Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Mamma

Mamma

29-11-2015 om 09:42

Kleding uitkiezen

Hai, even een vraag. Mijn zoon van 8 jaar is een jongetje dat uiterlijk erg belangrijk vindt en op zich is dat erg leuk. Hij doucht (uit zichzelf) dagelijks, doet elke ochtend zijn haren netjes in de gel en gebruikt regelmatig een lekker luchtje. Maar, hij heeft ook heel duidelijke ideeën over zijn kleding en daar hebben we regelmatig strijd over. Vrijwel elke ochtend eigenlijk, tenzij hij zelf mag bepalen wat ie aan doet. Op zich laat ik dat vaak ook gewoon aan hem over, maar niet altijd. Want hij kiest eigenlijk het liefst steeds dezelfde kleding die hem goed staan en draagt die dan zo vaak mogelijk. Terwijl hij veel meer leuke kleren heeft dan alleen die 1 of 2 setjes die hij zelf uitkiest. Bijkomend probleem is dat hij enorm geirriteerd raakt als zijn lievelingsbroek (die hij dus het liefst 7 dagen per week aantrekt) in de was moet en dat hij ook enorm geirriteerd reageert als die lievelingsbroek niet direct de volgende dagen gewassen en gedroogd weer in zijn kast ligt.

Ik heb al geprobeerd om afspraken met hem te maken, in de trant van 'soms bepaal jij en soms bepaalt papa of mama' en als hij het te bont maakt met klagen/zeuren dan bepaal ik een aantal dagen achter elkaar wat hij draagt. En ik moet bekennen dat ik soms expres zijn lievelingsbroek wat langer in de was laat liggen omdat ik het zo leuk vindt als ie eens wat anders aanheeft dan die ene broek.

Ik zou natuurlijk volledig kunnen loslaten dat ik nog invloed wil hebben op de kledingkeuze van mijn zoon. Die keuze ga ik echter niet maken. Ik vind het te belangrijk dat hij er leuk bijloopt en niet altijd hetzelfde aanheeft én ik vind dat een 8-jarige dat nog niet volledig zelf hoeft te bepalen.

Hebben jullie tips over hoe dit aan te pakken zonder telkens die strijd? Ik overweeg nu om hem per week 5 kaartjes te geven en mezelf 2 kaartjes, en dat het inleveren van een kaartje betekent dat je die dag iets kiest zonder dat de ander daarover moppert. Is dat redelijk? Of hebben jullie betere ideeën?

Of vinden jullie onzin dat ik nog iets van invloed wil hebben op wat zoonlief aanheeft?


Jamie

Jamie

29-11-2015 om 09:48

Ik vind niet dat je daar zo'n invloed op moet hebben. Jij hebt al invloed want je bepaalt wat en wanneer er gewassen wordt. Jouw zoon moet daar niet over mopperen (broek is er nog niet) en in ruil daarvoor mag hij kiezen wat hij aantrekt. Ik zou me daar niet druk om maken.

Pirata

Pirata

29-11-2015 om 09:53

Niet doen

Ik vind dat een kind zelf zijn kleding mag bepalen. Over smaak valt niet te twisten.
Hier een 8-jarige die alleen joggingbroeken aanwil, dus ik heb voor een grote stapel gezorgd zodat er meestal wel een schone is. Hij ligt dagelijks languit in de modder zo te zien aan zijn kleding.
Hij komt vanzelf wel door deze kledingfase heen denk ik, jouw zoon ook.
De mijne trekt bij "gelegenheden" zelf een normale broek aan met een overhemd en een strikje. En zijn afgetrapte gympen erbij (de enige schoenen die hij wil dragen, ik koop alleen nog maar nep-allstars voor hem).

Pirata

Pirata

29-11-2015 om 09:55

grenzen

De grenzen die ik wel stel zijn dat het enigszins schoon moet zijn en zonder gaten. Korte mouwen in de winter vind ik prima, zolang het niet vriest.

vlinder72

vlinder72

29-11-2015 om 09:55

nou

Mijn zoon is al veel langer heel kritisch. Hij wil al sinds hij heel jong is alleen maar spijkerbroeken aan. Alleen in de zomer draagt hij een korte broek (ook lang niet alles). Qua shirts is hijminder kritisch.

Hij is nu 13 jaar. Ik koop al jaren drie dezelfde spijkerbroeken (slimfit van WE). Zijn ze stuk of te klein dan koop ik nieuwe.

Mijn zoon weigerde alle andere broeken. Hij deed ze gewoon weer uit. Zette het op een gillen. Kansloos was het. Voor kaartjes zou hij niet gevoelig zijn geweest. En hij zag er niet raar uit in z ijn spijkerbroek. Hij draagt altijd leuke kleding. Ik heb nooit commentaar gehad. Dus toen hij een jaar of 6-7 was ben ik gestopt met het kopen van andere broeken. Hij draagt ze toch niet.

En er is een voordeel. Ik heb zoveel spijkerbroeken in huis dat ik zijn jongere broers hier ruimschoots in kan voorzien en zijn jongere neven ook. Ik koop.nooit meer kleinere maten spijkerbroeken.

Tijgeroog

Tijgeroog

29-11-2015 om 10:00

Hier

Mijn kinderen mogen min of meer kiezen wat er gekocht wordt (waarbij ik een duidelijk veto heb als ik het niet mooi of te duur vind), dus er hangen alleen maar kleren in de kast die zij ook leuk vinden (en ik ook). En vervolgens mogen ze zelf kiezen wat ze uit de kast halen om aan te trekken. Wat in de was zit kan dus niet gedragen worden, maar er blijft genoeg om uit te kiezen over. Geen problemen dus met wie mag kiezen. Oh, en duidelijke afspraken over wanneer iets in de was moet, dat vinden ze hier ook wel prettig.
Soms gaat het wel in overleg, dat ik iets aanprijs dat altijd maar in de kast blijf liggen, of dat we samen even nadenken welke kleren geschikt zijn voor dat feestje/die boswandeling.

Luchtjes voor een jongen van 8? Bestaat dat?

Emma

Emma

29-11-2015 om 10:01

Zelf kiezen

Wees blij dat je zoon zichzelf goed verzorgt en dat hij een uitgesproken smaak heeft. Laat hem die smaak zelf verder ontwikkelen! Ik bemoei me al sinds haar vijfde niet meer met de kledingkeuze van mijn dochter, en ze ziet er prachtig uit. Kom op, er zijn ergere dingen.

Katniss

Katniss

29-11-2015 om 10:04

Geen eisen

Mijn kinderen mogen dragen wat ze willen. Ik let er alleen op of het schoon is en overwegend heel. Ik heb er ook geen moeite mee om een lievelingskledingstuk doordeweeks te wassen en op de verwarming te drogen voor de volgende dag.

Ely

Ely

29-11-2015 om 10:06

Joh

Laat je ideaalbeeld van een immer goed geklede zoon gaan en ga samen met hem op zoek naar een oplossing. Is zijn lievelingsbroek er niet in een andere kleur ofzo? Zodat hij op de dagen dat lievelingsbroek in de was is een alternatief heeft? Persoonlijk zou ik t zonde vinden qua negatieve energie. Straks in de pubertijd heb je nog genoeg gelegenheid voor strijd.
Ik herken het wel hoor, onze middelste wil alleen maar jurken /rokjes aan terwijl ik een skinny jeans enig vind staan. Jammer de bammer. Ze kleed zich om als ik even niet kijk, al vanaf haar tweede. Verder is het een lief meisje dat goed luistert )).

Mijn advies dus: met hem om de tafel voor een alternatieve outfit op wasdagen en verder dat liedje van Frozen vaak luisteren....

Pirata

Pirata

29-11-2015 om 10:14

nog iets

Hoe harder je hem in een kledingkeurslijf probeert te persen, hoe meer hij zich zal gaan afzetten. Gun hem de gelegenheid zijn eigen smaak te ontwikkelen. Ook al is het niet altijd jouw idee.
Mijn oudste liep op de basisschool altijd met een korte broek met hoog opgetrokken zwarte sokken eronder. Stond gek, maar hij zat er niet mee. Hij zei toen al "ik bepaal mijn eigen smaak". Zo is het en niet anders. Maling aan of andere mensen het mooi vinden.

tafeltje

tafeltje

29-11-2015 om 10:14

irritant inderdaad

Hier hetzelfde (11 jr, ook jongen). Ik vind het geweldig dat hij een eigen smaak heeft en hij mag ook met mij kopen wat hij leuk vindt, maar hij draagt dan tijden lang het liefst maar 1 combinatie. . . (of 2, voor als de ene combi in de was is). De rest hangt maar in de kast en tegen de tijd dat het ene setje versleten is past hij niet meer in de rest. Ik moet me erbij neerleggen, en heb 'm gezegd dat we dus alleen iets nieuws kopen als dat oude, favoriete kledingstuk kapot of te klein is. Helaas dus voor de buitenwereld, die kijken altijd tegen dezelfde 2 combinaties aan.

Wat ook erg jammer is dat hoodies tegenwoordig door oudste en jongste continu worden gedragen, binnen én buiten, over die leuke shirts heen . . .dus dat wordt ook een wijze les geloof ik. Als er geïnvesteerd wordt in hoodies, dan wordt er niet meer geïnvesteerd in leuke shirts . . . ?
Verder zijn trainingsbroeken hier een no go voor mij, behalve bij sporten en scouting en soms in het weekend. Oudste draagt 2 spijkerbroeken + 1 cargobroek; jongste houdt niet van spijkerbroeken (maar is beetje dikkig en het is dus soms moeilijk om daar prettige broeken voor te vinden).

Tafeltje.

jota

jota

29-11-2015 om 10:46

jee

Je kind is toch geen aankleedpop?
Zorg gewoon voor meer exemplaren van zijn favo kleding, of beter nog ga hem betrekken bij kopen, dus voorschotje op kledinggeld oid.
Als kleding voor hem zo belangrijk is, betrek hem dan ook bij de was.
Dochter hier moet de kleding die ze perse aan wil ook echt bij wasmachine leggen, als het in wasmand komt duurt het langer. Bij meer wensen hoort ook meer verantwoordelijkheid.

Nur

Nur

29-11-2015 om 10:58

Hier

Ze mogen vrij kiezen uit wat in de kast hangt. Maar na maximaal 2x drageb gaat het in de was. Ik doe zeker niet elke dag elke soort was. Dus het duurt dan sowieso een paar dagen minimaal voor het weer in de kast hangt. In jouw geval zou ik gewoon 1x in de week de was doen. Zijn davo kleding kan hij dan 2x per week aan en daarna in de was. De andere dagen moet hij dan wat anders kiezen. Ik zou hem wel mee laten beslissen over welke kleding. Verder heb ik wel regels voor welke kleding miet aan mag naar de kerk of als we ergens gaan eten of zo.

Nur

Nur

29-11-2015 om 11:00

Sorry

Voor de type fouten. Ik heb dus wel regels over welke kleding ze niet aan mogen naar bepaalde gelegenheden. Geen trainingsbroek als we uit eten gaan bijvoorbeeld.

Mijntje

Mijntje

29-11-2015 om 15:16

los

Ik zorg er gewoon voor dat de kleding altijd wel enigszins bij elkaar past. Mijn zoon (10) bepaalt dit al heel lang zelf. Hij komt met combinaties naar beneden die ik zelf niet zou bedenken, maar ik vind dit alleen maar leuk.
Ik zou zeggen: laat het los. Natuurlijk: als het vies is moet het in de was. Laat hem anders de avond van tevoren zijn kleren voor de volgende dag klaarleggen. Kind merkt het vanzelf wel als hij te warm of te koud is gekleed, hierover geef ik wel adviezen, maar mijn zoon mag het zelf weten en komt er wel achter dat mama gelijk had

guera

guera

29-11-2015 om 15:20

Let it go

Hier een dochter die al vanaf dat ze 2 is zelf wil bepalen wat ze aantrekt. Toen ze klein was waren dat soms best aparte combiś , datg boeide mij echt niet en de mensen die er iets van vonden ach....daar heb ik niks mee met mensen die naar uiterlijkheden kijken of bang zijn wat een ander denkt.
Ik kan nu niks meer kopen zonder haar want vaak vindt ze het niet lekker zitten. Ze is nu 9.
Zoon is wat makkelijker maar heeft een paar no go's. Dus dat kopen we niet. De enige regel die ik heb is: de kleding moet schoon zijn en geen jogging/trainingspak naar school. Net als geen smoking aan naar school.
Verder zoeken ze het maar uit.
Luchtjes zou van mij ook niet mogen bij zo n jong kind evenals make up naar school als je 9 bent.

Katniss

Katniss

29-11-2015 om 16:02

Joggingbroek naar school

Dat mag van mij wel (en dan heb ik nog een dochter ook), maar ik hoorde laatst ook een collega zeggen dat ze dat verbiedt. Is dat omdat jullie het niet 'net' genoeg vinden?
Overigens doet ze het volgens mij niet meer. Ik denk dat ze er opmerkingen over heeft gekregen. Niet zo leuk, maar ja zo regelt het zichzelf weer

Pug

Pug

29-11-2015 om 16:31

hier interesseert het ons weinig

Ik koop de kleren en leg ze 's morgens neer, maar het interesseert mijn zoon van 8 nauwelijks wat hij aantrekt. Als hij bijvoorbeeld een trui dubbel heeft en dus de hele week in hetzelfde zou lopen zou mij dat ook weinig interesseren. Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand anders er op zou letten. Hij heeft ook maar één soort kleren, dus het kan eigenlijk niet verkeerd gaan (effen lange broeken en longsleeves die overal op passen). Aan nette kleren, speelkleren of joggingbroeken doen we niet

Maar laat hem zelf de was maar doen als hij klaagt dat het te lang duurt.

Pirata

Pirata

29-11-2015 om 16:42

joggingbroek

Ik was eerst ook niet erg voor de joggingbroek, maar dergelijke broeken zijn nu gewoon enorm in de mode. Komt nog bij dat mijn 8-jarige een ontzettende hekel heeft aan spijkerbroeken ("Jak! Lelijk!").
Dus nu loopt hij er ongeveer dag en nacht in en het bevalt hem uitstekend (aangezien het een halve aap is is het ook praktisch, daar hij in klimtoestellen woont en de overige tijd op zijn handen doorbrengt ).
In smoking naar school mag hier ook. Doet ie ook, als hij jarig is. Waarom zou dat niet mogen?
Ik ben ervan overtuigd dat hij er als hij 20 is prima bij loopt. Júist als ik hem nu zijn gang laat gaan. Dan hoeft hij zich dan niet af te zetten tegen ons. Maar als ie dat wel wil en een punker wordt met een hanekam, ook goed.

guera

guera

29-11-2015 om 17:08

mmmik bedoel

Er zijn kleren voor gelegenheden zoiets. Je gaat ook niet in zwembroek naar school. Ook niet in de zomer tenzij het een zwem/natte middag wordt.
Trainignspak vind ik voor op het sportveld. Ik vind die hippe joggings nog wel leuk maar gewoon zo n huis tuin een keuken jogging? zo ga je toch ook niet over straat als je niet gaat sporten???
Smoking doet je bij gelegenheid kerst of verjaardag maar niet op een gewone dag toch?

Katniss

Katniss

29-11-2015 om 17:45

Gelegenheden

Mijn dochter ging deze week in een rokje met panty op de fiets naar school. Het weer was er niet naar. Vind je dat dan ook zo'n geval van voor de gelegenheid? Nu is zij 16, dus daar valt natuurlijk moeilijk aan te verbieden
Ik denk dat je een trainingsbroek niet kunt vergelijken met een zwembroek. Het is tegenwoordig heel 'normaal' om de hele dag rond te lopen in een trainingsbroek.

Injel

Injel

29-11-2015 om 17:47

geen vlekken of gaten

als kleding vies is, moet het in de was. En als de combinatie trui/broek erg extreem is (donkerblauw op zwart of zo), dan adviseer ik een andere combinatie. Verder bemoei ik me er niet mee. Ook niet als mijn advies niet wordt opgevolgd

Agatha

Agatha

29-11-2015 om 17:52

donkerblauw op zwart

Is dat zo extreem?

Ik vind overigens laat ze maar zelf bepalen, zij moeten zich op hun gemak voelen. Zo lang kind en kleding maar schoon is...

Injel

Injel

29-11-2015 om 17:54

Agatha

'donkerblauw op zwart is dat zo extreem?'

Voor een feestje wel. Het is niet verboden, maar het kan ... vrolijker.

mamma

mamma

29-11-2015 om 18:07

Nou, dat is duidelijk...

Blijkbaar zijn jullie het er unaniem over eens dat ik het moet loslaten en hem lekker zn gang moet laten gaan. Dat ga ik maar proberen dan. Met de afspraak erbij dat er niet gezeurd wordt als er iets in de was zit.

En ik ga minder kleren voor hem kopen, ook al wil hij dat zelf altijd juist wel graag. Dan is het ook minder jammer als ie de meeste kleding niet/nauwelijks draagt...

Bedankt voor alle reacties!

O ja, een joggingbroek naar school vind ik ook echt een no go. Alleen met sportdag of sponsorloop ofzo mag dat hier....

Injel

Injel

29-11-2015 om 19:12

precies

'En ik ga minder kleren voor hem kopen, ook al wil hij dat zelf altijd juist wel graag. Dan is het ook minder jammer als ie de meeste kleding niet/nauwelijks draagt...'

Precies. En dan niet om hem te straffen, maar gewoon omdat je geen kleding wilt kopen die toch niet gebruikt wordt.

40er

40er

29-11-2015 om 19:30

zelf

Ook al langer hoor. Vanaf een jaar of 3/4 gingen bepaalde kleur echt niet meer aan hoor. Inmiddels is hij 12 en weet ik exact wat ik hem mee kan brengen. En hoe hij het combineert maakt me weinig uit. Zolang het maar schoon is.

Ik zou duidelijk afspreken met hem, als je broek schoon is mag je hem max. .. dagen aan (hier 2) daarna gaat hij in de was en heb je een andere broek aan. Ligt er iets niet in je kast dan is het niet schoon en zoek je iets anders uit.
Wil je dit niet, dan kies ik elke dag je kleren uit, zonder gemor.

mamma

mamma

29-11-2015 om 20:12

Ja, precies...

Dat is inderdaad hoe ik het ga regelen nu. Meneer mag zelf kiezen, met als voorwaarde dat de kleding die hij kiest schoon is. Na max 2 dagen gaan kleren in de was. Zolang het in de was zit kiest ie iets anders om aan te doen. En bij gezeur hierover kies ik voor hem. Vanavond dit afgesproken en ben benieuwd of de ochtenden nu wat gezelliger gaan worden. Bedankt voor het meedenken en het geven van jullie mening allemaal!

Krullevaar

Krullevaar

29-11-2015 om 20:33

Leuk!

Leuk toch een jongen die al op zo'n jonge leeftijd interesse heeft in kleding. Mijn jongens trekken nog iedere dag aan wat mama klaarlegt. En dat vind ik eerlijk gezegd ook wel makkelijk. Ik kan ook gewoon nog kopen wat ik mooi vind, alleen willen ze nu ineens geen hoodies meer en da's wel jammer wat er hangen er nog veel in de kast. Ze vinden het niet lekker zitten onder hun winterjas met capuchon.

Joggingbroek naar school mag van mij ook niet en dat snappen ze zelf ook dus daar is nooit strijd over. Ze dragen dat wel als ze gaan sporten en in het weekend.

Tijgeroog

Tijgeroog

29-11-2015 om 21:30

Joggingbroek

Joggingbroek naar school vind ik niet zo'n probleem. Zou niet mijn keus zijn, maar zoon vindt het fijn en leuk, want mode, dus ga ik er niet moeilijk over doen. Alleen niet naar de verjaardag van oma. Overigens heeft hij ernaar een, dus het is ook niet dagelijks.
Verder weet hij ook heel goed wat hij wel en niet leuk vindt, en trekt zich daarbij weinig van anderen aan. Dus als iedereen een broek met bretels heeft vindt hij dat ook wel leuk, en wil er vervolgens ook een. En draagt de bretels dan netjes over z'n schouders, in plaats van loshangend. Dan vertel ik een, of misschien twee, keer dat het op dit moment gebruikelijk is om ze los te laten hangen. En als hij besluit om ze toch over z'n schouders te dragen, omdat hij dat liever zo heeft, dan vind ik dat verder prima.

In sandalen met blote voeten als het vriest ben ik trouwens niet mee gegaan. En ook het "ik draag dit jaar alleen nog maar een jas als het sneeuw" kon rekenen op mijn veto.

Sanne

Sanne

29-11-2015 om 22:01

Joggingbroek

Geen joggingbroek naar school zou hier een probleem worden, want ze heeft alleen maar broeken van joggingstof. Wel hele mooie hoor. Ook aangehad naar een sterrenrestaurant er er niet uitgestuurd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.