Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind(5j) heeft veel moeite met tellen

Hallo allemaal,

Excuses als ik onduidelijk ben of taal fouten maak. Niet zo lang woon ik in Nederland.

Mijn dochter van 5 jaar heeft moeite met tellen en cijfers.
De cijfers 1 en 2 herkent ze meteen, maar de rest niet.
Als ik met haar oefen, over twee seconden vergeet ze weer.
Ze probeert heel snel te tellen , ongecontrolleerd, door haar vingers te gebruiken. Als ik vraag hoe oud je bent, dan vergeet ze dat vijf.
Ik ben bang dat mijn kind ADD heeft,  ze is vergeet vaak dingen zoals speelgoed. 
Haar moedertaal is goed, ze heeft veel humor. De school vind ze heel leuk. Ik maak me heel erg zorgen. Te veel lees ik op de internet, zoeken naar de oorzaak wat het zou kunnen zijn.

Zou graag ervaringen willen weten van oudere ouders die ook zo iets mee gemaakt heeft en hoe het nu gaat.

Alvast bedankt.

Wat zegt haar juf / meester?

Doe je spelletjes met haar? Mens erger je niet bijvoorbeeld. Of andere spelletjes waarmee je onbewust leert tellen, zonder druk en spanning

Hoe gaat het tellen in haar moedertaal? 

waarom maak je je zorgen? Ze ontwikkeld zich, heeft humor, gaat met plezier naar school.  Ok ze kan niet tellen.  Nou dat komt echt wel goed hoor en zo niet komt het ook goed

lekker samen ganzeborden, en andere dobbelspelletjes spelen. En verder gewoon met de juf overleggen over het tellen.  Maar dit is niet iets om je ernstig zorgen over te maken in het leven. Niets levensbedreigends aan

Ze heeft nog tijd genoeg om het te leren. Vaak zien ze vanzelf een keer het licht en valt alles op zijn plek. 

Niet elk kind ontwikkelt zich even snel. Kan ze wel tellen? Probeer vooral spelenderwijs dingen aan te bieden. Dat beklijft vaak beter bij jonge kinderen en is ook leuker. Spelletjes met een dobbelsteen, helpen met koken, hoeveel appels liggen er op de fruitschaal, je mag x snoepjes pakken. 

Een getallenreeks opzeggen en laten nazeggen is veel te abstract. Maak het zichtbaar: met drie appels tel je tot 3, met vijf lepels tot 5 enz. Wat de anderen zeggen: vraag op school hoe het gaat als je je zorgen maakt. En laat je niet aanpraten dat je Nederlands moet spreken met je kind als je dat zelf niet vloeiend kunt. Taalontwikkeling (inclusief getallen) kan in iedere taal. 

---

---

03-11-2021 om 16:30

Inderdaad, dit doe je in haar moedertaal. Geen reeks opzeggen maar vragen hoeveel appels er op tafel liggen. Spelletjes doen. Alles in haar vertrouwde taal. Pas daarna het Nederlands. 

Tips vragen aan haar juf en thuis veel doen op een leuke manier. 'Wil je 3 koekjes pakken?'. Spelletjes spelen met dobbelstenen. Filmpjes en boekjes kijken waar tellen in voor komt. Veel oefenen zodat ze er bekend mee raakt

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.