-2015 om 10:47

hoe laat in het weekend?

Gaat ze in het weekend ook rond 9 op bed, en is de dan ook om half 7 wakker? Als je merkt dat ze in het weekend echt langer uitslaapt, dan zou het wel kunnen dat ze misschien slaap te kort komt. Ze is ook niet humeurig of uit haar doen de laatste tijd? En ligt ze ook niet tot elf uur 's avonds te piekeren in bed?

Ik weet niet hoor, slaap is wel heel belangrijk. Evt. kun je de bedtijd alvast iets opschuiven, maar ik zou het niet helemaal loslaten. Laat haar anders inderdaad nog wat lezen in bed, evt. met een rustig muziekje erbij.

Mijn net 10-jarige klaagt wel eens dat 'iedereen' in de klas veel later naar bed mag dan hij (hij gaat om half 9, soms iets later), maar hij heeft de slaap echt wel nodig. Vroeger was hij altijd om half 7 wakker, maar tegenwoordig komt het regelmatig voor dat hij om half 8 nog érg lekker ligt in z'n bed.

lisbeth

lisbeth

06-11-2015 om 09:15

bedtijd

mijn oudste van 11 gaat tussen half tien en 10 naar boven. vaker eerder tien uur dan half tien. ze is echt een avondmens en eerder naar bed sturen heeft echt geen zin. we hebben bij het slaapcentrum gelopen en daardoor weet ik dat ze vaak pas na middernacht slaapt. Zou zielig zijn om haar dan om 9 uur naar boven te sturen.

Zolang ze overdag niet extreem moe is zou ik er geen punt van maken, sommige kinderen hebben nou eenmaal minder slaap nodig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.