Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

klusjes doen in huis (10 en 12)

Mijn dochters hebben de volgende klusjes in huis:
- 1 keer per week hun kamer opruimen
- om de dag de tafel afruimen (zetten ze niet in de vaatwasser)
- 1 keer per maand het gerbilhok verschonen

Ze vinden het al 'belachelijk' dat ze de vaat ook nog in de vaatwasser moeten zetten, en de kaas e.d. in de koelkast zetten vinden ze ook stom. Want NIEMAND in hun klas hoeft klusjes te doen. Ze hebben het ook al zo druk met huiswerk (oudste zit in 2vwo)

Ik vind het een ontzettend verwend gedrag van ze dat ze zo praten over klusjes doen. Ze doen datgene wat ze moeten doen wel verder zonder mopperen. Maar hoe gaat dat bij jullie in huis? Doen jullie kinderen klusjes? Of hoeven ze niks te doen?
Ik zit er juist over te denken om nog wat klusjes erbij te bedenken. Lijkt me juist goed, leren meehelpen en zelf ook een beetje je verantwoordelijkheid nemen. Hoe denken jullie hierover en hoe gaat dit bij jullie?

We doen veel samen

Ik heug me van mijzelf vroeger thuis dat mijn moeder ook af en toe zo'n project had waarbij we op zaterdag taakjes gingen doen. De badkamer schoonmaken, de tuin opruimen, de plinten afdoen.
Naast om de beurt helpen met afwassen. Een van beide ouders met een kind.
Dat gaf ook nog weleens wat gezeur. Ik denk dat het erbij hoort. Alleen als mijn moeder haar poot stijf hield kwam er weleens zoiets van de grond. Verder was ze zelf ook al vaak van het principe dat als je op het voortgezet onderwijs huiswerk had hoefde je niet af te wassen.
Met mijn kinderen heb ik altijd veel samen gedaan. Samen tafel dekken, als er veel boodschappen zijn even samen met de fietsen alles halen, samen bedden afhalen en verschonen. Samen schone kleding in de kast vouwen.
Zoon brengt altijd het vuil weg, ik geef het aan bij de voordeur, en dochter verschoont samen met mij de kattebak en als ze klaar is in de badkamer maakt ze die schoon.
Uit eigen initiatief koken ze weleens of ik geef er een de stofzuiger voor een rondje, of ze pakken die inmiddels zelf.
Zoon heeft afgelopen week zijn kamer weer eens uitgemest zodat ik vandaag een lading wasgoed zit te doen.
Maar ik denk dat routine alles is, maar het gemopper hoort erbij.
Ik doe een beroep op de redelijkheid, we wonen hier samen, moeder is geen slaaf.
Maar ik heb wel de neiging als ze het druk hebben niet veel te vragen. Ze doen het goed op school. Tussendoor is er tijd genoeg om wat te doen als het hen wel uitkomt. Ook dan moeten ze wel even zin maken soms als ik het vraag, maar daar wacht ik even op.

Vroegah

Mn dochter van 8 dekt iedere dag de tafel, ruimt ook af en brengt eens per week het glas naar de bak. Ze ruimt haar kamer op, vult zelf dr tas voor gym/sport/school en ruimt die daarna weer uit, gooit dr was in de mand (want anders wordt het niet gewassen immers) etc. Ieder jaar komt er een klusje bij.

Toen ik zelf 12 was had ik veel meer taken. Ik haalde iedere dag boodschappen, vers brood en beleg enzo. Eens per week hielpen we allemaal het hele huis schoon te maken. Ik dekte om de dag de tafel en de afwas (zus de andere dag) en ik kookte 1x per week.

En eigenlijk vind ik het ook goed, dat helpen. Opvoeden is immers je kinderen richting zelfstandigheid te krijgen. Daar horen taken bij. Het helpt uiteindelijk niet als we ze niets of weinig te laten doen. Daar worden ze nog veel verwender van. En dat zelfstandig wonen valt ze anders ook zo tegen later

Katniss

Katniss

02-11-2014 om 15:01

Alleen eigen dingen

Mijn kinderen hebben alleen klusjes die met hun eigen zaken te maken hebben. Ze ruimen zelf hun kamer op (jongste met hulp en na flinke aansporing), gooien hun was in de wasmand, brengen borden en glazen naar de keuken (dat laatste zelden spontaan).
Jongste helpt uit eigen initiatief regelmatig met de was en boodschappen doen. In voorkomende gevallen laat ik ze eens iets extra's doen, bijv. als ik later thuis ben uit mijn werk zorgt oudste dat er pizza's in de oven komen.
Ik hoefde zelf vroeger thuis (ook) niets te doen en heb het daarna allemaal onder de knie gekregen.

Barvaux

Barvaux

02-11-2014 om 15:09

swaen

Waarom moest jij elke dag de boodschappen doen als je ook nog een zus hebt?

Nur

Nur

02-11-2014 om 16:36

Hier

Ik verwacht hier dat ze hun eigen spullen opruimen, hun eigen kamer opruimen, bed verschonen, bed opmaken, vuile was in de wasmand doen. Als ze eenmaal op de middelbare school zitten leer ik ze ook strijken zodat ze hun eigen kleding kunnen strijken.Dat is dus gewoon samen te vatten onder je eigen rotzooi opruimen

Daarnaast verwacht ik dat ze bijdragen aan het huishouden door te helpen met koken, brood te halen, de honden uit te laten, de tafel op te ruimen, de afwasmachine in en uit te ruimen, stof te zuigen en de wasmachine in en uit te ruimen. Daarnaast passen de oudere kinderen af en toe op de jongere kinderen. Niet dat iedereen elke dag al die klussen hoeft te doen maar ik verwacht dat ze allemaal een bijdrage leveren aan het huishouden. Ze hebben gemiddeld 1 of 2 klussen per dag waarschijnlijk.

barveaux

Omdat zij een ander taakje had Barveaux. Hoezo eigenlijk?

bibi63

bibi63

02-11-2014 om 17:24

net als katniss

Ik hoefde vroeger ook niet zoveel, en het is helemaal goed gekomen..... (tja, als je op jezelf gaat wonen, zul je wel moeten, dat komt heus).
Hier dus ook meer d'r eigen dingen (is 16), d.w.z. kamer opruimen en zuigen (ze houdt zelf van een nette kamer..), de konijnenhokken verschonen en eten geven. En verder zorgen dat haar troep in de woonkamer ook weer opgeruimd wordt. Maar verder... mwah, ze hoeft geen 'klusjes' te doen voor mij.
Bibi

Barvaux

Barvaux

02-11-2014 om 17:26

swaen

Omdat je het er wel over had dat jullie om de beurt tafel dekten, de afwas deden en je een keer per week ging koken. Ik had verwacht dat je dan ook om de dag de boodschappen zou doen

Barveaux

Die verwachtingen ook altijd

Hier

Bij ons moeten ze om de beurt tafel dekken en afruimen en hun eigen kamer wekelijks stoffen en zuigen. Ik verwacht ook dat ze na gebruik van de wasbak in de douche even een nat doekje door de wasbak halen als het nodig is.Jongste haalt ook de container van de straat inclusief die van de buurvrouw waar hij af en toe wat geld voor krijgt. Dochter doet geregeld boodschappen voor me en voor we op vakantie gaan helpen ze beide even om alles netjes en schoon te maken voor vertrek. Jongste ruimt ook de Vaatwasser wel eens uit als ik dat vraag. Ze zijn 12 en 17. Zoon van 19 woont begeleid en heeft van zijn moeder gelukkig al een hoop geleerd. Hij schijnt erg goed te zijn in schoonmaken .

Nur

Nur

02-11-2014 om 17:38

Overigens

Het heeft niks te maken met dat ik ze op de toekomst wil voorbereiden dat ze meehelpen in huis. Inderdaad kan je dat later zelf wel leren. De enige reden dat ik graag wil dat ze meehelpen is dat ik hier niet alleen in huis woon en dat ik geen zin heb om alles alleen te moeten doen. Ik vind het niet meer dan normaal om van alle huisgenoten een bijdrage te verwachten aan het huishouden omdat iedereen baat heeft bij schone kleren, een schoon huis en een warme maaltijd op tafel.

Annet

Annet

02-11-2014 om 19:29

Mijn twaalfjarige heeft ook taken

Dat hij op het VO zit, maakt voor mij geen verschil. Hij zit overigens ook in de 2e.
Hieronder een aantal dingen die hij moet doen, niet elke dag, sommige alleen in weekend of vakantie.
- tafel afruimen en afwasmachine inpakken (dagelijks, om de beurt met zus)
- tafel en aanrecht schoonmaken (dagelijks, om de beurt met zus)
- gras maaien
- kwartier onkruid trekken in de tuin
- was van boven halen en naar de bijkeuken brengen
- stofzuigen
- sinds kort 1x koken per vakantieweek
- beddengoed afhalen
- afwasmachine leegruimen (niet op schooldagen)

Volgens mij is er nog meer, maar daar kom ik niet op.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

02-11-2014 om 19:34

nee hoor

Dochter hoeft niets, behalve dan haar kamer enigzins bewoonbaar houden. Maar ze helpt me wel. Uit zichzelf en als ik het haar vraag.

Ik zie niet zoveel in verplichte taken. We wonen hier met z'n allen en we pakken aan wat nodig is.

Samen

Je bent als gezin samen, dus je doet ook samen ( naar vermogen) de klusjes die gebeuren moeten. Belangrijk is dat kinderen niet het gevoel hebben ' gebruikt' te worden, dat vindt niemand leuk. Dus niet de een veel doen en de ander niks.

Spullen na de maaltijd bij het afruimen in de koelkast zetten lijkt me heel vanzelfsprekend. Sowieso logisch om samen af te ruimen. Of kinderen de vaatwasser inruimen of niet, dat scheelt hoe precies je daarin bent.
Ik ben nog van het ouderwetse afwassen, met de mogelijkheid van een een- op-een gesprek.

mijk

mijk

02-11-2014 om 21:36

hier net zo oud

Ze moeten om de week de caviakooi verschonen. Twee keer in de week de afruimen en vaatwasser inruimen en ze koken iedere week een keer.hun kamer doen ze ook zelf Incidenteel doen ze een boodschap, gaan naar de glasbak, maaien ze gras of iets anders dat nodig is.

Mijk

Wij doen het iets anders

Wij doen het, al vanaf dat de kinderen klein zijn, iets anders: na het avondeten helpt ieder een kwartiertje mee. Ik verdeel de klusjes en ruim in die tijd de keuken op, pak de vaatwasser in, etc. en ben dus op een vaste plek. De klusjes die ze doen variëren echt enorm: bedden afhalen en opnieuw opmaken (vaak met zijn tweeën), speelgoed opruimen, woonkamer opruimen, servies van boven halen, wc snelle beurt, stofzuigen, dieren verzorgen, planten water geven, spullen naar boven brengen (gevouwen was bijv.), was afhalen, fietsen binnen zetten, banden plakken, buiten vegen/harken/grasmaaien etc., naar de glasbak, iets repareren (samen met man), brood smeren voor volgende dag, koffie/thee zetten enzovoort. Bij het verdelen van de klusjes houd ik wel een beetje rekening met wat ze graag doen, maar dat betekent echt niet dat iedereen altijd zijn favoriete klusjes doet.

Als je met zijn vijven allemaal een kwartiertje wat doet, krijg je echt een hoop gedaan. Lekker muziekje erbij. Ik spaar gedurende de dag ook wel klusjes voor dat moment op. De afspraak is ook wel een beetje dat ik de kinderen gedurende de dag niet lastigval met klusjes die ook tot na het eten kunnen wachten. Het handige vind ik dat ik ze niet hoef te onderbreken als ze iets anders aan het doen zijn (zoals bij tafeldekken wel moet) en dat ze ook wel inzien dat die tien-vijftien minuten niet zo heel veel gevraagd zijn (en ze weten niet beter, ha!).

Goed idee minna!

allemaal samen bezig en zichtbaar effect. Dat werkt.vast motiverend!

Zus

Zus

02-11-2014 om 22:46

Doen wij ook

Op zaterdag of zondag, net wat beter uitkomt, zetten we de timer voor een uur, muziek aan in alle kamers en aan de hand van een lijst die elke week wat varieert, heeft iedereen van ons een paar klussen om in dat uur te doen. Is het niet af, komt het de week erop wel weer, maar dan bovenaan de lijst. Heerlijk, hoeven we ons ook doordeweeks niet druk te maken om zooi en viezigheid en iedereen probeerrt zo min mogelijk rotzooi te maken. Annders krijg je meer te doen op zaterdag . Daarna lekker lunchen of theedrinken. En ieder gezinslid doet dus mee, totaal vier mensenuren die schoonmaken elke week!

Ely

Ely

02-11-2014 om 22:56

Samen

Hier ook t meeste samen. Tafel dekken, afruimen, vaatwasser inruimen gaat gezamenlijk. En 1 avond per week even een extra opruimrondje met zijn allen, kinderen hun kamer, wij de rest. De oudste moet wel 1x per week de hond uitlaten (in zijn eentje). En ze worden geregeld uitgenodigd/aangespoord tot helpen bij andere klusjes.
Mij gaat t ook niet om het leren de klusjes zelf te doen maar om het samen leven en samen dingen doen. Vele handen maken licht werk dat idee. En het praat trouwens ook makkelijk als je samen bezig bent.

DeSlordigjes

DeSlordigjes

03-11-2014 om 11:00

Vroeger....

Vroeger moest ik ook klusjes doen thuis. Dit deed ik zelden goed en altijd met tegenzin. Gevolg ik werd altijd lui en hardleers genoemd door mijn moeder. Nu als volwassene blijk ik Add te hebben en moeite te hebben mijn huis netjes te houden. Ik heb nu zelf kinderen die ook zeer veel moeite hebben om opgeruimd en netjes te zijn. Het is bij ons thuis wel schoon maar er ligt wel altijd wel wat rond te slingeren. Stapels papier rommel etc. Ik erger me eraan maar het lukt niet om netjes te zijn haha. Ik heb het opgegeven.

vlinder72

vlinder72

03-11-2014 om 12:32

Geen vaste taken

Ook geen geld voor klussen.

Ze moeten wel allemaal hun eigen kamer opruimen. Was in de wasmand brengen. Lege glazen en dergelijke op het aanrecht zetten. Schoenen moeten in de gang staan, jassen aan de kapstop. Gewoon de gebruikelijke dingen om te voorkomen dat ons huis een grote puinhoop wordt met vier kinderen in huis.

En als wij gaan eten en ik roep " wie dekt de tafel" dan is er altijd wel iemand die aankomt om de tafel te dekken.

Monique D*

Monique D*

03-11-2014 om 17:47

Klusjes doen in huis (ook als je veel huiswerk hebt)

Mijn zoon (20) volgt een HBO-opleiding en mijn dochter (17) volgt een MBO-opleiding niveau 4). Ze moeten allebei veel leren, maar dat neemt niet weg dat ze ook klusjes in huis moeten doen! Zij leven niet in een hotel en hun moeder is geen dienstmeisje. Uiteraard doe ik "het leeuwendeel", maar zij zijn wel verantwoordelijke voor hun eigen kamer (opruimen, netjes houden, bed verschonen en vuile was brengen). Ze hebben allebei een wasmand en een prullenbak in hun kamer. Als ik de droge kleding heb opgevouwen kunnen ze hun deel zelf in hun kast opbergen. Ook als ze wat hebben laten liggen in de woonkamer (borden, kommen, glazen, etc.) moeten ze dat zelf opruimen.
Ook ruimen ze de vaatwasser omstebeurt uit en ze dragen de boodschappen naar boven (3 hoog en 4 trappen). Het kan ook spontaan gebeuren dat zij zelf even de boodschappen halen, net zoals vandaag. Dochter bood spontaan aan om de boodschappen even op de fiets te halen, hondenweer of niet. Dat is erg fijn.

Excuus als veel huiswerk accepteer ik niet. Zij zitten toch niet de hele dag aan het huiswerk? Zij gaan ook wel eens naar vrienden, spelen met de telefoon of computer, etc.? Dan kunnen ze ook hun moeder helpen en zo veel klusjes zijn het niet. Het is zo gebeurd.

Ik weet dat veel ouders in dat excuus trappen, maar tijd om een klusje wat echt niet zo lang duurt is altijd te vinden.

Groeten van Monique, die ook altijd klusjes thuis moest doen en bij wie haar vader haar in de keuken(!) het huiserk overhoorde..

Katniss

Katniss

03-11-2014 om 19:32

20 en 17

Met zulke grote kinderen die nog thuis wonen vind ik het wel anders. Ik ga er vanuit dat ik dan niet meer hoef te koken maar dat gewoon het eten op tafel staat als ik thuis kom

Katniss

Maar als je tegen die tijd wat behoorlijks op tafel wil is het rond 12 jaar wel handig om vast te beginnen met oefenen

Sneeuwitje

Sneeuwitje

05-11-2014 om 09:57

hier

dochter van 7.5 en zoon van 4.5. Ik vind klusjes en 'helpen' er gewoon bij horen. Dochterlief moet elke avond de tafel dekken, zoon vragen we af en toe om de schoenen netjes te zetten in de gang. En samen wordt er opgeruimd, in elk geval op de eigen kamer en daar waar verder nog gespeeld is (zolder of woonkamer). Natuurlijk help ik wel daarbij, maar het kan ook zijn dat zij gaan opruimen en ik ga koken bijv. Of dat ik de vaatwasser inruim.

Sneeuwitje

Barvaux

Barvaux

05-11-2014 om 09:59

sneeuwwitje

Is jouw zoon niet lief?

Monique D*

Monique D*

06-11-2014 om 20:31

Katniss

Katniss:
"Ik ga er vanuit dat ik dan niet meer hoef te koken maar dat gewoon het eten op tafel staat als ik thuis kom "

O, dat gebeurt ook soms, hoor. Maar dat wil niet zeggen dat ik hen het hele huishouden laat "draaien", terwijl ik voor het grootste gedeelte van de dag thuis ben en zij naar school / werk gaan... Ze gaan allebei naar school en werken in de ochtend of avond (bijbaan). En dan niet te vergeten de stages die zij ook moeten lopen. En de avonden moet het huiswerk nog gedaan worden. Dus ze hebben het druk zat. Uiteraard doen ze ook klusjes, maar hen het hele huishouden laten doen terwijl ik thuis ben is van het gekke.

In de tijd dat ik moe thuiskwam van een drukke dag op kantoor hadden zij het voorwerk al gedaan van het koken (uien, knoflook, tomaat schillen, rijst in de pan / aardappelen schillen en eventueel het eten verder klaarmaken, maar nu ligt het wat anders.

Het is wel handig als je de kinderen zo vroeg mogelijk in het huishouden laat meehelpen. Zo breng je ze verantwoordelijkheden bij en leren ze dat de kaboutertjes niet het werk doen.

Toen ik nog "thuis" woonde moest ik ook allerlei klusjes doen. Dat varieerde van tafeldekken en het eten voorbereiden. Ook moest ik mijn kamer bijhouden.

Katniss

Katniss

06-11-2014 om 23:30

Ja dan

Als ik de hele dag thuis zou zijn zou het ook niet zo'n opgave zijn om het huishouden en koken te doen, maar ik werk 36 uur. Ik verwacht niet dat dat anders is als de kinderen groter zijn. Mijn oudste maakt overigens ook lange dagen op school, drie van de vijf dagen is ze pas rond 17.00 uur thuis.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.