Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kleutercitotoets

Hoi, even een vraag. Wat vinden jullie van de kleutercitotoets? Mijn zoon van 4 heeft die van hem net gehad en ik ben er een beetje dubbel in. Aan de ene kant vind ik het goed dat ze kijken waar hij goed in is en waar minder en aan de andere kant vind ik hem nog zo jong.

Pug

Pug

06-04-2015 om 08:46

zegt niks

Mijn kleuter rekent op groep 4 niveau en had voor de kleutercito rekenen een II.

Maar ik snap niet helemaal waar je hem jong voor vindt. Om een toets te maken of om er conclusies aan te verbinden?

Zeemeeuw

Zeemeeuw

06-04-2015 om 09:00

Schijnt dat

Ze dit jaar rekenen verzwaard hadden omdat voorgaande jaren signalen waren gekomen dat het te eenvoudig was, de kleuter reken Cito. Volgens leerkrachten op onze school is de hij nu weer te moeilijk is. Letterlijke tekst: ze zijn erg doorgeschoten.

Meer on topic; als een kleuter goed scoort is het geen garantie voor de toekomst en als hij slecht scoort is het op hoogstens een signaal om even in de gaten te houden hoe het gaat met het betreffende kind en zijn ontwikkeling. Maar ik geloof er niet in dat alle kinderen zich volgens hetzelfde lijntje ontwikkelen en dat het vooral belangrijk is om te kijken of je -waar mogelijk- daar een beetje op kan anticiperen.

Lies1979

Lies1979

06-04-2015 om 09:05 Topicstarter

momentopname

Ik vind het gevaarlijk om op deze leeftijd al conclusies te verbinden inderdaad. Ik kwam deze test tegen op internet: www.quest.nl/artikel/hoe-knap-is-jouw-kleuter
Ik heb de 3 tests met mijn zoon gedaan en er kwam iets heel anders uit dan de citotoets. Ik denk dat de persoonlijke aandacht van mij tijdens deze tests er voor zorgde dat mijn zoon minder druk voelde. De vragen leken wel op de citocragen. Met andere woorden; een toets of test is een momentopname..

Wakker

Wakker

06-04-2015 om 09:50

Gut

Exact dezelfde vraag met verwijzing naar die andere site staat op het Viva forum.

Lies

Kleutercito's zijn er al zo lang en er is weinig gevaarlijks aan. Iedere test is een momentopname op iedere leeftijd. Ook de test waar jij een link van geeft, ik heb hem niet bekeken, is maar een test op een bepaald moment.

En bij een op een aandacht wordt iedere test beter gemaakt, ook geen wereldnieuws.

Cito maakt al jaren tests en zijn iig betrouwbaarder dan een testje lukraak van internet geplukt. Leuk om te doen met je kind, maar juist daar zou ik geen conclusies aan verbinden.

Jantine12

Jantine12

06-04-2015 om 11:13

tests

Ik vind elke vorm van tests met zulke kleine kinderen niet verantwoord. De ontwikkeling verschilt toch per kind?

Jantine

De ontwikkeling gaat door tot je kind volwassen is, en eigenlijk daarna ook. Een test meet hoe je kind zich ontplooit in verhouding met het gemiddelde.

Het kan handig zijn als leidraad, maar teveel conclusies trekken voor de toekomst kan zeker nadelig zijn. Dat telt voor iedere test, tot de eindcito in groep 8 aan toe. Maar ja, we leven nu eenmaal in een schoolsysteem dat draait op testen.

Ouders verbinden er misschien nog wel meer conclusies uit dan school

Sneeuwitje

Sneeuwitje

06-04-2015 om 19:49

tja

Natuurlijk is een toetmoment een momentopname, en natuurlijk zijn kleuters nog volop in ontwikkeling. Dat betekent niet dat je geen toets kunt afnemen, maar wel dat je het moet relateren aan wat je verder bij een kind ziet. Vriendje van mijn zoon, groep 2, had de toeten allebei slecht gemaakt. De juffen zagen wel dat hij de dingen beheerst (letters, tellen enz.). Toevallig hadden ze opgemerkt dat het kind erg moeilijk kon kiezen en dus duurde het te lang. Betekent dat dat hij de vaardigheden dus niet bheerst? Nee, er ligt iets anders onder (wat overigens ook heel erg bij het betreffende kind past). Zelfde verhaal bij een meisje uit dochters klas (groep 5). Kind heeft gemiddeld IQ, doet het de eerste helft prima, daarna houdt ze het op een of andere wijze niet meer vol waardoor ze lager scoort dan verwacht. KOrtomg, blijven kijken naar het kind en of iets er wel/ niet uitkomt, is erg belangrijk, en een goede docent doet dat ook lijkt me. Zeker bij de kleutercito's. Overigens doen ze in de klas bij de kleuters nog veel meer ' testjes' los van de cito's, over letterherkenning, tellen, hakken en plakken enzovoorts en die zijn soms nog wel belangrijker (in elk geval bij ons)

Sneeuwitje

Lies1979

Lies1979

07-04-2015 om 09:15 Topicstarter

Eigen interpretatie

Het is goed om te lezen dat iedereen de toetsresultaten op zijn eigen manier interpreteert, merkte inderdaad ook dat de juf van mijn zoon de toets gebruikt als kijkkader. De zesje cultuur in Nederland waar geen ruimte is voor competitie vind ik slap, daarom is het goed dat kinderen zich jong bewust worden van hun eigen kwaliteiten en beperkingen. Toch is het wel even omschakelen vind ik.

Hanne.

Hanne.

07-04-2015 om 10:06

goed maar

Ik vind toetsen prima, maar ik ben wel huiverig voor de waarde die aan de toets wordt gehangen.

Voorbeeldje (van een tijdje terug).
Kind, 4 jaar, heeft zichzelf leren lezen. Krijgt in groep 1 een AVI toets en scoort AVI-4. Conclusie, kind loopt flink voor.

Tegelijkertijd scoort kind een E op de cito taal, want de letterherkenning is niet goed.

Mijn conclusive was dat één van beide toetsen niet goed is gegaan, waarbij ik gokte op cito.

De conclusie van de docent was dat het kind extra getraind moet worden op letterherkenning......

Tilly

Tilly

07-04-2015 om 10:49

tja

Een cito toets is leuk. Maar een kind moet niet alleen laten zien wat hij kan, maar ook laten zien hoe goed hij is in het maken van een toets. En dat zijn twee verschillende dingen.
Zeker bij kleuters hecht ik er geen tot weinig waarde aan. Over de peutercitos zullen we het maar niet hebben.

misschien ook

Mijn zoon gaat sinds een half jaar naar school. Ik heb daar nog niks over een citotoets gehoord. Wel heeft hij laatst met een andere juf een vormen- en kleurentest gedaan. Misschien was dat wel de kleutercito?

Ik ben er niet op tegen, het lijkt me wel fijn om te weten hoe hij het doet. En over een jaar kan je dan goed zien hoe hij zich ontwikkeld heeft.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

07-04-2015 om 19:37

mariska

Mariska, de kans is aanwezig dat je zoon nog geen cito heeft gehad. De cito wordt over het algemeen in januari/februari afgenomen (en in juni) en veel scholen hanteren het beleid dat een kind een half jaar op school moet hebben gezeten. Jouw kind zat in januari pas 3 maanden op school, dus misschien hebben ze hem nog niet meegenomen. Maar het zegt iets. Lang niet alles, en je mag hopen dat scholen, juffen en ouder door een test heen kijken. Op het moment dat een kind leest, maar slecht scoort op de letterherkenning van een cito, is het mijns inziens nogal suf om te veronderstellen dat hij geen letters kent. Hoogstwaarschijnlijk is er dan wat anders aan de hand en zou een juf moeten kijken hoe het dan komt. Met daarbij dan wel de opmerking dat als een kind net in groep 1 zit (1e cito) je niet raar op moet kijken als het kind het kunstje niet kent, er altijd kinderen zijn die het anders doen dan het boekje/ gemiddelde en dat je ook niet gelijk bij een mislukte kleutercito allerlei handelingsplannen hoeft te bedenken. Een beetje realiteitszin lijkt me wel goed.

Anderzijds, het kan ook fijn uitpakken. Bij ons hebben de cito's wel meegeholpen om naar kind te kijken en te zien wat hij kan, al was het bij de laatste cito vooral de bevestiging dat we het goed gezien hebben (en we is ouders en school). In ons geval deed kind 'het verwachte kunstje'. Als niet moet je blijven opletten.

Groetjes, S.

meer informatie over de cito kleutertoets

(Nog)meer informatie over de Cito kleutertoets http://educatie-en-school.infonu.nl/diversen/120960-voor-en-tegenstanders-over-de-cito-kleutertoets.html

Sneeuwwitje

Dank voor je reactie.
Heb net het testje waar Lies1979 het over had met m'n zoon gemaakt. Vond 'ie hartstikke leuk, hij wilde meteen nog meer testjes doen.
En leuk voor mij om te zien dat ie vooral woordenschat en vormen al heel goed kan. Rekenen wat minder, maar dat heeft ie niet van een vreemde

Pug

Pug

08-04-2015 om 14:33

reclame

?

Pug

Pug

08-04-2015 om 14:37

Opvallend

Op een ander forum staan, met bijna dezelfde namen, dezelfde berichten die dat andere testje promoten.

Reclame. Het testje is zeker niet gratis?

Lies1979

Lies1979

09-04-2015 om 09:32 Topicstarter

geen idee

Pug, ik ben iets gaan schrijven over de citotoets omdat ik daar serieus vraagtekens bij zet. Ik ben actief op meerder fora en postte dit inderdaad op verschillende plaatsen zodat ik veel meningen van ouders kon vergelijken. Vind het namelijk echt een interessante kwestie, zeker nu de verplichte cito eindtoets onder vuur ligt. Wat betreft die andere testjes, die overigens gratis zijn, dat zijn de enige testjes voor kidneren op cognitief gebied die ik kon vinden. Heb jij tips voor andere?
Groet

Phagus

Phagus

14-04-2015 om 09:07

Wil40

"Het kan handig zijn als leidraad, maar teveel conclusies trekken voor de toekomst kan zeker nadelig zijn. Dat telt voor iedere test, tot de eindcito in groep 8 aan toe. Maar ja, we leven nu eenmaal in een schoolsysteem dat draait op testen."

Yep, en geloof me dat ze alles vastleggen en je kind erop zullen beoordelen. Dadelijk mag je kind niet naar een bepaalde school omdat uit de testen is gebleken………Ik vind dit soort testen gevaarlijk en dan vooral wat men met de informatie kan doen op termijn. Je KUNT dus buitengesloten worden voor een bepaalde opleiding.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.