Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
JtM

JtM

12-07-2021 om 10:14

Kleuter topic


Dat oorpijn erger wordt met liggen was mij wel bekend, maar meestal is ze dan wel hangerig overdag en heeft ze wel langer last van. Dit was in twee weken tijd 2 nachten, maar niet achter elkaar. Nu zag ik van het weekend wel een beste oorsmeerprop vooraan in de gehoorgang liggen. Grote van een strijkkraal. Deze heb ik zelf weg kunnen halen, maar misschien bij herhaling van de oorpijn toch eens naar de huisarts. Misschien zit er toch een verstopping wat wij niet kunnen zien.

Ik zat laatst ook weer na te denken over de vakantiebso, want van de 12 weken schoolvakantie maken wij eigenlijk maar voor 6 weken vakantie gebruik van de bso. Dit omdat wij nu ook in de schoolvakanties vakantie opnemen van het werk als we samen op vakantie willen. En alle dagen die ik haar afmeld als wij met vakantie zijn krijg ik wel als tegoed, maar die zetten we niet snel in omdat ik twee dagen bso genoeg vind in de schoolweken. Alleen dan af en toe een extra dag in de zomervakantie als wij weer aan het werk moeten.

Zo leuk met de trein, moeten wij ook nodig eens gaan doen! 

Zijn als jullie kinderen al bezig met zwemles? Of al een poos bezig? Ik hoop dat ze in het najaar kan starten dan is ze 5,5 .

Dit weekend gaat ze kijken bij de scouting, ben benieuwd wat ze er van vindt!

Hier begonnen met watervrij zwemles met 4 jaar 9 maanden en dan met 5 mogen ze beginnen met de echte zwemles. Gemiddeld zijn ze in ruim 1,5 jar klaar bij deze zwemmethode.

zoon is afgelopen januari begonnen en was toen idd 5,5 hij zit nu in badje 2 en vind het erg leuk! 

Dochter is begonnen met ruim 4,5 jaar. Iets te vroeg achteraf, zoon laten we met 5 / 5,5 beginnen.

Dochter vond het aan het begin niet leuk omdat ze er niemand kende. Ze was best wat bang voor het onbekende maar wilde dat uiteraard niet toegeven. Inmiddels gaat ze wel met plezier en zit ze in badje twee. Denk dat wij wel over die gemiddeld 1,5 jaar heen gaan.

Goed om bij een volgende keer naar de dokter te gaan iLavendel. Onze zoon had toen hij kleiner was ook vaak dikke proppen oorsmeer. Dat is een stuk minder geworden toen hij buisjes kreeg. Die kreeg hij overigens voor vocht achter zijn trommelvlies, dus ik zeg niet dat zoiets de oplossing is. Maar meer dat een bezoek aan de dokter nog weleens tot goede oplossingen kan leiden waar je zelf niet aan denkt. Leuk, de scouting!

Zoon staat al lang op de wachtlijst voor zwemles en als het goed is is hij bijna aan de beurt. Maar we willen hem eigenlijk pas op zwemles doen als hij 5 is, of misschien zelfs wat later. Kinderen van een vriendin van mij gingen al met 3 en dat duurde eeuwen. Jongste is nu 5 en gaat nog steeds twee keer in de week. Motoriek is er gewoon nog niet klaar voor op die jonge leeftijd. Wij hebben wel bewust gekozen voor een kleinschalige zwemschool. Zoon wordt nog steeds panisch als hij water in zijn gezicht krijgt bij douchen.

Hier hebben we dochter ingeschreven toen ze bijna 4 was ( kon met 3,5) en vanaf 4 kunnen ze opgeroepen worden. Dat wilden we niet, maar met 4,5 wel. We hebben dus enige tijd op de wachtlijst gestaan en afgelopen april is ze begonnen met haar zwemlessen. Gekozen voor de zaterdagochtend, zodat ze uitgerust kan starten aan haar zwemles.

Ze heeft er nu 6 gehad en het gaat steeds beter. Onder water is wel spannend, maar dat was het ook geweest over 3 maanden, als ze 5 is  

Ze is groot (120 cm) en sterk voor haar leeftijd en kan prima meekomen met kinderen die een half jaar/jaar ouder zijn dan zij. Daarnaast maakt het qua duur voor ons niet zoveel uit, we hebben een pakket afgenomen en of ze er nu een jaar of 2 jaar over doet.. Zeker omdat de jongste ook op zwemles zal zitten wanneer kleuter voor haar B of C zwemt. Ik vind het gewoon een heel prettig idee dat ze zichzelf drijvende kan houden, ook al heeft ze haar zwemdiploma nog lang niet. 

We zwemmen daarnaast nu zelf ook wekelijks met de meiden, dat kreeg ik als tip van de zwemjuf. Veel in het water en ook als ze wat beter kan zwemmen, vooral blijven oefenen en zwemuren maken. 

JtM

JtM

09-06-2022 om 10:13 Topicstarter

Zoon is afgelopen november begonnen met zwemles, hij vind het heel leuk. De eerste twee badjes vloog hij doorheen (3 en 2 lessen) en nu zit hij in badje 3. Krijgen ze de beenslag aangeleerd. Merk wel dat hij een van de kleinsten is, zitten een paar oudere kinderen bij en die steken echt 2 koppen boven hem uit.

wij hebben kleuter meteen ingeschreven toen hij 4 was. Maar de wachtlijsten zijn lang. En ze kampen al jaren met een personeelstekort. Hij is nog niet opgeroepen. Ik hoop op september.

Onze zoon doet trouwens geen abc maar ander zwemdiploma. Groepjes van 8 en ze blijven de gehele tijd dezelfde zwemjuf houden en moeten 12 stickers verzamelen en dan krijgen ze 1 diploma gelijk aan C. En dat duurt ongeveer 80 lessen, en na 1 jaar kunnen ze twee keer per week gaan zwemmen. 

Zoon houdt niet van water in zin ogen, maar hierbij dragen ze duikbril en badmuts om focus van randzaken af te halen als ze zwemslagen oefenen. En die duikbril maakt zo'n verschil.

JtM

JtM

09-06-2022 om 11:29 Topicstarter

Dat klinkt fijn Due! Zoon heeft last van het chloor in het water, komt iedere keer met super rode pijnlijke ogen het water uit. Hij zwemt het allerliefst onder water, haha. Helaas mogen ze hier geen zwembril op, tenzij medische noodzaak.

Hier is kleuter gestart met 5 jaar met zwemles en zit nu in het badje voor haar A diploma (na 9 maanden dus). Zij vindt zwemmen ook echt geweldig. Denk dat het bij peuter een stuk langer gaat duren maar die doen we ook pas na z’n 5e jaar erop. Moeten ze wel af en toe oefenen zonder duikboot Due? Kan me voorstellen dat het hele; ‘ik kan me redden als ik in het water val’ wel nodig is om af en toe zonder duikbril te oefenen, aangezien je die meestal niet op hebt bij ongelukken haha. Hier wel zwem ABC, vooralsnog vind ik het een prima methode. Groepjes zijn hier meestal iets van 8 a 10 kinderen met vaak 2 juffen of meesters erbij. 

Wanneer het gaat om oriëntatie onder water moeten ze wel zonder duikbril. Abc hier is bij goedkoopste zwemschool met 1,5+ jaar wachtlijsten. 

Ik heb zoon begin vh jaar ingeschreven op 2 zwemschool omdat schoonzus aangaf dat idd de wachtlijsten lang zijn.
Van de ene alleen bevestiging van inschrijving gehad. Bij de ander meteen een persoonlijke reactie met 2 opties om te starten.
1e in december dan is hij ruik 4,5. 2e optie volgend jaar maart, nog net geen 5.
Wij hebben voor de 1e optie gekozen. We zien wel hoe het gaat.
Kind is in bad, zwembadje buiten en als we gaan zwemmen in het zwembad erg watervrij dus ik verwacht eigenlijk geen angsten ofzo met zwemles. Maar je weet nooit.

Wat een verschillen allemaal. Ik dacht dat dochter vanaf 4,5 wel prima mee kon met zwemmen. Helaas waren de eerste twee lessen niet zo prettig. Het was een les van een half uur waarbij ook een ouder mee het water in moest. Zo zaten we met heel veel ouders en kinderen in een ondiep bad en werd ons van alles toegeschreeuwd wat we met de kinderen moesten doen. En werd er vertelt wat de eis was voordat de kinderen door gingen naar een zwembadje. Een soort van niveau inschatten. Dochter raakte er helemaal overstuur van en dan kwamen ze bij mij; ze is nog niet erg watervrij hè ipv tips te geven of gerust te stellen. Ze stond halve lessen te huilen.

Nou als wij met haar gaan zwemmen in zwembad of openbaar water dan is er niks aan de hand. In het diepe springen met bandjes om is ook geen probleem.

Bij een andere zwemschool ingeschreven maar dan dus ook opnieuw op de wachtlijst, maar hopelijk is ze er straks ook meer klaar voor. Misschien gaat het dan ook wel snel. Deze heeft de easyswim methode, volgens mij met een vestje aan.

Dank voor het delen van jou ervaring roos op je hoed. Zal er de volgende keer aan denken. Sowieso even laten kijken kan nooit kwaad. Slecht horen door verstopte oren is ook niet fijn als ze daardoor op school bv dingen minder goed kan volgen.

Ik heb een tijdje niet meer meegeschreven maar ik zou toch graag wat advies aan jullie willen vragen.

Onze kleuter (bijna 5) is sinds een maand ineens negatief naar ons toe. Driftig en doet ons pijn en zegt ook onaardige dingen. Soms negeren we het maar dat voelt niet goed omdat je het dan zeg maar 'accepteert'. Meestal reageren we door te zeggen dat we dat niet leuk vinden/ dat ze het niet mag doen/dat het niet oké is etc. Achterop de fiets doet ze ons ook pijn. We stoppen dan direct en spreken we haar erop aan. Dan zegt ze "ik wilde dat niet doen" en daarna stopt het. Een dag daarna is het echter hetzelfde liedje. Ze heeft nu van oma een kleurplaat gekregen voor Vaderdag waarop je kunt noteren wat je zo leuk vindt aan je vader. Haar reactie, ik vind niets leuk. En vervolgens wilde ze ook "niets" op het papier schrijven in het rijtje van leuke dingen aan Pappa.

Eerlijk gezegd zit ik hiermee. Wat doen we verkeerd?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.