Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Yaron

Yaron

02-09-2016 om 13:48

Kolonisten van Catan of Carcasonne?

We hebben al jaren De kolonisten van Catan en Carcasonne in huis, maar door gebrek aan geduld van man en mij is het er nog nooit van gekomen de spelregels goed uit te zoeken en het te spelen. Met de herfst en winter in het vooruitzicht wil ik hier maar eens verandering in brengen. Onze jongste twee zijn dol op spelletjes, maar nu mijn vraag: Welke van de twee is het meest geschikt om mee te beginnen, dochters zijn 6 (groep 3) en 8 (groep 6). Of is jongste er sowieso nog te jong voor?

Tijgeroog

Tijgeroog

02-09-2016 om 14:10

Cascasonne

Ik zou met Carcasonne beginnen. Catan vind ik leuker, maar is een stuk complexer. Bij Carcasonne kun je heel eenvoudig beginnen met het aanleggen van de kaartjes en het plaatsen van de poppetjes en het daarna wat ingewikkelder maken door strategieën uit te leggen en eventueel uitbreidingen toe te voegen. Catan begint al meteen wat complexer. (Is volgens mij officieel vanaf 10 jaar, en Carcasonne vanaf 8)

Thursday Next

Thursday Next

02-09-2016 om 14:12

Carcasonne

is op zich vrij makkelijk, vooral als je niet met "boeren" werkt.
Kolonisten zit veel meer strategie en planning bij.
Carcasonne is zeker wel te doen voor een kind in groep 3. Mijn advies is dan om te beginnen met alleen poppetjes te zetten op de steden en de wegen en nog niet de boeren te doen (als je de spelregels leest dan snap je dit wel).

Paddington

Paddington

02-09-2016 om 14:13

Eens met Tijgeroog

Beginnen met Carcasonne, dat is sneller te begrijpen.

Voor de jongste is het sowieso moeilijk. Er is wel een hele leuke Catan Junior.

Triva

Triva

02-09-2016 om 14:59

carcassonne

Begin niet met kinderversies, je kunt beter de volwassen versie versimpelen, inderdaad zonder boeren dus. Dat is wel te leren, speel anders de eerste keer samen met jongste.

Lieverdje

Lieverdje

02-09-2016 om 17:26

ligt eraan...

Als je slimme kinderen hebt die graag spelletjes spelen kun je ook best kolonisten spelen. Hier werd serieus kolonisten gespeeld vanaf 5/6 jaar (met serieus bedoel ik dat ze een volwaardige tegenstander waren op die leeftijd). Maar wij spelen dan ook heel veel spelletjes en ik vind persoonlijk Kolonisten leuker (vooral met steden en ridders erbij, als je die uitbreiding nog eens kunt krijgen.....
Carcassonne is wel makkelijker voor jonge kinderen inderdaad.

Yaron

Yaron

02-09-2016 om 19:29

dank

Zo te lezen kunnen we beter met Carcasonne beginnen, het weekend wordt het regenachtig heb ik begrepen, dus we kunnen er mooi even voor gaan zitten de komende dagen. Ben benieuwd of het ons gaat lukken.

Triva, ik was niet van plan kinderversies aan te schaffen, ik heb ooit Triominos junior aangeschaft voor de oudste, de cijfers kende hij wel, maar hij bleek kleurenblind te zijn, had ie dus gelijk wel met de originele versie kunnen spelen.

Triva

Triva

02-09-2016 om 20:57

Yaron

Iemand voor mij had het over een kinder/juniorversie, daar reageerde ik op.

Rosalie

Rosalie

02-09-2016 om 22:09

carcasonne

Ik zou ook zeggen Carcasonne, maar, inderdaad, wat al gezegd is, je kan kolonisten zeker ook wel spelen als het kinderen betreft die vaker spelletjes doen. Bovendien kun je kolonisten waar nodig prima aanpassen in het begin, door bijvoorbeeld de regels her en der wat te versimpelen (bijv. bij 7 niet helft van je goederen inleveren als je meer hebt dan zoveel + afpakken bij een ander, maar bijv. een grondstof naar keuze pakken). Of de ontwikkelingskaarten weglaten. Hoeft niet perse, maar kan al naar gelang wat je kind aan kan. onze jongste is 6, ook hier veel spelletjes die gedaan worden. Carcasonne met uitbreidingen is daar wel 1 van. Kolonisten vinden we zelf wat minder leuk (maar hebben we wel, en ook wel eens gedaan). Carcasonne wordt voor onze kids overigens nu te simpel, dat is niet zozeer vanwege het spel, maar vanwege dat hier erg veel spelletjes gedaan worden.

Rosalie

bertje1

bertje1

06-09-2016 om 19:26

eens. nog een vraag off topic over kolonisten

wij hebben kolonisten + uitbreiding (zee en eh.. eerste uitbreiding met die kaartjes van linnen en zo.).
Wie heeft een goede tip voor ons, we willen best een uitbreiding voor de variatie, maar welke??

Lieverdje

Lieverdje

06-09-2016 om 22:11

zeevaarders of steden en ridders

Dat zijn de uitbreidingen die ik wel speel, de kleinere uitbreidingen ken ik niet. Zeevaarders is leuk, met een groter bord met veel zee en eilandjes, en je hebt naast weggetjes ook bootjes. Steden en Ridders is een stuk complexer dan gewoon Kolonisten ( daarbij vergeleken is gewoon Kolonisten bijna saai. Bij deze uitbreiding is het belangrijk veel steden te hebben om bonusgrondstoffen te verzamelen en ontwikkelingskaarten te krijgen (waarmee je weer veel meer dingen kunt dan in het basisspel). Daarnaast moet je ridders kopen om je steden te verdedigen, anders raak je die kwijt.

Beide uitbreidingen vinden we hier leuk en ze voegen echt wat toe. Wel even duur als het basisspel, maar dan heb je ook wat. Je moet wel van iets meer complexiteit houden, dat wel.

Tine Winkel

Tine Winkel

06-09-2016 om 22:17

zeevaarders en kooplieden/barbaren

die uitbreidingen hebben wij. zeevaarders vind ik een beetje saai, veel van hetzelfde... Kooplieden en barbaren geeft een 5 of 6 tal andere speelvarianten, die ook echt een andere spelstrategie vergen. Van mensen die kooplieden/barbaren en steden/ridders hebben, heb ik begrepen dat steden/ridders nog weer een stapje complexer is dan kooplieden/barbaren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.