Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kleuter met smetvrees??

Hallo!

Onze zoon van 4 is sinds een poosje erg bezeten van handen wassen na het toilet. Begrijp me niet verkeerd, dat is zeker geen slechte gewoonte!
Maar hij zit de hele dag aan zijn handen te ruiken, vraagt of zijn handen schoon zijn enz. Als hij per ongeluk andermans achterwerk aanraakt (botst tegen iemand aan, iemand gaat per ongeluk op zijn hand zitten) vindt hij ook dat zijn handen vies zijn!

In eerste instantie liet ik hem zijn gang gaan, toen probeerde ik om hem duidelijk te maken dat het echt alleen nodig is als hij naar het toilet is geweest. Nu gaat hij ineens hééél vaak naar de wc....want dan heeft hij een geldig excuus om zijn handen te wassen.

Dit gedrag is eigenlijk van de een op de andere dag ontstaan nadat mijn schoonouders een dagje hebben opgepast.
Mijn schoonmoeder heeft een vorm van smetvrees en is inderdaad erg gebrand op het handen wassen etc. Op dit moment passen zij eigenlijk alleen incidenteel op. Voor de zomervakantie was dit wel wekelijks, maar toen vertoonde mijn zoon dit gedrag niet.

Het is nu zo erg dat de huid van zijn handen rood, ruw en schraal is...
Ik denk dat verbieden geen zin heeft (dan raakt hij bijna in paniek dat hij ze niet mag wassen), uitleggen dat het niet nodig is werkt niet en is bovendien op deze leeftijd erg lastig.

Ik heb hem nu een zalfje gegeven en gezegd dat dit een zalfje is wat 'schoonmaakt' en dat hij zijn handen dan dus niet hoeft te wassen. Op dit moment heb ik liever dat hij zijn handen dan maar niet wast...
Alleen blijft het gedrag en zijn denkwijze hetzelfde. Als hij inderdaad aanneemt dat het zalfje de handen schoonmaakt, wordt dat misschien wel een dwangmatige handeling...

Verder is het een vrolijk mannetje, heeft geen moeite met de zandbak, vieze schoenen, modder etc. Het zijn echt alleen de handen waar hij zich druk om maakt en soms kan hij ook wel vervelend vinden als hij een 'drupje' in zijn onderbroek heeft.

Hij is de jongste van drie en wij hebben eerder een soort huishouden van Jan Steen. Ik ben zelf absoluut niet vies aangelegd, mijn man ook niet, en ik herken dit geheel niet van de twee oudere dochters.

Is dit een fase?? Herkennen anderen dit? Moet ik er wat mee?

Bedankt voor jullie reacties!

Barvaux

Barvaux

22-12-2014 om 10:09

hmm

Ik zou het eerst eens een maand of twee volledig negeren. Dus geen zalfjes geven en zeggen dat dat schoonmaakt, niets zeggen over handenwassen en toiletbezoek en als hij zijn handen wil wassen dan wijs je hem gewoon waar dat kan (thuis natuurlijk niet).

Als je na twee maanden nog steeds een onwerkbare situatie hebt (dus op school ook steeds de klas uit willen om handen te wassen) dan zou ik eens met de huisarts praten.

S.thijssen

S.thijssen

22-12-2014 om 11:02 Topicstarter

Kleuter met smetvrees?

Bedankt voor de snelle reactie!

Dit gedrag is nu al zeker twee-drie maanden aan de gang.
De eerste weken hebben we dus geprobeerd het uit te leggen, te verbieden en zijn zelfs 'boos' geworden.
Daarna hebben we er zo min mogelijk aandacht aan besteed. Als hij vraagt of zijn handen schoon zijn zeggen we, zonder te kijken, 'ja, je handen zijn schoon'.

Doordat hij zo vaak moest plassen hebben we zelfs aan blaasontsteking gedacht, totdat we doorkregen dat hij naar de wc wilde zodat hij zijn handen kan wassen.
We zijn nu dus zeker een maand bezig met er zo min mogelijk aandacht aan besteden... Met de hoop dat het vanzelf over zou gaan. Helaas zonder resultaat.

De huid op zijn handen begint echt kapot te gaan en dat moet met wassen zeker pijnlijk zijn. Maar ook dat weerhoudt hem niet om grondig en met veel zeep te werk te gaan..

Mijntje

Mijntje

22-12-2014 om 12:13

huisarts laten uitleggen

Dan helpt negeren idd niet meer. Ik zou eerst alleen naar de huisarts gaan en het probleem voorleggen. Daarna samen met je zoontje naar de huisarts voor goede zalf. De huisarts kan hem dan uitleggen dat teveel wassen niet goed is, het is denk ik beter in dit stadium dat hij het van een vreemde hoort.
En daarna een nieuwe regel instellen: alleen handen wassen na het poepen en voor het eten, misschien zelfs met speciale zeep (huisarts over vragen).
Je kan trouwens witte handschoentjes kopen bij de apotheek om de zalf goed in te laten trekken.

angst

http://www.kenniscentrum-kjp.nl/Professionals/Stoornissen/Dwangstoornis/Omschrijving-3

"Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de patiënten met een vroeg begin van de stoornis, die tot op de volwassenen leeftijd blijft bestaan, ernstiger problemen hebben, met vaker co-morbide tics. Bovendien zijn er bij hen vaker eerstegraadsfamilieleden die ook een OCD hebben. Zij zijn vaker van het mannelijk geslacht. Dit onderscheid is echter ook bij kinderen en jongeren te maken. "

Ik zou inderdaad naar de huisarts gaan en hopen dat die 'autoriteit' je zoon kan overtuigen dat het beter is om je handen goed genoeg maar niet teveel te wassen. Je kind zal daar opzettelijk zijn best voor moeten doen om die handeling dan na te laten.

En anders zou ik niet te lang wachten met doorverwijzing. En eerst jezelf er in verdiepen, want met jou voorbeeld en houding zul je ook zaken mee kunnen sturen. En verhalen kunnen helpen tegen angst in het hoofd van je kind.

Linda K

Linda K

22-12-2014 om 16:51

Geen ervaring maar

"Daarna hebben we er zo min mogelijk aandacht aan besteed. Als hij vraagt of zijn handen schoon zijn zeggen we, zonder te kijken, 'ja, je handen zijn schoon'."

Hier merkt je kind toch dat je hem niet serieus neemt? Misschien dat het in dit stadium niet meer werkt, maar heb je geprobeerd juist wél grondig te kijken (en dan natuurlijk te zeggen dat zijn handen schoon zijn)?

Henriette123

Henriette123

22-12-2014 om 20:21

Huisarts gaan

Ik zou het binnenkort met de huisarts zonder kind erbij bespreken.
Het klinkt niet als iets wat nog vanzelf, of door negeren overgaat.
Helaas spelen met dit soort dingen erfelijke factoren ook mee.
Je schrijft dat oma ook smetvrees heeft
Ik zou overigens in dit geval alleen na overleg met een deskundige mijn kind handschoentjes voor de zalf aantrekken.

Wat zegt hij zelf?

Ik weet niet hoe verbaal hij al is? Wat geeft hij zelf als reden?
Wat gebeurt er als hij afgeleid is?
Is het een aandrang of een dwang?
Kan hij zeggen hoe hij zich voelt als hij zijn handen niet kan wassen?

En ja, als het zo lang duurt: huisarts.
Loes

Controle

Gaat het bij smetvrees niet zozeer om de hygiëne, maar meer om het gevoel te hebben, controle te hebben? Je hebt een beetje een rommelig huishuiden schrijf je. Misschien heeft je zoontje wat meer behoefte aan orde en rust? Zoekt hij in het handen wassen een houvast? Misschien kan je kijken of het helpt als je wat meer structuur biedt, maak bijvoorbeeld een dagschema met pictogrammen en/of geef hem de controle over iets kleins in huis.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.