Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Meta

Meta

22-03-2015 om 18:14

Lage verwerkingssnelheid

Onlangs hebben we de uitslag van het intelligentie-onderzoek bij onze 10-jarige dochter gekregen. Daaruit kwamen geen verrassende dingen, maar wel een lage verwerkingssnelheid (96), bij een VIQ van 115 en PIQ van 102. Ik heb inmiddels het een en ander gelezen over die verwerkingssnelheid maar er is maar weinig informatie over te vinden.
Wat me nog niet duidelijk is, is de lage verwerkingssnelheid het gevolg van een slecht concentratievermogen (wat ook is vastgesteld), of juist de oorzaak ervan? Er zijn verder wel bijzonderheden opgemerkt in de concentratie en op sociaalemotioneel vlak, maar niet voldoende om te kwalificeren voor ASS/ADD.
Kunnen we aan school vragen om rekening te houden met de lage verwerkingssnelheid? Die leidt er (waarschijnlijk) ook toe dat haar werktempo laag is, waardoor haar werk niet af komt en ze dus ook al helemaal geen tijd heeft voor pluswerk (wat ze prima aankan).

Moni

Moni

22-03-2015 om 18:46

Verwerkingssnelheid gaat bij een test om hele korte opdrachten

Ik dacht dat die opdrachten een paar minuten duren. Hoe snel komt een kind dan tot werken, conclusies,etc.
Voor zover ik weet is de relatie met het PIQ groot en dat zie je ook terug bij de uitslagen. De verwerkingssnelheid past bij de PIQ.

Werktempo op school gaat niet over hele korte opdrachten maar over bijvoorbeeld alle rekenopdrachten van die dag van één les.

Mijn oudste heeft een hoge verwerkingssnelheid maar school klaagde altijd over haar werktempo. Dat bleek achteraf meer te maken te hebben met verveling, slechte fijne motoriek en zorgen dat je niet nog meer werk krijgt (van hetzelfde). Eigenlijk was haar werktempo heel hoog omdat ze pas aan het eind begon met werken en het dan snel af was

Mijn jongste kreeg nooit klachten over het werktempo terwijl hij een lage verwerkingssnelheid heeft. Zijn werk werd wel gecompact zodat hij tijd overhield voor pluswerk. Maar dat is standaard de bedoeling.

Als school het werk niet compact, zou je de verwerkingssnelheid goed kunnen gebruiken om ze over te halen wel te compacten.
Dat is makkelijker dan ze overtuigen dat kinderen die de stof al aankunnen, niet alle opgaven hoeven te maken in eindeloze herhaling.

laag?

Ik vind een verwerkingssnelheid van 96 helemaal niet zo laag. Gemiddeld en ligt ook niet ver af van het piq.

Mijnn zoontje (met autisme) heeft een tiq van 118, maar een verwerkingssnelheid van 84. Je merkt bij hem dat er met zijn iq niks mis is, maar als je wat van hem vraagt er wat tijd overheen gaat om te antwoorden. Op school merk je ook dat zijn werk tempo lager ligt, omdat het allemaal wat langer duurt voordat het binnenkomt. Hij neemt gewoon wat meer tijd.

Meta

Meta

22-03-2015 om 19:08

VIQ en PIQ

Ik zei in mijn eerste bericht dat er weinig verrassends uit kwam, maar eerlijk gezegd was ik wel verbaasd over het feit dat het VIQ hoger was dan het PIQ. Dochter heeft goed ruimtelijk inzicht en kan bijvoorbeeld heel goed dingen nabouwen vanaf een instructie. Qua taligheid (ik weet wel dat het VIQ meer omvat) is ze juist helemaal niet zo sterk. Mijn andere kind heeft een grotere Vp-kloof (130/102), maar bij haar is de hogere verbale intelligentie ook duidelijk merkbaar.
Ik ga er maar vanuit dat ze het juist hebben getest, maar dat was dus wel iets wat me opviel. Haar fijne motoriek is overigens ook niet wat het moet zijn, dus daar heeft ze sinds kort ondersteuning bij (fysio). Wellicht dat daardoor het werktempo ook wat omhoog gaat.

Pirata

Pirata

24-03-2015 om 16:14

voorgeheugen

Naar ik heb begrepen heeft de verwerkingssnelheid te maken met het werkgeheugen. Hoe het precies zit weet ik ook niet. 96 is overigens gemiddeld en niet laag. Hier een kind met 88 terwijl de rest ook boven de 100 zit. Alle kwartjes vallen bij hem langzamer. Gelukkig krijgt hij voor veel dingen op school extra tijd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.