Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
soepkip

soepkip

10-01-2017 om 12:24

Kind mag nooit meespelen

Mijn dochter zit in groep 4 en we wonen in een klein dorpje en ze heeft maar 6 kinderen in de klas. Waaronder 2 vervelende jongens, die twee moeten elkaar niet maar ze hebben verder niemand en halen alleen maar katte kwaad uit. Verder heeft ze nog 3 andere meiden in de klas. In groep 1 was de klas nog groter, toen zat er nog een jongetje bij en nog een meisje die haar beste vriendin was maar die zijn allebei verhuist.

Tijdens het buitenspelen mag ze nooit meedoen, vooral van de jongens niet, de meiden durven er ook niets van te zeggen. Ze vind dit natuurlijk erg vervelend en is hier vaak voor naar de juf geweest en zelf heb ik dit ook al een paar keer aangegeven aan de juf. Ze weet het probleem, maar een oplossing is er niet.

Ze wordt ook bijna nooit gevraagd om af te spreken met kindjes vanuit haar klas. Ze vraagt het wel eens maar dan hebben ze nooit tijd of je bent alleen goed genoeg als kindjes een soort van oppas nodig hebben.

Gelukkig is het een combiklas en zit ze bij groep 3 waar ze wel welkom is, daar heeft ze een leuk groepje. Mijn andere dochter zit ook in die klas.

Ze vind het vervelend dat ze niemand heeft in de klas. Nu zit ze dan nog bij groep 3 met buitenspelen, maar volgend jaar waarschijnlijk ook niet meer. Ze is heel sociaal, helpt iedereen en is aardig. Ik weet ook niet meer hoe ik hier mee om moet gaan, wat is jullie advies?

Marie

Marie

10-01-2017 om 16:27

moeilijk - 1 school ?

Hmm, moeilijk dilemma.

Vraagje - is er maar 1 school in dorp? Dus alle kinderen zijn ook buiten schooltijd "op elkaar aangewezen"? Hoe zijn de contacten dan onderling?

Je schrijft dat ze volgend jaar bij andere kinderen in de klas komt. Dat hoeft niet negatief te zijn natuurlijk. Of zijn de kinderen in die klas zo hecht dat er geen ruimte is voor andere kinderen?

Ze moet nog 4,5 jaar op deze school. Dat is heel lang als je je niet gelukkig voelt natuurlijk (weet ik alles van).

Hoe ver is het reizen naar de volgende school in de omgeving? Is die bijvoorbeeld groter? Misschien een idee om je dochter of beide dochters daar een paar dagen mee te laten draaien?
Ik weet naar een andere school doen is zware beslissing, maar kan echt helpen om je kind gelukkiger op school te laten zijn.

succes

Weinig kinderen

Met zo weinig kinderen heeft ze natuurlijk niet veel te kiezen. Ik kan me niet voorstellen dat ze volgend jaar met alleen zes kinderen in de klas zou zitten. Komt ze dan niet in een volgende combi groep 5/6?

Als ze het wel goed kan vinden met de groep 3 kinderen, zou ik haar daar mee af laten spreken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-01-2017 om 19:17

Richt je op groep 3

En stimuleer haar ook om meer met die kinderen af te spreken.
Wellicht dat de juf daar ook nog een rol in kan spelen.

Meelezer

Meelezer

10-01-2017 om 19:38

Wat een verschil!

Jeetje, mijn kinderen zitten op een school met acht(!) groepen 4! Zo'n grote school heeft voor- en nadelen maar mijn kids hebben keuze genoeg als het gaat om klaas- en jaargenoten...

OT: ik geloof dat ik mijn kind zou stimuleren om lekker te spelen met de kids die ze wél leuk vindt (groep 3 dus) en dan hopen dat ze volgend jaar in de combigroep 5/6 aansluiting vindt bij meisjes uit groep 6. Als jullie ook op andere vlakken niet blij zijn met deze school, zou je ook kunnen overwegen een andere school te zoeken. Maar voor alleen een 'slechte' matching met klasgenoten zou ik dat zelf niet zo snel doen....

soepkip

soepkip

10-01-2017 om 19:58

reacties

Bedankt voor de reacties.

Volgend jaar wordt het 5/6 in groep 6 zitten 7 kindjes waaronder een goede vriend van haar. Hiermee spreekt ze geregeld af en dat jongetje kan niet wachten totdat hij weer bij mijn dochter in de klas komt.

Zelf heeft ze een vriendengroepje in de buurt, samen met 6 meiden zijn ze en ze spelen eigenlijk wel geregeld samen op straat in de buurt. De andere kindjes zitten allemaal in groep 3 en hier heeft ze goede aansluiting allemaal mee.

Een andere school wil ik hierdoor ook niet, het is een klein dorp en als je op een andere school zit, dan hoor je er echt helemaal niet meer bij.

Ik zei zelf al, waarom speel je gewoon niet met groep 3. Dat doet ze ook maar ze wil ook er in de klas bij horen. Ze verzint vanalles om mee te mogen doen. Vandaag is ze in de pauze gewoon tussen de groep gaan staan zonder te vragen of ze mee mocht spelen. Iedereen renden weg maar toen hebben ze wel pakkertje gespeeld.

Ik hoor ook wel van andere ouders van de school dat groep 4 ook een klas is met allemaal verschillende type kindjes.

Oppas

Ik zou dan zelf toch maar af en toe voor veredelde oppas spelen en kijken of het contact zo wel op gang komt.

gloria

gloria

10-01-2017 om 21:02

geen probleem

Voor haar is dit misschien wel een probleem, maar ik zou er toch voor waken haar hierin te bevestigen. Vooral met je houding en uitstraling aangeven dat het is zoals het is.
In feite past ze gewoon niet zo in een klein groepje. Gewoon pech dat net dit kleine groepje haar jaargroep is.
In woorden zou ik dit niet zo benoemen naar haar, haar ook niet adviseren met gr 3 te spelen bijv. Dat advies heeft ze niet nodig, dat doet ze al. Bovendien willen kinderen op deze leeftijd oefenen in communiceren. Dus leren goed aan te geven waar ongenoegens liggen etc. Dus puur met haar praten geeft haar goed oefenmateriaal. Het onderwerp doet er niet zoveel toe. Juist als ze haar ei hier goed over kwijt kan zal ze zelf manieren vinden hier goed mee om te gaan.
Ik zou een beetje neutraal reageren, doorvragen etc.

soepkip

soepkip

19-01-2017 om 21:52

opgelost

Het is opgelost. Hoop ik.

Een moeder van een vriendinnetje begon er over met mij. Haar dochter had thuis verteld dat de jongens van de klas mijn dochter aan het pesten waren en alle meiden die wel met mijn dochter speelde mochten ook niet meer meedoen. De meiden vonden dit zelf niet leuk voor mijn dochter maar ze waren bang dat ze zelf gepest werden. Dit is blijkbaar al heel lang aan de hand. In het verleden zijn de andere meiden ook tijdelijk slachtoffer geweest.

Die moeder heeft vanuit dit gesprek de andere moeders aangesproken en volgens mij ook de juffrouw. Want de juf begon hier vandaag over in de klas. Iedereen mocht gewoon meespelen en pesten mag niet meer. Degene die andere buiten sluiten worden gestraft.

Mijn dochter kwam blij thuis, Ze heeft heerlijk met de meiden gespeeld en de twee jongens.. die gingen maar met zijn tweetjes spelen.

Hopelijk blijf het nu zo.

Wat voor een invloed twee jongens kunnen hebben zeg.

Lente

Lente

19-01-2017 om 22:45

Wat een fijne moeder, dat ze dit zo goed gemeld heeft.

Ik zou een grote bos bloemen kopen voor haar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.