Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
charliesijil

charliesijil

30-01-2016 om 14:33

Keuze basisschool - plaatsing bij 'slechte' groep

Ik zit met een dilemma. Mijn zoontje van bijna 4 is aangenomen op 2 goed aangeschreven en ook zeer gewilde basisscholen. Onze voorkeur ging erg uit naar de Montessori school. Wij denken dat dit systeem goed is voor de ontwikkeling van ons mannetje en hij past ook in dit schoolsysteem (kan heel goed zelfstandig werk, is gestructureerd etc)
Nu konden wij een voorkeur aangeven voor de onderbouwgroep en daar is het mis gegaan. Ik had "op het schoolplein" vernomen dat het bij 1 bepaalde juf/groep niet heel lekker liep, dus deze groep was eigenlijk de enige waar ik mijn zoon liever niet naar toe zag gaan en dit heb ik zo aangegeven. Uitgerekend daar is hij geplaatst (het is een heel makkelijk en flexibel kind, dus ik ben bang dat hij daarom daar is geplaatst). Na overleg met de planning ben ik met een open houding kennis gaan maken met de juf en mijn twijfels werden eigenlijk alleen nog maar bevestigd. Nu heb ik een gesprek gehad met de directeur van de basisschool, maar ze blijven achter hun keuze (en uiteraard leerkracht staan. Ik ben echt enorm teleurgesteld en had zo'n starre houding totaal niet verwacht. Ik heb nu meermaals geprobeerd om een andere groep af te dwingen (in totaal zijn er 5 onderbouwgroepen), maar ze lijken geen strobreed te willen toegeven. Ik wil mijn zoontje dolgraag op dit onderwijs, maar niet in deze groep. Hebben jullie advies wat te doen? Toch erin meegaan en kijken hoe het gaat? wellicht toch het klassieke onderwijs (ook een erg goede school)? Zit echt in dubio....

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

30-01-2016 om 15:05

Waarom had je verwacht dat de school het met jouw verzoek

Eens zou zijn?

Kun je me dat eens vertellen?

Ik zou, als school zijnde, jouw verzoek ook niet honoreren. Al was het maar dat dat een verzoek is gebaseerd op "schoolplein geroddel en achterklep". Met dat in je hoofd ben je gaan praten met de juf. En ondanks dat je aangeeft dat je dat met een open houding bent aangegaan (waar ik persoonlijk niet in geloof, maar dat is een andere discussie) heb je je doel niet bereikt.
Vervolgens heb je meermalen geprobeerd om de school toch te dwingen om met jouw verzoek mee te gaan.

Om heel eerlijk te zijn, vind ik dit "verwende prinsesjes gedrag" , hoe bot dit ook mag klinken.

Ik vind ook dat je de juf tekort doet. Op voorhand al.
Een juffrouw hoeft namelijk niet jouw beste vriendin te zijn, het moet een professionele vakkracht zijn die haar vak beheerst.
Een oordeel over haar ~al dan niet~ functioneren moet dan ook niet gebaseerd zijn op roddel en achterklep.

Moni

Moni

30-01-2016 om 15:11

Lijkt me logisch dat de school erover gaat

De reden dat jij die juf niet wilt, is wat je over die juf gehoord hebt.
De reden is niet dat het voor jouw kind niet goed zou zijn om speciale redenen. Integendeel, je hebt een makkelijk kind.

Als school erin meegaat dat ouders zelf mogen bepalen in welke groep hun kind komt, raken zij de regie kwijt.

Mocht een kind een speciale aanpak nodig hebben, dan kun je als ouder vragen aan de school hiermee rekening te houden bij de keuze van de klas. Maar daar houdt het mee op.

Nastia

Nastia

30-01-2016 om 15:21

Serieus?

Natuurlijk gaan ze niet instemmen met jouw verzoek. Nog voordat je de leerkracht kent, nog voordat ze je zoon ook maar één keer lesje heeft gegeven, heb jij je oordeel al klaar. Dat zou ik ook niet serieus nemen.

Je kan inderdaad twee dingen doen: zelf kijken hoe het loopt, al is je blik nu wel gekleurd (die open houding geloof ik ook niet in). Of toch voor die andere school kiezen. Die keuze moet je zelf maken.

Er wordt trouwens zelden of nooit geruild van klas, tenzij er echt grote problemen zijn met de combi kind/leerkracht of kind/klas. Dus ook bij wisseling van bouw (op veel Montessorischolen worden klassen gehusseld) heb je GEEN inspraak in welke klas je kind komt of met welke kinderen wel/niet. Als je er -nog voor de eerste schooldag- al zo'n probleem van maakt wens ik je alvast veel sterkte voor de komende 12-14 jaar.

charliesijil

charliesijil

30-01-2016 om 15:29

fijne zaterdag!

Zo ongeveer 1 keer in de 3 jaar post ik eens iets op een forum, omdat ik echt ergens mee zit. Erg geestig hoe oud Hollandsch veroordelend en ongezouten hierop gereageerd wordt! Ik vraag niet wat iemand hiervan vindt (dat zal mij een worst wezen), maar advies hoe nu verder! Fijne zaterdag!!

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

30-01-2016 om 15:37

Advies hoe nu verder?

Tja, dat mag je helemaal zelf weten.
Het is jouw keus om toch te vertrouwen in de school van je keuze (die zo goed is) en je kind daar naar toe te laten gaan, of naar de andere school.

Inhoudelijk valt er weinig over te zeggen, omdat ik niet weet wat er speelt, dus valt dat ook niet te nuanceren.

Jamie

Jamie

30-01-2016 om 16:47

tja

Je kiest geen andere school nu omdat de juf je van tevoren niet aanstaat. Ze gaan ook echt niet jouw kind elders plaatsen en tegen de ouders van een ander kind zeggen dat die naar een andere klas moet. Verder geloof ik niet dat ze jouw kind daar gezet hebben omdat het een makkelijk kind is, daar kijken ze echt niet naar. Wel naar de verdeling j/m maar verder geloof ik daar niet zo in.

Gewoon zien dus hoe het gaat en eventueel na de zomer om overplaatsing vragen want bij Montessori zit je toch heel lang aan 1 leerkracht vast of vergis ik mij daarin?

Goudvis

Goudvis

30-01-2016 om 17:01

Hmmm

Die school heeft een goede beoordeling, dat is dus met deze juf meegerekend. Dus waarom geef je het de kans niet? Je hebt niet onbevooroordeeld naar haar gekeken, maar met een gekleurde bril op. Er zijn wel vaker klassen waar dingen minder goed lopen, maar dat hoeft niet bij voorbaat aan de juf te liggen.
Mijn zoon heeft nu ook 2 jaar een juf waar hij weinig mee heeft. Uitzitten die tijd, hij is gelukkig ook een gemakkelijk kind. Hierna komt er een topleerkracht.

Anyway als jij nu voor die andere school kiest weet je ook niet welke leraren je allemaal krijgt. En op het VO ook niet, zeker weten dat er een paar bij zitten die jij niet ziet zitten.

Zomaar wisselen

Zomaar wisselen, omdat de juf je niet aanstaat, doen scholen niet. Toen mijn dochter bij die snertjuf geplaatst werd heb ik er een draai aangegeven: ik had een pasgeboren tweeling en snertjuf zat boven, dan moest ik altijd de kinderwagen achterlaten. Dat vonden ze een goed argument om mijn kind bij de leuke juf beneden te plaatsen. Toen vier jaar later zoon bij snertjuf zou komen heb ik min of meer dezelfde smoes gebruikt: één boven en één onder is teveel gedoe in de ochtendwegbrenghectiek. Werd meteen gehonoreerd door beide zoons bij een juf op de begane grond te plaatsen.

skik

vlinder72

vlinder72

30-01-2016 om 19:48

Lastig

Je komt er nu waarschijnlijk voor het eerst mee in aanraking dat je niks te zeggen hebt. Peuterspeelzaal, kinderdagverblijf etc. Jij kan bepalen in welke groep je kind komt of je kan er invloed op uitoefenen. Dat houdt op zodra je kind naar school gaat. Je kan een goede school uitkiezen maar je hebt geen invloed op de grootte van de klas, welke kinderen er in die klas komen, welke docent je krijgt.

Ik heb de afgelopen 11 jaar al zoveel meegemaakt. Klassen die opeens samengevoegd worden (een groep 6/8 zodat broer en zus bij elkaar kwamen), slechte docenten, hele vervelende kinderen etc. Je hebt er geen invloed op. Toen het bij ons te bont werd, hebben wij onze kinderen van school afgehaald en naar een andere school gestuurd. Een prima school. Ook montessori maar ook op deze school lopen goede en minder goede docenten rond. Maar pas op. Mijn zoon heeft ooit een geweldige lerares gehad. Echt een hele fijne vrouw toch hoorde wij achteraf dat heel veel ouders juist ontevreden over haar waren. Er werd op het schoolplein veel over haar gepraat maar voor mijn zoon was het de beste lerares die hij ooit gehad heeft.

Dus mijn advies is. Accepteer het en kies voor die school. Wil je het niet dan zal je op zoek moeten gaan naar een andere school. Ik zou in ieder geval niet steeds bij de school gaan zeuren of je kind in een andere klas kan. Dat komt heel raar over. Je kent de school niet. Je kent deze lerares niet dus je kan moeilijk zeggen dat deze lerares niet bij je kind past.

Kijken hoe het gaat

Een van mijn 4 kinders kreeg in groep 5 een nogal ouderwetse juf, waarover werkelijk iedereen op het schoolplein riep 'the horror the horror'. Ook leerlingen deden daar volop aan mee: O wat erg, krijg jij juf X?
Uiteindelijk heeft juist deze juf het rekentalent van mijn kind gezien, tien-minutengesprek daarover (met uitgebreide uitleg van haar kant) duurde meer dan half uur (slokte haar hele pauze op). Ik zag dat strenge en ouderwetse best, maar ben haar nog steeds dankbaar voor het stimuleren van mijn onzekere en stille gupje.

Met andere woorden: accepteer de plaatsing. Als het echt niet gaat, en je kunt dat staven met feiten en niet met 'hear say', zou ik het aankaarten.

bieb63

bieb63

30-01-2016 om 23:44

En na de kleuterklas.....

Als er bijv. 2 groepen 3 zijn, gaan dan de ouders de samenstelling van de kinderen en de juf bepalen per groep? Hoe zie je dat voor je!? Pietje moet bij x, yen z inde klas en zeker niet bij a, b en c. En daarbij wil pietje juf Aen niet juf Nel... (Of vindt pietje het mss allemaal prima, maar moeders vindt dar niet). En dan wat te de doen met al die andere ouders die ook zo hun voorkeueren hebben...Wat denk je zelf?

dc

dc

31-01-2016 om 00:04

enne

Het is maar een jaar. Die is echt zo voorbij, dus ik zou gaan voor het schoolsysteem dat mij het beste lijkt.

Zoon 2 is nu bij een juf waar ik het helemaal niet mee kan vinden, maar gelukkig had ik het op een aantal punten (vooroordelen) fout, en gaat het heel goed met hem, en vindt hij school nog steeds leuk.

Marie

Marie

31-01-2016 om 00:05

wisseling van leerkrachten

Het is op scholen ook nog wel gebruikelijk dat leerkrachten om de zoveel tijd wisselen van groep/bouw.

Dus dat een groep 7 meester bedenkt dat hij wel eens groep 1/2 wil doen en de juf van groep 1/2 gaat dan groep 6 doen ofzo.

En in elk schoolteam zit wel een meester/juf waar jij en/of je kind niet zo'n klik mee hebt. Probleem bij Montessori is dan ook nog dat kinderen 3 jaar lang dezelfde meester of juf hebben. Dat kan een voordeel zijn (leerkracht leert kind goed kennen), maar ook een nadeel (bij geen klik, duren 3 jaren heel lang).

Maar om nou bij voorbaat al een school af te schrijven, omdat jij denkt dat de juf niet leuk is? Dat is wel heel voorbarig.

En waar baseer jij op dat je zoontje bij die juf is geplaatst omdat hij makkelijk is? Hebben ze je dat gezegd? Meestal gaat het om verhouding jongens/meisjes en klassegroottes.
En wat loopt er dan niet lekker?

Ons kind heeft ook "last" gehad van een juf, terwijl zus het prima met die juf kon vinden. Twee kinderen uit 1 gezin, met heel verschillende ervaringen dus. Dat jaar was dus even doorbijten, maar ja zo is het leven. Gaat niet altijd zoals we willen.

Als je dan toch deze juf persé niet wilt, kun je je zoontje groep 1/2 op een andere school laten doen en dan in groep 3 naar deze school doen?

Maar dit is toch anders?

Ik heb het ook altijd vrolijk gedaan met de juf of meester die voor de klas stond, ik had niets te kiezen. Maar Charlie mocht een voorkeur aangeven en heeft ook aangegeven wie ze niet graag als leerkracht voor haar kind wilde. Juist bij de laatste is haar kind geplaatst.

Ze heeft het niet zomaar gevraagd, ze wilde niets afdwingen, ze mocht een keuze opgeven, waarom eigenlijk als die niet serieus wordt genomen?

Noet

Noet

31-01-2016 om 07:26

nou

omdat een voorkeur geen garantie biedt. Je neemt het mee als punt in de totale besluitvorming en in het totaal kan het dan zijn dat andere punten zwaarder wegen. Want het gaat niet alleen om dit kind maar ook om alle andere kinderen. Kinderen die er vanaf schooldag 1 zijn, maar ook bij een instroomgroep de kinderen die er in de loop van het jaar bij komen. Die zijn dan ook al bekend want je moet ze tenslotte ruim van te voren aanmelden.

bieb63

bieb63

31-01-2016 om 15:25

inderdaad

Net als vaak bij start van het VO mag je 1 of 2 kinderen noemen bij wie je graag in de brugklas wil. Maar dat is geen garantie natuurlijk. Daarbij kan het ook nog zo zijn dat die andere 1 of 2 kinderen niet jouw kind hebben genoemd.... of misschien zelfs gezegd dat ze juist niet met jouw kind in de klas willen..... (of wat voor reden dan ook, weet nl. ook kinderen die graag opnieuw willen beginnen en juist niet bij ex bs kinderen).

Ook was het bij ons op de bs zo, dat zij teveel de 1 okt grens aanhielden (er gingen er maar enkelen door die tussen 1 okt en 1 jan jarig waren. Daarvoor zijn ze op de vingers getikt door de inspectie en moesten er meer kinderen doorstromen. Toen kwamen ze natuurlijk in de knoei met klassegrootte waar niet op voorhand op gerekend was (bij aanname van nieuwe kleuters versus hun geboortedatum). Ze hadden oorspronkelijk 4 kleuterklassen en verder van elke vervolg klas er 1. Kortom ipv ca 28 kinderen die door gingen naar groep 3 (waar ze op gerekend hadden), werden het er meer dan 35 of zoiets. Dat kon natuurlijk niet in 1 groep. Er 2 groepen van maken was dan weer te klein en ze hadden ook een tekort aan lokalen (omdat het jaar daarna er natuurlijk ook weer veel meer kinderen naar groep 3 moesten dan waar ze op gerekend hadden, die zaten immers al op school in de kleuterklas, groep 1).
Kortom: de enige optie was naast een groep 3, ook een combiklas groep 3/4 (en dat vervolgde zich natuurlijk verder in de jaren daarna). Uiteraard werd er naar het betreffende kind gekeken, naar vriendjes en vriendinnetjes en mochten ouders ook hun voorkeur geven. Het resulteerde erin dat er nauwelijks animo (van de ouders) was om hun kind in de combiklas te laten plaatsen. Maar er moesten er toch een x-aantal. Tja, dat is dan niet anders. IJzer kun je niet altijd met handen breken, zullen we maar zeggen.

Jamie

Jamie

31-01-2016 om 16:55

uh bieb

'Dat kon natuurlijk niet in 1 groep. Er 2 groepen van maken was dan weer te klein en ze hadden ook een tekort aan lokalen (omdat het jaar daarna er natuurlijk ook weer veel meer kinderen naar groep 3 moesten dan waar ze op gerekend hadden, die zaten immers al op school in de kleuterklas, groep 1).'

Nee, het jaar erna was het probleem opgelost natuurlijk. Dat probleem heeft onze school gehad met de kinderen uit 1999.

Dees

Dees

31-01-2016 om 16:56

Euhm begrijpen doe ik het niet

Ik begrijp het niet helemaal, je mag je voorkeur geven en wat doe je je geeft je afkeur? Ik bedoel geef dan in volgorde aan welke docenten je wel wilt, en ga niet noemen van "maakt me niet uit zolang alleen die en doe niet."

Je kind is bijna 4 en daarom zal je kind hoogstens 4/5 maanden in die klas vertoeven....en als het dan nog niet klikt zou ik dan pas een verzoek in gaan dienen voor overplaatsing.

Jamie

Jamie

31-01-2016 om 17:22

maar

Ik las al dat iemand het over 'maar 1 jaar' had of zoals hierboven over 'maar 4/5 mnd' maar zo zijn de meeste scholen niet ingericht. Meestal blijf je de hele kleuterperiode bij 1 leerkracht dus in dit geval 2,5 jaar. Bij onze basisschool is dat niet zo maar dat komt ook omdat je eerst in een groep 1 komt en later in een groep 2, geen 1/2 klassen dus of alleen voor de kinderen die jarig zijn vanaf nov-feb vaak omdat die qua niveau bij elkaar zitten.

Precies

Echt vrolijk word je niet als je kind 2,5 jaar zit bij de juf die je "eg nie wil". Even raad vragen op OO is in mijn ogen dus niet zo raar en even flink balen mag ook.
Ik zou ook een smoes gaan verzinnen als ik er één wist
Skik had een bruikbare voor haarzelf om het probleem op te lossen.

Dat een voorkeur geen garantie geeft op de favoriete leerkracht begrijpt ts ook wel, maar nu treft haar kind de heks. Niet leuk!

Lusithania

Lusithania

31-01-2016 om 19:48

Kleuter

In groep 2 had mijn dochter twee juffen. De ene juf vond iedereen (moeders op het schoolplein) geweldig. Mijn zoon had liever de andere juf. De andere juf was strenger/duidelijker en dat vond mijn dochter erg prettig.
De ene juf was dus 'lief' en de ander was 'streng'. De moeders kozen voor de lieve juf.

bieb63

bieb63

01-02-2016 om 14:24

wel hoor jamie

Want de kinderen die inmiddels in groep 1 zaten waren óók nog min of meer geselecteerd op geb.datum (lees: welk jaar door naar 3 volgens hun 'oude' regels). Dus het jaar daarna waren er dus ook 'teveel' groep 3 kinderen. Het nieuwe aanname beleid konden ze pas toepassen mbt de kinderen die nog niet op school zaten.

mijk

mijk

01-02-2016 om 16:18

naar het gaat hier toch om 3 jaar

bij Montessori onderwijs? Dat was de reden dat ik daar niet voor gekozen heb. Je kunt altijd een mindere docent treffen of een die jouw kind niet ligt. Maar 3 jaar lang een niet zo goede lijkt me echt heel lang. Afgelopen jaar en dit jaar had mijn dochter een ontzettend goede docent en dan is het wel weer een beetje jammer om na een jaar weer afscheid te nemen!

Mijk

P.S. Ik zou dus gewoon voor school 2 gaan. Probleem ook opgelost. Is docent daar niet zo prettig duurt het maar een jaar.

Jamie

Jamie

01-02-2016 om 16:45

nee bieb

Je vergeet al die tijd dat het jaar erna juist minder leerlingen heeft, die waren namelijk al versneld doorgegaan naar groep 3 Dat gat kan dus opgevuld worden door de nieuwe lichting okt/nov/dec kinderen.

Elfje65

Elfje65

01-02-2016 om 19:54

Ik zou zeggen

Ga niet op geroddel af en vorm je eigen mening. Misschien is zij wel hartstikke leuk voor jouw kind. Vaak weet je niet eens bij wie je kind in de klas komt, want je kent de juf niet eens. En wat al eerder gezegd is, kans is groot dat als hij nu een leuke juf krijgt het over een paar jaar wel heel anders kan zijn.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-02-2016 om 20:15

je kent de juf niet

Je kent de betreffende juf niet. De school kent jouw kind niet. En misschien wel het belangrijkste: je weet nu zelf nog niet wat jouw kind op school nodig heeft.

Ik vind het heel begrijpelijk dat de school niet instemt met jouw verzoek. Om de 3 redenen die ik net noemde.

Natuurlijk is er een verschil tussen de ene en de andere leerkracht. En staat de een beter 'aangeschreven' dan een ander. Maar dat zegt nog niets over de relatie die jouw kind met deze leerkracht gaat hebben. Dat een andere ouder niet tevreden is, zegt dus niet dat jij ook ontevreden zult zijn. Jouw kind heeft wellicht iets heel anders nodig dan dat andere kind.

Mijn kind (met gebruiksaanwijzing) zou in groep 8 een van de favoriete leerkrachten van de school krijgen. Als ik onbekend zou zijn op deze school (en nog niet zo goed zou weten wat mijn kind nodig heeft), zou ik dus heel blij zijn geweest. Maar zelfs een populaire leerkracht kan wat mindere kanten hebben. En die lagen bij deze leerkracht op het vlak van 'kinderen met een gebruiksaanwijzing'. Kinderen zoals die van mij. Na overleg hierover met de leerkracht van groep 7 en de intern begeleider hebben wij besloten overplaatsing naar de andere groep aan te vragen. Daar heeft de directeur (uiteindelijk) mee ingestemd. Maar daar hebben we wel een aantal goede gesprekken over moeten voeren en gingen wel de 'dossiers' open. Het betekende ook dat de directeur erkende dat deze leerkracht inderdaad een 'zwakke plek' heeft. En dat er inderdaad een risico was op een mismatch tussen leerkracht en mijn kind.

En jullie situatie is daar geen sprake van: je kent elkaar nog helemaal niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.