Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Juf op kinderfeest?

Hallo,

Mijn zoon van 9 wil zijn juf graag uitnodigen op zijn kinderfeest (lasergamen). Zij heeft gezegd dat ze dat heel leuk vindt en komt als wij dat goed vinden. Wij vonden het een leuk idee en zagen niet meteen de problemen. Maar nu twijfelen wij of dit wel slim is (vooral door reacties van ander ouders)

Zitten andere kinderen die genodigd zijn hier wel op te wachten? Ik weet van een jongen die vindt dat hij vaak op zijn kop krijgt van haar, misschien is hij wel onaangenaam verrast.
Moet die scheidslijn van juf en prive wel doorbroken worden? Mag een juf wel op een feest komen? Zijn daar protocollen voor?
Een vriendin zei: het kan alleen als de hele klas is uitgenodigd, anders is het niet leuk voor de kinderen die niet mogen komen. Ook zei zij: de juf schept een verwachting naar anderen door op jouw zoons feestje te verschijnen. Andere kinderen willen dat dan ook, en gaat zij dan elke keer toezeggen?

Ik was me niet bewust van al deze mogelijke gevolgen. En ik denk de juf ook niet.
Maar ik twijfel nu.
Wat zijn jullie ervaringen hierover. Of weet iemand of daar protocollen voor zijn?
Dank voor het meedenken.

carootje

carootje

14-04-2015 om 13:29

mijn eerste reactie is

Nee zou ik niet doen, om de redenen die je zelf al noemt. Beetje vreemd ook dat de juf dat zelf niet in ziet.

nee

Ik zou dat niet doen, de juf uitnodigen voor een kinderfeestje. Ik ben ook verrast dat een juf hierop ingaat. Maar heeft ze dat ook echt zo tegen jou gezegd?
Hier kwam mijn dochter namelijk pas dolblij thuis vertellen dat haar juf van de zomer met ons mee op vakantie gaat. Dat had de juf inderdaad gezegd, nooit denkend dat onze dochter het zo serieus zou nemen... En nee, ze gaat dus niet mee

Elizabeth

Elizabeth

14-04-2015 om 13:33

nee

en ik snap ook niet dat een juf dat zou doen. Een juf is een juf en die hoort niet op een privefeestje. lijkt me trouwens ook niet leuk voor de andere kinderen

Nur

Nur

14-04-2015 om 13:39

Wel leuk

Als juf zou ik het nooit doen vanwege de verwachtingen die je schept naar de overige kinderen. Ik zou er als juf niet op zitten te wachten om 30 zaterdagen per jaar in een speelparadijs door te moeten brengen
Maar ik ben geen juf. Als ouder heb ik er niet zo'n probleem mee. Als mijn kind echt dol is op de juf mag die komen. Het is aan juf zelf om in te zien dat het niet zo verstandig is.

Noet

Noet

14-04-2015 om 13:45

Alleen

als de juf toevallig ook gewoon al bij jullie in de vriendenkring zit en in die hoedanigheid mee gaat.

In alle andere gevallen lijkt het me niet gepast als juf om mee te gaan zoals hierboven ook al beschreven.

NenaLi

NenaLi

14-04-2015 om 13:54 Topicstarter

Ja, juf zei dat het haar echt leuk leek

Het is een jonge juf, ik denk dat ze gewoon erg enthousiast is.

Pien

Pien

14-04-2015 om 14:09

Nee

Ik ben zelf juf, heb in de afgelopen jaren zowel boven- als onderbouw gehad. In groep 8 gebeurde het weleens dat de juffen werden uitgenodigd op een afscheidsfeest bij een van de leerlingen thuis. Één keer zijn we daarop ingegaan, toen duidelijk was dat dit voor de hele klas was en er verder niet nog tig andere feestjes werden gegeven. Andere jaren en voorgekomen hebben we vriendelijk bedankt. Ook zijn we eens uitgenodigd voor een housewarming bij een gezin dat was verhuisd. Een kaart sturen hebben we toen uiteraard wel gedaan, maar we zijn niet naar het feestje gegaan.
Als je dit wel doet, schept het uiteraard verwachtingen naar andere ouders en kinderen.
Ik vermoed dat dit en jonge juf betreft? Ze zouden daar eigenlijk binnen hun team eens over moeten spreken.

bij mij kwam ze wel

Ik weet nog dat ik in de kleuteklas mijn juf uitnodigde op mijn feestje, en dat ze kwam! Die foto, samen met mijn juf tussen de andere kinderen is nog steeds een van mijn lievelingsfoto's. Misschien kwam het omdat mijn moeder vriendin met haar was, en dat de klas heel klein was. Er zaten maar 8 meisjes (en 8 jongens) in die klas.
Nu snap ik dat t eigenlijk niet zo slim is, maar ik vond het geweldig toen! Ze was echt mijn lievelingsjuf, zo creatief (schilderde haar eigen kralen, weefde en maakte kleren), ik ben ook creatief en heb een creatief beroep. Misschien dat we gewoon een klik hadden op dat vlak?

Dorry

Elizabeth

Elizabeth

14-04-2015 om 15:26

huisbezoek

hier gaan de leerkrachten op huisbezoek. Bij de kinderen van het eerste jaar van de combiklas. Een uurtje. koffie drinken, kamer laten zien, huisdier laten zien. Kinderen thuis ervaren etc. Mijn kinderen vonden dat altijd geweldig.

Juno

Juno

14-04-2015 om 17:15

Ach dat zegt ze gewoon

De juf maakt gewoon uit lievigheid een opmerking om kind te laten blijken hoe leuk ze een bepaalde activiteit voor kind vindt. Niets meer, niets minder. Juffen zeggen toch altijd dat ze wel meegaan in de koffer in het vliegtuig, ook in het opblaasbadje in de tuin komen spetteren, zouden willen dat hun papa ook.... vul maar in.
Niet uitnodigen. Een juf komt hooguit op de kraam bij een nieuwe spruit of als kind lang ziek is of als op de school huisbezoeken gebruikelijk zijn.

Evanlyn

Evanlyn

14-04-2015 om 17:18

Hier wel

Was heel gezellig. Juf bleef bij het taart eten en vertrok toen weer, wat ze ook van tevoren had aangekondigd. Dat is misschien ook een optie, als de juf het echt zelf leuk vindt (zou ik wel eerst even checken). Dan voelt het kind zich heel speciaal. Maar dan moet de juf dat natuurlijk wel doen voor elk kind dat haar uitnodigt.

Doen

Op zich misschien niet handig of tactisch van de juf om op de uitnodiging van zoon in te gaan, maar als je zoon het graag wil en zij graag wil komen zou ik het gewoon doen. Misschien is het voor juf en het jongetje dat vaak op zijn kop krijgt juist wel heel goed om elkaar eens buiten school te zien.

skik

tonny

tonny

14-04-2015 om 17:31

leuk bedoeld, maar nee

Als de juf naar Mike gaat, moet ze ook naar Anne en naar Kevin en naar Anneloes, en naar.... Zwemmen, lasergamen, naar de film, gourmetten, binnenspeeltuin, dierentuin, knutselparty, slaapfeestje, speurtocht...
Daar gaat dan wel érg veel vrije tijd in zitten

Het lijkt me niet de bedoeling dat een kind door verjaarsbezoek van de juf zich 'heel speciaal' gaat voelen. Voor de juf horen alle kinderen evenveel van waarde te zijn.
Met als uitzondering ziekenbezoek in ernstiger situaties, Dat dan weer wel.

Evanlyn

Evanlyn

14-04-2015 om 17:38

Waarom

is het erg als een kind zich op zijn verjaardag speciaal voelt? Daar zijn alle festiviteiten - als het goed is - op gericht. En een andere keer is een ander aan de beurt. Ik ben geen voorstander van het Hollandse "nooit met je kop boven het maaiveld uit".

En niet elk kind zal de juf vragen, dat gebeurde bij ons ook niet.

guera

guera

14-04-2015 om 19:35

nee

Nee. Ik zou het niet doen. Ik zou er zelf totaal niet op zitten te wachten om privé met juf om te gaan op zo'n moment. Buiten dat hou ik dit soort relaties zeker graag zakelijk. Je weet nooit watvoor gesprek je nog es moet voeren over kind. Wij gaan heel goed en vriendelijk om met de juffen hoor. Ik app zelfs weleens over kind/zakelijk bv kind zegt dit....klopt dat wel?. Ik was erg verbaasd dat juf van andere kind mij uitnodigde voor Facebook. Dat doe ik ook niet of Facebook met leerkrachten.

creabea

creabea

14-04-2015 om 22:55

neig naar nee

Ik zou zeggen dat het niet handig is van de juf om op het kinderfeest te komen, andere kinderen/ouders zouden kunnen vinden dat jouw kind wordt voorgetrokken door de juf. Aan de andere kant: als er maar weinig kinderen in de klas zitten, of als juf toevallig heel erg van lasergamen houdt.....ach ja, waarom ook niet. Zeker als het om een heel jonge juf gaat zullen andere ouders wel begrijpen dat juf nog moet ervaren dat ze niet bij alle kinderen langs kan gaan, of misschien vindt juf het (voorlopig nog) wel leuk om 20-30 kinderfeestjes af te gaan in het jaar Ik kan me wel voorstellen dat het heel leuk is. Wij zijn erg gesteld op de meester van een van mijn kinderen, die zou ik best op een verjaardag (wel het grotemensenfeestje dan) willen uitnodigen.

NenaLi

NenaLi

15-04-2015 om 08:46 Topicstarter

Dank jullie wel

Dank voor het reageren. Het maakt het er niet makkelijker op de reacties zijn nogal verschillend. En ik kan mij in zowel de ja- als nee- houding vinden. Ik ga jullie bespiegelingen voorleggen aan mijn man. We zullen hoe dan ook deze week iets moeten besluiten. Voor zover, heel hartelijk dank!

Barvaux

Barvaux

15-04-2015 om 09:46

Nena

Praat met de juf over wat je hier gelezen heb en beslis samen!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.