Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind niet uitgenodigd

Mijn zoontje geeft volgende week zijn feestje voor zijn 9e verjaardag Na een, in sociaal opzicht, moeilijke periode, loopt het nu weer beter op school. Hij heeft een stuk of 10 vriendjes gevraagd die ook allemaal blijven eten en slapen. Al laatste werd er nog een jongetje aan toegevoegd, ik denk een populair jongetje in de klas. Nu geeft datzelfde jongetje een feestje, vertelde mijn zoontje net. En hij vond het heel jammer maar hij mocht maar 10 kinderen vragen dus mijn zoontje mag niet komen. Vorig jaar iets soortgelijks meegemaakt met een ander kind. Nu wil mijn man dat dat jongetje ook niet meer bij ons komt. Ik vind het lastig want ik sta nog jaren naast die ouders op het voetbalveld (kleine plaats, alle leeftijdgenootjes uit het dorp in 1 team).
Als er nu maanden tussen de twee feestjes hadden gezeten vind ik het iets anders maar dit is ongeveer in dezelfde week dus ik vind het vrij lomp van die ouders. Wat vinden jullie?


Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-03-2017 om 20:26

Niet druk over maken

Ik neem aan dat zoon dat kind heeft uitgenodigt omdat hem dat gezellig lijkt. Of misschien omdat het sociaal handig is in zijn ogen. Het is niet een echte vriend neem ik aan. Dat je dan niet terug wordt gevraagt kan gebeuren. En daar zou ik het bij laten.

En als jouw zoon er nu net sociaal weer in begint te komen lijkt het mij gewoon stom om hier nu een punt van te maken. En eigenlijk vind ik het ook bijzonder kinderachtig.

Laten zitten

Ik zou het ook laten zitten. Het is nogal onflexibel van die ouders, maar ja, zo zijn sommige ouders. Het kind kan er niks aan doen. Gewoon laten komen en hem behandelen als alle andere kinderen. Als anderen aso doen hoef je daar zelf hiet aan mee te doen. Bovendien maak je het heel moeilijk voor je zoon als je nu hiervan een punt gaat maken.

als laatste

Je zegt dat dit jongetje als laatste werd toegevoegd aan de genodigden door je zoon. Blijkbaar is het dus niet echt een goede vriend. Als die jongen dan maximaal 10 kinderen uit mag nodigen (en dat mag natuurlijk, als ouder, om zo'n maximum te stellen, misschien hebben ze er zelfs een goede reden voor), dan is het natuurlijk ook niet heel vreemd dat jullie zoon daar niet bij zit.

Ik zou dus vooral niets doen.

Hanne.

Hanne.

14-03-2017 om 20:55

geen entreekaartje

Ik ben het met Dendy en Jippox eens. Een uitnodiging is geen entreekaartje is voor een retour partijtje.

Als je dikke vrienden bent zal het vaak wel gebeuren. Maar niet altijd. En van dikke vrienden lijkt hier geen sprake te zijn.

Mijn kinderen kregen (veel) meer uitnodigingen dan dat ze kinderen konden en mochten uitnodigen. Dan vielen de minst goede vrienden dus af. Zie niet goed in wat daar (in de wporden van Drietje) aso of onflexibel aan is. Als het max aantal kinderen bereikt is houdt het op.

En ik heb ook aan de andere kant gestaan. Een ander kind van mij heeft in 8 jaar denk ik 4 uitnodigingen gehad, maar geen haar op mijn hoofd om dan adere kinderen uit te sluiten van zijn eigen partijtje.

Ga ik er voor het gemak wel vanuit dat er geen sprake is van 11 jongens in de klas en jouw zoon die als enige niet mag komen.

Limi

Limi

14-03-2017 om 21:25

ach

Het is pas lomp als dat jongetje dezelfde kinderen uitnodigt en ze daardoor niet meer bij jouw kind komen.
Maar daar lees ik niks over.

Als jouw zoon was uitgenodigd had er 1 kind dus een feestje minder die week? en jouw zoon had er dan 2? Mooi dan toch, dat iemand in zijn plaats naar een feestje mag.

Zeker in dezelfde week zou ik me er totaal niet druk om maken. wat moet je nou met 2 feestjes vlak op elkaar, en ook nog verjaardagen thuis enz.?

Inflexibel

Wat maakt 1 kind extra nou uit? Van mij had ie mogen komen, ook al was dat niet het oorspronkelijke plan. Tuurlijk zijn er allerlei redenen die je nu kunt verzinnen waarom het niet kan, maar ik stel de kinderen graag voorop en pas de plannen desnoods een beetje aan.

Half a twin

Half a twin

14-03-2017 om 21:48

Laten gaan

Op een uitnodiging hoeft geen retouruitnodiging te volgen. Soms is het ook gewoon niet handig. Dochter was met haar 5e verjaardag al op 1 partijtje geweest. Ze wilde 6 meisjes uitnodigen maar zonder het meisje wasr ze zelf was geweest. Van mij moest ze dat meisje ook vragen, ze wilde het niet, omdat ze dat niet leuk vond. Meisje was niet zo aardig in een groepje zei dochter. Van mij moest het echt.
Wat had ik een spijt tijdens het feestje. Meisje overheerste alles. Het was echt niet gezellig.
Later nog een keer bij zoon. Sommige kinderen zijn in een groepje anders dan alleen, passen niet in het groepje bij de andere genodigden. Ik had liever de 7 goede vrienden van zoon op een feestje waarvan er 1 zelf nooit een feestje gaf dan dat ik de kinderen bij elkaar had waar zoon was geweest. Dat werd gewoon een puinhoop.
Misschien was het zelfs beter voor je zoon dat hij er niet was. Ik heb zoon 1keer afgemeld voor een feestje. Zoon zag het niet zitten, zoveel kinderen die volgens hem niet gezellig waren met elkaar. Hij was zo bang voor ruzie en klappen dat ik heb gezegd dat hij niet zou komen.

bieb63

bieb63

14-03-2017 om 21:58

k snap het, maar

dat soort dingen zijn en blijven nu eenmaal altijd lastig.
En uiteindelijk kan het niet zo zijn dat als bijv iemands kind op 15 feestjes wordt uitgenodigd, dat kind (en dus ook de ouders) DUS dan ook al die 15 kinderen op zijn/haar partijtje moeten uitnodigen. Dat werkt niet.
Leuk en fijn als je kind op veel feestjes wordt uitgenodigd (al is het maar hoe je het bekijkt, heeft ook weer consequenties...) en uiteraard is enige flexibiliteit van andere ouders niet verkeerd. Maar als het beoogde feestje maar met max een x aantal kinderen kan (bijv. vervoer, of de ruimte, of de kosten van het beoogde item, of gewoon dat ouders 7 kinderen wel genoeg vinden op te behappen) dan zullen er keuzes en beperkingen zijn.

Wij hebben bijv. een x-aantal keer kind voor kind (buiten verjaardag) hier thuis een bbq'tje georganiseerd aan het eind van het schooljaar. Of ook wel dat als wij uit eten gingen dat er een vriendinnetje mee mocht. Dat soort zaken. Vonden wij leuk (en vooral voor kind), maar dan kan je niet zomaar verwachten dat kind dan ook maar terug uitgenodigd wordt, of dat andere ouders dat ook doen.

Hanne.

Hanne.

14-03-2017 om 22:32

1 kind extra

"Wat maakt 1 kind extra nou uit? Van mij had ie mogen komen, ook al was dat niet het oorspronkelijke plan. Tuurlijk zijn er allerlei redenen die je nu kunt verzinnen waarom het niet kan, maar ik stel de kinderen graag voorop en pas de plannen desnoods een beetje aan."

Het getuigt niet van veel flexibiliteit als je je niet voor kan stellen dat 1 kind soms veel uit maakt. Of bind jij dat ene kind op het dak als de auto al vol zit?

Auto

Ik vraag gewoon een andere ouder om even mee te rijden. Of opa. Hebben we meerdere keren moeten doen. Werd kind ineens uitgenodigd door een ander kind, dat niet op de lijst stond. Terwijl bij ons de utnodigingen al klaar lagen. Ik vind het sneu om dat kind dan niet uit te nodigen. En ik zie gewoon echt het probleem niet.

Amsterdamse

Amsterdamse

14-03-2017 om 22:54

Was toch geen vriendje?

Dat jongetje dat op het laatst werd toegevoegd, was geen vriendje, maar waarschijnlijk een populair jongetje, schrijft Moeder met mening. Dan hoeft dat populaire jongetje haar zoon toch zeker niet terug te vragen? Het zijn niet eens vriendjes.

Zon

Zon

14-03-2017 om 22:59

ook

Ik ben ook zoals Drietje, dan regel ik wel wat. Helaas geldt dat niet voor iedereen. En soms kan het inderdaad ECHT niet, maar vaker wel dan niet hoor.

Maar goed, daar heb je niks aan, gewoon accepteren en dat andere kind laten komen. Je kan toch niet ineens de uitnodiging intrekken? Je kan het volgend jaar evt wel anders doen.

Hier een ontzettend verschil in kinderen: oudste werd zelden uitgenodigd. Had 1 a 2 feestjes per jaar en nodigde er zelf wel 7 uit. Jongste wordt door iedereen uitgenodigd en nodigt er nu zelf ook 15 (!). Ik nodig inderdaad iedereen terug uit, vind ik wel zo netjes. Vorig jaar liet ik opa ook rijden en nu laat ik de ouders de kinderen zelf naar de locatie brengen en halen. Dat kan namelijk ook hoor, als het in de buurt is.

Zon

Zon

14-03-2017 om 23:04

slaapfeestje?

Maar Moeder met een mening, 10 vriendjes die blijven slapen gaat mij weer te ver. Dat trek ik niet.

Zeker niet jongens van deze leeftijd.

Nee

Bij ons mocht een slaapfeestje vanaf 11 jaar. Twaalf kinderen. We hadden er meiden bij, die hielden de boel wel in het gareel

Hanne.

Hanne.

14-03-2017 om 23:10

1 kind extra en de 2e of 3e dan?

Okay. De auto los je op (hier helaas geen opa of sociaal netwerk). Maar misschien dat je iets verder kan denken. Een bowlingbaan is geschikt voor max 6 personen. Huur je voor de 7e een extra baan (als dat last minute al lukt). Het is maar een voorbeeld uiteraard. Kan ook zijn beperkt aantal tickets voor iets oid.

En waar leg je dan de grens. 1 kind extra of 2 of 3 of...? Mijn jongste had soms wel 6 feestjes in 4 weken. Heb meegemaakt dat er een uitnodiging kwam van een kind waarvan ik nieteens wist dat het bestond. Moesten dan al die kinderen komen én de kinderen waar ze de rest van het jaar nog heen gingen?

Of is het voor kinderen die een paar maanden voor jouw kind jarig waren niet zielig als ze niet op het feest mogen komen? En de kinderen doe nu jouw kind jarig zijn. Wat doen we daar mee.

Ik ben geloof ik een beetje allergisch voor dat gepuzzel en gedoe rond verjaardagspartijtje's. Als een beste vriend/vriendin je niet uitnodigt vind ik dat vreemd. Maar verder... Wil ik vooral een leuk partijtje en geen politiek strategisch ingegeven uitnodigingsbeleid.

Doe je als volwassene toch ook niet. Dan nodig je toch ook gewoon mensen uit waarmee je het gezellig wilt hebben?

Vesta

Vesta

14-03-2017 om 23:12

tjonge

waar laat je 12 kinderen? Slaapfeestje is max 4 hier, inclusief die van mijzelf. Dan ligt de woonkamer vol.

Woonkamer

Het paste net in de woonkamer.

Wij nodigden altijd alle kinderen uit die mijn kinderen ook hadden uitgenodigd. Dit waren er soms 16. We pasten daar het feestje op aan (naar een speeltuin, gymzaal of zo) en soms gaven de kinderen ook hun feest met een vriendje samen. Daardoor hadden we meer begeleiding (vier ouders) en auto's en konden we ook wat meer geld uitgeven.

Hanne

Het is juist hartstikke duidelijk en makkelijk, iedereen wordt terug uitgenodigd. Niemand teleurgesteld. Geen strategisch gedoe (houd ik helemaal niet van).

Willeke

Willeke

15-03-2017 om 00:05

hier ook beperkt

Wij geven ook een maximaal aantal kinderen op dat kind mag uitnodigen voor partijtje. Als daar een goede reden voor is, willen we daar best flexibel mee zijn. Maar als een kind geen goede vriend is, nooit komt spelen (of ons kind bij andere kind), maar wel ons kind voor eigen partijtje heeft uitgenodigd, dan is dat voor ons geen reden om een uitzondering te maken.

Dat "voor wat hoort wat" is sowieso niet houdbaar.
Er zijn ook kinderen die de hele klas uitnodigen.
Dat doen wij niet.
Bij ons is het aantal kinderen aangepast aan wat we willen gaan doen, aan wat we aankunnen (praktisch en psychisch) en aan wat we verwachten dat een goede hoeveelheid/combinatie zal zijn.
En in principe geldt als maximum de leeftijd van kind.

Gewoon niet moeilijk over doen.
Kinderen moeten ook leren omgaan met teleurstellingen, trouwens.

Limi

Limi

15-03-2017 om 07:46

en als je kind nou nooit wordt uitgenodigd?

Mijn jongste wordt nooit uitgenodigd. Wie moet hij dan uitnodigen? Hij was aan het begin van het schooljaar jarig. Twee kinderen kwamen niet opdagen en de anderen hebben hem nog niet terug gevraagd, maar er zijn er al wel minstens twee jarig geweest. De kinderen van vorig jaar hebben hem ook niet teruggevraagd. (Op misschien 1 na, maar dat kan ook het jaar ervoor zijn geweest.) Mensen die alles bijhouden en terugvragen zijn er dus niet zoveel.

Hij zit er niet mee hoor, hij houdt niet zo van feestjes. En hij is niet eens vervelend, gewoon stil.

Maar ik zie al dat ik al die kinderen ga schrappen... Volgend jaar mag hij ze gerust weer kiezen. Alleen zal ik dan aansturen op wat meer kinderen, zodat als er weer 2 niet komen en 2 veel te laat, hij daar niet met maar 1 ander kind zit.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-03-2017 om 08:12

Limi

Een feestje geven aan het begin van het schooljaar is soms niet handig. Omdat je dan soms nog niet zo weet met wie er wordt gespeeld etc. Voor dochter gaven wij het feestje altijd een paar maanden later. Voor zoon ook trouwens, hij is met kerst jarig en dat is niet handig.

Limi

Limi

15-03-2017 om 08:17

is zo

Maar dat zou voor de "wij vragen iedereen terug" mensen niet uit hoeven maken

Overigens speelt kind niet echt met iemand, dus voor hem maakte dit geen verschil.

Limi

Nou, voor kinderen als jouw zoon doe ik dat dus. Altijd iedereen terug vragen. Ik denk dat ik in jouw situatie het samen spelen na school zou stimuleren. Daar komen vriendschappen uit. En als dat niet lukt veel kinderen uitnodigen voor een heel leuk feestje.

En Willeke, het zijn altijd dezelfde kinderen die teleurstelling op teleurstelling krijgen omdat ze nergens uitgenodigd worden. En daar doe ik niet aan mee.

Limi

Limi

15-03-2017 om 09:12

hij heeft niet zo'n behoefte

Ik probeer het wel eens, maar na school is hij liever rustig thuis en alleen met zijn broer. De klasgenoten zitten op een andere golflengte, voor zover ik dat kan zien bij degenen die hier geweest zijn. Met de klasgenoten van zijn broer doet hij wel mee, maar helaas vindt broer het fijner om ergens anders te spelen.

Hij houdt zelf echt niet bij wie met wie afspreekt en wie er een feestje geeft. Dus hij mist niks en hij is niet zielig, gelukkig

Willeke

Willeke

15-03-2017 om 09:25

Drietje

"En Willeke, het zijn altijd dezelfde kinderen die teleurstelling op teleurstelling krijgen omdat ze nergens uitgenodigd worden. En daar doe ik niet aan mee."

En voor zo'n kind, waarbij we zoiets vermoeden (maar het komt niet echt voor in deze klas, volgens mij), maken we dan ook eerder een uitzondering om die extra te vragen, ook als het max. al is bereikt.
Maar consequent iedereen terugvragen, nee dat doen we niet. Dat gebeurt andersom ook niet.
Het gaat er in de eerste plaats om wie kind wil vragen en met wie er een goed contact is.

Half a twin

Half a twin

15-03-2017 om 09:27

Maar Drietje

Heb jij dan nooit dat "het niet werkt?" Mijn kinderen waren nooit op alle partijtjes van de hele klas, altijd wel bij hun BFF's maar ook wel eens bij een paar kinderen waar ze wel eens mee speelden en in de waan van de dag werden ze dan uitgenodigd voor een partijtje. Die kinderen altijd terugvragen leverde wel eens moeilijke situaties op.
Vooral dochter kon 1 op 1 wel met alle kinderen uit de klas opschieten maar er waren er ook bij die niets met elkaar hadden of nog erger alleen maar ruzie.
Dan had ik een feestje met de BFF's van dochter plus 1 of 2 kinderen die wel een kleine klik hadden met dochter maar niet met de BFF's. Spanning en ruzie tussen die meiden, dan is de feestvreugde snel vertrokken.
Hier was een uitnodiging voor een feestje waar dochter en zoon mochten komen geen toegangsbewijs voor het feestje van dochter en zoon. Ik had na het eerste mislukte partijtje geen zin meer in door de kamer vliegende plakken cake, omdat er ruzie ontstond over de verdeling van de chocolaatjes en aardbeien. Ruzie die voorkomen had kunnen worden door sommige kinderen niet uit te nodigen. Overigens was ik hier in huis degene die eerst voor retour uitnodigen was en was vooral dochter er fel op tegen. Zij had al heel snel door dat BFF W met meisje Y (waar dochter af en toe speelde en 1 keer op een partijtje was geweest) een ongelukkige combinatie was waar het niet gezellig door bleef.
Toen dochter in groep 8 zat wilde ze voor haar laatste feestje op een na alle meiden uitnodigen. Dat mocht van mij als de laatste dan ook kwam (alle meiden op één na dat vond ik niet kunnen) met balanceren, sussen en goede sturing van mijn kant is het gezellig gebleven. Maar neem van mij aan dat kinderen (nadat ze een aantal jaar bij elkaar in de klas hebben gezeten) precies weten wie je er beter niet bij kan hebben om het gezellig te houden. Bij dochter heb ik 2 fouten gemaakt door mijn wil op te leggen, bij zoon heb ik altijd naar hem geluisterd. Waardoor er ook 1 partijtje niet helemaal leuk was. Hij wilde perse M uitnodigen en zei na afloop zelf dat dat toch geen goed idee was.

Vesta

Vesta

15-03-2017 om 09:52

zelfde ervaring als HaT

Dochter is in groep 6 van school veranderd, had al snel nieuwe vriendinnetjes en hoorde van een meisje dat altijd gepest werd en niet uitgenodigd.
Ze nodigde het meisje dus wel uit maar het werd een ramp. 1 op 1 is het een heerlijk kind, maar met meer neemt ze het volledig over en eist alle aandacht (letterlijk en luidruchtig) op. Feestje volkomen verpest.
Dat is dus de reden dat ze niet op feestjes uitgenodigd wordt het gaat gewoon echt niet. Het pesten in de klas is wel over maar uitnodigen voor een feestje durf je als ouder niet meer.

Het kan toch niet zo zijn dat er 5 kinderen inclusief de jarige job aan het huilen zijn en naar huis willen omdat 1 kind er bij moet omdat het nooit uitgenodigd wordt?

lieverdje

lieverdje

15-03-2017 om 09:54

Moeder met mening

Het lijkt me heel verstandig als jullie je gewoon aan het lijstje houden waar dat andere jongetje (waar jou zoon niet is uitgenodigd) ook op staat. Ik zou zeker niet aan je zoon laten merken dat het stom is dat die jongen hem niet heeft uitgenodigd, maar het luchtig houden. Tenslotte heeft je zoon hem ook pas als laatste op zijn lijstje gezet, dus in hoeverre is dat jongetje nou een goeie vriend van hem?

Mijn ouders deden vroeger ook zo, de nadruk erop leggen waar ik niet was uitgenodigd (en dat die kinderen dan dus blijkbaar niet mijn vriendjes waren). Heeft mijn zelfbeeld geen goed gedaan, ik heb toch heel lang ergens gedacht dat ik niet leuk was.

lieverdje

lieverdje

15-03-2017 om 10:01

vergelijkbare ervaring (ot)

Wat betreft het volgen van het instinct van de kinderen, wie wel en wie niet uitnodigen... daarin heb ik wel vergelijkbare ervaringen. Niet zo extreem als bij Vesta, maar wel eens een kind uitgenodigd dat duidelijk niet in de groep paste. Hier en daar boterde het niet altijd goed met andere kinderen, zonder dat kind was het feestje wel iets leuker geweest, denk ik.
Aan de andere kant..... het buitenbeentje was wel heel blij dat hij uitgenodigd was. Is ook wel weer wat waard.

Het grappige hier is dat de feestjes van onze oudste, die niet veel vrienden heeft, maar een stabiel klein groepje, altijd harmonieuzer verlopen dan die van onze jongste. Die gaat zo'n beetje met iedereen om en wordt op veel feestjes uitgenodigd; de kinderen die op zijn feestjes komen passen niet persé zo bij elkaar en daar heb je dan iets meer werk van.

Niet werkt

Dat valt wel mee eigenlijk. Bij mijn oudste was er nooit gedoe tussen de jongens (we nodigden altijd alle jongens van de klas uit, waren er 10). Er zat 1 kind tussen met een flinke rugzak en die moest continu in de gaten gehouden worden (niet vervelend, maar was veel langzamer dan de rest en kon bv zomaar kwijt raken). Hielden we rekening mee.

Bij mijn jongste is dat wel anders, maar ook daar kennen we de kinderen goed en denken we van te voren na over groepsindeling en zo. En we geven die kinderen iets meer aandacht, helpt ook. Overigens heeft jongste één keer een vriendje niet uitgenodigd, die had hem zo vreselijk te pakken gehad (kind met een issue, daar zitten er veel van in de klas), dat hij hem beslist niet uit wilde nodigen. Dat snapte ik heel goed, maar zelf vond ik dat niet leuk. Ik merkte wel dat mijn jongste in de laatste groepen van de basisschool kritischer werd, er gingen groepjes ontstaan, maar ook andere kinderen werden kritischer, dus dat loste zichzelf wel op.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.