Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

klasgenootjes vinden dochter "vies"

Ik had soms al het gevoel dat mijn dochter (net 5) zich niet altijd helemaal geaccepteerd voelt in de klas.
Gisteren praatte ik toevallig met een meisje uit haar kleuterklas, die een klas overdoet en dus al bijna 7 is. Dit meisje vertelde me dat "alle kinderen in de klas vinden (dochter) vies, want ze peutert in haar neus en smeert het vervolgens aan haar (of iemand anders') broek of eet het op". Ja, dat vind ik ook erg smerig, dat vertel ik haar thuis ook, en ik schaam me dood dat ze dat op school doet. Dat ze haar vieze handen aan anderen afveegt heb ik echter nog nooit gezien en kan ik me ook niet voorstellen, dus er zit waarschijnlijk ook wel een concept van roddelen in.

1. Groeit ze hier overheen? M.a.w. zal ze dit gedrag nog laten zien als ze ouder is?

2. Wat doe ik met deze informatie? Ik voel me er zeer onbehaaglijk door. DL vertellen dat ze dit niet moet doen helpt tot nu toe niet, want dat zeg ik haar elke keer dat ik het zie. Ik heb haar gisteren wat oplossingen aangedragen, zoals het meegeven van een zakdoek, en dat ze naar de w.c. moet gaan als ze in haar neus wil peuteren. Maar ik wil haar ook niet teveel opzadelen met de angst hoe anderen over haar oordelen (daar heb ik zelf maar al te veel last van gehad). Hoe belangrijk is dit (nu)?

Best belangrijk

Ik zit net een banaan te eten bij het lezen van deze post, en die smaakt me ineens een stuk minder. Dus ja, ik vind het ook best wel vies.

Nu kan ik mijn afkeer wel verbergen, maar dat kleuters wat minder gepolijst reageren vind ik wel begrijpen.

Waarschijnlijk doet ze het gedachtenloos. En haar telkens berispen zal niet helpen. Wat ik zou doen is kort uitleggen dat andere kinderen snot aan hun kleren vies vinden. Grote kans dat ze dat zelf ook vindt. Daarna zou ik samen zakdoekjes gaan kopen. Laat haar voor mijn part iets uitzoeken met een geurtje of een plaatje. En dan zorgen dat ze die altijd voor het grijpen heeft, een kek heuptasje.

En dan een geheim teken afspreken: drie keer kuchen + achter je oor krabben. Iedere keer dat je ziet dat de vinger richting neus gaat geef jij het Geheime teken waarop zij haar zakdoek pakt. Ziet ze het niet, dan fluister je mysterieus maar nadrukkelijk nog een keer haar naam. En dan duim of knipoog als ze reageer. Gaat ze een keer de mist in, dan negeer je het gedrag.

Vraag aan de leerkracht of ze deze aanpak ook zit zitten om toe te passen.

Sneu

Waarschijnlijk heeft ze zelf idd niet eens Door dat anderen het vies vinden. Maar als ze ouder wordt gaat dat natuurlijk wel spelen. Heb je al aan de juf of meester gevraagd hoe die ermee omgaat in de klas? Is die zich er wel vanbewust dat dit speelt? Ik denk dat het meegeven van een zakdoekje juist een goed plan is. Maak met een grapje duidelijk dat broeken geen zakdoeken zijn en dat ze dat snotje dan mooi aan dat zakdoekje kan afvegen. En deze afspraak ook met de juf /meester bespreken zodat die haar (stiekem) kan helpen. Succes ermee!

Lieverdje

Lieverdje

15-06-2016 om 22:32

Door schade en schande

...wordt men wijs. Daar lijkt me dit een gevalletje van

Groeit ze er overheen? Ja, als ze gaat merken dat anderen het neuspeuteren in het openbaar niet zo kunnen waarderen, zal ze het vanzelf bewaren voor thuis

Wat moet je ermee..... Precies wat je nu hebt gedaan denk ik. Kijk het nog even aan, zou ik zeggen. En dat anderen oordelen over het neuspeuteren, is wel terecht, toch?

Bevestigen

Ik zou haar ook bevestigen: iedereen peutert wel eens in zijn neus maar weet het goed te verbergen zodat anderen het niet zien. Je doet het als niemand op jou let of je doet het in je zakdoek, alsof je je neus snuit, of je gaat even naar de wc. Je let op: kijkt er echt niemand? Dan kan ik snel even peuteren. Anders wacht ik daar mee of loop weg of pak een zakdoek.
Het is een handigheidje, je leert het nog wel.

Best jammer.

Het eerste jaar van je leven mag je lekker boeren na de maaltijd en wordt je liefdevol over je rug geaaid. Je mag scheten laten en alles in je broek doen. In je neus peuteren, hoesten zonder hand voor je mond en zelfs keihard in iemand's gezicht spetteren tijdens een onverwachte niesbui.
Je mag kwijlen en gapen en niemand kijkt geirriteerd.

Daarna, na deze eerste periode in je leven, is iedereen druk om je dat alles af te leren. Het is vies en onbeleefd.

Zo fijn, als je stokoud bent en in je laatste levensfase mag het weer. Weer terug bij het begin.

De tip van Kenfan lijkt me wel een goede, stiekeme afspraakjes om haar te helpen het af te leren en de juf ook vragen mee te doen.

Nikje

Nikje

16-06-2016 om 09:24

Ach

Ze is nog zo jong dat komt vast wel goed. Ik deed altijd rollenspel om dingen uit te leggen. Vonden ze altijd heel grappig en de boodschap kwam dan over.
Haha die coach van het Duitse elftal had zijn hand in zijn broek gedaan en ging er toen aan ruiken. Iedereen die het zien kon en inmiddels weet. Waarschijnlijk deed hij dit zonder na te denken, zat in de wedstrijd met zijn hoofd maar de gevolgen zijn groot voor de arme man.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.