Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kinderen (10 en 12) 's avonds alleen thuis blijven?

De titel van dit bericht zegt het al een beetje: ik ben benieuwd wanneer jullie je kinderen voor het eerst 's avonds alleen hebben thuis gelaten? Binnenkort staan de open dagen en - avonden van de middelbare scholen weer op het programma. Onze zoon zit nu in groep 8 en we moeten dit jaar dus een school voor hem gaan uitzoeken. Hiervoor willen mijn man en ik graag z'n tweeen een paar van de ouderavonden gaan bezoeken op middelbare scholen. Helaas is onze oppas in deze periode vanwege drukke studiewerkzaamheden niet in staat om op te passen. Mijn man vindt dat de kinderen best zelf even alleen kunnen blijven 's avonds, maar zelf twijfel ik nog een beetje... De ouderavonden beginnen over het algemeen om 19.30 uur en duren zo'n twee uur. We zouden dan alles inbegrepen tussen de 2,5 en 3 uur weg zijn. De scholen liggen op een kwartiertje fietsafstand en we zouden eventueel aan de buurvrouw kunnen vragen of ze een oogje in het zeil kan houden. Wat zouden jullie doen? Mijn kinderen zijn (bijna) 10 jaar en 12 jaar.

Groet,
Mariola


Ulla

Ulla

04-01-2015 om 16:24

Wij deden dat wel. Ik weet niet meer vanaf welke leeftijd, misschien wel iets eerder. Checken of de buren thuis waren en zelf bereikbaar op de mobiel.

Katniss

Katniss

04-01-2015 om 16:30

Ja hoor

Hier blijven ze al een jaar of vier wel eens een paar uur alleen thuis 's avonds, dus vanaf een jaar of 11 en 5. Ik zorg dat ik thuis ben voordat de oudste naar bed moet.

Kan wel

Zou best moeten kunnen, volgens mij. Het hangt wel een beetje van de omstandigheden af. Wat vinden ze zelf? Dat de kinderen het zelf zien zitten zou voor mij wel een beetje een voorwaarde zijn. Kunnen ze met elkaar overweg? Zijn ze wel eens alleen thuis, of is dit echt voor het eerst? Dan is het misschien best wel lang voor een eerste keer, zeker als ze zelf naar bed moeten gaan.

Echt voor het eerst alleen laten deden wij al wel vanaf dat ze jonger waren, maar dat was dan vaak maar voor heel even, bijvoorbeeld net het kwartiertje dat ik nog niet terug was van sporten en man naar een vergadering moest o.i.d.

Henriette123

Henriette123

04-01-2015 om 17:06

Wat vinden ze zelf?

Als de kinderen het zelf geen probleem vinden, zou ik ze alleen thuislaten,
zeker als ze in geval van nood even een buurvrouw kunnen waarschuwen.
Durven ze het niet, dan zou ik wel een oppas regelen.
O ja,het viel ons altijd op dat als wij weg waren, er eigenlijk nooit ruzie tussen de kinderen was.

moet de oudste niet mee?

Bij ons was dat wel de bedoeling.
Anders zou ik zeggen als ze t zelf willen/durven kan t wel, achterwacht is wel fijn.

Barvaux

Barvaux

04-01-2015 om 17:25

hmm

Mijn grens lag in die tijd bij hun bedtijd. Dus ik kon weg zolang het niet hun bedtijd was (en ja die kun je ook wel iets verlaten). Jij bent weg tot half 11 en dat vind ik eigenlijk wat te laat.

Ik vind het niet zo heel erg nodig dat jullie samen gaan overigens, je kunt toch gewoon bespreken wat er daar verteld werd? Zo belangrijk zijn die avonden nu ook weer niet, er wordt echt niets meer verteld dan wat je in de schoolgids kunt lezen en dan nog eens met een extra halleluja-reclamesausje er over heen.

Als de buurvrouw echt goed beschikbaar is en de kinderen willen het dan kan het best maar ik zou ze niet laten slapen. Ik kan het pas sinds een jaar dat ik ze zonder zorgen 's ochtends in bed achter kan laten en ik zou ook niet willen dat ze op die leeftijd al naar bed gingen terwijl er niemand is.

Marie

Marie

04-01-2015 om 17:35

Hier waren kinderen op die leeftijd ook wel eens 's avonds alleen thuis. Voelden ze zich "groot". Ze vonden een oppas vreselijk namelijk en ze waren/zijn totaal niet bang. Toen wel duidelijke afspraken gemaakt over bedtijd e.d. en dat bij misbruik er weer een oppas zou komen. Dat werkte prima.
We bleven ook wel tot 23.00 uur weg en dan waren altijd keurig de lichten uit en was de deur op slot.

Annet

Annet

04-01-2015 om 17:37

Hier kon dat ook

Ik zou wel zorgen dat ze het telefoonnummer weten van de buurvrouw. Er heen lopen doe je niet zomaar als je je niet goed voelt.
Of misschien kan de buurvrouw de eerste keer een keer langskomen.

En natuurlijk zelf goed bereikbaar zijn. Voor kinderen èn buurvrouw.

Ulla

Ulla

04-01-2015 om 17:41

Bedtijd

Bij ons gaan de kinderen ook pas naar bed als wij terug zijn. En ze moeten het zelf willen uiteraard.

Ik niet.

Wij gingen met zoon zelf naar de 3 scholen van zijn keuze. Tenslotte moet hij er de komende jaren naar toe en zich er prettig voelen. Ik zou voor de jongste een oppas regelen of omstebeurt een keer mee. Ik vind tot half 11 te laat.

Babyfoon

Een babyfoon bij de buurvrouw neerzetten kan ook nog wel een idee zijn. Dat hebben wij ook nog wel een tijdje gedaan.

Ulla

Ulla

04-01-2015 om 18:09

Babyfoon

zouden mijn kinderen op die leeftijd niet gewaardeerd hebben...

Barvaux

Barvaux

04-01-2015 om 18:51

wil40 en Lilian

Hier hebben veel scholen in de buurt dus ook een aparte avond voor ouders waar allerlei uitleg in groepsverband en vaak daarna per kleinere groepen gegeven wordt. Staat dus los van de open dagen waar de kinderen ook naar toe kunnen maar nogmaals: ik vind het niet nodig om daar als stel naar toe te gaan. De meeste mensen komen alleen, zeker als ze ook nog jongere kinderen hebben.

Annet

Annet

04-01-2015 om 19:41

Het gaat niet om wat nodig is maar om wat je wil

Als het de oudste is die naar het VO gaat en het is de eerste informatieavond die je bezoekt, dan zou ik zeker met z'n tweeën gaan. Dat praat wat makkelijker na. Op dit soort avonden zijn indrukken belangrijker dan de praktische informatie.

Vogel

Vogel

04-01-2015 om 22:15

Bij ons kon het wel

Wij hadden een functie op de huistelefoon, zodat die, als er geluid was, naar mijn mobiele nummer belde. Zo ging ik wel naar tienminutengesprekjes op de basisschool toen de kinderen nog klein waren (5 en 8). Maar dan lagen ze wel in bed.
Vanaf een jaar of 9 gaan ze zelf naar bed als het moet. De jongste kiest er soms wel voor om vroeg naar bed gebracht te worden en dan wat langer te lezen. De oudste vindt het superstoer om 's avonds alleen thuis te zijn.
Volgens mij staat of valt het wat je kinderen willen, en dat kun je wel een beetje sturen met je eigen instelling.

Puck

Puck

05-01-2015 om 09:50

hier wel

Onze kinderen schelen 3 jaar in leeftijd en jongste is zelfstandiger dan de oudste, maar ik denk dat wij de kinderen 's avonds wel alleen lieten vanaf dat de oudste een jaar of 11 was. Jongste was 8. Voorwaarde was wel dat beide kinderen het niet vervelend vonden, we binnen een kwartier oid thuis konden zijn en wij altijd bereikbaar voor ze waren. Verder weten ze dat ze altijd bij één van de buren terecht konden. Alleen al het feit dat ze mochten opblijven tot wij thuis waren vonden ze meestal al een feestje en waar ze elkaar nog wel eens in de haren zitten gingen dat soort avondjes altijd wonderbaarlijk harmonieus goed.

Cat

Cat

05-01-2015 om 09:57

hier

gaan ze echt niet naar bed. Dus laat ze normaal gesproken alleen alleen als ze op kunnen blijven, liefst dus alleen in weekend, en alleen als ze willen. (varieert nogal hier)

Hier zeker nog niet

Als ik de reacties zo lees vind ik sommige kinderen wel heel erg jong om alleen thuis te worden gelaten in de avond. Dan moet een kind van 10 de zorg dragen voor een jonger zusje/broertje en die verantwoordelijkheid leg ik echt nog niet op de schouders van mijn oudste 's avonds.
Overdag laat ik de kinderen (10 en bijna 7) wel een poosje alleen, als ik boodschappen ga doen en ze willen niet mee. Maar dit is hooguit een drie kwartier tot een uurtje. In de avond zou nog niet eens bij me opkomen om ze dan alleen te laten. En zeker niet als ze zelf in bed moeten kruipen.
Ik vind 12 en 10 ook nog best jong om zo lang in de avond alleen te zijn. Maar dat is mijn mening, misschien ben ik te beschermend ingesteld.
Sanneke*

hier ook

hier twee meiden van 10 en 12 en die laten we sinds kort wel eens paar uur alleen 's avonds. vinden ze alleen maar gezellig, want dan zetten ze een filmpje op en dan zorg ik voor wat lekkers er bij. gezellig met z'n tweeën, voelen ze zich nog stoer ook

maar ik moet zeggen dat er klasgenootjes van mijn kinderen zijn die dat niet zouden kunnen. die veel ruziën samen, of die dingen zouden uithalen waardoor ik ze niet zou kunnen vertrouwen. Ik denk dat het heel erg afhangt van je kind en de combinatie van de twee bij elkaar. wij kunnen dat op basis van de leeftijd van jouw kinderen niet inschatten.

Puck

Puck

09-01-2015 om 13:41

Nee Sanneke, niet de verantwoording bij de oudste

Bij ons is het nooit zo geweest dat de oudste de zorg moest dragen voor de jongste. Stel dat er wat zou gebeuren dan zou de oudste zich daar verantwoordelijk voor voelen. Ik legde altijd de verantwoording bij beide kinderen neer: jullie zorgen samen dat t geen ruzie wordt, jullie maken samen jullie drinken, jullie mogen allebei een bakje chips pakken. Juist dat samen verantwoordelijk leidde hier tot een harmonieus samenzijn terwijl ze elkaar overdag soms de tent uitvochten.
En zoals Gruffalo ook al zegt: het hangt helemaal af van het kind zelf en de combinatie van kinderen of het verantwoord is om ze vanaf een jaar of 10 alleen te laten.

guera

guera

09-01-2015 om 19:21

hier niet

Helaas. Zou wel willen. Net 12 en bijna 10. Maar ze durven het echt niet.! Dus dan niet. Overdag wel al gaat de jongste het liefst mee als ik boodschap doe. Overdag gaat oudste ook niet naar opvang en gaat prima. Maar in de avond? en zelf naar bed gaan doen ze al helemaal niet ....

Marie

Marie

09-01-2015 om 23:19

waar zijn ze bang voor?

Heb je ze wel eens gevraagd waar ze dan bang voor zijn?

Mariola

Mariola

14-01-2015 om 11:36 Topicstarter

Update

Mede na het lezen van jullie ervaringen hebben we besloten om de kinderen maandag voor het eerst 's avonds alleen thuis te laten. Ze vonden het zelf geen enkel probleem. Wij zijn naar de ouderavond gegaan van een middelbare school in de buurt. En... het ging prima! We hebben wel gezorgd voor een buurvrouw als achtervang en waren zelf ook constant telefonisch bereikbaar, maar het is heel goed gegaan. Voor herhaling vatbaar dus!

Nogmaals veel dank voor al jullie reacties

Groet,
Mariola

guera

guera

14-01-2015 om 15:11

in het donker

Ze vinden alleen zijn in het donker gewoon niet fijn. Ze voelen zich niet veilig alleen. In het licht in de zomer is het ook alweer anders. Ik weet het niet zo goed. Het zijn gewoon geen helden uberhaupt

maaike

maaike

14-01-2015 om 17:44

oppassen

Grappig, onze dochter van 13 past wekelijks op op 2 kinderen van 5 en 3 hier in de buurt. Tot 22.00. Gaat prima. Dus een kind van 12 (afhankelijk van aard van het kind) kan wat mij betreft goed alleen zijn.

creabea

creabea

15-01-2015 om 13:21

donker

ah, maar de eerste paar keren dat ik alleen thuis bleef 's avonds vond ik het ook wel spannend in het donker (ging ik ook nog heel fijn aan griezelfilms denken, dus ik maakte mezelf bang.

Hoort dat niet een beetje bij het groter worden, het overwinnen van je angsten? Het is niet erg als ze het een beetje ongemakkelijk vinden toch? (met nadruk op een beetje, natuurlijk).

guera

guera

15-01-2015 om 19:17

creabea

Maar moet ik dat forceren dan? 10 min gesprek in vroege avond doen we wel maar verder niet. Kids gaan echt niet zelf naar bed ook. Jongste durft niet eens naar boven als alles donker is en dan zijn wij er gewoon..

creabea

creabea

16-01-2015 om 10:06

guera

ach nee, dat ook weer niet. Ze moeten het niet heel eng vinden om alleen thuis te blijven.

Maar misschien wordt het wel eens tijd om als je 10 bent te wennen aan het donker? Kan ook op een leuke manier natuurlijk, met kamperen, spelletjes in het donker, een keer in het donker samen het bos in (dat is echt spannend!).

Puck

Puck

16-01-2015 om 10:15

creabea

Ik heb zelf geen angstige kinderen, maar ken het wel bij vrienden van ons. Voor een kind van 10 dat bang is in het donker is er geen leuke manier om aan te wennen. spelletjes in het donker of een wandeling in een donker bos zijn dan een vreselijk iets waardoor ze echt niet zullen wennen aan donker. En zeker niet als het gepresenteerd wordt als iets leuks.

creabea

creabea

16-01-2015 om 10:26

oh, okee

dan heb ik zeker weer makkelijke kinderen. Die van mij zijn wel jonger maar wennen op die manier toch wel aan het donker (jongste is ook bang in het donker, maar al veel minder dan eerst). En we hebben met kinderfeestjes een paar keer spelletjes in het donker gehad; dat vonden sommige kinderen best wel spannend, maar ze deden wel mee en vonden het ook leuk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.