Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
m2k

m2k

16-05-2017 om 20:48

Kind stinkt?

Hallo,

Gisteren nadat me kinderen thuis waren zei ik dat ze meteen moesten douchen. Ze hadden buiten gespeeld bij de opvang heel lang dus ze hadden zo een buitengeurtje.. ( geen idee hoe ik het moet omschrijven ). Ik zei jullie haren stinken dus ff snel de douche in voor het eten. Mijn dochter (groep 1) van 4 begon te vertellen dat een jongen in zijn klas ( groep 2 ) steeds zegt dat ze stinkt. Ben er niet op ingegaan. Maar vandaag vertelde ze weer dat hij heeft gezegd dat ze stinkt. Dat zegt hij altijd zei ze. Mijn kinderen douchen elke dag. En gaan altijd lekker fris en fruitig naar school. Als er zoiets zou zijn dan had ik het wel gemerkt.. wat moet ik hiermee doen ? Naar de juf gaan? Of kind aanspreken?

Ik weet dat kindjes elkaar wel pesten. Ik heb dat op mijn jonge leeftijd helaas ook meegemaakt en een trauma aan overgehouden dus daarom ben ik er best wel oplettend mee. Hoe kan ik het beste hiermee omgaan?

m2k

m2k

16-05-2017 om 20:50

Daarbij komt trouwens we hebben een lekker schone huis, heb huishoudelijke hulp die de huis lekker schoon houdt om de week. Kleertjes worden elke dag in de was gedaan.. begin er bijna aan te twijfelen.

Zelf

Sommige kinderen geven door wat ze zelf steeds horen. Je hebt kans dat het jongetje zelf niet lekker ruikt. Als je dochter dan 'hapt' dan is het voor hem een reden om die reactie te observeren en het nog eens te doen om er zelf wijzer van te worden of dat rotgevoel kwijt te raken. Hij kan er zelf dan waarschijnlijk niets mee.
Mijn dochter, een spriet in klas drie, kreeg van een jongetje 'vetzak' te horen. Helaas had ook zij daar weinig verweer tegen. Een eenvoudig 'wat je zegt ben je zelf' kan afdoende zijn.

Egel

Egel

16-05-2017 om 21:17

soms...

Het is natuurlijk niet aardig van dat jongetje maar je weet niet of het komt omdat hij iets onaardigs wil zeggen.
Het kan ook spontaan zijn, omdat hij écht vindt dat zij niet lekker ruikt.

Dat komt soms niet door te weinig wassen (je schrijft al dat jullie dat juist wel veel doen) maar door wat je eet. Stel dat jullie veel gerechten het Noord-Afrika of zo eten, of met meestal veel knoflook. En dat jongetje eet heel andere dingen thuis. Dan kun je dat echt merken. Hoeft niet de mondgeur te zijn, kan de hele lichaamsgeur zijn.

Ik heb dat trouwens thuis wel eens. Dat gaat denk ik wel over mondgeur. Mijn man en ik (+ kinderen) eten bijna altijd samen en dus hetzelfde. Maar het komt een enkele keer voor dat ik ergens anders eet. En laatst vond ik dat echt niet lekker ruiken. Als je hetzelfde hebt gegeten dan merk je dat niet.

In ieder geval zou ik wel even naar de juf gaan om het te bespreken.

Li

Li

16-05-2017 om 21:23

belediging

Het is de meest gebruikte belediging onder kinderen, ook als er niets van klopt. Je weet zelf dat het niet waar is, dus is het plagen of pesten. Ik zou mijn kind goed in de gaten houden om te zien wat het is. Plagen is niet erg, pesten wel. Zegt het jongetje dit tegen iedereen? Hoe vindt de juf dat het sociaal gaat in de klas?

Limi

Limi

16-05-2017 om 21:23

wat eet ze?

Gezien 'de huis', eten jullie veel buitenlands gekruid eten misschien?

m2k

m2k

16-05-2017 om 21:27

@egel

Ja dat etensgeur ken ik idd wel. Dat ruik ik zelf ook vaak genoeg bij mensen. Maar wij eten juist niet gekruid en dat soort eten wat erg zwaar ruikt. En ik ruik echt alles meteen.. ik zal morgen even langs de juf gaan inderdaad want vindt het niet fijn. Nu ga ik op alles letten terwijl ik eigenlijk weet dat het niet zo is. Maar zoals ik al vertel heb zelf een trauma aan pesten overgehouden.

m2k

m2k

16-05-2017 om 21:29

@limi

Oeps haha, ik maak vaker wel van dit soort typfoutjes helaas. Maar nee wij eten juist niet gekruid. Het is meestal groente, rijst, aardappels, pasta. Ik koop vis van de visboer en bak het juist thuis niet omdat het stinkt.

m2k

m2k

16-05-2017 om 21:30

@li

Laatste oudergesprek van me dochter was heel goed. Juf vertelde dat ze juist goed contact heeft met alle kindjes in de klas.

Neuzendokter

Het lijkt me niet nodig dat je je gaat afvragen of er iets van waarheid over de luchtjes zit. Dat jongetje heeft ontdekt waar hij jouw dochter de kast mee opjaagt. Dat wil niet zeggen dat hij een notoire pestkop is en dat jouw dochter een schooltijd vol kommer en kwel te wachten staat. Ik zou het in eerste instantie met een grapje aanpakken: Dat jongetje moet maar eens naar de neuzendokter, want jij ruikt hartstikke lekker naar bloemetjes en appeltaart. Volhardende plaaggeestjes heb ik ook nog wel eenszelf aangesproken. In eerste instantie vriendelijk vertellen dat mijn kind het niet leuk vond, en vragen hoe het zelf zou vindne. Beetje slijmen dat ie vast niet wil pesten omdat hij er daarvoor veel te aardig uitziet wil ook nog wel eens helpen. En dan sloot ik af met: Denk je dat je er zelf mee kunt stoppen is het nodig dat ik met je ouders ga praten?

Ad Hombre

Ad Hombre

16-05-2017 om 22:16

M2k

"Mijn kinderen douchen elke dag."

Ha, de mijne (gr 3 en gr 7) douchen vaak niet eens eens in de week. Van mij hebben ze het niet hoor. Maar ze stinken niet, anders stuur ik ze subiet.

Het is trouwens helemaal niet zo goed voor je huid om dagelijks te douchen. En beter voor het milieu.

Ad Hombre

Blij dat die van mij niet de enigen zijn hier douchen de kinderen ook maar 2x pw. Wel dagelijks handen wassen. Ze stinken echt niet en ook geen vette haren ofzo. (Als ze gaan puberen zal het wel elke dag nodig zijn)

Ad Hombre

Ad Hombre

16-05-2017 om 22:27

Femh

Ze wassen nooit hun haar met shampoo, maar hun haar ruikt toch lekker. (Voor mij dan)

We hadden een tijdje terug een badkamer verbouwing, en toen douchte ik ook maar eens per week. Ik moet zeggen dat dat me ook meeviel. Dagelijks douchen heeft misschien ook iets dwangmatigs...

Wilgenroosje

Wilgenroosje

16-05-2017 om 22:45

Maar...

Het gaat toch niet alleen om stinken? Op die leeftijd waren mijn kinderen aan het eind van de dag vaak hartstikke smerig.

Ad Hombre

Ad Hombre

17-05-2017 om 09:45

Wilgenroosje

Ja, gezicht en handen wassen is wel altijd hard nodig.

Priem

Priem

17-05-2017 om 12:24

Voeten en intieme delen.
De rest van de huid is helemaal niet nodig tenzij ze ondersteboven in de zandbak liggen te rollen.

tante Sidonia

tante Sidonia

17-05-2017 om 17:35

nooit gedacht Ad

Dat jij nu zo'n vader blijkt te zijn waarvan de arme kindjes nooit met een kapotte broek mogen thuiskomen. Nee, rustig stil zitten, anders wordt je vies en moeten we je alweer douchen!!☺

Ad Hombre

Ad Hombre

17-05-2017 om 18:13

Sidonia

De broeken sneuvelen hier veel te snel. Soms al binnen twee dagen. Maar het zij niet van die straatvoetballertjes. Voor de scouting hebben ze broeken met kniestukken van dat spul waar ze kogelvrije vesten van maken. Dat werkt goed.

Voor de rest: handen wassen voor het eten, gezicht wassen na het eten.

lieverdje

lieverdje

19-05-2017 om 09:27

hier ook weinig douchen

wij zijn ook een gezin dat zeer weinig doucht, vaak maar 1x in de week (tenzij het vaker nodig is doordat het warm is of we vies zijn geworden, naar het zwembad zijn geweest o.i.d). We stinken niet, gebruiken ook geen deo. Ik ben het helemaal met Ad eens dat het nogal dwangmatig is om zo vaak te douchen, en het spaart ook water.

Ik vind die dagelijks douchende volksstammen op de camping altijd zo opvallend. Ben je net helemaal fris en schoon, loop je daarna weer door het natte gras/modder etc. naar je tent. Zinloos

Ad Hombre

Ad Hombre

19-05-2017 om 10:44

lieverdje

"We stinken niet, gebruiken ook geen deo. Ik ben het helemaal met Ad eens dat het nogal dwangmatig is om zo vaak te douchen, en het spaart ook water. "

Voor de duidelijkheid, *ik* ga wel iedere dag onder de douche (als de badkamer niet verbouwd wordt). Maar het heeft iets dwangmatigs, echt nodig is het niet.

Ik ga het bad maar eens lekker laten vollopen in de nieuwe badkamer...

Karel

Karel

27-05-2017 om 02:26

Tja.

Je moet jouw kinderen gewoon goed onder de douche zetten. Je weet wat ze zeggen: dronken en kinderen spreken de waarheid. Je kan er dus donder op zeggen dat dat twee jarige jongetje ergens een kern van waarheid spreekt. Je kan ook eens met zijn vader gaan praten om er achter te komen waar deze uitspraken vandaan komen. Je moet alleen ook wel eens hand in eigen boezem steken en verantwoordelijkheid nemen voor de feiten die jouw zijn toevertrouwd.

Selma

Selma

27-05-2017 om 02:26

mijn idee

Mijn hemel. Me eerste reactie op zulk gedrag zou altijd afkeurend zijn, of is het echt zo dat je kind stinkt? Mijn kind had het ook, ik had vervolgens eens aan oma gevraagd, die rook het ook. Mijn eigen neus kon het niet opvangen, omdat ik het ook bij me droeg! Mijn wasverzachter was blijkbaar niet helemaal okay, en zorgde voor nare geurtjes op de kleding. Mijn oplossing was snel gevonden - nieuw wasverzachter, en klaar is kees. Mijn kinderen ruiken nu weer op en top, ook volgens Oma. Mijn mening? Even een ander (wel volwassen, duh) vragen. Mijn gevoel zegt me dat dat het is, en anders, tja, pesten is een ding. Mijn idee is het dat je daar niet echt voor uit de weg gaat, het gebeurt overal. Mijn instinct is zo, als het niet aan mij ligt, boeit het niet. Mijn geluk is zo ook op me af gekomen, probeer het eens.

Pooh Bear

Pooh Bear

27-05-2017 om 08:55

Douchegel

Kan het niet zijn dat hij de douchegel die je gebruikt of de shampo niet lekker vind ruiken.

m2k

m2k

01-06-2017 om 14:34

@Karel

Ik begrijp je reactie niet?

Goed onder de douche zetten? Dat doen ze ''bijna'' elke dag.
Of was je reactie voor iemand anders bedoeld.

Uiteindelijk zijn we erachter gekomen dat het gewoon een plaag gedrag van het kind was.
Ik heb natuurlijk ook gewoon andere mensen in me omgeving gevraagd of er een kern van waarheid in kan zitten. Maar gelukkig is dat niet zo

In ieder geval bedankt voor jullie reacties.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.