Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Lies35

Lies35

09-09-2017 om 20:15

Kleutergedrag???

Schrijf dit even omdat ik momenteel samen met mijn man niet meer zo goed weet wat we met ons zoontje aan moeten. Onze situatie is als volgt:

Ond zoontje gaat sinds 2 weken naar groep 1. Hij is dus net 4 geworden. Sinds dag 1 is hij ineens in zijn gedrag veranderd.

Eerst was het een rustig, lief en vrolijk kindje. Wel gevoelig, maar dat kwam er uit in bezorgd, veel knuffelen (vooral met mama) en lief zijn voor zijn baby broertje.

Sinds hij naar school gaat is het ineens boem veranderd naar een grote mond,snel boos, nachtmerries, slecht eten, oververmoeid(hou hem soms een middag thuis voor een dutje), gillen en wat me ineens opvalt is dat hij bij harde geluiden (vrachtwagen,kermis, muziek) zijn handen over zijn oren doet en het liefst snel weg is. Ik weet niet wat er met hem aan de hand is en praten doet hij niet. Ook niet voor het slapen gaan. Dingen moet ik echt uit hem sleuren.Komende week hebben we ouder gesprek en ga dit zeker aangeven.

Maar hebben jullie tips/ervaringen of een idee wat te doen?of is dit normaal?

Tango

Tango

09-09-2017 om 20:30

Peuterspeelzaal?

Ging hij voordat hij naar school ging al naar een peuterspeelzaal o.i.d? Of was hij altijd bij jou thuis? Dan is de overgang naar school echt wel groot denk ik.
Ik zou nog rustiger opbouwen. Misschien voorlopig alleen de ochtenden naar school laten gaan. Thuis veel rust inbouwen, dus geen kermissen bezoeken en dat soort dingen. Geef hem de tijd om alles wat hij op school meemaakt te verwerken. Je schrijft al dat het een gevoelig jongetje is, hij reageert dus ook gevoelig op alle nieuwe dingen van school.
Zou het zeker bespreken met de juf/meester op school. Misschien kunnen ze hem op school ook een beetje helpen door af en toe wat rustmomenten in te bouwen.

Prikkels

Het is natuurlijk wel even wennen om in eens naar school te gaan. is hij niet overprikkeld? In ieder geval goed dat je hem af en toe al een middag thuis laat om te rusten. Hij is vier en nu kan dat nog. Pas met vijf zijn ze leerplichtig. Ik zou er even met zijn juf over hebben. Kijken hoe het op school gaat. Misschien een optie om alleen de ochtenden naar school en middag rust. Kan hij over een paar maanden hele maanden als hij meer gewend is aan school. Zou het zeker even met zijn juf bespreken

Dymo

Dymo

11-09-2017 om 10:02

herkenbaar

Ik herken het wel van mijn dochter. Op het kinderdagverblijf was ze vrolijk, gezellig en lief. Toen ze op school kwam moest ze ineens tegen al die grote kinderen opboksen, haar plekje vinden, aardig gevonden worden, al die prikkels verwerken en dan thuis ook nog 'normaal doen'. Dat was te veel. Het uitte zich in enorm grote monden, veel vieze woorden en scheldwoorden waarvan ze de betekenis niet eens wist en ongehoorzaam gedrag. Ik heb me vaak afgevraagd waar mijn schattige peutertje ineens was gebleven.
Helaas was het hier niet altijd mogelijk om mijn dochter 's middags thuis te houden. Maar tegen de herfstvakantie had ze haar draai gevonden en ging het weer beter.
Rustig en consequent blijven werkte hier het beste. "Ik weet dat je moe bent, maar expres je bord omgooien is niet oké. Ik weet dat school druk voor je is, maar we gaan geen scheldwoorden roepen. Als je dat toch per se moet doen, ga je maar even naar je kamer, want ik wil het niet horen." Boos worden heeft geen zin. Het is onmacht, geen onwil.

Duck

Duck

13-09-2017 om 11:24

het klinkt

idd alsof hij overprikkeld is.
Ik zou school terugschroeven naar bv 1 hele dag en de middagen vrij en na de herfstvakantie de hele dag terugbrengen naar een halve dag. Na de kerst zijn de meeste kinderen weer in een ritme (feestdagen/drukte en gewenning op school) en kun je weer langzaam uitbouwen, desnoods met een oppas aan huis.
Verder hem zoveel mogelijk rust en ritme en duidelijkheid bieden, wat hierboven al is genoemd.

Gezin en Ik

Gezin en Ik

27-09-2017 om 09:53

Wennen

Beste Lies,

Zelf ben ik kleuterjuf en het gedrag wat jij beschrijft is heel erg herkenbaar! Er komt zoveel over de kinderen heen op school: nieuwe omgeving, nieuwe regels, veel contacten met (vaak) veel kinderen. Ongeacht of een kind een peuterspeelzaal heeft bezocht is de overstap voor alle kinderen groot en hebben ze vaak een periode nodig om te wennen.
Hoe lang deze periode is, is voor ieder kind anders.
Belangrijk en in zekere zin ook mooi is dat jouw zoontje zich uit bij jullie thuis. Dat laat ook zien dat hij zich bij jullie veilig voelt om zijn frustraties even te laten gaan.
De aloude regel van rust, reinheid en regelmaat (*krijg een lichte jeuk* schijnen vaak te helpen. Hoe irritant het ook klinkt, kinderen varen er wel bij.
Op school is er vast een mouw aan te passen. Goed dat je in gesprek gaat met de leerkracht(en). Zij hebben hier zeker eerder mee te maken gehad en samen kom je vast tot een oplossing die een veilige, leuke manier biedt voor jouw zoon om te wennen aan school.

Succes!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.